Тема на Валдорфските мами и татковци

  • 17 289
  • 126
  •   1
Отговори
# 75
  • Плевен
  • Мнения: 1 738
Здравейте Simple Smile
Може ли да ми кажете Валдорфските градини имат ли нещо общо със тези по системата Стъпка по стъпка? Там родителите също участват активно в процеса на обучение на децата, също има индивидуален подход към всяко дете и другото,което ми направи впечатление е паневритмията.

# 76
  • Мнения: 3 146
Виждам, че отново има рекламна - защото идеята "да противозастане на залятия вече от болната тема за агресията при децата форум", както авторката на темата е формулирала мотива си за темата, си е чиста проба да се привлекат хора, не заради парите, очевидно е, а заради идеята на Щайнер.

Само да отбележа, че не е възможно да не става дума за въвеждане на определени духовни идеи на децата, при това нямащи общо с която и да е религия конкретно, тъй като идеологът, от който трягва всичко - Рудолф Щайнер - е един от най-известните теософи (по-специално антропософ), появили се в края на ХІХ, началото на ХХ век. Това си е течение - Рьорих и Блаватска са в същата група. Следователно, цялото му схващане и учение за възпитанието, образованието и медицината, се основава на езотеричните (самият той се определя като "езотерик") му разбирания, които най-общо се доближават до пантеизма - за Вселената като духовно цяло, респективно за обществото като духовна цялост, в която всеки индивид има хармонично съществуване. Идеята е да се постигне хармония - в човека и в Космоса, като за целта има определени практики - чисто телесни (пеене, танци...) и духовни (четене на определени книги, тълкуване на литературни текстове, връзка с природата и т.н) - които да хармонизират личността и така тя да се хармонизира с останалите, като същевременно да се развие всестранно.

Първо, идеята на образованието от Просвещението насам е същата. Няма абсолятно никаква разлика в целите и задачите, мотивите и най-общо, дори методите, при възпитанието, на което са научени редовните учители (справка - прочетете държавните изисквания за целите на образователния цикъл и методите по предмети и ще се уверите, че целите и методите са доста подобни с Валдорфските, но просто не са написани така литературно.)

Второ, образование, основано и работещо изцяло върху езотерично учение, не може да подготвя индивиди за светска ценностна система, а за езотерична. Това е очевидно, не виждам защо да се отрича, като дори се изтъква като положителна особеност на този тип образование и възпитание. НО това е тъкмо "духовна намеса", при това еднопосочна, която се извършва върху възгледите на децата. Не казвам, че е лошо, разбира се, че е по-добре от нищо, но не виждам защо религиозните родители не се занимават с децата си, като ги водят на Катехизис, а не да ги пращат да учат теософски положения, измислени от един човек и родени от бунта на времето, в което е имало такива учения. Въпросът е, че "намеса" има. То винаги има, нали това е целта на педагогиката, но в случая е езотерична (окултна, за да сме по-ясни). И това е целта на самия Щайнер - той смята, че идеята му за Вселената е правилна и ще даде правилният начин на възпитание и преобразуване на личността в една хармонична личност (тук се говори за енергии, силата на ума, музиката и т.н.) Има страшно много информация в нета (аз специално съм се запознавала по-скоро професионално, отколкото заради детето си):
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

Но и без нета, Щайнер е много модерен, много течения (някои от тях секти) тръгват от неговото теософско учение. Но никой да не си мисли, че това е просто алтернативна форма на светското организиране на ранното образование и възпитание, както е Стъпка по Стъпка или нещо подобно. Не, идеята не е светска, а теософска. Така че и събствено за религия няма какво да се спори. Официално това са по-скоро духовно насочени училища: http://en.wikipedia.org/wiki/Waldorf_education

Същевременно, идеите на училището са признати официално от ЮНЕСКО.

Така че, всеки първо да понаучи, после да решава. И се надявам, че няма повече тук да се твърди от авторката, че не духовното целенасочено и специфично напътстване (да, тя ще го нарече развитие, но духовно развитие се цели и в държавните градини) е основната градивна идея на този тип обучение и възпитание.

