Саботират ли социалните мрежи вашата кариера?

  • 2 177
  • 7
  •   1
Отговори
  • Мнения: 142
Все повече хора днес прекарват времето си не само в реалността, но и във виртуала. Социалните мрежи заемат все по-значимо място в живота ни, но всеки от нас ги използва за различни цели. Работодателите също им отделят немалко внимание, в това число и при подбора на кандидати за работа. Специалистите по човешки ресурси не крият, че в професионалната си дейност редовно използват социалните мрежи в търсене на потенциални служители, за проверка на данните в CV-то или за периодичен контрол на персонала. По данни на „Уолстрийт Джърнъл“ 43% от тях признават, че са изменили мнението си за даден кандидат към по-лошо, след като са посетили неговите страници в социалните мрежи. И само 19% са казали, че получената информация е добавила повече точки към разглежданата кандидатура. Една трета от кандидатите са били напълно отхвърлени единствено заради профилите си в социалните мрежи. Казано накратко, всичко, което публикувате – снимките, мненията, дори правописа ви – може да работи против вас. Тематичните форуми и групите по интереси също могат да бъдат обект на изследване, защото дават възможност да се узнае много за даден човек – за неговите хобита, интереси, начина му на общуване, адекватността му и дори склонността му към агресия.

Няколко съвета как да поемете контрола в ръцете си и да си осигурите най-доброто представяне в социалните мрежи
1. Проверете себе си
Първото нещо, което трябва да направите, е да потърсете себе си в Google. Изчистете историята на браузъра, преди да го направите, защото резултатите понякога се влияят от това, което вече сте търсили. Въведете вашето име, образование и настоящ работодател в лентата за търсене и вижте какво ще се появи.
Дори да сте внимавали какво публикувате в социалните мрежи, винаги може да се наложи някаква редакция, за да направите по-добро впечатление. Не забравяйте също да проверите и да промените някои от настройките си за поверителност.

2. Не губете връзката с професията

За да намерите по-бързо работа, е полезно да участвате в професионални групи – според специалистите по човешки ресурси това ви носи допълнителни точки в техните очи. Много от тях обръщат внимание също и на споделянето на специализирани статии. Следенето на най-новите разработки, идеи, мнения и тенденции в професията е жизненоважно, особено ако в момента сте без работа. Не искате да изглеждате като „извън борда“ на интервюто за работа, нито да бъдат поставени под съмнение вашите умения и знания, докато чакате следващата възможност да се появи, нали?

Следете професионалните групи в LinkedIn, чатовете в Twitter, търсете с помощта на хаштагове от ключови професионални термини. Следвайте официалните страници на медиите, свързани с вашата професия, особено англоезичните – наличието им в профила ви му придава по-голяма тежест.

3. Не обиждайте работодателите си
Постове за това колко сте изморени и как не ви се работи логично ще окажат негативно впечатление на работодателя. Ако попаднат на такива, повечето специалисти по човешки ресурси ще са замислят дали си струва изобщо да канят такъв човек на интервю.

Същото важи и за негативни отзиви за настоящ или бивш работодател. Човек, който изнася мръсното бельо на показ и вечно се оплаква, не се счита за добър кандидат. Затова е по-добре да оставите жалбите си за срещите с приятели и да поддържате публичния си образ чист.

4. Не се изолирайте
Духът на общността в социалните мрежи никога не е бил по-жизнен и подкрепящ, отколкото сега. Независимо дали търсите нова работа, обмисляте да се насочите към ново поприще, или предприемате нова стъпка в кариерата, там има чудесни групи от хора, които искат да ви помогнат. Instagram е пълен с акаунти, които са готови да ви предоставят ежедневна поддръжка, да споделят безплатни и суперполезни знания, да ви свържат с хора, които могат да ви помогнат. Лентата за търсене в социалните медии може да стане вашият най-добър приятел, ако желаете да излезете от балона си.

5. Пишете оптимистични статуси
Не забравяйте да обръщате внимание на тона на своите публикации. Повечето специалисти по човешки ресурси отнемат точки от кандидата, ако той използва груб език в социалните мрежи, ако допуска много правописни грешки или статусите му са твърде негативни.

Неприятно впечатление правят също хора, които споделят колко много им е омръзнала работата, колко силно мразят целия свят и др.подобни песимистични изказвания.

