Имам аз една мечта, ДЕСЕТОКЛАСНИКЪТ да седне на чина.

  • 41 766
  • 743
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 21 455
Публичността и прозрачността отдавна не е поименна. Дори за резултатите от състезания се попълва декларация за съгласие за публикуване.
И не ставаше дума за оплакване, а за запитване. Към отговорната институция. Кой знае, може пък да дадат отговор, идентичен с вашия.
 Иначе ние тук можем да си тълкуваме текстовете и ситуациите, както намерим за добре.
Учителите имат пълна свобода при оценяването.
Или поне така си мислят. Вероятно за това четем по темите например за написана двойка на ученик, който дори не е присъствал в конкретен час.

# 691
  • София
  • Мнения: 12 071
За да се преобразувт точките в оценки трябва да има  утвърдена скала, каквато може да утвърди САМО съставителя на теста. В случайте, когато точките се преобразуват в оценки, това изрично е предвидено в закона. Иначе всеки може да си прави свободни съчинения по картинка.

# 692
  • Мнения: 3 146
Публичността и прозрачността отдавна не е поименна. Дори за резултатите от състезания се попълва декларация за съгласие за публикуване.

Не е поименна, що се отнася до информираността на третите лица, а не за учителите и училището.
Училището е длъжно да нанесе тези точки в свидетелството за завършен първи гимназиален етап - как ще го направи, ако това е някаква "секретна" информация?


sanaka, пак казвам - учителят (за мое съжаление) има много по-големи права при формирането на оценките, та как точно ще приравни точките и ще напише една (!) оценка е просто нищо в сравнение с това, което има като възможности. Некоректите учители винаги могат да злоупотребят.
Дидева, аз мога да ти дам още по-драстични примери за несправедливо оценяване, но това е реалността - учителите нямат реално законово ограничение да не го правят. Единствената защита е  да се иска преразглеждане на оценката от комисия. Липсата на реални критерии за оценяване е наистина съществен проблем, срещу който си струва да се предприемат някакви организирани усилия, но такова нещо може да стане само с промяна на закона, което пък би се случило много след завършването на нашите деца.

Последна редакция: пт, 15 апр 2022, 21:32 от GG_BG

# 693
  • Мнения: 21 455
Това, че лицата, отговорни за издаване на документите за завършен първи гимназиален етап имат достъп до резултатите, не означава, че те трябва да бъдат предоставяни на всеки, проявил интерес към тях дори ако той е учител.
Може би най-добрият вариант наистина е резултатите да бъдат оповестени след изтичане на задължителния срок за оформяне на срочна оценка. Предполагам, че тогава доста колебаещи се ще се явят, тъй като няма да има напрежение как това ще се отрази на оценките им.
За мен този текст казва доста. И не ми обяснявайте ,че не се отнася за учителите.
Оценките от националното външно оценяване в края на VІІ и в края на Х клас се изразяват само с количествени показатели - в брой точки, без да се приравняват към оценките по ал. 1.

# 694
  • София
  • Мнения: 5 136
.......... Да речем на какво основание тези учители имат достъп до резултатите, на какво основание и по каква скала преобразуват точките в оценки и ги вписват като такива, как се пише оценка за нещо, на което не си присъствал... 

Да речем на какво основание тези учители имат достъп до резултатите - На основание, че няма изрична забрана. Всичко, което не е забранено, е разрешено. Още повече, че по закон от Министерството са задължени да осигурят публичност и прозрачност на резултатите от НВО. Оценките на децата са де факто оценки за работата на учителя, така че е напълно естествено той да има достъп до тях, да види как са се справили и евентуално да коригира работата си.

на какво основание и по каква скала преобразуват точките в оценки и ги вписват като такива   - Пак на същото основание - че нямат забрана. Учителите имат пълна свобода при оценяването. Оценяването е регламентирано само с някакви съвсем общи и принципни норми. При моите деца всеки учител има своя система за оценяване - единият пише оценки на домашните, друг - никога, трети - при 3 положителни отзива в Школото пише шестица, четвърти - пише оценка само на тестове и отказва да ги изпитва устно и какви ли още не. При повечето учители е практика писането на шестици за добро класиране на състезания, и то такива, на които самите те нямат достъп до работите им. И всеки учител решава, коя оценка има по-голяма тежест и коя - не. Дори не са задължени да оформят срочните и годишни оценки средно аритметично. Който се счита ощетен от учителя, да ходи да доказва пред комисия, че знае повече.

