Детето не иска да учи

  • 29 625
  • 410
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 1 673
Тази тема ми е много интересна (родител съм, а също и работя много с хорските деца), не успях да прочета всичко, но се надявам да помогна поне мъничко с ето тези идеи:
Ученето и знанието не се измерват с количество, нямат мярка и не са нещо като едно отчупено парче от нещо друго. Знанията са най-естественото нещо, към което човекът се стреми от момента, в който се роди. Както бебето започва да разглежда с интерес всеки предмет на масата, иска да го пипне и изследва с обоняние, слух, визия, докосване и разглеждане, така цял живот се водим от този стремеж като се зададе нещо ново - да го разберем и опознаем.
За да помогнете на децата да се наслаждават на този процес на натрупване на знания и опознаване на света, можете да направите следното:
1. Създайте среда, богата на знания. Прави ли ви впечатление колко много снимки са от холове с чисто празни стени? Дори стените в класните стаи често са бели, боядисани и до там. Ако сте едно бебе и сте в чисто празна, бяла стая - няма да ви е интересно въобще. Същото е и при децата до 18 години. Средата, в която живеят, трябва да е богата на знания. Създайте библиотека. Наредете рафтове, снабдете се с енциклопедии, много книги (с картинки, атласи, сериозни книги), списания (но не за мода, за коси и прически, разбира се). Имайте кресло за четене, с меко одеало, с кокетна лампа, което да те подканя да почетеш. Гордейте се с библиотеката си, а не с празната си стена. Ходете в музеи и коментирайте библиотеките, които са показани там. Подканяйте детето да събира книги с автограф, да вижда колко ценно е знанието, споделено с книгата. Събирайте страстно книжни поредици. Водете го на среща с писатели. Играйте на писатели! Установете час за четене у дома и всички сядайте да четете - мама с нейната книга, детето с неговата. Четете заедно. И най-трудната книга става по-лесна, ако майка ти я чете изразително с теб. Сложете карта на света над компа, имайте у дома глобус. Вместо принцеси и спайдърмен на чаршафите, вземете спално бельо с континенти, държави, столици или пък с евол'цията на организмите и животните. Съберете в албум семейни фотографии и стари фотографии на мястото (улицата или града, региона), на която живеете - насърчете опознаването на семейната история, за да бъде и историята на България и света интересна на по-късен етап. Подложката за мишката на компа на моето дете е с периодичната таблица. Тя с е картинки за всеки елемент. Още не са почнали да я учат, но тя вече знае, че това е нещо, което е част от живота и е добре да бъде разбрано, научено. Имайте у дома микроскоп, печат за датите като в библиотеката, много хартия, исторически карти, дисплеи за стена, на които да закачате всичко важно, което в момента се учи. Закачайте картините на детето по стените. Днес това може да е един набързо надраскан снежен човек, но ако демонстрирате колко е важна тази рисунка във вашия свят, утре това ще е интерес към творчеството на Майстора, вкл'чително изследване на биографията му, родното място и т.н.

# 166
  • Мнения: 1 673
2. Учете с детето си. И тия уроци, в учебниците. Но и ония, ежедневните. Водете го по музеи и говорете за тях с интерес (а не критика, че са празни, прашни и т.н.). Обикаляйте страната. Най-приятно е знанието, което сам ти си преживял. Например, ако се изкачите на Мусала, ще гледате с очите си как се редуват растителните пояси, описани в учебника по география (широколистни, смесени, борови, поляна с мъхове и ниски храсти и най-горе голи скали). А ако разгледате стените на двореца в Балчик - там е пълно с вкаменелости (а най-страхотното вкаменело в е Природо-научния музей, по-високо е от 7-8 годишно дете). Изследвайте климата и времето от върха на Витоша. Играйте на синоптици. Шийте исторически кост'ми, а не само фолклорни носии - вместо рокля на фея, можете да се сдобиете с роклята на Десислава (средновековие). Говорете чужд език с детето си - показвайки му своите знания под формата на приятно прекарано време, детето се насърчава да ви застигне. Говорете на чужд език с близките, лансирайте го като таен от децата. Ще учат, та пушек ще се вдига, за да разберат какво си говорите вие. Водете го на театър - не на плоски комедии, то сериозни спектакли почти няма, но ако играят още Хъшове - всяко дете на 11-12 години трябва да го е гледало. М'зикалите са по-стойностни, и оперите също - за обща култура, за езици (италиански), за музика, за поведение на публично място, за самочувствие. Гответе заедно рецепти от различни епохи - например сладкиш с фурми като от Римската империя. Правете прически като на Древните Гъркини. Гримирайте се на Хелоуин като Горгона Медуза (от гръцката митология). Оставете детето да претегля продуктите за готвене, за да вижда математиката как помага в живота. На балкона на въжето за дрехи закачете малки плакати за всеки век - с най-важното, със щипките. Така се учат периодите много лесно.

