Тема за бързи въпроси и отговори - Всичко за нашите деца - Училищен блиц-Тема №2

  • 71 685
  • 752
  •   1
Отговори
# 735
  • Мнения: 255
Какво означава, че ще го накаже с ниска оценка? Ученикът не е правил писмените изпитвания, съответно не получава оценка от тях. Не може да му пише двойка понеже е отсъствал. Сериозен проблем би възникнал при отсъствие на необходимия брой оценки за оформяне на срочна ( годишна) такава.
Да, няма право да му пише двойка заради отсъствия, но всъщност точно това се е заканила. Казала е на децата, че ако отидат на състезание, и пропуснат часа и теста съответно ще имат 2. Не е нормално това поведение. Ами ако детето е болно и пропусне този важен тест, какво се случва след това.
Сериозен проблем би възникнал при отсъствие на необходимия брой оценки за оформяне на срочна ( годишна) такава.
- може ли по конкретно, какъв проблем може да възникне. Да съм подготвена.

# 736
  • Мнения: 21 455
Написала съм го в мнение точно над подследното ваше. Всъщност, щом искате комисия, може би не е проблем, а възможност.

# 737
  • Мнения: 255
Вариантите за комисия не са много. Изпити за промяна промяна на годишна оценка  има само  за VII клас, за ХI клас и за ХII клас. Ако ученикът  е отсъствал в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид училищна подготовка и няма необходимия минимален брой текущи изпитвания, той полага изпит за определяне на срочна оценка.

Нямам право на комисия. Със сигурност не е отсъствал повече от 25% от часовете. А ако няма необходимият брой изпитвания, тогава проблемът ще бъде за нея. Благодаря за информацията

# 738
  • София
  • Мнения: 17 592
Доколкото виждам не са изчерпателно изброени поводите, а в думата "други" защо да не попадат и екскурзии?
Защото не са свързани с развитието на някакъв талант на детето.

За екскурзия може да се ползва 3 дни от класната и 7 дни от директора. Примерно.

Не се заяждам, но, както вие предполагате "таланти", така аз съм свободна да предположа "екскурзия", замазана зад сладки думи, като "повишаване на географските, историческите, световните познания"; "развиване на интелигентността с оглед глобалните тенденции" или "затвърждаване на патриотичните чувства, чрез сравняването им със световните практики" Simple Smile

Чл. 62. (1) Ученикът може да отсъства от училище по уважителни причини в следните случаи:
...
2. поради участие в други дейности извън процеса на училищното образование (не са изчерпателно изброени, ама екскурзията си е друго действие), като ... спектакли, изложби и други (какво е "други" и какво значи "участие"? Може ли да участва като наблюдател и ако не защо?), при представяне на документ от ... организаторите на дейностите (от мен или протеже?), ... и след потвърждение от родителя;

Даже няма нужда от заявление, потвърждение, разрешение и т.н.
Нелепо е едни да имат право на три/седем дни, да се притесняват, стесняват и стават на маймуни, а други да ползват недоклатени текстове.
Огромна порта за злоупотреби в Наредбата, а вероятно и в Закона.

Има ли други текстове, които да третират отсъствията, тяхната честота, продължител;ност и възможност за ползване? Защото, според този член, може да се отсъства на воля за всеки юридически грамотен човек.


Написано е така, понеже има и други хипотези, които могат да наложат отсъствие и е невъзможно всички да бъдат предвидени в този закон. Ако, примерно, единият родител е командирован за 3 месеца в Малдивите, за да организира там консулство, а другият е действащ посланик в... на Майната си, където и да е това, е твърде вероятно ученикът да бъде пуснат за 3 месеца в Малдивите, като после (по всяка вероятност) ще му се наложи да полага изпити за определяне на оценки.
Преди 30+ години аз отсъствах за 9 месеца, понеже родителите ми работиха за толкова по договор м/у СУ и чужд университет там.
Да си спомним и за Васко Дегама от село Рупча...
Всякакви неща са възможни - "другите" са индивидуално разглеждани необичайни ситуации.