Извинявам се още веднъж, че се намесих, но просто исках да внеса чисто фактологични разяснения, за да не останат някои родители с грешни впечатления. Информацията я има навсякъде.

Migito, не намесвай моля те антропософията! Тя няма нищо общо с педагогиката. Това, че Рудолф Щайнер е антропософ,не означава автоматично, че използва религиозните си убеждения в педагогическата си практика.

Напротив, точно това означава. Идеите му за възпитанието и образованието са следствие на общите му теософска сфмащания и са конкретен метод за прилагането им, а не са някакви независими размисли, които Щайнер си е правил и после е решил отделно да говори за обучение. Много тясно са свързани. Поне според текстовете му е така. А фактът, че не всички педагози там са теософи, още по-лошо, защото това е идеята на Щайнер. По-добре е, във всеки случай, да разбираш това, което правиш и да си убеден и зъподнат с принципите му, отколкото да не си.

Последна редакция: пт, 11 юли 2008, 15:34 от gergandi

# 77
  • Мнения: 1 278
biliossi22, здравей!  Hug

Писах ти още в ранни зори, ама изглежда не съм успяла да го публикувам.
Моля те, ако искаш се регистрирай и ми прати имейла си, защото съм го загубила.
Надявам се преместването ви е минало благополучно. Намерихте ли градина за Били?  Simple Smile
Поздрави на всички ви!  Heart Eyes


Интересна ми е темата. Замислих се до каква степен учебните програми ,специално в началното училище, са съвместими с материала в останалите училища и до каква степен дечицата биха били конкурентоспособни при един от кретенските изпити след 7-ми клас. Още повече, че до разкриването на валдорфска гимназия ще мине още доста време.

Имелда, според мен много зависи от начина, по който евентуално би тръгнало едно основно училище. Защото за разлика от детскоградинската програма, която е много по-близо, валдорфската училищна и традиционната такава са доста различни. Все още законът не отговаря на европейските стандарти и ако до неговото обновяване в тази област се създаде училище, то би било доста съвместимо с традиционната програма. Така че в този случай едва ли би се получило кой знае какво разминаване. В другият случай, какъвто на мен би ми се искало да бъде  Grinning, гимназията не би имала причина да не бъде създадена и тя. Но това, разбира се, са си само моите размишления.


Здравейте Simple Smile
Може ли да ми кажете Валдорфските градини имат ли нещо общо със тези по системата Стъпка по стъпка?

Здравей!  Simple Smile
Различни методики са.

# 78
  • Мнения: 1 278
В Румъния чух, че Валдорфските градини били общински - повече от 40! - и таксите там са практически като в нормалните детски градини.

Да, и аз така знам за Румъния. Доколкото съм чувала Министърът на образованието им е бил голям привърженик на Валдорфското образование.  Simple Smile

Цитат
... една е твърде малко за да поеме всички желаещи... от темата разбирам, че градините са инициатива на родителите - освен да се съберем тук пишещите и да направим нещо по въпроса.

Това звучи съвсем по валдорфски.  Laughing Доколкото знам има и "непишещи тук", които градината вече връща, защото е пълна от септември, т.е. има и други желаещи. 

# 79
  • Мнения: 1 278
... просто исках да внеса чисто фактологични разяснения, за да не останат някои родители с грешни впечатления. Информацията я има навсякъде.

gergandi, в постинга ти има интересна и полезна информация, приятен опит за  професионален стил, но и доста субективни умозаключения, които не отразяват обективно действителността. Не знам за какви фактологични разяснения говориш точно, защото подобни разяснения вървят с посочването на конкретни литературни източници, поне когато се прави опит за фактологично разясняване. Изразът "Информацията я има навсякъде" е крайно неиздържан за споменатия опит, защото от една страна всъщност информацията я няма навсякъде, а в точно определени източници, на които си се базирала. От друга страна същият този израз има претенции за единственост, еднозначност и собствен авторитет - "информацията я има навсякъде" - коя информация? - "която аз съм дала". "Аз съм" обаче е субективно, а не обективно явление. В това, разбира се няма нищо лошо - тъкмо напротив - полезно е и укрепва егото. Но не е обективно. Ти спокойно можеш да кажеш - "Това са моите фактологични разяснения", но не и това са "чисто фактологични разяснения".
Не на последно място си позволяваш да ми вменяваш мотиви и мисли, които не притежавам в конкретния случай и ни най-малко не съм изразявала.