3. Технологиите в помощ. Но не! Не безсмислени игри до безкрай и празни чатове. Това е губене на време. Пълно е с помагала по математика, кликваш, решаваш, дава ти резултата веднага. Дуолинго и подобни помагат по езиците. Правете клипчета и филми по същество - има страхотни апове вече. И прогноза за времето, и исторически филм, и анимация по литературно произведение може да се направи. Карайте децата да правят плакати по някой предмет на Уорд или Пауър Поинт -  примерно клетките по биология, или пък за безопасността на движението по улицата, или пък по физика. Редувайте книга с е-книга. Записвайте гласчето, което рецитира стихчето за училище и си го слушайте в колата. Репетирайте урока на видео. После гледайте видеото и правете разбор на това кое е добро и кое може да се подобри (примерно дикция, стойка, ораторство и т.н.). И разбира се, време е за ИГРА. Моето хлапе строи Римски градове и учи за акведукти и сенати с играта Цезар 3, нападат я варвари и т.н., а наскоро заигра Age of Empires - сега знае стила постройки и облекло на империите на Иван Страшни, С'лейман, Французи, Британци, Датчани и т.н.

4. Учете детето си да си проверява инфото от поне 2-3 източника. Например, ако имате 2 различни учебника (на различни авторски колективи) по някакъв предмет, можете да съпоставяте и да отсявате знанията. Ако в единия е обяснено трудно, в другия авторът може да го е обяснил по-лесно. Ако имате и допълнителни книги по темата - още по-хубаво. Ако единият ви източник е линк в нета, другият нека да е книга. Учете детето, че най-надеждни са източници, в които авторът се подписва или пък са някаква институция. Анонимни драсканици из уики не са за предпочитане.Подготвяйте се едромащабно по една тема, а не само едното парченце знание. Гледайте ерата, в която се е случило. Помогнете си с кост'ми, храни, етикет от тази ера. Например, ако учат Яворов - нека видят как е изглеждала Мис София, Лора Яворова. Какво е било типичното. Как туберкулозата се е ширила, как сме имали и чума, точно преди да паднем под Османско владичество и т.н.

5. Гледайте филми! Но не само последните хитове от Америка с бой и трепане, а много, много исторически филми. Филмите са един страхотен ресурс в днешно време (подходящите, разбира се). Де да ги имаше по мое време. И за Римската империя, и за живота на Дарвин, и за тревогите на Чърчил, и екранизации на произведения. Ако сте напред с английския, помагайте, насърчавайте. Следете програмите, и избирайте филми, които носят знания.

И сигурно има и други неща, с които да стимулирате детето да учи, но в момента само тези ми идват на ум. Успех на всички ученици. Аз, на тия години, и себе си усещам като ученичка отново. Приятно е много. Дано ми се случи отново и с внучетата един ден.

# 167
  • Мнения: X
Oo, намерих си темата.
И моят син не иска да учи. И аз започнах да се изморявам, 7ми клас е, а следва и още едно дете. То изглежда, че ще е по-ученолюбиво, а дано! Връщам се да чета.

