Въпроси за обучението по БЕЛ

  • 5 440
  • 40
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 25 642
Дълго се чудех дали да пусна тази тема, но накрая се реших, провокирана от снощната родителска среща.
Всички ние сме притеснени от трагичното ниво на правописа и неспособността да се създаде смислен текст от нашите деца, а и не само. Един бегъл поглед из форума дава представа за положението.
Та по този повод ми се ще да сверя как се провежда обучението по БЕЛ и по-конкретно това по литература в училищата днес.
Ще започна с моите наблюдения:
Синът ми е в девети клас, това е третото му училище досега. В прогимназията го преместихме от едно училище в друго, та наблюденията ми не се основават само на един-единствен учител, а на масовата практика, поне в нашия град.
Това, което силно ме изненадва е, че децата не пишат домашни по литература. От пети клас нататък имат само две писмени работи на срок, които се проверяват от учителите им - една контролна и една класна работа. Обикновени домашни - не. Уточнявам отново - говоря за писмени работи по литература - съчинения, преразкази, есета и др. подобни. Нямам предвид маломерните домашни по граматика или тестовете, с които се проверяват знанията им.
Спомням си как в гимназията имахме почти всяка седмица да пишем за домашно тема по литература, като учителката редовно проверяваше дали е написана. При непредставяне на домашна се пишеше забележка, ако не се представеше и следващия час - двойка. Всеки път взимаше по 2-3 работи от клас за проверка на случаен принцип, като по този начин всички имахме по няколко проверени и оценени домашни. Така не само се стараехме и пишехме редовно домашните си, но и развивахме уменията си, както и редовно упражнявахме правописа си.
Какво е положението сега, вече споменах. Но въпреки това бях шокирана, когато снощи сегашната учителка на сина ми заяви, че умишлено не им дава домашни, защото не й се четяли преписани от интернет теми. Е, добре, съгласна съм, че масово децата ще направят точно това, ще препишат готовите неща. Но! Кое е по-голямото зло - да представят чужд текст, от който все нещо ще им остане в главата, докато го преписват, или да не пишат изобщо, че е по-лесно? И за каква грамотност претендираме, когато единствените авторски текстове на децата ни са в чатовете и форумите?
Ето, това не ми дава мира от снощи и се чудя дали навсякъде е така? Искрено се надявам само моят син да не е случил на учители и в другите училища да не е така - децата редовно да получават писмени задачи, които понякога да се проверяват от учителите им.
Направо се чудя каква класна работа ще прави синът ми след две седмици, при положение, че литературноинтерпретативното съчинение само с теория не се учи, иска се и упражнение чрез писане...
Но пък за сметка на това ще си имаме матури.  Whistling

# 1
  • Мнения: 24 467
Въпросът ме гложди откакто синът ми тръгна на училище. Още е в ІІІ клас, но от сега намирам часовете по БЕЛ /понеже се води общо, макар и разграфен на модули/ за крайно недостатъчни. За да оправя правописът на сина се бях ангажирала с въпроса през летните ваканции и почивните дни- диктовки и упражнения, ако бях оставила на училището, каквато и да беше класната, господ да беше, нямаше да се оправим. С много допълнителни старания правописът се оправи. Още в началото класната ни предупреди, че часовете са крайно недостатъчни и задължи децата да правят вкъщи кратки диктовки, от І клас. Правопис след ІV клас, както и редица други умения, считам, че е късно да се придобиват.
Следва ред обаче на по- сложната част- преразкази, съчинения, отговори на литературни въпроси, есета /според каквото ще следва по програма занапред/. Просто се виждам и тогава като даскалица през ваканциите и почивните дни, няма друг начин. Това, което дава училището като подготовка /а и не само по БЕЛ/ е крайно малко и недостатъчно. А изпитите, включвам и матурите, са под формата на тестове, които са свръх елементарни /съжалявам, но родителите, подкрепящи другата теза просто не са ги погледнали- във ІІ клас синът направи матурата за ІV и определено не е гений по предмета/ и по никакъв начин не дават реална представа за уменията на ученика. Особено по БЕЛ и по литература /отделям вече, за мен си е отделно/ е недопустимо тестово препитване. Литературата е излагане на мисли по даден проблем, което изисква не попълване и зачеркване на готови отговори, а развиване на определени качества и мислене.
Та не смятам, определено,  Как`Сийка, че опира до конкретен учител или училище, програмата е изключително некачествена, повърхностна, непрофесионална, нямаща за цел да създаде трайни и добри умения по предмета у учениците. Освен, разбира се, примера, който си дала с нежеланието на учителката да чете съчинения- чист мързел, посредственост и неизпълнение на служебни задължения, което вече си опира до конкретния човек. Това вече е капакът. С матурите ще се справите, но те не са самоцел, поне не и за мен.