Много малко е това от "чисто фактологичните разяснения" в твоя постинг, което да не може да бъде доказано че е твоето фактологично разяснение, gergandi. Но аз обявих, че това не е темата, в която ще се провеждат подобни дебати и ще пропусна ход. Това е Темата на Валдорфските родители и още веднъж най-елегантно ви моля да се съобразявате с това!

Разберете, че аз самата нямам потребност да размахвам меча и да браня "най-великата педагогика на света" и тази тема не е за това. Още в самото начало обявих това и акцентирах на субективността, с която приемам и пиша всичко и с която се надявам другите валдорфски родители да се включат - със своя жив и реален опит, такъв, какъвто е, като хора, които приемат, разбират и прилагат това възпитание в градина, училище или у дома; хора, с които можем да обменяме идеи, мнения, впечатления за нещо, което ни свързва в живота и това е реален факт, а не абстракция. Доколкото това не е нещо познато в родната ни страна и понеже правим това споделяне явно и открито, ние ставаме полезни на другите, независимо от посоката на евентуалното тяхно поляризиране.

Моите писанията обаче отразяват моите разбирания, моя личен опит и моите възгледи. Не говоря по принцип като истината от последна инстанция, не съм авторитет за никого освен за себе си и не претендирам за това. Всеки, който тръгва да оспорва нещо, писано от мен в тази тема, всъщност оспорва моите възгледи и моята личност. Вярвам сами разбирате колко безмислено е това, скъпи приятели.

Всеки, който очевидно не разбира разликата между собствен възглед и авторитет (въпреки че аз съвсем ясно се позиционирах от самото начало) и по този случай взима себе си за "прозрял", и пак по този случай тръгва да "спасява" (фанатично или фактологично) "незрящите", очевидно се приема за по-велик и по-можещ от тези, които "спасява". Сякаш "спасяваните" не могат да мислят и да се справят с живота сами, а задължително изпадат в заблуждения или остават с грешни впечатления, ако разчитат сами на себе си. Ах, ах, еgo eimi...  Simple Smile

# 80
  • Sf
  • Мнения: 978
Да, дайте по-добре да направим още градини.

Деметра - може и на лични - каква е процедурата?

# 81
  • Мнения: 3 146


 приятен опит за  професионален стил, но и доста субективни умозаключения, които не отразяват обективно действителността. .
....

Всеки, който очевидно не разбира разликата между собствен възглед и авторитет (въпреки че аз съвсем ясно се позиционирах от самото начало) и по този случай взима себе си за "прозрял", и пак по този случай тръгва да "спасява" (фанатично или фактологично) "незрящите", очевидно се приема за по-велик и по-можещ от тези, които "спасява". Сякаш "спасяваните" не могат да мислят и да се справят с живота сами, а задължително изпадат в заблуждения или остават с грешни впечатления, ако разчитат сами на себе си. Ах, ах, еgo eimi...  Simple Smile

Предполагам, че това сдържано изказване е плод на Валдорфско възпинатие, защото аз никъде не съм обидила никого. Очевидно е, че желаете да ме засегнете.

Както и да е, не мисля, че тук е мястото за собствено професионални изказвания от чиято е да е страна. Всеки, който пожелае, може да открие доказателствата, за  които говорите. Не желая да "спасявам" никого, затова, моля ви да не изопачавате думите ми.
В стила, който вие се изказвате, без да посочвате каквито и да е освен интернет източници, като поддържник на изказванията ви, аз също мога да помоля за доказателства.
Единственото собствено субективно съждение, което съм изказала, е по отношение на това дали е добро това възпитание и че катехизирането е по-добър вариант. Никъде иначе не съм казала нещо, което не може да бъде проверено или което да съм си измислила.