# 168
  • Мнения: 24 467
Мари, всичко това е чудесно, така се прави вкъщи.
Хубаво е, че го споделяш, за да може който не го е чел, да успее поне вкъщи да помогне на децата си.
Проблемът обаче е, че децата не искат да учат учебния материал в училище, че се затрудняват да възприемат в тази шумна и прашна среда, от този безинтересен неподходящ начин на преподаване и неадекватен метод на изпитване.
Моите деца бяха безкрайно любопитни, преди да тръгнат на училище. И сме чели всеки ден, и сме играли и какво ли още не. И в градината им бяха интересни заниманията, т.к. там програмата беше съобразена с възрастта, не е като в училище - всеки творил и мазал каквото му падне. Големият след четвърти клас, а малкият още в първи, започнаха отбой спрямо това, което трябваше "задължително да се направи точно еди-как си в еди-какъв си срок". Училището много бързо попари и ентусиазма, и любознателността на децата. Поне на моите.
През лятната ваканция се занимаваме по наш си начин и тогава пак се чувстват доста по-привлечени от новото. Но мисълта, че трябва на 15.09 да са пак на училище ги скапва. Удоволствието там е свързано само с контактите с другите деца. Което е все пак нещо. Но не е това, което трябва да бъде.
"Ученето с детето" за училище без друго е основна дейност на родителите, които искат децата им все пак да разберат учебния материал. Това задължение, прехвърлено от системата на майките и бащите е нещо много досадно и вредно за контактите вкъщи. Не, аз не съм учител, не ми плащат за това. Би трябвало да "учим" заедно по желание и колкото мога, понеже не съм всичколог, пък и работя, ама не става така. И тъй, ученето опротивява още повече.

Последна редакция: пн, 10 дек 2018, 14:52 от Judy

# 169
  • Русе
  • Мнения: 11 924
 Всичко описано от Мари сме правили и даже все още, доколкото ми позволява се старая да правя. Имаме връзка и все още обича и търси контактите с мен, въпреки особената възраст. Обаче интересът му към някои предмети си клони към 0 и само двойката и тройката получени по история го изкараха от летаргията да започне да си води записки в час и да обръща внимание на това което казвам. Защото съм изприказвала тонове истории за кръстоносците.Той самият имаше период на увлечение по тамплиерите и дори си купи сам книга за тях, която беше над възможностите му в 4 или 5 клас и пак не се сетил да каже почти нищо за кръстоносците,освен че са рицари. Учителят им ги изпитва върху материал, който разказва в клас, но не е задължително да го има в учебника.

# 170
  • Мнения: 1 673
Защото съм изприказвала тонове истории за кръстоносците.Той самият имаше период на увлечение по тамплиерите и дори си купи сам книга за тях, която беше над възможностите му в 4 или 5 клас и пак не се сетил да каже почти нищо за кръстоносците,освен че са рицари. Учителят им ги изпитва върху материал, който разказва в клас, но не е задължително да го има в учебника.

Скрит текст:
Да, историята им е много трудна на децата. Аз затова си мисля, че трябва да се учи едромащабно, да се усеща векът, времето, в което са се случили нещата. На моето дете му предстои другия срок да учи за кръстоносните походи. Тя не знае още. Аз обаче съм се запасила: една от картичките за Коледа ще бъде запазена - свещения град. Картата на света е над компа. Гледах някакъв филм с Орландо Блум, ще го приложа, ако става за 11-12 годишни. И другото ще е рисувано и разиграно с фигурки по картата.  Ние хем без учебник се движим. Ако я изпусна за момент да не го направя интересно, атрактивно, тя да вземе участие, да си го представи (дете е още, иска да играе) - ще й залезе интересът. Учителят бил ужас, така казва. Щом учителят и учебникът ги няма никакви, какъв шанс има детето за знания, освен в семейството? Дерзайте, преговаряйте, знанието все ще си покаже значението - на матури, на изпит, или просто в живота. Извинявам се за поредните постове.

Мари,
Проблемът обаче е, че децата не искат да учат учебния материал в училище, че се затрудняват да възприемат в тази шумна и прашна среда, от този безинтересен неподходящ начин на преподаване и неадекватен метод на изпитване.

Разбирам! От тази година и моето дете има учители, при които урокът е "сух", преподавано е набързо, необяснено, подминато.
Скрит текст:
Тя ми е казвала, че в коридорите, като се местят, са тяло-в-тяло, блъскат се с лакти, за да минат. Такава лудница! За учителите си анонимен - 1200 деца, 180 в 7-ми клас. Съществуваш като номер в списъка и толкова. Обяснила съм й, че на училище се ходи най-вече за да социализира с други деца и да бъде насочвана какво следва да се научи по-нататък. Да наблюдава децата как ще подходят в различни ситуации, колко подготвени идват, да играят заедно, да общуват, да създават приятелства. А и също - тя да си изпробва силите в тази блъсканица и огромен анонимен поток. В Уни и на работа едва ли ще е по-различно, уви... За задръстванията в транспорта, в които един ден ще седи - ще чака в задименото нищо и така, ще й се падне някой слаб неадекватен шеф.... Най-добре е да разчита на себе си и от всеки дефект да създава ефект, а най-вече да се самообразова и да попива знания във всяка една ситуация. За изпитването - трудно е и тук, в Англия. Тестовете са трудни. А и учебници няма! Всичко, което горе съм разказала, съм го използвала и използвам, почти да кажа от неволя! Неволята учи. Но като премина ядът ми, че е трудно, че е нелогично училището, недоволството ми се превърна в сила. Всъщност, днес силно вярвам, че по-добър учител от семейството ти - няма. А резултатът е едно мотивирано да учи според максимума на силите си дете. Успех на всички!