# 739
  • Майничка
  • Мнения: 12 582
При липса на минимален брой оценки, педагогическият съвет решава дали ученикът ще полага изпит или ще му удължат срока до месец, за да бъдат осъществени необходимите изпитвания.

Сирена, за кой клас и за какъв предмет става въпрос? По всеки предмет има определен минимален брой оценки, но максимален брой няма. Т.е., ако детето ти има минималния брой оценки, няма много полезни ходове.
При всички случаи обаче двойка за отсъствие не следва да бъде поставяна.

Скрит текст:
Аз също имам спортисти в класа, ако са отсъствали при подготовката за даден тест, считам за безсмислено да им го тръсна постфактум чисто проформа - или ще се пробват да препишат, или ще играят тото. Предпочитам да им дам допълнителни упражнения и да ги изпитам по друг начин на материала.

# 740
  • Мнения: 5 914
Сирена, какви са тези състезания в делнични дни? Доколкото имам поглед върху състезанията и турнирите, в които са участвали моите внуци, всичките са се провеждали събота и/или неделя.

# 741
  • Майничка
  • Мнения: 12 582
Доста големи състезания (републикански и международни) продължават по 3-4 дни, че и седмица. Футболните мачове също понякога са през седмицата, а често включват и пътуване до по-далечен град.

# 742
  • Мнения: 1 107
katiABV, всъщност законът се намесва, именно, за да уреди възможните хипотези, иначе всеки ще си действа по усмотрение. Нелепо е законите да оставят вратички. Защо е по-важно баща ти да бъде посланик, отколкото да избягам от мъж насилник? Въпросът е риторичен, разбира се. Законът се намесва там, където моралът се изчерпва.

По другия казус - единствено учителят ли решава кой да изпитва и кой не? Може ли учителят да реши, по някакви причини, да не изпитва определен ученик цял срок и накрая да го прати на изпит, "защото така"? Това е абсурдно, ако е така. Мерси.

# 743
  • София
  • Мнения: 17 592
katiABV, всъщност законът се намесва, именно, за да уреди възможните хипотези, иначе всеки ще си действа по усмотрение. Нелепо е законите да оставят вратички. Защо е по-важно баща ти да бъде посланик, отколкото да избягам от мъж насилник? Въпросът е риторичен, разбира се. Законът се намесва там, където моралът се изчерпва.

По другия казус - единствено учителят ли решава кой да изпитва и кой не? Може ли учителят да реши, по някакви причини, да не изпитва определен ученик цял срок и накрая да го прати на изпит, "защото така"? Това е абсурдно, ако е така. Мерси.


Ако бягаш от мъж насилник това също ще влезе в "и др.". Една от многото обективно уважителни причини, които не могат да бъдат експлицитно изброени. Но ако, примерно, ти хрумне, че детето ти не трябва да посещава училище, понеже ти е по-удобно да го използваш да сменя пепелниците или чаршафите в семейния хотел в активния ски-сезон, това не би се възприело като "уважителна причина". Т.е. законът оставя вратичка по преценка на директора, инспектората, препоръка на социалните служби или който се наложи, дадено отсъствие да бъде уважено, без да се налага да се правят спешни промени (в закона) за всеки индивидуален случай, който може да възникне.

Що се отнася за целенасочено не-изпитване, не, не е възможно - то влиза в трудовите задължения на учителя. Може, обаче, детето да не получи нужния брой оценки, ако не е посещавало достатъчно висок процент от часовете (не помня какъв).

# 744
  • Мнения: 1 107
Кати, благодаря. Обаче, аз имам пак въпрос - какво значи "уважителни причнини" и кой ги определя като такива? Уважението е едно доста разтегливо понятие Simple Smile Разбирам, че изпадаме в задълбочаване на казуса, който вероятно е извън нормата на темата, но не мога да не питам.

По другия казус, къде е упомената релацията брой оценки - възможни изпитвания? Какво значи "влиза в трудовите задължения: - по длъжностна характеристика или по правилник за вътрешния трудов ред? И двете на кой закон се подчиняват (основанията са ми ясни)? Благодаря.

