Математически турнири 1-4 клас. Тема №53

  • 88 569
  • 736
  •   1
Отговори
# 435
  • Мнения: 29 640
Така, щом има и деца, които успяват да ги решат задачите....

# 436
  • Мнения: 127
Мерси, че ми я припомнихте прословутата 7-ма задача от миналата година.
Аз не мисля, че има първокласник, че дори и второкласник, който да може да се справи с нея без допълнителни насоки от възрастен. Е, ако все пак има такъв, бих го обявила за гений.
 
Алисса, хубаво обяснение, ама 7-годишни деца малко трудно ще го разберат дори и с обяснение на възрастен, а какво остава сами да го измъдрят....
Има едно дето с 10 точки, едно с 8, две с 3, едно с 2, девет с 1 и 19 с 0.
При 6-та задача има само 2 деца успели да дадат верен отговор(и са различни от тези с 10 и 8 на зад.7).

Ето малко разсъждения и едно пълно решение на задачта:
Скрит текст:
Разсъждения: Като разглеждаме двете таблици виждаме, че 3 от полетата са попълнени и в двете от тях, а непопълнените от едната таблица са попълни в другата.
С колко може да се е изменило едно число от първата таблица докато стигне до втората? Тъй като може да му се добави най-много 3, а да се извади най-малко едно то може да се увелич масимум с 3-1=2. Аналогично може да намали най-много с 2 когато се добавя 1 и се извади 3. Може да се увеличи с 1, ако добавим 3 и извадим 2 или добавим 2 и извадим 1. Може да намали с едно ако увелим с 1 и извадим 2 или увелим с 2 извадим 3. Също така може и да не се промени ако прибваим 1, 2 или 3 и след това извадим същото число, което сме прибавили преди това.
Дали някоя разлика ни дава повече информация от друга? Ако се е променило с 2, то ще знаем на този ред точно с колко е увеличено(3, ако се е увеличило с 2 или 1, ако се е намалило с 2) и в съответната колона с колко е намалявано(1 или 3 съответно). Докато най-малко информация имаме, ако не се е променяло – имаме цели 3 възможности.

Решение: Нека номерираме редовете от горе надолу с 1, 2 и 3 и колоните от ляво надясно с 1, 2 и 3. Виждаме, че в ред 2, колона 1 числото от 9 е станало 11 или се е увеличило с 2=11-9. Тъй като може да се увели с 2 само когато в съответният ред е прибавено 3 и от съответната колона е извадено 1 (ако е увеличено с по-малко в реда или е извадено повече от съответната колона, то не може да се постигне крайно увеличение с 2).
Имаме в ред 2 е добавяно 3 и в колона 1 е извадено 1.
Забелязваме, че в ред 1, колона 3 няма промяна числото – и в двете таблици е 12. Това означава, че в ред 1 е добавно толкова, колкото е извадено от колона 3. Тъй като в ред 2 е добавно 3, то в ред 1 не е добавено 3, следвоателно и в колона 3 не е извадено 3. Тъй като в колона 1 е извадено 1, то в колна 3 не е извадено 1. Следователно в колона 3 е извадено 2 и в ред 1 е добавено 2. Така вече за всеки ред и колона може да разберем какво е правено:
Ред 1 е добавено 2.
Ред 2 е добавено 3.
Ред 3 е добавено 1.
Колона 1 е извадено 1.
Колона 3 е извадено 2.
Колона 2 е извадено 3.
Или по полета:
Ред 1, колона 1 – добавено 2, извадено 1, т.е. е добавено 1. Във втората таблица имаме 7, следователно в първата имаме 7 – 1=6
Ред 1, колона 2 – добавено, извадено 3, т.е. е намаляло с 1. В първата таблица имаме 5, следователно във втората имаме 5-1=4
Ред 2, колона 2 – добавено 3, извадено 3 – няма промяна, значи трябва да пренесем 8-цата от втората таблица в първата.
Ред 3, колона 1 – добавено 1, извадено 1 – няма промяна, значи трябва да пренесем 6-цата от първата във втората таблица.
Ред 3, колона 2 – добавено 1, извадено 3, т.е. е намаляло с 2. Във втората таблица имаме 17, значи в първата трябва да попълним 17+2=19.
Ред 3, колона 1 – добавено 1, извадено 2, т.е. е намаляло с 1. В първата таблица имаме 10, значи във втората трябва да попълним с 10-1=9.

# 437
  • Пловдив
  • Мнения: 997
Сериозно ли във всяко квартално училище ще се проведе ЕК? Не можах да се ориентирам в линка.
И как директорите ще разберат?
И ако в едно училище общо 3 деца ходят на състезания? Как ще им организират кенгуру????????