# 2
  • Мнения: 25 642
Джуди, вярно е, че според сегашната система, каквото научат по граматика до четвърти клас, това им остава за цял живот, с тази забележка, че по-нататък успешно забравят всичко научено. Ще видиш сама. Не е само синът ми, проблемът е обсъждан многократно и с други родители.
Пак давам сравнение с моето време - в прогимназията също учехме граматика и доста сериозно. Отделно, че наученото непрекъснато се използваше в практиката - писмените работи по литература.
Гола теория бързо се забравя, няма ли подкрепа от практиката. А като се има предвид, че писането на децата е главно в нета, какво да искаме повече? Ето, аз виждам трагичното влошаване на собствения ми правопис, благодарение на писменото общуване във форумите. Колкото повече чета, толкова повече започвам да се замислям за елементарни неща. И да греша.  Tired

# 3
Литературните теми в интернет са изключително неграмотно написани! Единственото нещо, което ще влезне в главите на децата са неправилно изписани думи, сложни и безсмислени изречения, които повечето не разбират и анализи, които в повечето случаи изобщо не са на добро ниво! Най-лошото, което може да направи един учител е да дава такива домашни, които със сигурност ще са просто преписани, най-малкото защото за качественото и самостоятелно написване на една тема са необходими минимум 5 часа, а на доста ученици толкова време не им се отделя. Най-доброто, което може да се направи при такава ситуация и което много учители вече правят, е просто да се поощряват самостоятелно написаните, макар и не особено добри съчинения. Освен това какъв е смисъла да се пише тема всяка седмица, след като само една-две от написаните в срока ще бъдат проверени, а другите ще си останат с правописните грeшки, които дори евентуално ще продължават да се затвърдяват. Изхода е в четенето на книги и преписването на текстове, естествено от източници без правописни грешки, тоест пак книги.
Ученичка от 11 клас

# 4
  • Мнения: 24 467
Па ша го забравят, Како Сийке, как няма  Confused
-ако не са го научавали изобщо и/или
-ако не тренират достатъчно след това /и писане и четене и то на нормална литература, не на грацаници по форуми/.
Ако не се пише по БЕЛ редовно и системно просто няма ефект. Ако не се проверява качествено- също. 
Гост, над определена възраст не можеш да накараш дете да преписва текстове. Трябва да се пише, не да се преписва. Преписването е в І клас, максимум до втори.
А на родителя какво пречи и сам да проверява правописа, че дори изложението, смисъла, подредбата на текста? Все пак това си е за нашите деца. Не го правя за чуждите.
Писането не следва да става само по БЕЛ. Лично аз намирам за положително писменото изпитване, също не само в тестова форма. Класната пуска всяка седмица контролни по Човек и природа и Човек и общество, понякога да си разработят сами въпроса. Оценява и поправя и правописните грешки. Какво пречи това да се прави и нагоре- история, георгафия, биология. Изцяло преминаване към тестово изпитване, особено с няколко готови отговора, от които задраскваш наслуки един, е пълна безсмислица за мен. Това въобще не е изпит- контрол върху знанията на ученика. И не ме вълнува как било в САЩ /и др./, това не ми е пример за качество.

# 5
  • Мнения: 25 642
А на родителя какво пречи и сам да проверява правописа, че дори изложението, смисъла, подредбата на текста? Все пак това си е за нашите деца. Не го правя за чуждите.