6. Брандирайте себе си
Създаването на марка за себе си може да прозвучи отвратително за някого, но пазарът на труда няма да стане по-малко свит през следващите няколко години. Отделете време, за да помислите как можете да подредите всичките си професионални качества така, че бъдещ работодател или HR специалист да пожелае да научи повече за вас. Не се притеснявайте да споделите някакви подробности за себе си като личност – работодателите търсят да наемат не само добри професионалисти, но и хора с индивидуалност, която най-добре ще пасне на текущата им екипна структура. 

7. Подбирайте по-внимателно снимките си

Цялата информация, която публикувате открито, може да бъде видяна и от работодателите. Внимавайте да не попаднат на нещо, което може да подкопае вашата репутация. Казано накратко – откровените снимки дразнят повечето от специалистите по човешки ресурси.

Разбира се, степента на приемливата откровеност зависи от сферата на дейност. Хората на изкуството могат да си позволят да публикуват по-двусмислени и по-разкрепостени снимки. Но ако претендирате за сериозна длъжност, трябва да филтрирате по-грижливо съдържанието на своите страници.

8. Защитете се от зложелатели
Много хора могат да се възползват от слабата ви защита в социалните мрежи и да съсипят вашата репутация. Има задължителен минимум от средства за сигурност, който включва:
✔   Сигурна, сложна и оригинална парола, различна за всеки акаунт;
✔   Двойна автентификация;
✔   Забрана за споделяне на вашата парола онлайн с трети лица;
✔   Предаване на важната информация в криптирана форма.

9. Пазете се от себе си
Преди да оставите някаква следа в интернет, помислете два пъти. Никога не можете да предположите кой, кога и в какъв контекст може да използва вашите думи или снимки. Влиянието на социалните мрежи върху кариерата ви е като руска рулетка – никога не знаете кога може да прозвучи изстрел и вашата онлайн репутация да повлияе върху репутацията ви офлайн. Никога не забравяйте, че трябва да бъдете по-предпазливи и внимателно да управлявате публичните си профили.

# 1
  • Мнения: 12 809
Не, не я саботират.

# 2
  • Мнения: 5 361
Много хубава статия, дано достигне до повече хора, че и деца, които тепърва ще излизат на пазара на труда.
Повечето от написаното вече го знам от колеги от отделите по човешки ресурси.

# 3
  • София
  • Мнения: 35 137
Не, не ми саботират и няма как.

Не би следвало за мен като професионалист, някой да ми дава оценка спрямо личните пристрастия, а не спрямо качеството на работа.

HR - ите следва да имат етика и морал и да са същите професионалисти, а не бетер махленски клюкарки.

# 4
  • Мнения: 1 314
Би трябвало, но за съжаление в световен мащаб се е наложило разбирането, че човек дори в личните СМ е един вид представител на работодателя си и съответно има значение как се представя онлайн. Хората вече нямат право на лично пространство и лично мнение, ако то не пасва на имиджа на компанията.

Тази тенденция ми е омразна и я намирам за много вредна, но не мисля, че е чак толкова разпространена в България. Усеща се най-вече, ако работиш за чуждестранна компания.

СМ не ме саботират, защото знам как да ги използвам.

Последна редакция: чт, 05 окт 2023, 16:57 от Tessaria

# 5
  • Мнения: 937
Ще я саботират, ако образът, който човек се опитва да създаде на работа, се разминава от реалния, който се вижда в социалните мрежи.

За да не ровят уонаби ейчарки, си има опции кой може да вижда акаунта.

# 6
  • Мнения: 325
И тук идва въпросът - искам ли да работя в компания, която ще ми рови толкова в личния живот и ще ме съди за това какво публикувам във фейса и прочие. Обикновено това е сериозен червен флаг, че това няма да е добро място за работа и че там няма да се чувствам добре. Всякакви въпроси, които не са свързани с професионалния ми опит са ми доста странни по интервюта и обикновено не стигаме консенсус с клюкарките на длъжност човешки ресурси. Все пак не семейното ми положение, а опита ми ще бъде решаващ как ще си свърша работата.

# 7
  • Мнения: 136
Бягайте от работодател който ви налага цензура.

Общи условия

Активация на акаунт