Шести клас 2018/2019 - тема 4

  • 29 354
  • 755
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: 24 467
...
Не съм съгласна с това, че училището освен образователна институция, е и възпитателна. .

То не е до "съгласие" това. А до проста логика и до закон.
За жалост има и учители, които "не са съгласни с това". Нищо че по закон от десетилетия и у нас, и в чужбина, училището, логично, е изрично прогласено както като обучителна, така и като възпитателна институция.
Нормално - в него децата прекарват най-голямата част от деня си. Ако смятате, че възпитателния процес протича само вкъщи - на много грешен път сте. То протича навсякъде, където е човекът. И там, където прекарва най-много време /без часовете за сън/,логично средата въздейства най-много.
За жалост.
Извадка /поне нечелите учители да се запознаят. За родителите без това качество е простено. Макар и да не е логично. Sunglasses/

ЗПУО:

Скрит текст:
Чл. 3. Образованието като процес включва обучение, възпитание и социализация.

Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование са:
1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му;
2. съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност;
3. придобиване на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности;
4. придобиване на компетентности за прилагане на принципите за устойчиво развитие;
5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им;
6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот;
7. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите на демокрацията и правовата държава, на човешките права и свободи, на активното и отговорното гражданско участие;
8. формиране на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки гражданин;
9. формиране на толерантност и уважение към правата на децата, учениците и хората с увреждания;
10. познаване на националните, европейските и световните културни ценности и традиции;
11. придобиване на компетентности за разбиране на глобални процеси, тенденции и техните взаимовръзки;
12. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите, правилата, отговорностите и правата, които произтичат от членството в Европейския съюз.

Чл. 25. (1) Училището е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се обучават, възпитават и социализират ученици и се осигуряват условия за завършване на клас и етап и/или за придобиване на степен на образование. В определените в този закон случаи училището осигурява и условия за придобиване на професионална квалификация.

и т.н., и т.н....
Да чете човек само...
Ама не се чете...

То няма и начин - без възпитание и обучение няма.  Да не говорим пък че образованието включва в себе си възпитание и обучение.
Иначе съм съгласна - училищата ни всякак се опитват да се измъкнат от задължението си да изпълняват функциите, заради които съществуват. В този смисъл и от възпитателния процес. Ама няма как да стане. Понеже околната среда се отразява, щем - не щем.
Знам, че в системата далеч не влизат най-качествените хора, но не мога да повярвам, че даже там това простичко нещо не се осъзнава. Дори при положение, че е написано черно на бяло в закон, с който там следва да се работи.
Ама не четат. Не само децата. Или те от училище се учат да не четат май.  Mr. Green Толкова пъти съм виждала как не четат. И не мислят. Възрастни хора. Уж професионалисти.
Никой нищо не прехвърля на хора, които без друго си не могат. Но се налага, пусто и те да поработят. Затова са там.
И ако родител може да стане всеки, тъй като природата така го е решила, то учител следва да е само онзи, който е професионалист и може да го прави. Ама не би...

Ето, например:
http://old.bg-mamma.com/?topic=1102877;topicrefid=19

Последна редакция: ср, 20 мар 2019, 13:55 от Judy

# 241
  • Мнения: 47 996
Толкова ми е омръзнало от училище, че направо не знам
Възпитание е и културата и личния пример на учителите. Реакциите им при проблем. Това също е възпитание. Разговорите им, дисциплината в час и междучасие, това също е възпитание. Отношението им, думите им.

# 242
  • Мнения: 6 588
При нас има учителка, която всеки час повтаря на децата, колко са невъзпитани и как децата на Запад са по- добри. Накрая казах на детето следващия път да й отговори, че възпитаните хора не правят такива квалификации и не изразяват кака грубо мнението си.

Така е, Happy. Децата попиват всичко. Човек се изгражда като личност и в училище. И е важно какви хора имаш около себе си, защото средата малко или много ти влияе.

# 243
  • Мнения: 24 467
При нас има учителка, която всеки час повтаря на децата, колко са невъзпитани и как децата на Запад са по- добри. Накрая казах на детето следващия път да й отговори, че възпитаните хора не правят такива квалификации и не изразяват кака грубо мнението си.