Нищо не му пречи, естествено, стига да има и време, освен желание, както и необходимите познания. Все пак, не всички родители са филолози, нали?
А и докога родителят ще е роб на детето си? Ако трябва да проверява, изпитва, обяснява и т. н. защо изобщо децата ни да ходят на училище? Само да си покажат новите дрешки и телефоните ли? Да си седят тогава вкъщи и да си ги обучаваме сами - кой как може...
Че и университета може така да изкарат - ще им четем лекции, ще водим семинари, ще изпитваме, ще връщаме...  Mr. Green

# 6
  • Мнения: 24 467
Бе то и аз не съм филолог, ама поне едно преразказче или съчинение да не мога да прочета... И решените задачи мога да погледна.
Още повече, че обективно е ясно, че на друго не мога да разчитам. Затова го правя и ще го правя- имам предвид контрола докато са деца, не да ги отменям в писането и ученето. Последното си е тяхна работа, контролът- моя. Моя работа е да им покажа и от къде да четат, от къде да си черпят информация за рефератите /пак докато са деца/, но изпълнението си /ще си/ го правят те, не аз. Но да оставя само на училището, при положение, че виждам как се работи, лично аз не бих разчитала на това.
Не съм против да си ходят на училище- ще си ходат, разбира се, но при липса на качество и на алтернативи моята е тази.

# 7
  • Там някъде......
  • Мнения: 197
? Ето, аз виждам трагичното влошаване на собствения ми правопис, благодарение на писменото общуване във форумите. Колкото повече чета, толкова повече започвам да се замислям за елементарни неща. И да греша.  Tired
[/quote]   Значи и вие имате нужда да влизате в часовете по БЕЛ,ето сега си го признахте!

# 8
  • Мнения: 25 642
Май само двете с Джуди ще си говорим в тази тема.  Laughing
Разбирам те, но мен тази позиция на приспособяване към ситуацията ме дразни. Не, че имам друг избор, разбира се. И да мръднат евентуално нещата, ще е толкова бавно, че синът ми отдавна ще е забравил вече, че е бил някога ученик.
Но, понеже бе пусната тема по въпроса какво ние, родителите, очакваме от образованието на децата си, а не ми се щеше да оспамвам там темата, задълбавайки само в проблемите на БЕЛ, затова пуснах тази. Искаше ми се да сверя дали навсякъде го има този проблем и до каква степен, за да може евентуално да изискаме някаква промяна на нещата.
Честно казано, писна ми да се приспособявам, особено като виждам, че това е в ущърб на сина ми, както и на семейството като цяло.
Ще ме прощавате, но мисля, че един родител може да оползотвори по-удачно свободното си време, вместо да виси над главата на детето си и да намери по-добро приложение на парите си, вместо за частни уроци, с които да се наваксва това, което би трябвало да се вземе в редовните часове.

  Значи и вие имате нужда да влизате в часовете по БЕЛ,ето сега си го признахте!

Да, момиченце, признах си, дължа го на такива като теб.  Laughing
Хайде, ти имаш извинение, че си още малка...

# 9
  • Мнения: 24 467
А какво би могло да се направи?
На държавна организация определено не разчитам. Не само у нас този сектор е забатачен в последна глуха.
Частните училища и школи едва прохождат и не бих рискувала точно сега. Вероятно един по- отворен пазар на образованието /по принцип, не мога да не разширя/ би предоставил и качество при наличието на конкуретна среда?
Знам, че не ми е работа да се занимавам с образованието на децата, но наистина нямам алтернативи в момента.

# 10
  • Мнения: 8 999
И аз съм ужасена от начина на преподаване и несвързаното препускане през материала по БЕЛ. Дъщеря ми е само във втори клас, но това, което виждам, изобщо не ми харесва. Явно системата е направена така, че ако самите родители нямат нужните познания или поне не се сетят навреме да пратят децата на частни уроци, то няма никакъв шанс те /децата/ да станат грамотни хора. Не говоря само за правописа. Грамотността се изразява и в богатството на речника, в познанията и усета за езика.
Започнаха във втори клас с преразказ на текст. Викам си, айде започна се мъката сега - ще се бием по главата с книгата, ще се обясняват думи, ще се търсят синоними... Ми! Нищо подобно. Направиха в клас два куци преразказа, които бяха основно отговори на няколко малоумни въпроса върху текста /не е при мен сега учебникът, за да цитирам/ и хоп! - преминаха на разказ по картина. Бре, кога усвоиха преразказа, че минаха на следващото! Помня, когато аз бях в началния курс, сме правили стотици преразкази, както в клас /винаги се проверяваше и оценяваше/, така и за домашно /пак биваше проверявано и оценявано от учителката ни/. Разказът по картинка пак бързо го прецапаха /не повече от две занимания в час/ и сега учат как да пишат Молба и Писмо /изключително важни познания за осемгодишни, които не могат едно разбираемо изречение да съставят/.
На дъщеря ми ще й се види ужасно дълга и тъжна зимната ваканция!

# 11
  • Мнения: 494
 Чета темата и ми е интересно, но единственото, което мога да кажа е, че засега, аз лично, не виждам никакво решение на въпроса, освен висенето на главата на детето и/или частните уроци. Каквото и да говорим, на парче работа няма да се свърши. Всички сме наясно колко генерално трябва да се започне да се решават проблемите в и с образованието и колко време ще трябва (,ако изобщо се започне нещо да се върши), за да стигнат реалните резултати от подобрението в тази област до децата ни. Не казвам, че не трябва да говорим за това, но конкретния проблем на как'Сийка, синът й и БЕЛ, не виждам как може да се реши засега по друг начин, освен по този, за който и тя самата се сеща, сигурна съм. Матурите са си матури, сериозно нещо са и в настоящата обстановка в училищата, с учителите, нормативната и всякакви други бази, родителите, с малко повече ум в главата си, са единствения шанс за децата си. Не казвам, че така трябва, че е правилно, но не виждам как иначе засега... ooooh!

# 12
  • Мнения: 2 716
Пишат като луди. Домашни всеки ден.
Учителите им (говоря за голямата) са запознати с текстовете от Нета и ги сурвакат с оценки.
В други случаи им препоръчват текстове от Нета.
За правописа следят не само учителите по БЕЛ, но и по география, историа (по които също пишат каго гламави).
Щерката пише грамотно и на КИРИЛИЦА, за което голяма заслуга имам аз  bowuu
Малката също пише доста, но на етапа само ченгелчета.
Но от кварталното училище бях потресена.
Да не наливам масло в огъня, но имам поглед и върху неграмотни (слабограмотни) учителки. Отново от кварталното училище.  Tired

# 13
  • Мнения: 43
Според мен положението е безнадеждно. Дъщеря ми е в 10 клас и също е сменила 3 училища. Към учителките нямам никакви претенции-полагат отчаяни, безуспешни усилия да ги накарат да почетат и попишат малко. Единственият начин за това е като им дават домашни. Дори преписването от нета е по-добро от нищо. Едната учителка пишеше 2 за представена печатна работа, защото ги мързи дори да препишат. Опитват се да дават и есета на по-свободни теми, за да си размърдат сивото вещество. Проблемът е, че от около 25 деца домашни предават 5-6. Дори да пишат двойки за липса на домашно, на никого не му пука. Не се напъват и на контролните и класните. На пръсти се броят децата, които си правят пищови и преписват. На последното контролно имаше много двойки (Дон Кихот), а е можело да се преписва спокойно. За мен даването на домашни е изходът в настоящата безизходица, поне за децата и родителите, на които им пука. Само че, ако на родителска среща го предложа 99% от родителите ще ме изядат с парцалите. Не знам, отчаяна съм-имам чувството, че всичко, което децата ми знаят е моя заслуга и училището няма нищо общо.

# 14
  • Мнения: 25 642
Само че, ако на родителска среща го предложа 99% от родителите ще ме изядат с парцалите.

И аз затова снощи си замълчах и реших първо да сверя нещата, как е в другите училища.  Blush

Знаток, много се радвам, че сте случили на учители и училище! (Само ще помоля да пишете точно в кой клас са децата ви, защото има разлика в различните степени на обучение.) Не знам на какво казвате квартално училище и кои не са квартални, ама при нас всички са такива. Вече споменах, че в 6-ти клас местих сина си, в едно от двете най-добри училища на града ни, но и там беше същата работа, да не кажа и по-лоша, специално по БЕЛ. Е, поне математичката беше страхотна.

