Каква трябва да бъде задължителната литеl

  • 8 897
  • 119
  •   1
Отговори
# 90
В гимназията го поставя.

Иначе съм съгласна, че литературата няма защо да бъде актуално описание на дейтсвителността, за тази цел има новинарски емисии.
Не съм съгласна обаче, че Гришам е с нещо особено дълбок  Simple Smile или с повече литературна стойност от Роулинг.

Между другото, Ботев не е писал стихотворения по петнайсет страници. Повечето са възкъсички, с две изключения.

Ние, когато сме го учили ни караха да научим точно две стихотворения - и двете почвече от 3 страници доколкото помня. И какъв е смисълът от това?

# 91
  • София
  • Мнения: 62 595
Ние, врабчетата изобщо не е книга за деца. Също както и Малкият принц.

# 92
  • Мнения: 2 716
Не искам децата ми да учат "Макбет". И аз не искам да го гледам.
Обаче  бих чела цивилизацията до припадък  Laughing Наричам го "вкус"

Подкрепям разнообразието в жанрове, стилове и култури. Но не да е за сметка на...
И винаги за сметка на класиците.
Ми гадно е.
И без това децата растат със западна промивка.

Впечатли ме изказнавето на Анда: "не всяка лителатура става..."
Кой ни е органът, определящ кое става. И как той си върши работата. Там някъде нещо понамирисва.

# 93
  • Мнения: 2 716


Ние, когато сме го учили ни караха да научим точно две стихотворения - и двете почвече от 3 страници доколкото помня. И какъв е смисълът от това?
Това е БОТЕВ!!!!
Помниш ли имената на стихотворенията?

# 94
  • Мнения: 5 877
Не искам децата ми да учат "Макбет". И аз не искам да го гледам.
Обаче  бих чела цивилизацията до припадък  Laughing Наричам го "вкус"

Подкрепям разнообразието в жанрове, стилове и култури. Но не да е за сметка на...
И винаги за сметка на класиците.
Ми гадно е.
И без това децата растат със западна промивка.

Впечатли ме изказнавето на Анда: "не всяка лителатура става..."
Кой ни е органът, определящ кое става. И как той си върши работата. Там някъде нещо понамирисва.


Органът е Министерство на образованието.
Избраната литература се нарича "канон". Начините за неговото определяне са предмет на доста интересни спорове в литературоведските среди. И там като тук - колкото хора, толкова вкусове.

Ти явно имаш по-патриотични подбуди от моите. Аз не смятам, че трябва задължително да търсим местната съответка на всяко ниво. Ако я има - ОК, но не бих се покъртила, че детето чете приказките на братя Грим, а това, видиш ли, е чуждопоклонничество. Нито бих го лишила от Астрид Линдгрен, щото шведка, пфу, нито от "Панчатантра", щото то пък индийци са го писали.
Не ми идва по-голямо национално самочувствие от това, че десет години съм учила как нашето е най, най, най. Напротив, фалшивее ми този тон. Което е добро в родната литература, си е добро и без да е пазено с такъв режим.

Сашо, Ботев го харесвам, на твоята възраст също ми харесваше много. Жалко, че са те карали да го учиш наизуст.
И по принцип имаме много добри неща, поинтересувай се - за теб ще бъде особено важно, тъкмо защото си в друга среда.
Един поздрав от мен.
http://litera.hit.bg/dalchev/rodinata.htm

# 95


Ние, когато сме го учили ни караха да научим точно две стихотворения - и двете почвече от 3 страници доколкото помня. И какъв е смисълът от това?
Това е БОТЕВ!!!!
Помниш ли имената на стихотворенията?



Хайдути и На Прощаване. И като са на Ботев - какво? Не е достатъчна причина да се учат на изуст. Ученето на изуст е пълно дивотия, от която смисъла е нулев, защото всеки може да назубри 5 страници без да влага никакъв смисъл. А може да ги назубри и без да знае какво чете - просто механично. И каква е ползата от това зубрене. Никаква. Аз не казвам да не се учат, а да не за зазубрят механично - наизустяването не е учене.  Wink

# 96
Анда, линка не ми се отваря?!  newsm78

# 97
  • София
  • Мнения: 4 044
Ние, врабчетата изобщо не е книга за деца. ...

Нали?! Да не се обвинявам,че само аз съм тъпо парче, дето не я е харесало на 9 години.  Embarassed

Цивилизацията съм я чела сигурно 200 пъти.  Joy Не ми пречи да харесвам и Шекспир, и Ботев, и Оскар Уайлд, и Зелазни. И още много!  Sunglasses Нямам никакви предубеждения по отношение на стиловете. Книгата преди всичко е удоволствие и едва след това нещо, което трябва да те "обогати". Щото ако не ти е приятно да четеш, каузата е загубена.
Затова добавянето и на "хитови" автори и съпоставката с класиците може само да помогне.