Така е, Happy. Децата попиват всичко. Човек се изгражда като личност и в училище. И е важно какви хора имаш около себе си, защото средата малко или много ти влияе.
А за кой "запад" говори тази учителка?
Че то като тръгне човек на запад... може в същата точка от която е тръгнал да се върне, ако върви по-настоятелно.  Laughing
Скрит текст:
В Холандия и Германия, например, доста ученици си повтарят по класовете. Не знаеш, не покриваш процентите - оставаш да си донаучиш. И никой не прави трагедии от това. Няма нашенската офанзива - като започнеш и завършваш. Гледам при големия син - ми над 50% отпадат в първи курс на университета. И учителите им научили имената на студентите си до втория час, след което се обръщат към тях персонално по име. Когато ги потърсиш за обяснения на материала извън часа дори не отказват. Една дама, германка, предупредила, че гони всичко с телефон или влязло по- късно на лекция. И го прави - гони на момента. Преписваш - вън от университета. Не е като тук - самите учители да учат зорлем децата на такива методи на лъжа. Няма тън, няма пън! Няма немец, няма българин, няма холандец! Погледнал си за да видиш часа в  телефона - навън.  Не изпълняваш - обявената санкция и толкоз. Няма оправдания с бюджета, с мамата и таткото и с домашното възпитание. И оплакване от лошо отношение на преподавател не е имал сина ми до сега. Нито от лоша дисциплина и нечуваемост. Тез, които оцелеят, си учат и си работят. Няма кой иначе да ги търпи. И понеже това се знае - правилата се спазват.

Последна редакция: чт, 21 мар 2019, 08:45 от Judy

# 244
  • София
  • Мнения: 4 035
При нас има учителка, която всеки час повтаря на децата, колко са невъзпитани и как децата на Запад са по- добри.
Учителката по английски го обяснява това на щерката и съучениците й, ама конкретно ги сравнява с тези в Германия. Преди 10 дена на един младеж от нейния клас не му бяха издържали нервите и беше пратил учителката да преподава в Германия Grinning Grinning Grinning

# 245
  • София
  • Мнения: 6 159
Мдаааа, дисциплината.... Толкова ми е омръзнало да слушам колко са шумни, че не ми се ходи вече на родителски срещи. Интересно, че има 3-4 учители, при които проблем с дисциплината няма. Иначе в училище взимат някакви мерки, но повечето им се разминава. Преместиха едно момче в друг клас и това веднага даде резултат. Не че станаха най- тихите, но положението се подобри. Моят е от тези, които винаги участват в глупостите. Изтърка ми се езика да обяснявам, че трябва да мисли и да преценява кога и какво може. Започвам да се чувствам безсилна и объркана. Знам, че не отглеждам гений, знам, че възприема по- бавно и понеже това е съчетано с мързел, положението понякога става олеле- мале.

Мама Таз, добра идея. Лошото е, че в момента е в активен състезателен сезон и ще опитам чак наесен.

# 246
  • Мнения: 47 996
А бившата ни класна си позволява и да пише разни постове във фейса какви били учениците, обиди и епитети...смешна работа. Но то нивото й е толкова. А какви ги говорят...а някои как ходят облечени...потрес.

# 247
  • Велико Търново
  • Мнения: 5 666
Охх....говорете ми....аз съм на етап - дали да местя детето в друго училище след 6-ти клас или ще й направя "лоша услуга" с това?! Дисциплината в нашия клас също е ужасна - има ученици, които, заедно с родителите си, ходят ден през ден при директора и педагогическия съветник; че на родителската среща даже на майтап ги избива по този повод.."Ами, тийнеджъри, какво да ги правиш, да стоят като мумии ли в час?!" Имахме сбивания, обиди, най-ниския успех от випуска за първия срок, момичетата измислят какви ли не щуротии ежедневно..Класната вдига рамене, повтаря едно и също - "говорете им вкъщи", мерки - 0.
Засега успехът на моята дъщеря не е паднал, но виждам вредното влияние на липсващата дисциплина, всичките простотии в клас и липсата на адекватни мерки...Говорихме вкъщи за възможността да се премести в друго училище/защото в другите класове на нашето е същото положение, че и по-зле/, но тя се притеснява от това дали и как ще я приемат другите деца, какви ще са методите и изискванията на новите учители, дали няма да й падне успеха точно преди завършването...не знам, много се чудя, много...