# 15
  • София
  • Мнения: 18 051
Голямата ми дъщеря е в шести клас и се радвам, че общо взето е случила на учител по български език и литература.Чак суперлативи за него няма да редя, но на този етап и на фона на  множеството проблеми в сферата на образованието,ми се струват похвални опитите му да развие в децата както самостоятелното мислене, така и грамотност и способност да формулират завършена мисъл.След вземането на всеки един разказ, включен в учебника по литература, правят подборен преразказ.Доколкото разбрах на последната родителска среща, с почването на втория срок ще започнат правенето и на трансформиращи преразкази.За моя радост,  за домашните по литература се раздават  разпечатки с откъси от различни български произведения, незаложени по принцип в учебния материал.Преразказват се у дома, след което в 80-90 % от случаите биват надлежно проверени и коригирани.Последният, съвсем пресен случай е от вчера -подборен преразказ за баба Тонка /Серафим Северняк/.Отделно от това, относително често имат за домашно да напишат есета на разни леко философски  теми.Няма да се залъгваме, че се справят с такива задачи лесно.Моята щерка например виждам, че понякога взаимства от нета разни високопарни фрази по темата и се опитва да ги пречупи през призмата на своя речник.Понякога успява, а друг път резултатите са смехотворни - но важното е, че се полагат някакви усилия в тази насока.Малко по-иначе стоят обаче нещата с българския език.Преподава се граматиката като правила и дефиниции, но на практика децата /поне за моето твърдя със сигурност/ се затрудняват с прилагането на въпросната теория.За целта сме си купили сборник с тестове по български и от време на време го попреглеждаме заедно.

# 16
  • Мнения: 25 642
Браво!  Grinning
Явно просто синът ми не е случил на учители.  Tired Досега ни преразкази, ни есета, ни нищо... Едва ли се дължи само на различните системи, по които учат. Или?  Thinking

# 17
  • Мнения: 2 716
Сийке, твоят син не отиде ли в техникум? Имам някакъв спомен за кандидатстването му след 7-ми клас.
Щерката е в 7-ми клас в СМГ. А кварталното училище е СОУ №.... в нашия квартал. В него учат всички - кой до където стигне  Tired Циганчетата окапват до 8-ми клас. И голяма част от гаменчетата също. Родителите се отнасят към училището като към свършена отдавна работа. А към помощта, която се изисква от тях - като към мръсна работа. И като към "за какво им плащат на даскалите като аз треве да си  го учим мойо калпазанин дОма"
Има (конкретно 2 жени визирам) учителки - мърли, без вкус, без комуникативни умения, с пропуски в собственото образование. Част от тях са попаднали "с връзки" там (визирам едната).

Не мисля, че зависи от училището или системата, или учителя, или детето. Комплексно е някакси.
Но грамотност се учи от 1-ви клас.

# 18
  • Мнения: 25 642
Да, де. Учи се от първи до четвърти. И дотам. И после, когато не се поддържа чрез писмени работи, какво става?
Вярно, моят син филолог няма да стане, ама трябва ли изобщо да не работи по БЕЛ по тази причина?
Или аз да се кача на стола, за да му зашия два шамара, после да го вържа на същия този стол да пише есета и съчинения, защото отказва да прави неща, които учителят не изисква от него?  newsm78

ПП При нас мисля, че няма чак такава разлика в училищата - може би, защото повечето са от старите основни училища, СОУ-тата са малко.

# 19
  • Мнения: 2 716
Не не не - не е до там. Учи се през целия живот. Езикът, както знаем, е жив и постоянно се променя. Не можем да си позволяваме да спрем.
Конкретна е разликата Сийке. Между 2 конкретни училища.
А какво учат по БЕЛ в училището на синът ти? Четат ли поне?
Щото на учителката може да не й се слушат преразкази на филми.

# 20
  • Мнения: 25 642
Ами учат си задължителния материал. В момента са на "Илиада". Върху нея ще правят класна, при положение, че досега нито веднъж не са имали писмена работа, нито за домашна, нито за контролна, само 1-2 теста. Миналата година също не са писали, а бяха при друга учителка. И двете им класни работи бяха под формата на тестове.
Това ми е мъката, че от една определена възраст нататък е трудничко да му кажеш: "Пиши, мама, да се упражняваш" и то да те послуша. Нито е моя работа да седна да обяснявам как се пише ЛИС (не съм и сигурна дали ще успея да го направя).
Само частните уроци ли са изходът?