Не зная защо твърдите, че като правите цяла огромна тема и давате дълги, но едностранчиви отговори, на въпросите на майките, без да споменавате за езотеричната основа на идеята за този тип образование, позицията ви изглежда субективна.
Вие още от началото сте се позиционирали като авторитет, а не единствено като лаик с мнение.

Ако бях казала - не си изпращайте децата там или изпращайте ги, тогава разбирам да се ядосвате така, но отречете с доказателства това, което съм написала.
Това е твърдение срещу твърдение. Ако ви дразни думата "фактологичен", посочете фактите, които отричат написаното от мен!

Самият факт, че така се засегнахте, е доста показателен.

На няколко места майките ви питат дали се изразяват и "налагат" (твърде силно казано, затова го слагам в кавички) определени духовни положения и схващания на децата. Никъде не отговаряте ясно и конкретно. В този смисъл, отношението ви е най-малкото некоректно. Избягвате да отговаряте на това и дори обяснявате, че танците си били нещо като физкултура едва ли не. Подвеждате хората. Последователите на Рудолф Щайнер, а тази педагогика и изцяло такава, са теософска секта - и това, сигурно не е факт.

Освен това, не е много уместно да намеквате, че насилието и агресията сред децата ще се ликвидира, ако всички се посветят на Валдорфската идея за обучение и възпитание. Нима смятате, че, ако беше толкова просто, за почти вече 100 години от Щайнер хората нямаше да се го забелязали и да са направили нещо по въпроса. Осъдителното ви отношение сигурно е оправдано, не зная, но едва ли 420 лв и принадлежността към езотерична духовна общост ще разрешаи проблема.

Не съм искала да изглежда пренебрежителен, назидателен или какъвто и да е постингът ми. Не съм поставяла оценки никъде.
Но ако толкова настоявате на личната ми позиция - мисля, че има предостатъчно светски разработени методики за обучение, които слагат като приоритет участието на родителите и креативността, развитието на творческите нагласи и светогледа на децата, за да дам детето си на псевдо-религиозно формирование.


Благодаря за вниманието! Simple Smile

Извинявам се на модератора за спама!

# 82
  • Мнения: 37
 Gergandi  bouquet

Още един случай когато "протестант"(слагам го в кавички, защото е по-скоро чуждо на мен определение) подкрепя изказване на католичка.

П.С. Деметра, цитирам мисъл прочетена във форума, която много ми допадна: "Няма такова нещо като обективно мнение. Всяко мнение е субективно."Т3-М4 Не знам защо смяташ, че твоите мнения могат да бъдат обективни, а тези на мислещите различно от теб за субективни. Напомням, че това е форум, а не благодарствена картичка.

Последна редакция: пт, 11 юли 2008, 22:31 от rorobobo

# 83
  • Мнения: 1 278
gergandi, радостно е

Очевидно е, че желаете да ме засегнете.

Е, чак пък да те засегна! Само те гризнах лекичко с върха на кучешкия зъб заради разминаването между изказването ти, че си се интересувала "по-скоро професионално" и самото ти представяне в случая, дори не захапах.  Simple Smile Ама ти явно си много докачлива. Я виж аз колко мъжки приех твоите прояви директно да ми вменяваш мотиви и изказвания, които да удрят по честта и достойнството ми и да говориш за мен в трето лице, все едно не присъствам. Не знам за моето възпитание, ама, доколкото си спомням, според етикета за светско поведение, да обсъждаш и да говориш в трето лице за човек, който присъства, е особено невъзпитано и неуважително.

 
Всеки, който пожелае, може да открие доказателствата, за  които говорите.


Аз изобщо не говоря за доказателства обаче, а за източниците, на които ти се позоваваш и въз основа на които ти представяш информацията като обективна. И това е само защото претендираш за обективност.