# 248
  • София
  • Мнения: 7 194
Местене за една година е ОК само ако детето изрично го иска или ако става дума за тотално неприемливи случки в училище.
Така мисля.
Очевидно е, че проблемите с дисциплината са идентични навсякъде и вероятно варират само по количествен показател.
Не знам дали комбинацията ново училище + нови учители + нови изисквания не би прекатурила каруцата в тази и без това инфарктна година.

# 249
  • Мнения: 24 467
Бисквитка, а в кое училище ще я преместиш? Там как ще е? То май много избор няма... И аз си мисля, ако детето иска да си седи в класа, въпреки простотиите и не му пада успеха, да си изкара още една година. Че не се знае на какво пък ще попаднете, ако се преместите.

# 250
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 335
По какви предписания за възпитание работят учителите? Защото за частта с образованието има учебен план, има държавен стандарт, има критерии за оценяване, изпити и прочие. Обаче едно общо понятие като възпитание...как точно го проверяваме, как следим дали детето е за 3 или за 6? Как държим сметка на учителя, че не си е свършил работата? Че детето говори по време на час? А има ли разлика дали говори с другарчето си или отговаря на въпрос на учителя? А не бъркаме ли тогава невъзпитано с недисциплинирано? А двете понятия кога се припокриват? За възпитанието, за разлика от образованието, няма предписания и проверка. В училище възпитанието се мери единствено чрез нарушаване на дисциплината, тоест на разписаните в правилника на всяко у-ще задължения на ученика ("пречи на другите по време на час", "накърнява достойнството", "закъснява"..).

# 251
  • Велико Търново
  • Мнения: 5 666
Тя е в "Бачо Киро", мисля за "Патриарх Евтимий"- близо е до дома, говорих с позната учителка там, и понеже трябва да бъде в паралелка, изучаваща същият втори език като нея - руски, има 3 опции. За единият клас ми казаха, че е много силен като успех, класната била разтропана и доста стриктна, но въпреки всичко се притеснявам...Напълно съм наясно, че идеална среда няма, но и моето дете не е от бързо адаптиращите се - тя не обича никак промените, не навлиза първа в компании, когато не познава някого, стои настрана и чака да я заговорят...абе, не е от много контактните, с непознати особено. От друга страна, в настоящия клас няма ни една приятелка - едно я обижда, друго говори зад гърба й, трето я подкокоросва да прави това и онова, четвърто, с което стои на 1 чин всеки час си вади телефона и го слага по средата, и когато учителката направи забележка на моето дете, въпреки обяснението, че не е нейният телефон, другото си мълчи и се подсмихва, че видиш ли, на друг се скарали......Дъщеря ми казва, че ако не се движи в тяхната компания /на повечето момичета/, просто няма да има с кого да си говори, и всички ще я отбягват. Говорим ежедневно вкъщи - за себеоценката, за самочувствието, за правилата...знам, че ме разбира, но й е трудно да приложи всичко на практика в училище.

# 252
  • Мнения: 6 588
То това с приятелството е явно някаква нова мода. Забелязвам, че децата влагат съвсем друг смисъл в тази дума, въпреки, че чудесно знаят що е то приятелство. Просто, за да не са сами. Когато са в група се чувстват по- силни и не са самотни в училище. Рано или късно ще си намерят истинските приятели. Късмет е да имаш дори един такъв...

# 253
  • Мнения: 3 049
Местенето естествено е риск, защото не се знае какво е новото място, но има и един плюс при всички случаи.
Адаптирането в нова среда с нови съученици, настройването към новите изисквания и въобще излизането от зоната на комфорт ще даде достатъчно на детето.  
Biskvitka, изпревари ме с поста. Ако това й помогне в тази посока, ползата ще е по-голяма от минусите, на някоя и друга по-ниска оценка. Детето ти е силно по БЕЛ, помня. Ако с математиката не чувстваш рискове по-сериозни....
Но детето трябва да е убедено, че иска да опита.

Последна редакция: ср, 20 мар 2019, 16:24 от solnichka

# 254
  • София
  • Мнения: 1 058
От друга страна, наистина са важни средата и преподавателите. Една приятелка премести нейния тази година. Еми, родиха се. В предното училище беше супер слаб ученик. Сега за 1 срок и малко успя да вдигне успеха значително. И с децата успя да свикне. Така че, не е като да не стават нещата с преместването. Само малко повече проучване трябва Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт