Проблем с оценяването в първи клас

  • 7 056
  • 238
  •   2
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 62 595
Не чак толкова зле по скалата на зле-то.  Матурите от година на година стават все по-лесни. Дори учениците се шегуват помежду си, че накрая ще имат тройки само заради това, че могат да си напишат името правилно.
Важно е какво е посланието зад оценяването. Когато оценяването спазва ясни критерии за всички класове на този учител и за всички ученици, тогава може да има недоволни от оценката си, но не оспорват справедливостта на учителя.

# 136
  • Мнения: 4 577
Не знам защо продължавате да слагате знак за равенство между поощрение и оценка.
Ако едно дете в първи клас покаже напредък, какъв е проблемът в тетрадката му да се напише "Браво! Много по-добре от миналия път" даже и със знака за четворка до него?
Като му кажеш " И ти ще се справиш спокойно", то чува "Сега не се справяш" и това тотално убива ентусиазма. Може да се напише тройка на контролното с 3 от 10 задачи, но коментарът на учителя да е " Виждам, че много си учил вкъщи и вече събираш добре, браво! Но  в тези задачи трябва да се поупражниш за това и това. Сигурна съм, че следващия път и тях ще решиш." За това говорим.

Последна редакция: чт, 24 окт 2019, 20:01 от TafTaf

# 137
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото човечетата са еквивалент на оценката и децата много добре го знаят, както и да ги баламосват възрастните, че не било оценка. Хич няма да го топли "беше по-добре от миналия път", ако няма човече, защото то гледа човечето. Затова учителите често гледат да поощряват с оценки. Гледат да им е по-лесно.

# 138
  • Мнения: 4 577
Ами в други страни точно затова наистина няма оценки до четвърти клас и се набляга на сравнението между постигнато от детето на по-ранен етап и постигнато сега. Това са доста базови неща в психологията и не мога да повярвам, че не се учат от педагозите.

# 139
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото накрая учителят пише в дневника еквивалент на оценки към момент, а в свидетелството - отличен, много добър и т.н.
Колкото до сравнението с постигнатото на по-ранен етап, пак е в полза на тези, които не могат, отколкото за тези, които могат. Ако бързо се научиш да смяташ или да четеш в първи клас, за да бележиш ръст във втори, то какво трябва да правиш - да умножаваш трицифрени числа и да четеш Шекспир, за да ти пишат, че имаш голям напредък? А друго дете, което е започнало под нулата и е стигнало едва-едва до сричането ще има отбелязан по-голям напредък само защото започва от по-ниско ниво?
Както и да го въртим и сучем, винаги има оценяване и за да не се фрустрират тези, които са зле, се фрустрират тези, които са добре - тези, дето са добре и без това си могат.

# 140
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Верно за някои поощряване е равно на оценки от контролни и изпитвания.

# 141
  • София
  • Мнения: 62 595
С такива инструменти разполагат учителите.

# 142
  • Мнения: 4 577
Не, могат да бъдат поощрени и оценени, както усилията, така и постиженията, независимо от поставените оценки в дневника. Учителите разполагат с всякакви инструменти - основният се нарича емпатия и любов към децата. Може да се проявява независимо от "системата" и невероятно, но факт, дава учудващо добри резултати.

# 143
  • София
  • Мнения: 62 595
Могат в устна форма или в рецензията.
Емпатията си е емпатия, а оценяването си е оценяване. С емпатия можеш да поощриш, но не и да завишаваш оценка.

# 144
  • Мнения: 4 577
Както Цеца написа, в тяхното училище са въвели  усмихнато човече за похвала и калинки с точки за оценка. И това работи.  Класната на моя син слага зелени печати по тетрадките за поощрение, без да ги записва като оценки в дневника и добавя похвали или напътствия. Моят син пък се радва най-много, ако му е написала нещо.