В стила, който вие се изказвате, без да посочвате каквито и да е освен интернет източници, като поддържник на изказванията ви, аз също мога да помоля за доказателства.

Аз няма какво да доказвам в случая, защото никъде не претендирам за обективност, още по-малко за авторитет.
Почти навсякъде аз казвам "според мен", "моето мнение", "моят опит", аз мисля" и т.н. Когато информацията не произлиза от мен, казвам "според Х" или ако не знам източника - "чувала съм", "казаха ми". Доказателство е необходимо, ако реша да извадя изказванията си от контекста на субективността и да претендирам за тяхната обективност и чистота от субективизъм. Но за да направя това (ако изобщо е възможно за съответния възглед) , трябва да имам цел и тази цел обикновено е когато искам да убедя някого. А аз не искам да убеждавам никого. Аз давам субективна информация и оставям събеседника си свободен да прави с нея каквото иска - ако не му трябва да я подмине, а ако му е полезна и иска да я използва, да си я докаже сам, както намери за добре.

Просто вярвам, че хората не са малоумни, могат да се справят сами в живота и да си преценяват и доказват нещата сами. Аз смятам че единственият истински авторитет за един възрастен човек, може да бъде самият той. Ако някой не е достатъчно мъдър и силен, за да е разбрал това и търси авторитета извън себе си (в нещо или в някого другиго), то той рано или късно ще помъдрее и ще се научи от самия живот. И с колкото по-малко страх и повече желание и смелост го живее тоя живот, толкова по-бързо ще се научи да търси авторитета вътре в себе си. Това е моят светоглед.
  
Не зная защо твърдите, че като правите цяла огромна тема и давате дълги, но едностранчиви отговори, на въпросите на майките, без да споменавате за езотеричната основа на идеята за този тип образование, позицията ви изглежда субективна.

Аз не твърдя, че позицията ми изглежда субективна. Тя е субективна. Както и твоята. Както и мнението на всекиго другиго тук спрямо всекиго другиго.  Wink

Вие още от началото сте се позиционирали като авторитет, а не единствено като лаик с мнение.

Това е невъзможно. Човек сам не може да се позиционира като авторитет. Само може някой друг, който търси авторитета извън себе си, да го позиционира като авторитет пред себе си.
Но аз не съм и "лаик с мнение" като валдорфски родител (припомням, че това е темата!), защото съм валдорфски родител. Аз съм субект с личен опит и мнение.  

но отречете с доказателства това, което съм написала.
 посочете фактите, които отричат написаното от мен!

Че защо трябва да правя подобно нещо?

На няколко места майките ви питат дали се изразяват и "налагат" (твърде силно казано, затова го слагам в кавички) определени духовни положения и схващания на децата. Никъде не отговаряте ясно и конкретно. В този смисъл, отношението ви е най-малкото некоректно.

На едно място ме пита една майка. И тя е получила моя отговор, който отразява личния ми опит дотук, но въпреки това не може да бъде обективен за нито един от събеседниците ми, докато той, ако има необходимост, не реши сам да го докаже и да го превърне в обективен за себе си. Чети по-внимателно преди да ме обвиняваш в некоректност следващият път, моля:

...
И все пак не разбрах, те бъркат ли се по някакъв начин с вярата на децата? Или религията?
Споменават ли се понятия като Космос в смисъл, различен от този, влаган от физиците (айде, в краен случай може и от научните фантасти) или енергия като нещо отделно от ma или mc^2
...
...
Децата, възпитавани по валдорфски, независимо в градина или у дома, не се занимават с Космос, физика и енергия в какъвто и да било контекст. Те израстват със стихове, песни, приказки и всякакви приказни герои - дуджета, тролове, феи, ангели и други невидими за нас - дъртофелниците, същества, но така истински и живи във въображението на децата от предучилищна възраст. Духовни напътствия на децата не се дават! Между другото духът във въпросното триединство на човека, това е мисленето! Но в тази ранна възраст жизнените сили са необходими за пропорционалното израстване на тялото и всякакви духовни напътствия (ако правилно разбирам какво влагаш в това) противоречат на този принцип - отнемат от жизнените сили. Децата получават необходимото духовно и цялата мъдрост, която им е необходима за тази възраст, единствено от вълшебните народни приказки - просто като им се разказват или четат. Тези приказки са събрали в себе си огромна мъдрост и неслучайно са вечни.
[/color]



Освен това, не е много уместно да намеквате, че насилието и агресията сред децата ще се ликвидира, ако всички се посветят на Валдорфската идея за обучение и възпитание.