# 21
  • Мнения: 494
Ами учат си задължителния материал. В момента са на "Илиада". Върху нея ще правят класна, при положение, че досега нито веднъж не са имали писмена работа, нито за домашна, нито за контролна, само 1-2 теста. Миналата година също не са писали, а бяха при друга учителка. И двете им класни работи бяха под формата на тестове.
Това ми е мъката, че от една определена възраст нататък е трудничко да му кажеш: "Пиши, мама, да се упражняваш" и то да те послуша. Нито е моя работа да седна да обяснявам как се пише ЛИС (не съм и сигурна дали ще успея да го направя).
Само частните уроци ли са изходът?
  Учат си те задължителния материал - няма лошо, нали е в техникум, както разбирам и няма да става филолог...Сякаш няма особено значение дали може или не може да пише ЛИС, стига обаче да не му трябва за матурата после. Ако му трябва - уроци, да, така мисля. (Училището не дава колкото и каквото трябва. И да го плюем, и да не го правим - такива са реалностите. Роднински деца масово ходят на частни уроци, защото закъсаха много само с училището...). Ако ли пък не му трябва чак толкова да задълбава по БЕЛ...дано му е влязла граматиката в главата като по-малък и дано обича да чете книжки, за да не се излага в последствие, в живота - не мисля, че е толкова важно другото...
  Колкото до послушанието..предполагам, че ти не можеш вече да влияеш толкова на порастналия си син. Моята работа, все още, е доста по-лесна. По-големият ми син е във втори клас и все още слуша и мен, и учителите, все още се старае. И това не значи, че не го упражнявам допълнително. Всеки уикенд отделяме по около час за допълнителни занимания по БЕЛ и математика. И това е въпреки, че, като цяло, се справя отлично в училище.

# 22
  • Мнения: 24 467
До къде я докарахме- частни уроци по БЕЛ!  Cry
Едно време само някои кандидат студенти похождаха на таквиз, както и слабите ученици и то основно по математика.

# 23
  • Мнения: 494
До къде я докарахме- частни уроци по БЕЛ!  Cry
Едно време само някои кандидат студенти похождаха на таквиз, както и слабите ученици и то основно по математика.
Ами докарахме я, да...за жалост. При това не са много и свестните учители, при които можеш да си запишеш детето, което си е съвсем отделна и не по-маловажна тема.

# 24
  • Мнения: 2 716
Частите уроци си имат съвсем друга история.
Но ще довърша по-късно от домашния ПиСи

# 25
  • Мнения: 58
 Явно и ние сме от неслучилите с учители по БЕЛ. В пети, шести и малко от седми клас госпожата много рядко идваше на у-ще. Най-накрая по средата на първия срок в седми клас я смениха. Сега сме осми клас в друго училище, почти същата история. От началото на годината пет-шест пъти сме имали БЕЛ. На родителската среща г-жа директорката ни убеждаваше, че не е вярно има замесничка, часове редовно се провеждат. Титулярката е болна и трябва да проявим разбиране. Само, че и замесничката никаква е няма. После разбрах от другите родители, че г-жата по БЕЛ и директорката са рода.

# 26
  • Мнения: 25 642
Проблемът не е само в училището, в което учи в момента синът ми. Макар че не виждам причина човек да завърши професионална гимназия и да не получи свястно обучение  по общообразователните предмети. Поне в нашия град истерията за елитарност на училището не е придобила такива размери, както в София, даже напротив, в момента училището с най-висок рейтинг сред родителите като ниво на обучение, ред и дисциплина е Търговската гимназия.
Вече казах, че имам наблюдения и върху две основни училища, и двете централни (ако местоположението има някакво значение), като едното е на първо или второ място в топ-листата на града, не знам каква е класацията за момента.  Laughing
Проблемът не е локален и не е от днес. В седми клас освен редовните уроци, синът ми ходеше и на СИП по БЕЛ - е, пак не ги караха да пишат.
Нямам нищо против частните уроци, ако има конкретна нужда от тях - да изостава детето, да има проблеми с материала, такива неща. Но да се разчита на тях, за да се правят неща, които би трябвало да се правят в час, някак не мога да го възприема.
Хайде, частните уроци за кандидатстване след 7-ми клас преглътнах. Тези за матурите пак ще преглътна, къде ще ходя. Евентуално кандидат-студентски също (поне няма да са по БЕЛ). Но обучението по родния език не става само в 7-ми и 12-ти клас, трябва да се работи непрекъснато. Но защо с цената на частни уроци, ей-това не мога да проумея. И не са само родителите на ученици от професионалните училища, които са притеснени от подготовката им по БЕЛ, на уроци ходят и децата от Езиковите гимназии.

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Интересна тема. Ще напиша няколко думи, пък ще се върна да чета.

Как` Сийке,
Не само, че няма да препишат домашното от интернет, а и направо ще си го поръчат и платят и ще го представят дори без да го прочетат. Така че може би класната ви прави услуга. Иска ми се това да е майтап от моя страна, но за съжаление не е.

