Четенето и писането започват да се изучават към 9-10-г. възраст. Счита се, че тогава детето е готово за това. До този момент се развиват други качества на детето. Въпросът не е в това, кога ще се започне изучаването на едно или друго нещо, а в качеството и отношението към изучавания предмет.
На мен също ми отне определено време, за да приема, че не всичко, което е ранно обучение, е добро. И не е вярно, че учлището възпитава аутсайдери. Те не се вписват по-трудно в обществото, просто имат различен начин на мислене. Имам предвид, че са по-креативни, по-спокойни спрямо средата. Те получават много практически знания, което ги прави по-сигурни в себе си.
Стандартната образователна система дава теоретична нформация, голяма част от която се забравя след завършване на обучението. Това са безсмислено пропилени години, в които на детето му се наблъсква мозъкът с куп неща, чийто смисъл и евентуално практическо приложение са неясни. Какво от това, че са се научили да четат, пишат и смятат още в предучилищна възраст, след като масово хората не четат, пишат с грешки и не могат да решат елементарна задача по математика.
Аз не призовавам всички деца да се обучават по валдорфската система. Много от тях се справят чудесно в училище, обичат да четат и пишат грамотно. Просто няма система, която да е добра за всички, както и няма такава, която да е лоша за всички.
Минзухар, това, че ти не приемаш валдорфската система, не я прави лоша, все пак.