Не съм съгласна с това, че училището освен образователна институция, е и възпитателна. .
То не е до "съгласие" това. А до проста логика и до закон.
За жалост има и учители, които "не са съгласни с това". Нищо че по закон от десетилетия и у нас, и в чужбина, училището, логично, е изрично прогласено както като обучителна, така и като възпитателна институция.
Нормално - в него децата прекарват най-голямата част от деня си. Ако смятате, че възпитателния процес протича само вкъщи - на много грешен път сте. То протича навсякъде, където е човекът. И там, където прекарва най-много време /без часовете за сън/,логично средата въздейства най-много.
За жалост.
Извадка /поне нечелите учители да се запознаят. За родителите без това качество е простено. Макар и да не е логично. /
ЗПУО:
Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование са:
1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му;
2. съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност;
3. придобиване на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности;
4. придобиване на компетентности за прилагане на принципите за устойчиво развитие;
5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им;
6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот;
7. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите на демокрацията и правовата държава, на човешките права и свободи, на активното и отговорното гражданско участие;
8. формиране на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки гражданин;
9. формиране на толерантност и уважение към правата на децата, учениците и хората с увреждания;
10. познаване на националните, европейските и световните културни ценности и традиции;
11. придобиване на компетентности за разбиране на глобални процеси, тенденции и техните взаимовръзки;
12. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите, правилата, отговорностите и правата, които произтичат от членството в Европейския съюз.
Чл. 25. (1) Училището е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се обучават, възпитават и социализират ученици и се осигуряват условия за завършване на клас и етап и/или за придобиване на степен на образование. В определените в този закон случаи училището осигурява и условия за придобиване на професионална квалификация.
и т.н., и т.н....
Да чете човек само...
Ама не се чете...
То няма и начин - без възпитание и обучение няма. Да не говорим пък че образованието включва в себе си възпитание и обучение.
Иначе съм съгласна - училищата ни всякак се опитват да се измъкнат от задължението си да изпълняват функциите, заради които съществуват. В този смисъл и от възпитателния процес. Ама няма как да стане. Понеже околната среда се отразява, щем - не щем.
Знам, че в системата далеч не влизат най-качествените хора, но не мога да повярвам, че даже там това простичко нещо не се осъзнава. Дори при положение, че е написано черно на бяло в закон, с който там следва да се работи.
Ама не четат. Не само децата. Или те от училище се учат да не четат май. Толкова пъти съм виждала как не четат. И не мислят. Възрастни хора. Уж професионалисти.
Никой нищо не прехвърля на хора, които без друго си не могат. Но се налага, пусто и те да поработят. Затова са там.
И ако родител може да стане всеки, тъй като природата така го е решила, то учител следва да е само онзи, който е професионалист и може да го прави. Ама не би...
Ето, например:
http://old.bg-mamma.com/?topic=1102877;topicrefid=19