Преди да твърдиш, че намеквам нещо, първо ме попитай дали намеквам нещо. Защото нищо не намеквам. Аз казвам в прав текст, че това, което научавам от Валдорфската педагогика и това, което прилагам от нея, помага при мен и моите деца. Особено в момента, когато сме под напора на сериозни семейни проблеми, от което децата ми станаха извънредно неспокойни, а оттам и агресивни.


мисля, че има предостатъчно светски разработени методики за обучение, които слагат като приоритет участието на родителите и креативността, развитието на творческите нагласи и светогледа на децата, за да дам детето си на псевдо-религиозно формирование.

Да, със сигурност има предостатъчно светски разработени методики за обучение, които слагат като приоритет участието на родителите и креативността, развитието на творческите нагласи и светогледа на децата.

Аз обаче за себе си не съм намерила друга методика за обучение, която да е разработена толкова добре върху възгледа за човека като триединствено същество, съставено от тяло, душа и дух или другояче казано - от физика, психика и  мислене и която да се съобразява толкова много с естествените периоди на развитие на тези три съставни части в човешкия жизнен път. И това, което според мен най-много дава валдорфската педагогика на детето като резултат от това съобразяване, е като завърши и третия седемгодишен период и стане възрастен, да има една добра хармония или поне да получи един много добър старт по пътя към хармонията между тялото си, чувствата си и своя ум.

 Simple Smile

# 84
  • Мнения: 1 278
Още един случай когато "протестант"(слагам го в кавички, защото е по-скоро чуждо на мен определение) подкрепя изказване на католичка.

Да, забелязва се сериозно пренасяне на главните действащи лица от темата за Господа в темата за Валдорфските родители. Направо съзирам тайно привикване на лични или поне явно обявяване в личната ви тема за Господа за възникването на нова вражеска, окултистка тема и събиране на армията на добрите срещу неверниците. Обаче това не е религиозна тема и не се опитвайте повече да я окупирате. Онази вече окупирахте и си я направихте лична, виждам че и с тази действате по същия начин - на принципа my way or highway. Не знам колко сектанти са езотериците, но очевидно екзотериците сте се фанатизирали до краен предел. Гледайте само, докато докато се вторачвате във вкарването на всички в правта вяра, да не изпуснете Второто пришествие. Юдеите така направиха с Първото.  Wink

Моля мигито, Мама Галка, герганди и роробобо да направят своя избор - или да станат валдорфски родители или да спрат да пишат в тази тема! Тръпна в очакване какъв ще бъде той.  Grinning

# 85
  • Мнения: 822
Здравей Деметра,

Цитат
Аз давам субективна информация и оставям събеседника си свободен да прави с нея каквото иска - ако не му трябва да я подмине, а ако му е полезна и иска да я използва, да си я докаже сам, както намери за добре.

Разбира се, че даваш субективна информация, но тя е доста едностранчива и непълна - от което следва, че до известна степен е подвеждаща.
Все пак не случайно тази педагогика се нарича с определено име "Валдорфска". Не случайно нейните основатели и последователи са членове на антропософското общество, което от своя страна има свои възгледи и цели и възпитанието на децата следва именно антропософският модел - на Щайнер. Но кой е Щайнер, какви са неговите схващания за света, неговите откровения, целите, които поставя пред последователите си и методите за постигането им?Какво значи окултизъм и къде е мястото му при възпитанието на децата?

