Трудно проговаряне - тема 26

  • 61 464
  • 820
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 62 595
Могат да поискат психологическа оценка, но не и психиатър или невролог. Последните двама са за пълно обследване и е нужно за ТЕЛК. Дори за училище не го искат, освен ако родителите сами не решат да предоставят епикризи, но те често са свързани именно с издаването на ТЕЛК и на родителите не им е проблем да ги представят и в училище или в градината.
С времето все повече съм нащрек какво и как искат градините и училищата, за да дадат ресурсна помощ. За градинския логопед и за градинския психолог никой няма право да ви иска нищо. Искат психологическа оценка за ресурсния център или по някой проект. Затова е най-добре да натискате градинските специалисти да работят с детето, като толкова обясняват, че има проблеми. Да видиш тогава как ще дадат назад като разберат, че не сте съгласни. А ако се съмнявате, направете официално писмено запитване какви документи изискват и съответно да ви отговорят писмено под заведен номер. Иначе дума дупка не прави. Юристите и администраторите казват, че трябва да има писмена следа.

# 46
  • Бургас
  • Мнения: 3 582
Да, когато е за допълнителна подкрепа която е дългосрочна /например до края на четвърта група, и която после се препотвърждава при нужда за първи клас/, включваща ресурсен учител, логопед, психолог,  се изисква документ със заключение за състоянието на детето, който може и да е медицински протокол, но може и да не е. Примерно в училище за дислексия е достатъчна оценка от тестовата батерия за дислексия /DDE-2/. Иначе комплексната оценка в детска възраст включва и детски психиатър. Има известно разминаване в това какво и какви документи изискват различните Регионални центрове/бившите ресурсни/ в страната, повечето искат протокол от медицинска комисия, не е нужно да е ТЕЛК.

# 47
  • София
  • Мнения: 62 595
За да има диагноза Специфични разстройства на училищните умения (което на прост език хората го разбират дислексия), трябва да има епикриза, а епикризата се издава от съответния лекар. Психологът няма право да слага диагнози, ако ще извънземни батерии да използва. Той може да напише само психологическа оценка, евентуално логопед може и логопедичен статус да включи. Но дори за това не е нужно да се използва някаква батерия, достатъчно други инструменти има. Все пак правото на ползване на батериите не е свободен достъп за ползване протокол. И пак не е диагноза, освен ако не е поставена в епикриза. Подобни тестови батерии са само ориентир, при това не са единствените. Медицински документ може да се представи, но хората го представят, ако вече е ваден по друг повод, примерно за ТЕЛК или по други причини, несвързани с ресурсна помощ от училище или градина. Не е задължителен.

Като цяло съм с впечатление, че в детски заведения и училища всеки си решава и си интерпретира какви документи да иска от родителите. Затова е добре родителите да са активна страна и да питат и да задават конкретни въпроси, на които да искат конкретни отговори.

# 48
  • Мнения: 3 535
На мен от градината ми казаха,че тази помощ не се отпуска току така и щом държавата я заплаща,трябвало да се извадят някои медицински документи.Обследването от колегите им било едно на ръка.Аз го разбирам,че трябва да се мине през детски психиатър,дали е така.
Аз съм убедена, че никой не може да ви накара да отидете на психиатър, ако не искате Градината може да предложи помощ и без медицински документи. Нали имат екип, обследват и предлагат.

# 49
  • Мнения: 4 005
laurentin,така ми казаха в градината,че се изисквали някои медицински документи и че допълнителната подкрепа ако се отпусне такава била до края на обучението в градината.Това ми прозвуча малко обвързващо.И че не можело само ресурсен логопед,а специален педагог вървял ръка за ръка  с него ми се стори странно.Защо да е задължителен специалния педагог ако детето няма проблем с материала,а например само с говора.Разбрах от майка на дете от спектъра,че ресурсен психолог пък въобще не идвал в градината.Не им бил отпуснат се налага да ходят на частно.Много неща не са ми ясни.

# 50
  • Мнения: 3 535
Някои родители нямат проблем да заведат детето си на психиатър. А от написаното от теб оставам с впечатление, че вие се притеснявате. В този смисъл никой не може насила да ви накара да го заведете. От градината могат и без медицинска документация да представят детето пред комисия и да назначат подкрепа. И rosi81 пише, че има такива регионални центрове. В какъв смисъл ти е объркващо, че подкрепата е до края на градината. Това е удобство, за да не се кандидатства всяка година.
Моето дете в градината беше само на логопед, но не ресурсен. Не са и намеквали да бъде на ресурсно подпомагане. В градината си имаха логопед, който обследваше децата.

# 51
  • Мнения: 4 005
Не се притеснявам да заведа детето на психиатър.Водила съм го и при психиатър и при психолог за консулт.Притеснява ме това,че трябва да има нещо написано на листа,за да се отпусне тази помощ.А дали ще кореспондира с реалността или ще е написано просто за протокола,понеже за едната срамежливост никой няма да се занимава с нас.Знам как се пишат диагнози,кажеш ли на лекаря,че те пращат от градината,той знае че нещо все пак трябва да напише,щом ще се работи с детето безплатно.Според мен не е правилно от ръководството да изискват изсмукани между пръстите диагнози,за да предложат помощ.

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
В градините вече тези прегледи при психиатър за нищо ги нямат, семки и бонбонки! И защо искат непременно да сложат пълния комплект специалисти, толкова ли е тежко това дете? Нещо не ми харесва тази работа, навява ми мисли за някое проектче или чист мързел предвид предисторията.

# 53
  • Мнения: 3 535
Не се притеснявам да заведа детето на психиатър.Водила съм го и при психиатър и при психолог за консулт.Притеснява ме това,че трябва да има нещо написано на листа,за да се отпусне тази помощ.А дали ще кореспондира с реалността или ще е написано просто за протокола,понеже за едната срамежливост никой няма да се занимава с нас.Знам как се пишат диагнози,кажеш ли на лекаря,че те пращат от градината,той знае че нещо все пак трябва да напише,щом ще се работи с детето безплатно.Според мен не е правилно от ръководството да изискват изсмукани между пръстите диагнози,за да предложат помощ.
В никакъв случай не казвай на лекаря, че ви пращат от градината. Казваш например, притеснява ме, че детето е срамежливо, искам да се консултирам, от този род. А в градината може да кажеш, педиатърката смята, че детето няма проблем и не ми даде направление. И повече мълчиш, траеш, избягваш контакти с градината. Колкото повече ги питаш, толкова по- зле. Но моето мнение е да си направите консултации, минало е време от последните ви. Пък за ресурсно има време, едва ли лятото ще е

# 54
  • Мнения: 4 005
Здравейте,водих детето на логопед.Жената му прави скрининг тест и заключението е,че се касае за мономорфна дислалия.Предвид,че захапката е леко отворена,а скоро ще започне да си сменя зъбките,се чудя какво да правим.При произношението на някои звуци езикът отивал между зъбите,не е където трябва да бъде и на това се дължал лошият изговор.Синът ми много хареса логопедката.Планът е първо да чистим "р",а после "с".Ако проблемът му е реално в захапката ще бъдат ли от полза посещенията?

# 55
  • Мнения: 350
Здравейте, моля за съвети . Вече съм отчаяна . Детето ми е на 2 год и 7 месеца , не говори изобщо , в смисъл 2 3 думички и то когато на него му е изгодно да ги каже . Също така изпълнява нещо пак когато на не го му се иска . Доста е нервен . От бебе още беше много не спокойно дете . Иначе всичко си разбира , кое за какво служи , абсолютно всичко знае . Проходи ли си нормално преди годината . Водих го на детски невролог изписаха ми брейн бустер, алора , серенаменте,ескимо. Пихме ги 3 месеца и да има някаква промяна в повепедението към положително , но не достатъчно за възрастта . Ходи на ясла , приема я доста добре . Сега почнахме адицетан вместо брейн бустера . Много се притеснявам .

# 56
  • Мнения: 482
Здравейте, моля за съвети . Вече съм отчаяна . Детето ми е на 2 год и 7 месеца , не говори изобщо , в смисъл 2 3 думички и то когато на него му е изгодно да ги каже . Също така изпълнява нещо пак когато на не го му се иска . Доста е нервен . От бебе още беше много не спокойно дете . Иначе всичко си разбира , кое за какво служи , абсолютно всичко знае . Проходи ли си нормално преди годината . Водих го на детски невролог изписаха ми брейн бустер, алора , серенаменте,ескимо. Пихме ги 3 месеца и да има някаква промяна в повепедението към положително , но не достатъчно за възрастта . Ходи на ясла , приема я доста добре . Сега почнахме адицетан вместо брейн бустера . Много се притеснявам .

Все едно описваш моето дете, само че моят син е доста спокоен като темперамент. По същия начин, прави неща само когато той поиска, казва две три думички (сред които, за моя жалост, не е "мамо"). Не иска да говори, от скоро "бърбори" на негов език, предпочита да издава звуци и да имитира звуци и малко срички. Иначе всичко разбира и даже е доста изпълнителен и съдействащ, когато му говоря разумно.

Минахме доста сходна терапия - с брейн бустер за 3 месеца, а в момента е на Адицетам, Бекутан и Ескимо, предписани от детски невролог от месец.

Есента ни предстои консултация с логопед и първи опит за диагностика. Дълго време се лашках между - "още е малък, дай му време да стане поне на 3", "той е момче, момчетата проговарят по-късно" и "такъв му е характера - своенравен и прави само това, което той иска и когато иска", но реших, че няма полза от губене на време.

В кой град си, има ли специалисти при вас?

# 57
  • Мнения: 350
Здравейте, моля за съвети . Вече съм отчаяна . Детето ми е на 2 год и 7 месеца , не говори изобщо , в смисъл 2 3 думички и то когато на него му е изгодно да ги каже . Също така изпълнява нещо пак когато на не го му се иска . Доста е нервен . От бебе още беше много не спокойно дете . Иначе всичко си разбира , кое за какво служи , абсолютно всичко знае . Проходи ли си нормално преди годината . Водих го на детски невролог изписаха ми брейн бустер, алора , серенаменте,ескимо. Пихме ги 3 месеца и да има някаква промяна в повепедението към положително , но не достатъчно за възрастта . Ходи на ясла , приема я доста добре . Сега почнахме адицетан вместо брейн бустера . Много се притеснявам .

Все едно описваш моето дете, само че моят син е доста спокоен като темперамент. По същия начин, прави неща само когато той поиска, казва две три думички (сред които, за моя жалост, не е "мамо"). Не иска да говори, от скоро "бърбори" на негов език, предпочита да издава звуци и да имитира звуци и малко срички. Иначе всичко разбира и даже е доста изпълнителен и съдействащ, когато му говоря разумно.

Минахме доста сходна терапия - с брейн бустер за 3 месеца, а в момента е на Адицетам, Бекутан и Ескимо, предписани от детски невролог от месец.

Есента ни предстои консултация с логопед и първи опит за диагностика. Дълго време се лашках между - "още е малък, дай му време да стане поне на 3", "той е момче, момчетата проговарят по-късно" и "такъв му е характера - своенравен и прави само това, което той иска и когато иска", но реших, че няма полза от губене на време.

В кой град си, има ли специалисти при вас?
за съжаление при нас няма специалисти. Сега усилено търся за да го заведа възможно най бързо За консултация с психолог и логопед . Страх ме е много

# 58
  • Мнения: 482
За съжаление, в София има най-много избор на специалисти. И ние заради това се връщаме да живеем там. Ще посетим първо Светлана Картунова. Надявам се да си допаднем взаимно.

От какво те е страх най-много?

Като гледам онлайн лекции на специалисти, всички казват, че проговарянето е постижимо и най-лесното. Ако има и други диагнози, вече е една идея по-трудно. Но нямало невъзможни неща.

Просто ще се налагат допълнителни усилия и работа с детето в къщи.

# 59
  • Мнения: 3 123
Имате ли някакви други притеснения, освен късното проговаряне? Някакви други закъснения в развитието /недостигнати/закъсняващи milestone/? Заиграва ли се с децата в градината?
По принцип няма от какво да се притеснявате, ако всичко друго е в норма и само говора е проблема.

Общи условия

Активация на акаунт