МОН - промените продължават (4)

  • 61 565
  • 754
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 5 425
- Учителите имат свободата да си изберат учебник, (но от списъка с одобрените от МОН)
- да преподават дори не и в реда на уроците в учебника, (както и да изядат тортата, а после да я сготвят)
- Защото НВО е именно проверка дали са покрити знанията, които са заложени. (Идеята е да е всичко, което МОН има право да определя)
- Дори в този си вид според мен е подходящо за втората цел, с която се ползва - прием в гимназия, не и за МГ. (ДГ-тата следва да са еднакви, както във Финландия, а приемът - по местоживеене. Така и корупция няма да има и беден-на богат плаща образованието - също, а и корупцията ще понамалее)
- Но ако МГ-тата искаха промяна, щяха да са си я издействали досега, (искаха, ама им изпосмениха ръководствата)

# 211
  • Майничка
  • Мнения: 12 639
Никой не забранява на учителите да работят и без учебник, стига да спазват ДОИ / учебните програми, да осигурят достъп до материалите на всички ученици и да се съобразяват със закона за авторското право.

# 212
  • Мнения: 5 425
Никой не забранява на учителите да работят и без учебник, стига да спазват ДОИ / учебните програми, да осигурят достъп до материалите на всички ученици и да се съобразяват със закона за авторското право.
Могат ли да ползват чуждестранни учебници в общия случай?
Колко свобода наистина дават ДОИ и учебните програми? Възможно ли е разместване на материала м/у сроковете и учебните години в една образователна степен?
На кого принадлежи авторското право върху произведенията на българските класици от учебната програма?

# 213
  • Мнения: 8 251
А има ли въобще държава, в която учителят по свое усмотрение да решава кой материал кога, в кой клас, ще се учи по даден предмет? Например по география. Сега при нас започват с Африка в пети клас и учат Европа в седми. Та да си реши учителят в училище Х "що пък да не почнем с Европа, по-близо е на децата и прочие, имам си съображения." И ще стане една мешавица кой какво учил. И ако някой реши да сменя училище, току виж се оказало, че вече е минал материала, който новите му съученици тепърва ще вземат. Е, не знае това, което те вече да изучили, ама карай.
Несериозно е всичко това. Хубави, лоши, има си заложена учебна програма за всеки клас по всеки предмет и тя е валидна за цялата страна. В рамките на тази програма според мен учителят има достатъчно свобода да се вихри. Има купища помагала, сборници, всякакви материали извън учебника. Отделно това, което способният учител разкаже по урока, предизвика като дискусия в час не може да бъде заместено и от най-добре написания учебник.

# 214
  • Мнения: 5 425
Има. И в САЩ и в Англия са така...
Училището поставя изискванията си, за да ти издаде диплома. Учителят ти казва какво иска да научиш за да изкараш успешно курса му. Ученикът си избира комбинацията от предмети, кога и при кои учители да ги кара.

# 215
  • Мнения: X
Не разбирам защо след като си толкова против българската образователна система, честичко се появяваш в:
Тема с продължение за проектите на документи в сферата на образованието, както и за вече утвърдените такива след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование.
Добре дошли и нека да не превръщаме темата в образователен спамо-чат.

# 216
  • Майничка
  • Мнения: 12 639
...
Могат ли да ползват чуждестранни учебници в общия случай?
Колко свобода наистина дават ДОИ и учебните програми? Възможно ли е разместване на материала м/у сроковете и учебните години в една образователна степен?
На кого принадлежи авторското право върху произведенията на българските класици от учебната програма?

Разместването на материал между годините - не, учебните програми са по степени.
Между сроковете - зависи от предмета, ако има логически връзки и последователност, с която трябва да се съобразиш или национални състезания, на които децата следва да са равнопоставени с връстниците си, няма много мегдан за прехвърляне. По някои предмети обаче е възможно по-свободна поредност на темите.
Някои от произведенията на класиците вече не са обект на авторско право, други няма проблем да се ползват с учебна цел.
За чуждите учебници - май не разбрах много въпроса.
Да работи целия клас по тях - едва ли. Обаче, ако си купя учебник и използвам упражнение / материал от него само за работа с класа, като посоча източника, проблем няма. Би възникнал, ако го включа в сборник, на който съм автор. Може би зависи и от авторското право в съответната страна.

# 217
  • Мнения: 5 425
Тъкмо понеже не съм против българската образователна система, бих искал влиянието на МОН и РУО да бъде сведени до минимум.
А и не пречи да се огледат накъде върви света.
Гаргамела, кое налага да има уравниловка между всички училища?
И къде зачезна академичната свобода в мрежата от изброени условия?
Поинтересувай се относно авторските права върху класиците от миналия век, уж закупени заедно с издателство "Труд".
Също е интересно кой е собственик на Анубис и Булвест.

# 218
  • Мнения: 667
и на Клет

# 219
  • Русе
  • Мнения: 11 924
На учителите чак такава свобода няма смисъл да се дава. Голяма част от тях нямат потенциала да я използват , а и дори креативните натури може да се увлекат. Лошото на системата ни е академичността на материала, преподаван без отработване на приложението му. Би следвало да се залага на повече участие и поощрение на учениците да мислят и да прилагат наученото. Оценяването да не е критичен фактор за избор на пордължаващо образование. Има си начин да се отсеят неподходящите в университета или да се пренасочат в различни степени

# 220
  • Мнения: 5 425
На учителите чак такава свобода няма смисъл да се дава. Голяма част от тях нямат потенциала да я използват , а и дори креативните натури може да се увлекат.
Учителите в ЧУ или АК не идват от Алфа-Центавър...

# 221
  • Русе
  • Мнения: 11 924

Учителите в ЧУ или АК не идват от Алфа-Центавър...
За теб може да са върхът. За мен може не дотам. Не знам. Все пак работят с деца и родители, които са мотивирани да оправдаят средствата, които са вложили. Но със средно статистическо дете, може и да се озъбят. Примерно с моето да им опада перушината.

# 222
  • Мнения: 5 425

Учителите в ЧУ или АК не идват от Алфа-Центавър...
За теб може да са върхът. За мен може не дотам. Не знам. Все пак работят с деца и родители, които са мотивирани да оправдаят средствата, които са вложили. Но със средно статистическо дете, може и да се озъбят. Примерно с моето да им опада перушината.

По мой опит, в ЧУ средно-статистически учители работят със средностатистически деца, без някой да им пречи.

# 223
  • Мнения: 6 952
А кой и с какво пречи на учителите в ДУ? Законите и наредбите на мон важат еднакво за чу и ду.
Ежко, пак се отплесна и търсиш конфликт. Като не ти харесва мон, си свободен да запишеш детето си да учи някъде извън обсега на мон и да оставиш нас, баламите, да се гърчим с мон.

# 224
  • Русе
  • Мнения: 11 924
Ezhko, може лошо да подведе много родители. Не всяко ЧУ е АК. В АК не учат средно-статистически деца. Има изпит ,значи и подбор. Тези деца, които познавам ,учили и учещи - не са толкоз средно статистически - по амбицирани, с желание за това училище.

Общи условия

Активация на акаунт