# 745
  • София
  • Мнения: 17 592

По първия въпрос - решава директорът на училището, инспектората, Министерството - в този ред, общо взето. Т.е. решение на директор потенциално може да се обжалва...
По втория - има едни "разкладки" (от МОН) за това какво следва да се включва в уроците, на кой раздел по колко часа (и какъв тип - практически, преподаване на нови знания, упражнения, брой изпитвания / оценки) се полагат и т.н. Спазването им е част от трудовата характеристика на длъжността учител.

# 746
  • Майничка
  • Мнения: 12 582
katiABV, всъщност законът се намесва, именно, за да уреди възможните хипотези, иначе всеки ще си действа по усмотрение. Нелепо е законите да оставят вратички. Защо е по-важно баща ти да бъде посланик, отколкото да избягам от мъж насилник? Въпросът е риторичен, разбира се. Законът се намесва там, където моралът се изчерпва.

По другия казус - единствено учителят ли решава кой да изпитва и кой не? Може ли учителят да реши, по някакви причини, да не изпитва определен ученик цял срок и накрая да го прати на изпит, "защото така"? Това е абсурдно, ако е така. Мерси.

При бягство от партньор-насилник също е възможно да се представят документи при по-продължително отсъствие - заведен иск за привременни мерки, за ограничителна заповед и т.н.

За изпитването - ако ученикът не е отсъствал продължително време, няма как да не му бъдат поставени минималния брой оценки (което не значи, че непременно ще бъде изпитан ефективно - има оценки за активно участие, домашна и самостоятелна работа).

Нормативният документ е Наредба № 11 от 2016г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците (ДВ,бр. 74 от 2016 г.), както и учебните планове по предмети.

# 747
  • Мнения: 255
Отсъствията са 10 учебни дни  за втория срок. Но за лош късмет няколко съвпадат с предварително обявен тест.    Пропускал е и тестове по други предмети, но не е имало драми. Или си прави теста или го изпитват. По отношение на училището не правим компромиси и всичко което е пропуснато в училище си го учи в къщи, когато се налага с наша помощ. Все още се справяме с материала.
Може ли учителят да реши, по някакви причини, да не изпитва определен ученик цял срок и накрая да го прати на изпит, "защото така"? Това е абсурдно, ако е така. Да абсурдно е. Може би госпожата е лично засегната, че заради някакво си състезание е пропуснат нейния час. Състезанието е в точно определен ден, няма как да го пропусне заради тест или изпитване. Може да бъде изпитан всеки час.  До момента смятах, че двете неща могат да вървят заедно, но се оказва че не могат. И то не заради способностите на детето, а по субективни причини
Ще ми бъдат от полза мнения на учители. Имате ли ученици, които спортуват активно и са добри ученици. Как разрешавате проблема с отсъствията. Трябва ли в началото на учебната година да уведомя директора /да напиша молба, заявление или ….не знам какво/  за да не възникват проблеми след това.

# 748
  • Мнения: 3 877
Уфф, и като вземат така да се правят на интересни учителите и да важничат за контролните. Светът не почва и не свършва с едно текущо контролно..
Състезанията са събота и неделя, но се пътува в петък и/или понеделник.
Ако има две или три оценки по предмета, ако няма много отсъствия е редно да бъде оформен въз основа на тези оценки.

# 749
  • Мнения: 5 914
В наредбата пише  "може да бъде освободен", значи може и да не може. Защо не пише "се освобождава"?
Ако състезанията са разни републикански или международни, това е гордост за училището и дори се публикуват снимки на децата в сайта. Ако са тип тренировки и сверяване на часовника със съседния град, тогава е друго, според мен. Не зная какъв е конкретния случай,  разсъждавам си.
Ако отсъствията са извинени, учителката просто трябва да се съобрази. А кога и как ще го изпита, тя решава.

Последна редакция: вт, 04 юни 2019, 08:03 от W

Общи условия

Активация на акаунт