Последна редакция: пн, 10 дек 2018, 15:05 от Маpи

# 171
  • Мнения: 1 424
Мари филмът с Орландо Блум е Небесно царство и е страхотен Simple Smile

# 172
  • Мнения: X
Страхотни са нещата, които е описала Мари. В Монтесори педагогиката това се нарича "подготвена среда" и подкрепя естественото учене в с любопитство.

Разбира се, колкото и да се стараем, не можем напълно да избегнем риска кофти учител или училищна среда да отровят детето за идеята.

# 173
  • Мнения: 667
То да го приложиш това, ако детето си е у дома. Децата обаче, особено в гимназия вече, прекарват целия ден навън, като от това време 80% е в самото училище и 20 % са пъто до и от това училище почти. Огромният обем материал след последните промени, съсредоточени в 7-10 клас е безумие, начинът, по който е поднесено това в самото училище (тук добавям и обстановката в гимназиите-класове от нпо над 30 деца, прашно, тъмно, понякога и студено, нищо, че пиша за елитно софийско топ училище в случая, безумните първа и втора смяна, от тъмно до тъмно на дървен неудобен стол), изискванията да е почти наизустено, вместо разбрано и огромия обем домашни слагат на гилотината всякаква капка желание. Защото, нали, за желание за учене се говори в темата и защо го няма.

# 174
  • София
  • Мнения: 38 708
Абсолютно! Дъщеря ми става в 5.30 и се прибира в 14. Натоварена с домашно колкото за цяла седмица. И къде го желанието? Отиде си.
Елитното училище има салон в мазето и тоалетна само на първия етаж.

# 175
  • Мнения: 4 809
То да го приложиш това, ако детето си е у дома. Децата обаче, особено в гимназия вече, прекарват целия ден навън, като от това време 80% е в самото училище и 20 % са път
[/

Май не само за гимназията е така. Ние сме в чужбина и тук всички учат целодневно от 8:30 до 16:00. Благодарение на това, че сме си внесли бабата, детето се прибира в 17:00 и има три часа, в които да си напише домашните, да поиграе, да вечеря и да се приготви за лягане. Два пъти в седмицата се прибира в 19:00, че ходи на китара и футбол. Та описаните от Мари неща при нас са приложими само през ваканцията. И когато и аз съм ваканция.

# 176
  • Мнения: 1 153
За ваканцията имаха да направят преразказ на пета глава от Немили-недраги от името на Бръчков. На 03.01 госпожата им събрала тетрадките, а в понеделник им ги върнала с обвинението, че всички били преписвали от интернет, защото преразказите започвали еднакво. Е, как да започва, като е едно и също нещо за всички????????? По математика имаха 94 задачи, които съответно госпожата не провери. По другите предмети същата работа - дават домашно, ама то много лесно било с "копи-пейст". Нова материя ли да измислят?????? Аман от психясали даскали вече. Повечето не си и пишат домашните, моето все още пише, ама пита постоянно какъв е смисълът, след като никой не проверява и доста безпочвено обвиняват, че било лесно с "копи-пейст". Нали за да копи-пейстеш, пак четеш и обмисляш информацията. Едно време ползвахме библиотека, сега е интернет.

# 177
  • Мнения: 24 467
Че да дават за домашно по-творчески задачи, като не щат да се копира. Ама проверката им иска повече от това, да отвориш учебника и да наложиш преразказ с оригинал.

# 178
  • Мнения: 1 424
На моята щерка домашните за ваканцията бяха да преписва Simple Smile Simple Smile Simple Smile ама това защото е малка.

# 179
  • Мнения: 4 809
Хич не обичах преразказите навремето. А преразказът с елементи на разсъждение направо ме сриваше.

Общи условия

Активация на акаунт