# 438
  • Мнения: 21 455
Не във всяко. В регламента е указано какво и как. Директорите ще разберат, като си следят служебната кореспонденция. РУО ще изпрати напомнящо писмо за целта или ще го публикува на сайта си.
Отговорът на последните два въпроса също е в регламента.

# 439
  • Мнения: 427
Къде може да се видят задачите от националния кръг на ЕК 2018 г. за първи клас?

# 440
# 441
  • София
  • Мнения: 973
Аз като гледам в нашето училище се провежда само "Аз числата". Имам чувството, че ги мързи за всякакви други състезания. Идната седмица ще попитам класната им ще се провежда ли Европейското кенгуру при нас.
Ако не...може ли към друго училище? Рових се, четох, но не видях да пише

# 442
  • Мнения: 127
Аз като гледам в нашето училище се провежда само "Аз числата". Имам чувството, че ги мързи за всякакви други състезания. Идната седмица ще попитам класната им ще се провежда ли Европейското кенгуру при нас.
Ако не...може ли към друго училище? Рових се, четох, но не видях да пише

В точка 6 от регламента пише http://rio-blg.com/files/2019/regl_kenguru_2018-2019.pdf :
Цитат
Директорите на училищата, в
които има по-малко от 20 желаещи ученици и не провеждат състезанието, следва да създадат
организация за явяване на учениците в друго училище, като осъществят контакт с директора
на приемащото училище в срок до 15.03.2019 г. и осигурят необходимия брой квестори (за
случаите от 1 до 10 ученици – един квестор, от 11 до 19 ученици – двама квестори). Имената
на квесторите, списък на учениците, заявили желание за участие и списък на учениците по
класове, подали декларация за публикуване на резултатите и личните им данни, се изпращат
от директора на изпращащото училище до директора на приемащото училище.

Така като гледам, ако директорът е решил да не се занимва с това състезание, то не би трябвало никой от учениците му да може да се яви на това състезание. Все пак ако проучи колко жеалещи има и са под 20 трябва да осигурява квестори към други училища...

# 443
  • Бургас
  • Мнения: 5 686
Мерси, че ми я припомнихте прословутата 7-ма задача от миналата година.
Аз не мисля, че има първокласник, че дори и второкласник, който да може да се справи с нея без допълнителни насоки от възрастен. Е, ако все пак има такъв, бих го обявила за гений.
 
Алисса, хубаво обяснение, ама 7-годишни деца малко трудно ще го разберат дори и с обяснение на възрастен, а какво остава сами да го измъдрят....
Има едно дето с 10 точки, едно с 8, две с 3, едно с 2, девет с 1 и 19 с 0.
При 6-та задача има само 2 деца успели да дадат верен отговор(и са различни от тези с 10 и 8 на зад.7).

Ето малко разсъждения и едно пълно решение на задачта:
Скрит текст:
Разсъждения: Като разглеждаме двете таблици виждаме, че 3 от полетата са попълнени и в двете от тях, а непопълнените от едната таблица са попълни в другата.
С колко може да се е изменило едно число от първата таблица докато стигне до втората? Тъй като може да му се добави най-много 3, а да се извади най-малко едно то може да се увелич масимум с 3-1=2. Аналогично може да намали най-много с 2 когато се добавя 1 и се извади 3. Може да се увеличи с 1, ако добавим 3 и извадим 2 или добавим 2 и извадим 1. Може да намали с едно ако увелим с 1 и извадим 2 или увелим с 2 извадим 3. Също така може и да не се промени ако прибваим 1, 2 или 3 и след това извадим същото число, което сме прибавили преди това.
Дали някоя разлика ни дава повече информация от друга? Ако се е променило с 2, то ще знаем на този ред точно с колко е увеличено(3, ако се е увеличило с 2 или 1, ако се е намалило с 2) и в съответната колона с колко е намалявано(1 или 3 съответно). Докато най-малко информация имаме, ако не се е променяло – имаме цели 3 възможности.

