педагогика Френе

  • 12 117
  • 40
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 5 877
Аааа, това е друг въпрос.
Аз сравнявам с българските, и то със сегашните, с царящата в образователната ни система обърквация.
Липсата на емоционално смислен подход към децата обясняват с нуждата от "академични" успехи, а липсата на знания - с емоционалното поведение на децата, изобщо пълна боза.
Не знам, джабата дил, аз и двоичната система съм я учила вкъщи, по-точно на една вечерна разходка край плажа с тати в трети клас Simple Smile Така че на българското училище не разчитам да направи детето ми енциклопедистче... но не бих го отглеждала вкъщи

# 31
  • Мнения: 120
Коя е тази занималня, все пак?

# 32
  • Мнения: 9 052
и аз не бих.
но не бих и отдала дори семейните занимания на у;илище. В крайна сметка да приготвиш ве;Еря или да сервираш кафе е нещо свързано с дома, а не с класната стая.
Според мен за всяко нещо си има своето място. И аз моето го у;А да ;Ете у дома, поради което няма да пропусне 1 клас, където азбуката се у;и, но и доста друи неща. Като си спомня моят 1 клас си спомням и в-зхищението от ;иновете и новите деца и новия ред в стята и вси;ко , също и буквара и у;ебната тетрадка и ;Енгел;етата, които ни показваха как да пишем. НЕ бих го пропуснала за домакински неща и експерименти, които така или ина;Е правехме след у;илище. И лодки в езерзето пускахме и магнити някое приятел;е домъкваше и пазарувахме и в по;истването у дома помагахме  и какво ли не.
И в крайна сметка не вси;ко се у;иот опит. И аз ако трябва да използвам нов уред гледам инструкцията. НЕ го пускам просто така ... и вси;ки ние ;етем книги и ползваме опит наготово ...

Последна редакция: ср, 14 май 2008, 23:33 от jabata_dil

# 33
  • Мнения: 5 877
Според мен просто не трябва да има такъв контраст между училището и дома, а двете да се допълват взаимно. Не е нужно да се слага изкуствено някаква рязка граница.
Част от възхитата, която си изпитала (аз също) в първи клас пред чудото, наречено училище, се дължи на семейната нагласа - "еееей, на училище ще ходиш значи, браво" (поне в моя случай възрастните говореха за това с много ентусиазъм), т.е. пак от дома тръгва.
Пък и ентусиазмът с времето поизбледня.

В момента статуквото тук е много разбишкано, образованието далеч не е като през осемдесетте. Затова такива алтернативи са интересни.

Не всичко се учи от опит, да, определено, но все пак ми се струва хубаво да е малко по-близък до естественото процесът на учене.

# 34
  • Мнения: 9 052
Съгласна, но не можем да прехвърлим всички семейсни zанимания в училище . Тогава какви ще са семейсните ценноти, семейсния опит и семейните ни спомени? 
Аz не съм педагог и не мога д аспоря с педагоzи, а и не бих го направила, zащото методиката е много полеzна, просто не споделям мнението , чЕ мястото и е в класната стая, а по скоро това е работа на родители и иzвън училищни игри, zанимания , опити . Дали с приятели, дали с тати и домашен комплект с микроскоп, дали с мама в кухнята или на дневно ваканционно училище в zоопарка ...

# 35
  • Мнения: 5 877
Мисля, че не е честно да се сравняват училища, в които част от тези идеи така или иначе са залегнали, и среда, в която те са възможни (ваканционно училище в зоопарка?) със ситуация на тотален разпад на образователната система.
Иначе - да, на мен също ми беше приятно в училище, въпреки че не беше като вкъщи. За много деца обаче не е така; има деца с различен ритъм на учене, с различни емоционални или физически бариери - системата на Монтесори ми се струва много по-добре пригодена за разнообразието от детски характери.