За езика изобщо часовете в училище в 4-ти клас са 8 седмично. Не зная дали е достатъчно или не, защото по мои спомени горе-долу и ние сме били така. Въпросът не е в броя на часовете, а в съдържанието. Признавам, че не разчитам само на тези часове, а започнах да обръщам внимание на езика още откакто децата бяха съвсем малки. Сега правят диктовки всяка седмица, но не е точно задължително домашно, защото има родители, на които не им пука или нямат време. Та, не мога да твърдя какво щеше да е нивото на децата, ако откакто са проговорили не бях работила с тях, а откакто тръгнаха на училище винаги им проверявам домашните по български. Явно така ще бъде и в следващите години, защото много държа да усвоят добре книжовния език и да се изразяват добре.

# 28
  • Мнения: 3 200
...
Явно просто синът ми не е случил на учители
...

И аз бих казала същото. Жалко...
Според мен системата няма общо - синът ти учи по тази, по която учат и моите деца, а аз мога да кажа напълно противоположни на твоите думи.

# 29
  • Варна
  • Мнения: 7 702
Оооооооох,направо ще ме уморят с тия ЛИС  #2gunfire #2gunfire #2gunfireСийче радвай се,че не им ги искат,защото при нас-10-ти клас пишат поне по едно на седмица или най-малкото 2,3 тези.За преписване от нета и дума не може да става-госпожата е дракон на темата и сигурно знае наизуст повечето познати разработки  Laughing Laughing Laughing.Пишат та се пушек вдига.Остави това ами моите са 2 и недай си боже едната да изплагиатства нещо от другата-веднага "преписвала си от сестра си" .Понякога и се чудя на тая жена как и стига времето да ги провери всичките тези писания,а че ги проверява е ясно-всички правописни грешки са поправени и на края на всяка творба има няколко реда рецензия.Тъй,че явно не си случила на преподавател-при нас изискванията наистина си ги бива.
 

# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Като те чета, май и вие не сте случили на учител.  Laughing Ако не е едната крайност ще е другата. Вашата учителка се престарава.

# 31
Когато синът ми беше 6ти клас установих, че пише с много правописни грешки. След разговор с детето установих, че и то има желание да се научи дапише правилно, започнахме диктовки удома, за 1 месец поправи правописа си.
Логичните въпроси, които изплуват в главата ми са:
1. Защо след като детето е имало желание дасе научи е стигнало до 6ти клас незнаейки къде се пише и и къде - й.
2. Защо трябваше аз да хвана сина ми да му правя диктовки, като този начин на контрол би следвало да се провежда в училище?

Учудена установявам, че дъщеря ми (в момента е първи клас) има за домашно "да си направи диктовка". Т.е. в час правят много други неща, които биха могли да се направят самостоятелно от ученика вкъщи и неизискващи чужда помощ, докато диктовките биват оставяни за домашно.

Другото, което ми прави впечателние е наличието на прекалено много домашни. И въпреки многото домашни децата ни не могат да пишат правилно и нямат гладка мисъл. Още в първи клас намразват ученето заради обема домашни, които са безмислени, защото изтощават ученика без практически да го научан на нещо....

Щастлива съм, че съм получила добро образование и засега минаваме без частни уроци по каквото и да е. Засега...

# 32
  • София
  • Мнения: 1 654
Винаги сме имали много домашни за писане по БЕЛ /вече сме в 4-ти клас/. Пишем преразкази, съчинения, в момента и планове. Но проблемът с грамотното писане и с изключително бедния речник ще се задълбочава. Не само защото госпожите от големите класове правят по две писмени работи на срок или година, просто децата не четат художествена литература.

# 33
  • Мнения: 494
Винаги сме имали много домашни за писане по БЕЛ /вече сме в 4-ти клас/. Пишем преразкази, съчинения, в момента и планове. Но проблемът с грамотното писане и с изключително бедния речник ще се задълбочава. Не само защото госпожите от големите класове правят по две писмени работи на срок или година, просто децата не четат художествена литература.
Не се заяждам, а само питам : ти четеш ли редовно художествена литература? Вижда ли те детето ти? Говорите ли за книги? Мен мама така "ме влюби" в книгите - съвсем сериозно. Опитвам се да правя същото и с моите деца, пък да видим...