Аз не мога да разбера, какъв точно е проблемът и от какво точно искате да се оплакваме пред МОН - че не искаме децата ни да се явяват на НВО, защото има опасност да изкарат една ниска оценка?! Ами нали същият този учител може да даде на ученика още 10 теста и да му напише 10 двойки ...

За мен опасността се крие точно в обратното - ако наистина няма санкции за неявяване, учителите могат да пращат на НВО само отличниците и да не допускат слабите ученици, което тотално ще изкриви резултатите.
Какво означава учителите да пращат на НВО  само отличници и да не допускат слаби ученици?
Задавам този въпрос, защото съм учител по математика и за втора поредна година обучавам  десетокласници.

# 695
  • Мнения: 3 146
ganis, означава да кажеш на по-слабите ученици, че неявяването им на НВО няма да е свързано с никакви отрицателни последици за тях, а също така да припомниш (особено на родителите), че тези точки ще останат завинаги в свидетелството за първи гимн. етап. Или още по-добре, както е казала учителката на майката по-горе в темата - че ще се отрази "зле на психиката" на детето, ако изкара нисък резултат на НВО... Wink Те ще се сетят, какво да направят.
И същевременно да мотивираш децата, които се справят добре с математиката, че ще им бъде много полезно явяването на такъв изпит, че е важно за бъдещето им, че няма да е трудно и т.н.  Примерно.

# 696
  • Мнения: 915
Чета ви и недоумявам защо е този огромен интерес към темата за НВО, а това пък за явяването само на отличниците беше върхът. Този изпит може да бъде приравнен на едно изходно ниво по МАТ и БЕЛ за 1 ви гимназиален етап. Май само тези, които имат съмнения, че ще получат резултат различен (разбирайте по-нисък) от този през годините подлагат на съмнение това оценяване след 10 клас…И защо задължително да повлияе негативно на самочувствието им?  А какво става, ако пък ученик с не толкова високи оценки през годините се справи много добре или дори отлично? Това ще му повдигне самочувствието (без да му повиши дипломата 😬). Нищо особено: поредният изпит - явяват се и получават някакъв резултат.

# 697
  • Мнения: 2 078
Защото в училищата се драматизира излишно, от февруари им се обяснява, че оценката (!) от НВО е много важна, че по нея ще  оформят, купуваме помагала, които не се отварят в час, а си говорят за това колко е велик Путин...моята дъщеря изкарва с ужасно много труд и ходене на уроци 5 по математика, надявам се да се събере и да  покаже подобни резултати на НВО, за да няма драми. Но има насъбрано доста напрежение за един безмислен изпит! Съгласете се, че четвъртокласниците не чакат да ги оформят след като им излязат точките от НВО-то Simple Smile.

# 698
  • Мнения: 4 019
Много гориво, много нещо!
Ако се чака от НВО да се получи информация за  знанията на децата и начина на преподаване, мнооого тъжно за "образователите"!
Принципно, може би, е добре една мобилизация в 10-ти клас по двата основни предмета, за да се преодолеят пропуските и да е ефективно напред. Но точно тези випуски, които изнесоха кризата с пандемията, които са натрупали огромно потиснато напрежение, не бих обременявала въобще.
Няма по-пагубно от поставянето под общ знаменател. Не разбирам ГиГи-БиГи за какво се бори и защо с такъв хъс влезе в разговора. Стига отчетничество и закриване на петилетки. Хайде да влезем във времето.

# 699
  • София
  • Мнения: 5 136
Аз лично миналата и тази година ( тази преподавам на целия випуск) всяка неделя онлайн правя извънкласни занимания, с цел преговор.  Решаваме примерни теми за НВО. Включват се обикновено половината от випуска. Идеята ми е децата да си припомнят стари знания и да са спокойни, защото го заслужават. Но в никакъв случай няма как да взема точките от НВО и да ги имам предвид при оформянето.