# 36
ами ваканционно училище в zоопарка имам в предвид, че можеш да zапишеш детето преz ваканцията да ходи в zоопарка , да му обясняват zа животните и да помага в гледането им. Това , ако не сте обмислили къде да си карате ваканцията и останете у дома и детето няма какво да прави.
Но като цяло всички градини си имат 1 седмично иzлет в гората и правене на хербарий и иzучаване на природата , често ги водят и zоопарка.
Ние също ходихме от училище чЕсто в парка (когато учих блиzо до парка на свободата ) или гората , когато бяхме блиzо до
zападен парк ...


... За много деца обаче не е така; има деца с различен ритъм на учене, с различни емоционални или физически бариери - системата на Монтесори ми се струва много по-добре пригодена за разнообразието от детски характери.

Много си права. За деца със специфични бариери системата ми се вижда подходяща.
Аz май не съм от полzа повеЕч ще си чЕта само. Мисля, чЕ всеки си преценява сам детето къде принадлежи. Аz лично с нещата , препоръчАни от Монтерсори мога да се справя сама в къщи. Започнах по книгата. Баланс ... Ок не купих гредата, но го иzкарах в гората и държейки го zа ръчичка го научих да ходи по дървените трупи около пътеката . Японски zвънец също не му вzех, но му дадох да държи чаша с вода и голям смях падна докато се опитваше да не я иzлее. Доста книги вечЕ купих и четем и т.н. Та мие е напълно по силите да иzследвам zаедно с него и да обяснявам. Засега  Wink

# 37
  • Мнения: 5 877
Виж де, аз не съм казала йок, всички да си записват децата там... просто казвам, че е вариант, който си струва да се обмисли. Че са интересни упражненията - да, и за правене вкъщи също - аз не съм толкова добре запозната, но не е лоша идея да ги опитам.
Тук такова у-ще и няма, така че говорим общо взето на теория.

# 38
  • Мнения: 2 037
Минзухар, коя е все пак тази занималня, понеже подозирам, че сме в иден и същ район на града? Може и на ЛС. Мерси.

# 39
  • Мнения: 1 347
Имах щастието  няколко години да работя в частно училище, в което доста се наблягаше на въпросните педагогически принципи (Френе). Описаната в тази тема занималня по нищо не ми напомня на педагогиката на Френе. Училището, в което преподавах, беше с ранно чуждоезиково обучение (още от ДГ,а в 1 клас - по 15 часа седмично), със статут на езикова гимназия за горния курс. Много усилено академично образование - държавните изисквания плюс още. В същото време обаче се държеше на основните принципи на педагогиката Френе - отделяше се голямо внимание и много време на груповата работа в клас; не се толерираше класна стая тип автобус (учителят говори на дъската - учениците слушат); уважаваха се мненията и желанията на децата и големите ученици; имаше ателиета по изкуства и спорт; всички ученици разработваха собствени учебни проекти, само напътствани лекичко от учител; подкрепяше се интердисциплинарното обучение; можеше в действие да се види принципът на "Връстници обучават връстници", обръщаше се внимание на много практически и социални умения; учениците се поощряваха и подкрепяха сами да откриват и осмислят познанието и пр. (извинявам се за миналото време, надявам се, че в училището всичко си е още същото, просто аз си смених амплоато). Никой никога не е подкрепял наказания от типа на скъсани листа от тетрадки и изобщо всъщност "наказанията" бяха крайна мярка, търсеше се по принцип положителна мотивация. Да не говорим за изисквания за "безпрекословно послушание". Като цяло, мисля, че акцентът в този тип педагогики не е толкова върху това, което се изучава (макар че според мен и не е нужно да се настоява за безумните кръстословични познания, с които са пълни много от учебниците), колкото върху начина на обучение.
С една дума, принципите на педагогиката Френе според мен са си много хубави, но ако споменатите неща за тази занималня са верни, бих се усъмнила как точно са ги интерпретирали там.

# 40
  • Мнения: 120
И отново - коя е занималнята и кое е училището в което прилагат педагогиката Френе.

Общи условия

Активация на акаунт