Тема за бързи въпроси и отговори ~ Всичко за нашите деца ~ Училищен блиц ~ Тема №6

  • 43 367
  • 612
  •   1
Отговори
# 570
  • Мнения: 577
Здравейте,
Имам следния казус.
Класа прави тест по география, учителката съобщава оценките и точките на всяко дете. Идва ред на моето дете и се съобщава оценка слаб 2. При въпрос от дъщеря ми колко точки има и може ли да си погледне теста- отговора е “ какво има да гледаш, имаш 2. Поставя й се задача да направи проект за следващия ден. Прави го. Оценка не е поставена под предтекст, че била написа в стил за по- големи деца и някои от термините в нея били непонятни за децата от класа.
Въпроса ми е учителите имат ли право да отказват на ученик или родител информация по писмено или устно изпитване? Четох , но никъде не открих отговор по този въпрос.

Последна редакция: чт, 14 мар 2024, 20:06 от Candy-Girl

# 571
  • Бургас
  • Мнения: 6 494
Не смятам, че имат право да крият такава информация, но е факт, че аз лично не виждам голям процент от писмените работи на дъщеря ми. Връща се за подпис на детето, без право да я снима дори, и веднага се събира отново. Мотивът е "да не се загуби", а също и "аз съм учител по Х, не майка ти, че да има претенции към оценката".

# 572
  • Мнения: 3 444
Наредба № 11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на
учениците
Цитат
Чл. 19. (1) Контролните и класните работи се коригират и рецензират от преподаващия учител и
се връщат на учениците за запознаване с резултатите.
(2) Оценяващият анализира и обобщава резултатите от контролните и класните работи, като в
срок до две седмици след провеждането им уведомява учениците за направените изводи.
(3) Контролните и класните работи се съхраняват от учителя до края на учебната година.
https://www.navet.government.bg/bg/media/DOS-otsenyavane.pdf
Вижте и в актуалния Правилник на училището. В редица правилници е включено "учене чрез грешки".

# 573
  • София
  • Мнения: 6 173
Когато се цитират документи е добре да бъдат актуални.

Скрит текст:
(3) Контролните и класните работи се съхраняват от учителя до края на учебната година.

Цитат
Чл. 19. (1) (Доп. - ДВ, бр. 82 от 2018 г.) Контролните и класните работи се коригират и рецензират от преподаващия учител и се връщат на учениците за запознаване с резултатите и за информация на родителите.
......
(3) (Отм. - ДВ, бр. 82 от 2018 г.)
https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136905302

# 574
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 283
Голяма част от тестовете и контролните на моето дете се връщат и остават у него.

# 575
  • Мнения: 577
Благодаря ви момичета. Този член нещо ми е убягнал. Смятам да пиша на учителката и е добре да съм подготвена.
Mrs Jan Hug

# 576
  • Варна
  • Мнения: 3 055
А в този ред на мисли, какво можем да кажем за поставени оценки по да кажем физическо, музика и прочие, когато нямаме нещо написано на хартия черно на бяло от детето, но пък поставена оценка и може да е дума срещу дума. Какво може да направи, изиска родителя в рамките на закона.

# 577
  • Мнения: 29 341
Родителят трябва да се меси по-малко в учебния процес. Да, не е приятно, ако бъдеш ощетен при оценяването, но това е част от израстването.  Детето трябва само да се справи, ако смята, че оценката му не е ок.
Максималното, което бих направила, ако учителката не върне контролното, е да пиша любезно съобщение в школо, че бих искала да разбера грешките на детето, за да работим по наваксването на материала. При това само, ако преди това детето не е успяло да си получи работата, но е опитало да говори и да я поиска.

# 578
  • Мнения: 3 444
Mrs Jan, благодаря за корективната намеса. Hands Plus1  От бързане е недоглеждането, но знам, че по принцип учителят е длъжен да рецензира и запознае ученика и родителите с проверената работа. Факт е, че дори писмените работи от НВО могат да бъдат прегледани, а дежурен учител обяснява допуснатите грешки. Факт е, както личи от постовете и тук - практиката показва разнообразие. Ей такова изказване е недопустимо -  "аз съм учител по Х, не майка ти, че да има претенции към оценката". Защото ученика трябва да бъде убеден от учителя, че оценката от изпитването му е адекватна. От това зависи и неговата самооценка, и по-нататъшната му работа. Значи трябва да бъде писмено или устно обоснована, което предполага предварително запознаване с критериите за оценяване, а после и с рецензия. Това в социалната психология се нарича "информационна власт" или влияние. Другото ("Аз съм учителят, аз оценявам") е наблягане върху официално признатата роля на учителя и изискване за подчинение - "легитимна власт", която е неустойчива и предизвиква напрежение в отношенията. Един добър учител (все пак всички учат психология, за да станат учители) знае, че има различни форми на влияние и не гради кух авторитет.

# 579
  • Варна
  • Мнения: 3 055
Учат психология, нищо не учат. В момента с едни няколко месечни курсове всеки може да се преквалифицира в учител по какво по каквото поиска. И да уточня, че имам педагогическо образование с 2 специалности.
Точно на този принцип се пишат оценки в нашето училище, на принципа "майка ти какво разбира" за предмети по които няма как да видиш какво е било "черно на бяло".

# 580
  • Мнения: 3 444
А в този ред на мисли, какво можем да кажем за поставени оценки по да кажем физическо, музика и прочие, когато нямаме нещо написано на хартия черно на бяло от детето, но пък поставена оценка и може да е дума срещу дума. Какво може да направи, изиска родителя в рамките на закона.
ivka_smile, ами ... законът не може да навлезе в спецификата на всеки учебен предмет, но ... по физическо има нормативи и оценките се пишат в зависимост от покриването им. По музика има теория и се правят писмени изпитвания върху нея. В крайна сметка училището трябва да формира музикална култура, а не да оценява, примерно, певческите способности на едно дете. Обобщено - и тук си има критерии за оценяване и учениците трябва предварително да ги знаят.
ПП
Цитат
Точно на този принцип се пишат оценки в нашето училище, на принципа "майка ти какво разбира" за предмети по които няма как да видиш какво е било "черно на бяло".
  Груба грешка! Grinning Защото сред родителите има специалисти в образованието и то - с научни степени. Несъобразяването води до конфликти.

# 581
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 283
Само по физическо няма писмени изпитвания, по всичко друго наистина има. По принцип съм съгласна, че родителят трябва по-малко да се меси в учебния процес, но е редно контролните работи да се връщат за обратна връзка на ученик/ родител.

# 582
  • Мнения: 29 341
Да, контролните и тестовете ТРЯБВА да се връщат, за да се видят грешките. Няколко пъти при нас не са ги давали да се вземат, но тогава им разрешават да си ги снимат.

В споделения случай е по-скоро като заяждане от страна на учителката. Обаче не трябва да се тръгва с "рогата напред", тъй като ще го отнесе детето накрая. Един учител има начини, ако иска да пише ниска оценка и обратното.

# 583
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 283
А последното всички го знаем. Със сигурно трябва да се подходи дипломатично.

# 584
  • Мнения: 29 341
А последното всички го знаем.

Не е сигурно. Има родители, които вдигат скандали, пускат жалби, всякакви случаи.... (не казвам, че в споделения е така, а принципно)

Общи условия

Активация на акаунт