Не искам да се заяждам нито да споря, но моята субективна информация относно Щайнер, Дънов, Блаватска и другите духовни наставници, основатели и последователи на антропософията и окултизма доста се различава от представената тук. Мисля, че е редно родителите четящи тук да бъдат напълно информирани, защото все пак говорим за духовно училище - не просто педагогика!

П.П. Сега, преди да публикувам прочетох призива ти! Никой не ми е писал на лични, видях темата случайно, но включването ми не е случайно  Simple Smile . Ще уважа молбата ти - спирам да пиша тук. Между другото Герганди се е справила добре  Peace

# 86
  • Мнения: 3 146

Да, забелязва се сериозно пренасяне на главните действащи лица от темата за Господа в темата за Валдорфските родители. Направо съзирам тайно привикване на лични или поне явно обявяване в личната ви тема за Господа за възникването на нова вражеска, окултистка тема и събиране на армията на добрите срещу неверниците. Обаче това не е религиозна тема и не се опитвайте повече да я окупирате. Онази вече окупирахте и си я направихте лична, виждам че и с тази действате по същия начин - на принципа my way or highway. Не знам колко сектанти са езотериците, но очевидно екзотериците сте се фанатизирали до краен предел. Гледайте само, докато докато се вторачвате във вкарването на всички в правта вяра, да не изпуснете Второто пришествие. Юдеите така направиха с Първото.  Wink

Моля мигито, Мама Галка, герганди и роробобо да направят своя избор - или да станат валдорфски родители или да спрат да пишат в тази тема! Тръпна в очакване какъв ще бъде той.  Grinning

Уважаема Деметра, по ваше желание пиша последен път.
Единствено искам да употребя правото си да се защитя, тъй като отново ме нападате, въпреки че вие самата постъпвате по начин, който заклеймавате - my way or high way.
И за да ви уверя, че не съм говорила за вас в трето лице, за да ви обидя, а защото се опитвах да не ви обидя. Нито съм си писала някога на лични с някой от тема за Господа или там каквото не намиквате, а направо твърдите, без, разбира се, да сте наясно дали е така. Още нещо показателно.

Освен това, прочетох това, което сте писала:
...
Децата, възпитавани по валдорфски, независимо в градина или у дома, не се занимават с Космос, физика и енергия в какъвто и да било контекст. Те израстват със стихове, песни, приказки и всякакви приказни герои - дуджета, тролове, феи, ангели и други невидими за нас - дъртофелниците, същества, но така истински и живи във въображението на децата от предучилищна възраст. Духовни напътствия на децата не се дават! Между другото духът във въпросното триединство на човека, това е мисленето! Но в тази ранна възраст жизнените сили са необходими за пропорционалното израстване на тялото и всякакви духовни напътствия (ако правилно разбирам какво влагаш в това) противоречат на този принцип - отнемат от жизнените сили. Децата получават необходимото духовно и цялата мъдрост, която им е необходима за тази възраст, единствено от вълшебните народни приказки - просто като им се разказват или четат. Тези приказки са събрали в себе си огромна мъдрост и неслучайно са вечни.

, което, съчетано с това:

Аз обаче за себе си не съм намерила друга методика за обучение, която да е разработена толкова добре върху възгледа за човека като триединствено същество, съставено от тяло, душа и дух или другояче казано - от физика, психика и  мислене и която да се съобразява толкова много с естествените периоди на развитие на тези три съставни части в човешкия жизнен път. И това, което според мен най-много дава валдорфската педагогика на детето като резултат от това съобразяване, е като завърши и третия седемгодишен период и стане възрастен, да има една добра хармония или поне да получи един много добър старт по пътя към хармонията между тялото си, чувствата си и своя ум.

подкрепя изцяло това, което съм посочила за заселения езотеричен елемент във въпросната педагогика.


Колкото до темата за Господа, не съм писала отдавна там, тъкмо заради заливащата го езотеричност.

Съдете ме, както искате (субективно, предполагам), и възприемайте изказванията ми, както желаете - като екзорсизъм или очистване, или както искаш да го формулираш. Според мен, всички тези действия, както и поученията за това каква е истината за човека и хората, подобава по-скоро на свещеник, отколкото на мен или на вас или, ако щете, на Рудолф Щайнер. Освен това, трудно ми е да общувам с хора, които имат толкова високо мнение за правилността на избора си, че дори не желаят да признаят на какво се основава учението, което "изповядват".