Решение: Нека номерираме редовете от горе надолу с 1, 2 и 3 и колоните от ляво надясно с 1, 2 и 3. Виждаме, че в ред 2, колона 1 числото от 9 е станало 11 или се е увеличило с 2=11-9. Тъй като може да се увели с 2 само когато в съответният ред е прибавено 3 и от съответната колона е извадено 1 (ако е увеличено с по-малко в реда или е извадено повече от съответната колона, то не може да се постигне крайно увеличение с 2).
Имаме в ред 2 е добавяно 3 и в колона 1 е извадено 1.
Забелязваме, че в ред 1, колона 3 няма промяна числото – и в двете таблици е 12. Това означава, че в ред 1 е добавно толкова, колкото е извадено от колона 3. Тъй като в ред 2 е добавно 3, то в ред 1 не е добавено 3, следвоателно и в колона 3 не е извадено 3. Тъй като в колона 1 е извадено 1, то в колна 3 не е извадено 1. Следователно в колона 3 е извадено 2 и в ред 1 е добавено 2. Така вече за всеки ред и колона може да разберем какво е правено:
Ред 1 е добавено 2.
Ред 2 е добавено 3.
Ред 3 е добавено 1.
Колона 1 е извадено 1.
Колона 3 е извадено 2.
Колона 2 е извадено 3.
Или по полета:
Ред 1, колона 1 – добавено 2, извадено 1, т.е. е добавено 1. Във втората таблица имаме 7, следователно в първата имаме 7 – 1=6
Ред 1, колона 2 – добавено, извадено 3, т.е. е намаляло с 1. В първата таблица имаме 5, следователно във втората имаме 5-1=4
Ред 2, колона 2 – добавено 3, извадено 3 – няма промяна, значи трябва да пренесем 8-цата от втората таблица в първата.
Ред 3, колона 1 – добавено 1, извадено 1 – няма промяна, значи трябва да пренесем 6-цата от първата във втората таблица.
Ред 3, колона 2 – добавено 1, извадено 3, т.е. е намаляло с 2. Във втората таблица имаме 17, значи в първата трябва да попълним 17+2=19.
Ред 3, колона 1 – добавено 1, извадено 2, т.е. е намаляло с 1. В първата таблица имаме 10, значи във втората трябва да попълним с 10-1=9.

Сега вече се стресирах! Да се разбере от първолак условието, да се реши правилно... някак си приемам за възможно и да има няколко такива деца. Но разписването с разсъжденията и начина на решаване... без доооста допълнителни занимания и по математика и по писане, не мисля че е мисия възможна. Благодаря за включването!

# 444
  • Стара Загора
  • Мнения: 2 781
Здравейте, не мога да намеря отговорите от Питагор 2018. Някой може ли да ми помогне ? Благодаря предварително!

# 445
  • Мнения: 127
Сега вече се стресирах! Да се разбере от първолак условието, да се реши правилно... някак си приемам за възможно и да има няколко такива деца. Но разписването с разсъжденията и начина на решаване... без доооста допълнителни занимания и по математика и по писане, не мисля че е мисия възможна. Благодаря за включването!
Предполагам при попълнени вярно таблици и разсъждения като тези по-долу ще е достатъчно за пълен брой точки:
9 станало 11, а може да е станало с 2 по-голямо само, ако във втория ред е добавено 3 и от първа колона е извадено 1. 12 се е запазило и е възможно само, ако в първи ред се е добавило 2, а трета колона се извади 2. Значи 3 ред се добавя 1 и 2 колона се добавя 3.

Не забравяйте, че на финала отиват под един процент от явилите се деца и все пак трябва да дадат задачи, които да ги затруднят - очакванията са не по-вече от 2-3 деца да могат да се справят с последните 2 задачи с ограниченото време, което разполагат.

# 446
  • Мнения: 29 640
Сигурна съм, че моят син няма да успее дори да разбере какво се иска в тази задача. Самото условие е доста сложно дори да голям човек, какво остава за първолак. Но, наистина трябва да са трудни задачите, за да се отсеят най-добрите деца.

# 447
  • Мнения: 20
Здравейте, за Московска олимпиада има класиране само за първи клас.(или поне само за първи клас виждам аз на сайта на организаторите)Интерисувам се от класирането за втори клас, на някой да му е попадало?

# 448
  • София/Търново
  • Мнения: 814
Здравейте, за Московска олимпиада има класиране само за първи клас.(или поне само за първи клас виждам аз на сайта на организаторите)Интерисувам се от класирането за втори клас, на някой да му е попадало?

Московската олимпиада е една от най-тежките.
Освен това оценяването е различно. Колкото по-малко деца са се справили с дадена задача, толкова нейния коефициент расте. А такова изчисление изисква време.
Много родители се оплакват от ниски резултати, неправилно оценяване и т.н. Търсят под вола теле. Е, ще намерят.
За мен главния извод от тази олимпиада е кои деца наистина имат качества, а не са плод на болните амбиции на родителите си.
Станах многословна, но последно. Московската олимпиада не е масовка като МБГ или много други. Миналата година резултати имаше чак... За мен си бяха невероятно обективни и чакането си струваше. По тази олимпиада разбрах, че детето всъщност наистина си може и иска, а не, че аз съм тартора.

# 449
  • Бургас
  • Мнения: 193
Излязоха резултатите от състезанието на ПМГ Бургас.
https://pmgbs.com/?p=7581

Общи условия

Активация на акаунт