# 700
  • Варна
  • Мнения: 3 240
Ganis, бих искала да попитам по Ваши впечатления, доколко труден е материала в избран профил Математика 11-12 клас? Отворих плана от сайта на МОН, но ще трябва да преговоря и аз какво точно ще се изучава Simple Smile Дъщеря ми не е факир в математиката, но се справя доста добре. Все още няма ориентация за университет, но предполагам че няма да е свързано с математика. Материалът по-скоро е предназначен за много високо ниво, или и средно към високо? Дано ме разбрахте Simple Smile Учи в ЕГ, ако има значение.

# 701
  • София
  • Мнения: 5 136
Материалът е сериозен  но не бих казала, че е непосилен.  Преподавам профил в 11 и 12 клас и  като цяло учениците се справят, с няколко изключения,  които не са за този профил. 50% от учебното съдържание се изучаваше и преди по старата програма в ПП в 11 и 12 клас.
Новото е Вектори и Аналитична Геометрия в 11 клас и Вероятности и анализ на данни в 12 клас.
Ако ми дадете имейл, мога да ви изпратя учебниците, по които работя в pdf формат.

Последна редакция: сб, 16 апр 2022, 10:24 от ganis

# 702
  • Мнения: 3 146
Няма по-пагубно от поставянето под общ знаменател. Не разбирам ГиГи-БиГи за какво се бори и защо с такъв хъс влезе в разговора. Стига отчетничество и закриване на петилетки. Хайде да влезем във времето.

Шарлот, като не ме разбираш, защо ме коментираш?! Какво отчетничество, какви петилетки, какво време ... аз още по-малко мога да те разбера.
Постът ми беше насочен към Дидева, която на няколко пъти призова да се пишат възмутени писма до МОН и  последвалата инициатива да се организираме, юристите да се включват, да ги засипваме с писма и пр., и то за неща, които изобщо не са реален проблем. Напълно споделям мнението, че НВО не е нищо повече от един изпит и излишно се драматизира ситуацията около него.

# 703
  • София
  • Мнения: 12 071
Нищо незначещ изпит е и не е реален проблем, докато някой учител, без каквото и да е нормативно основание, му придаде огромна значимост. Ако при 6 за първи срок, три шестици като текущи оценки от втори и 5 на въпросното НВО /незнайно как получено/, се окажеш с 5 за срока и за годината, вероятно ще ревизираш мнението си. /Описаният случай е реален/. И да напомня все пак, че годишната оценка се формира върху изучавания материал в съответната учебна година, а НВО е върху материал от целия образователен етап.

ПП. Дидева не призовава, а подсказва.

Последна редакция: сб, 16 апр 2022, 11:29 от sanaka

# 704
  • Мнения: 4 019
Не обичам споровете, още по-малко - самоцелните.
Постът на Дидева е съвсем адекватен с оглед масовите изявления на учители, че НВО е задължително и решаващо за годишната оценка.  За да се оцени работата на учителя, бремето се прехвърля върху децата. Ганис сподели, че  готви учениците си регулярно в извънучебно време. Прави го безвъзмездно, но лишава и себе си, и децата от почивка. Часовете са разчетени така, че едва стигат за преподаване на материала (визирам математиката), без да може да се упражни. А кога да се преговаря? Частни уроци, школи...??? Защо? Заради нечий произвол? Защото постът ти е именно защита на учителския произвол (там, където го има).
Нямало да се явят слабите ученици за сметка на силните - какво ти пречи това (ако би било вярно)? Кому са нужни резултатите от НВО - особено десетокласното и защо да "изтърбушваме" децата заради тях?!
Полезно е за самите ученици да направят преговор и обобщение, но за това да не бива да се плаща с допълнителен стрес в настоящата обстановка.

И още нещо - на места резултатите от НВО определят включването или недопускането на ученици до профил за втори гимназиален етап. Порочна практика!

Затова е смислено да се реагира. Друг е въпросът доколко ще се отчете, защото (и няма да го сложа в скрит текст) повечето "реформи" целеполагат да се разраства сивият сектор в образованието и да се прибягва масово до ЧУ или групови платени извънучилищни занимания.

Последна редакция: сб, 16 апр 2022, 11:40 от Шарлот

Общи условия

Активация на акаунт