Между другото, защо не се учат фейлетоните на Ботев, а само стихотворенията? Или се учат вече?

# 98
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз със удоволствие бих включила Чудомир вместо половината скучни книги. Неговите фейлетони са емблематични за това как е изглеждало обществото по негово време и са много леки за четене.

# 99
  • Мнения: 2 229
Гласувах за световна класика. Класическа българска литература до някъде...
Много са ми били досадни почти всички задължителни произведения. Измислили са програмата, като че ли "задължителна" = "скучна".
Първото, което винаги ми идва на ум, е кой болен мозък е решил дивотията "Дервишово семе", да се изучава в 8ми клас. Sick
До 7ми клас половината произведения не са съобразени с възрастта, след това става още по-голям ужас.
А разискванията с часове "какво е искал да каже авторът" просто ми бяха любими! Mr. Green

# 100
  • Мнения: 5 877
Лельо Ог, фейлетоните мисля, че ги учихме едно време в седми клас.
Проблемът не е дори кои автори се учат. Проблемът е как се учат; че се гледа на тях като на свещени крави (недай боже някой да каже, че Ботев му е скучен - ами не може на всички едно и също да им е интересно! Хеле пък задължително "Хайдути" наизуст (аз харесвам "До моето първо либе", а и доста "Елегия"). Че особено в прогимназията не им се дава на децата да кажат какво мислят и чувстват, а им се внушава какво трябва да мислят и чувстват - любов към родината, национална гордост (то не е много лесно на фона на ежедневието ни, справка боклуците в момента). Аз не обичам задължителните чувства, мисля, че възпитават лицемерие.
Едно дете трябва да може да каже какво мисли, като прочете даден разказ. Ако не му се дава да мисли, поврага това обучение.

P.S. Писах "не всяка класика става", не "не всяка литература". И имах предвид "не всяка класика става за второкласници". Не обичам да ме цитират грешно и извън контекст. От "не всяко класическо произведение става за поставяне от второкласници" до "не всяка национална литература става, в смисъл не всяка я бива" има километри разлика.

Последна редакция: сб, 14 мар 2009, 20:45 от Анда

# 101
  • София
  • Мнения: 62 595
Това да се внушава на децата какво да мислят и чувстват относно дадено героично произведение е част от възпитанието в патриотизъм, според мен мнооого криворазбран. Наистина на тези произведения се гледа като на свещени крави.

# 102
  • Мнения: 3 491
Разглеждам в момента читанката за втори клас на"Булвест 2000" , одобрена от българското Министерство на образованието. Има Елин Пелин, Лев Толстой, народни приказки (включително хърватска, турска, ромска, арменска, английска), Дора Габе, Езоп, Шарл Перо, Виктор Самуилов, Джани Родари, Ран Босилек, Астрид Линдгрен (с "Пипи") , Петя Дубарова, Карло Колоди, Брус Макмилън, Доналд Бисет, Ангелина Жекова, Алексей Толстой, Лафонтен, Радичков (с "Ние, врабчетата"), ... и много други. Преобладават българските автори (но Ботев не видях, рано им е явно). Патриотичният елемент е на ниво "бяла, спретната къщурка", "хубава си, татковино" и "що е то мартеница" - аз в това лошо не виждам.
На сайта си българското Министерство на образованието има също учебните програми по български език и литература - какви са целите и какво трябва да могат децата.
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/left_menu/docume … ational_programs/
Прочетете ги, ако не сте. Струва си. Поне за основното образование,  в частност за втори клас, аз нещо, което да ме отблъсне, не видях. За по-нагоре не знам, не съм чела.
Как отделните учителки интерпретират на място целите обаче е друг въпрос.

# 103
  • Мнения: 5 877
По-скоро за 6-7 клас и гимназиалния курс иде реч, струва ми се.

# 104
  • Мнения: 17
vapros kam Sa6ko,ako niam ni6to protiv da mi otgovori...
bi li spodelil kak popadna v AAUS...stipendia il sre6tu zapla6tane?

Общи условия

Активация на акаунт