# 34
  • Мнения: 2 829
Синът ми-7 клас  винаги е имал писмени работи за домашно,
виждала съм и диктовки направени в клас.
Въпреки че ,се занимавам с него и поправям  граматич.грешки,момчето си пише с доста грешки ooooh!
Според мен специално при него проблемът идва оттам, че не обича да чете Sad
синът ми в момента ходи на подготовка по бел,заради изпита след 7 клас,
идеята на тези частни уроци е -не да го научат на правопис и граматика,ами по-скоро да успее да се справи добре с писмената работа.


Кrisal, и аз и съпругът ми обичаме да четеме худож.литература,купуваме най-редовно книги
синът ми ни вижда с книга,но....не обича да чете
не и не,


Дъщеря ми е първи клас и отсега правят диктовки,въпреки че не са взели цялата азбука.

# 35
  • Мнения: 3 200
...
синът ми в момента ходи на подготовка по бел,заради изпита след 7 клас,
идеята на тези частни уроци е -не да го научат на правопис и граматика,ами по-скоро да успее да се справи добре с писмената работа.
...
Май не си съвсем наясно какво го чака на изпита.
"Писмената работа" е един обикновен и в никакъв случай не труден преразказ, на който няма как да се справи добре, ако освен да запомни детайлите, не знае правопис и граматика.
А основната част от изпита (75% от оценката) е граматика, лексика, правопис, морфология...

# 36
  • Мнения: 2 829
запозната съм,разбира се Wink

решава и тестовете Peace
ясно ми е cool_witch,че писмената работа ако цялата е в правописни грешки,колкото и да е блестяща на изпита ще има един среден резултат




# 37
  • София
  • Мнения: 1 654
Винаги сме имали много домашни за писане по БЕЛ /вече сме в 4-ти клас/. Пишем преразкази, съчинения, в момента и планове. Но проблемът с грамотното писане и с изключително бедния речник ще се задълбочава. Не само защото госпожите от големите класове правят по две писмени работи на срок или година, просто децата не четат художествена литература.
Не се заяждам, а само питам : ти четеш ли редовно художествена литература? Вижда ли те детето ти? Говорите ли за книги? Мен мама така "ме влюби" в книгите - съвсем сериозно. Опитвам се да правя същото и с моите деца, пък да видим...
Любовта /или поне интересът/ към книгите наистина се възпитава. Мен също мама ме "влюби" в тях. Сега  купувам всичко което вълнува мен или детето ми, но когато аз бях дете пазарът на книжките беше доста ограничен. Бях записана в няколко библиотеки и прекарвах незабравими мигове в избор, и описване на откритите съкровища в зеленото картонче Heart Eyes Щастлива мама съм на любознателно дете, което не се заглежда само по богато илюстрованите енциклопедии Hug 
 

# 38
  • Варна
  • Мнения: 3 953
Сега я открих тази тема. Записвам се да следя.
Проблем с БЕЛ има и моя хубостник. За осем години
2 преподавателки са на ниво . Единствено при тях
виждах/виждам, че се събужда някакъв интерес у детето.

# 39
  • Мнения: 8 999
Четенето на книги е много полезно нещо, но в никакъв случай оттам не може да се научи граматиката. Тя се усвоява с много упражнения. Както, когато учим чужд език се упражняваме до припадък кое как и кога се пише, така трябва да се усвоява и родният език. С труд и с много труд.
Четейки художествена литература, трупаме лексика, но не и знания по граматика. Мисълта на младия човек може да бъде оформена чрез ежедневни напъни - съчинения, разсъждения по тема, отговор на литературен въпрос, есета, преразкази, чрез писането на които да се тренира и правописът. Но за да се усвои правописът, трябва да се знае теорията.
Мисля, че това е големият проблем на днешното обучение по БЕЛ - учениците не учат достатъчно граматика и не се упражняват чрез писмени работи.

# 40
  • София
  • Мнения: 62 595
Граматиката на който и да е език започва да се усвоява още от момента, в който бебето чуе реч и продължава дълго време. В общи линии до момента на тръгване на училище децата вече са усвоили основите на граматиката на  "диалекта", който използват ежедневно. Не смесвайте писаните правила на книжовния български език и правилата на разговорния диалект. Под диалект се има предвид езикът, който човек употребява, т.е. всичко е диалект, и шопския, и добруджанския, и македонския. И не е задължително да се подчиняват на правилата на книжовния. В училище децата изучават книжовния български език и в зависимост от това как се говори около тях могат да срещнат различни затруднения с усвояването и прилагането им.

Общи условия

Активация на акаунт