# 145
  • София
  • Мнения: 62 595
И този, който няма усмихнато човече се чувства непохвален, пък и той правил нещо.

# 146
  • Мнения: 1 463
Както Цеца написа, в тяхното училище са въвели  усмихнато човече за похвала и калинки с точки за оценка. И това работи.  Класната на моя син слага зелени печати по тетрадките за поощрение, без да ги записва като оценки в дневника и добавя похвали или напътствия. Моят син пък се радва най-много, ако му е написала нещо.
Добре, похвалата в устна форма или със символ ще стопли детското сърце, но реално в училище се търсят резултати, а не празни, без съдържание похвали, които реално няма да са ви нужни, когато стигнете до малките матури. И да, децата, които се справят в пъти по-добре, веднага ще ви попитат защо Иван има шестица, като мен, а пък не е решил задачите.
Целта е Иван да бъде добър почти колкото този, който ще си е заслужил шестицата. Това не е остарял начин на преподаване, оценявана е, а реалността.
Ако поощряваме Иван, въпреки че не се справя, няма да му е лесно след 4 клас.
Не виждам смисъл от повече обяснения.
Успех

# 147
  • Мнения: 8 275
Както Цеца написа, в тяхното училище са въвели  усмихнато човече за похвала и калинки с точки за оценка. И това работи.  Класната на моя син слага зелени печати по тетрадките за поощрение, без да ги записва като оценки в дневника и добавя похвали или напътствия. Моят син пък се радва най-много, ако му е написала нещо.
Добре, похвалата в устна форма или със символ ще стопли детското сърце, но реално в училище се търсят резултати, а не празни, без съдържание похвали, които реално няма да са ви нужни, когато стигнете до малките матури. И да, децата, които се справят в пъти по-добре, веднага ще ви попитат защо Иван има шестица, като мен, а пък не е решил задачите.
Целта е Иван да бъде добър почти колкото този, който ще си е заслужил шестицата. Това не е остарял начин на преподаване, оценявана е, а реалността.
Ако поощрява е Иван, въпреки, че не се справя, няма да му е лесно след 4 клас.
И аз имам ученик. И той е в едно от така наречените елитни училища в столицата. И искренно се радвам,  че не срещам този подход при неговите учители. А малките матури са най-малкият ми/му/ ни проблем.

Това което вие се опитвате да облечете в думи е закона на джунглата. По-силният успява, по-слабият е мачкан.
Надявам се детето ми никога да не се сблъска с това в училище.
И искренно се надявам да израстне достоен човек, надрасъл този закон.
В нашият клас децата не си ги мерят. Измерват и се интересуват от собствените си постижения.

# 148
  • Мнения: 4 577
Похвалата не е празна и лишена от съдържание, а е начин да се валидират и поощрят усилията на децата. Родителите не сме по презумпция празноглавци, които нямат никаква реална представа за възможностите на децата си и една поощрителна добра дума няма да ни хвърли в заблуждение, че те са гении. Нито някой иска да се пишат необосновано високи оценки на контролни и изпитвания. Едно дете, което се чувства ценено и харесвано от учителя си, е склонно да полага много повече усилия, за да се подобрява. Или отношението на учителя няма никакво значение???
П.П. Синът ми в момента е четвърти по успех в класа. Основна заслуга за резултатите му има баба му, но такава е "системата". Слава богу, класната поне се опитва да мотивира децата.
Надявам се синът ми да попада по-рядко на учители с вашия (умишлено не е с главна буква) начин на мислене, но за съжаление преобладавате и това е основната причина системата да е такава, каквато е.

Последна редакция: чт, 24 окт 2019, 21:08 от TafTaf

# 149
  • София
  • Мнения: 62 595
Не е така, не е законът на джунглата, но не може и да е по соц принципа "на всеки според потребностите и от всеки според възможностите". Не може двоен аршин.
А може би учителката постъпва справедливо и затова децата не си ги мерят?

Общи условия

Активация на акаунт