Обещавам ви да не ви безспокоя повече, защото наистина сте права, че това си е вашата лична тема и който е на друго мнение относно същността на темата и на Валдорфската педагогика, по-добре да си мълчи, след като автоматично се въприема като лош и непочтен!

# 87
  • Sf
  • Мнения: 978
Темата за Господ вече я няма. Хайде, недейте да разваляте и тази. Който не се интересува от ТЕМАТА - нека не пише.

# 88
  • Мнения: 433
Хехех, попаднах случайно на темата, но не мога да не се сдържа да погладя дългата си бяла брада и да цопна в локвата на спора Sunglasses
С Валдорфската педагогика се запознах през лятото на 1986 г, когато (смея да мисля) повечето от тук спорещите са играели в някой пионерски лагер или детска градина  Simple Smile  Тогава се подвизавах в една "проблемна група по въпросите на образованието" към ЦК на ДКМС, кръстена така, за да ни оставят на мира да се занимаваме с интересни и никак несвързани със социализма неща.  Wink
После, в началото на 90-те г.  имаше специален семинар, организиран, ако не се лъжа, от немски последователи на Щайнер в Дома на учителя. ( Беше трогателно да слушам как една от лекторките се пробваше да обясни смисъла на паневритмията на приятелката до мен - която всяко лято се качва на Рила... )  Семинарът бе добре посетен - в онези бурни години всеки се интересуваше от всичко, което дотогава бе забранявано или ограничавано от БКП.

Не се имам за голям капацитет по въпроса за Валдорфската педагогика, но държа да внеса две важни постановки във вашия спор.

1)  Валдорфската педагогика е неразривно свързана с антропософските възгледи на Щайнер и последователите му и е езотерична  по своята същност и цели. Ако Деметра не е наясно с това, не е редно да заблуждава несведущите (но според мен тя е напълно наясно - поне според някои нейни думи, цитирани от Герганди, та дори и заради смисъла на ника си)  И всички летни, зимни и прочие игри и занимания, кооито тя въодушевено разказва и коментира, имат своя дълбок смисъл в този аспект.   
В това няма нищо лошо всъщност. И този тип възпитание дава прекрасни плодове и добре възпитани деца. С езотеричен уклон в начина им на мислене. Това за някои е добре, за други - зле. Всичко зависи от това кой как си представя възпитанието/образованието на децата си.  Ако целта на един родител е точно такава - това е мястото за неговите деца.  Peace  Кзвам го искрено, без грам ирония

2)  Не виждам нищо лошо в една система на възпитание, основаваща се на принципите на езотериката. Така, както има куп други системи, основаващи се на друг тип мислене и възприятие на света - религиозно, агностично, математическо, тоталитарно и т.н.  Пазарът е голям, сергии шарени, всеки си харесва каквото му е на душа. И всеки родител работи бог, т.е. изгражда децата си по свой образ и подобие, дори и да не го съзнава и/или дори и да цели обратното.
Важното е да има пълна информация и да се прави осъзнат и незаблуден от недомлъвки избор!

Затова се намесих. Да, темата е за валдорфските родители. Но понеже Деметра, в отговор на запитвания, започна да обяснява същността на тази педагогическа система, важно е да се уточнят постановките и термините.

# 89
  • Мнения: 3 376
Demetra благодаря ти за изчерпатения отговор!!!!

Колкото повече чета,толкова повече искам детето ми да учи и расте на такова място.

Може ли да ми кажеш за колко време средно се успява с организацията за създаване на ДГ-дали около година е достатъчно или при всеки случай е различно?
Имам толкова въпроси...май е най-добре да се обърна към Организацията.Би ли ми дала координати?

Последна редакция: нд, 13 юли 2008, 04:31 от EASpirit

Общи условия

Активация на акаунт