За есето: в бюлетина на TOEFL, който беше на сайта на TOEFL (www.toefl.org), имаше всичките теми, общо 100. Падна се една от тях. Аз си ги бях разработила схематично наум (малкият ми дърпаше химикала иначе), за да не се чудя какво да пиша и да не губя време. Не се искаше да си кой знае колко сладкодумен разказвач, или да изразяваш кой знае каква дълбочина на мисълта. Есетата изискваха да се вземе позиция по някакъв въпрос, например трябва ли да има униформи в училище. В реалният живот могат да се изложат много аргументи За и Против, но в изпитната обстановка просто вземаш едната позиция (която е по-лесна за аргументиране, независимо дали ти съвпада с личната позиция, защото на никого в случая не му пука за това). 5 параграфа беше добрата структура според някои от учебниците, всеки от тях с по 3-4-5 изречения: първи параграф - уводен, там си казваш позицията. Втори, трети, и четвърти параграф - аргументи и евентуално примери от личен опит. 5-ти параграф - заключение и обобщение.
За говоренето - не знам. Чух, че са въвели такъв модул, но не знам какво представлява.
Успех!