ВВМУ -висше образование

  • 5 719
  • 15
  •   1
Отговори
  • Мнения: 8
Здравейте,предстои ми кандидатстване и смятам да вляза във ВВМУ .Имам отличен успех ,така че оценките няма да са проблем .Проблемът е ,че нямам достатъчно информация за следните специалности-Корабоводене,Корабни машини и механизми и Ел.обзавеждане на кораба-между тези трите се колебая.Споделете какво знаете -за бъдеща реализация ,сложност на работата и ми помогнете да реша дилемата. Благодаря предварително!

Последна редакция: пт, 15 юни 2018, 00:41 от Kologator

# 1
  • София
  • Мнения: 30 209
Много зависи какво искаш да работиш.

Ако завършиш "Корабоводене" може да работиш като „помощник-капитан”, „старши помощник-капитан” , "корабен агент" ....
Корабни машини и механизми- това са механиците в машинното отделение на кораба
Третите са корабните електромеханици

Имам познати и с трите специалности. После зависи, дали ще се качиш на кораб, на какъв кораб, към коя фирма и т.н.

# 2
  • Мнения: 10 819
    Първо трябва да решиш какво искаш да правиш в живота си. Това да работиш на кораб не е лесна работа, както за мъжа така и за жената. Да биваш откъснат периодично от семейството за по няколко месеца не е нещо, което всеки би желал. Ако работиш на брега - това е друго.
    Относно избора на специалност - ако избереш КММ или Електрообзавеждане то ако в един момент решиш да слезеш от кораба и да си намериш работа на брега  по-лесно ще го направиш, докато навигацията е специфично образование необходимо единствено за работа на кораб. Тука трябва да си направиш избора за бъдещето.
    Това как се изкарва образованието - предвид ниското ниво, да действително ниско защото качеството на обучение във ВВМУ падна забележително в последните години - не мисля, че ще имаш проблеми със завършването. Морско училище не е това което беше някога и сегашната "слава" е основана на стари лаври. Не знам за последните години човек, който да е влязъл и да не е завършил. Обаче, ако искаш да стане нещо от теб ще трябва да залягаш сериозно над книгите и сам да се образоваш. В смисъл в ВВМУ ти дават някакво минимално ниво и до там - всичко останало е от теб. И има и държавен изпит по английски език - да го имаш предвид.
    Решението е изцяло твое. Може много да се говори по темата, да се дискутира какво ли не обаче факта е, че ти трябва да си избереш какво бъдеще искаш. На кораба няма лесни пари. Това са митове !

# 3
  • Мнения: 8
    Много зависи какво искаш да работиш.

    Ако завършиш "Корабоводене" може да работиш като „помощник-капитан”, „старши помощник-капитан” , "корабен агент" ....
    Корабни машини и механизми- това са механиците в машинното отделение на кораба
    Третите са корабните електромеханици

    Имам познати и с трите специалности. После зависи, дали ще се качиш на кораб, на какъв кораб, към коя фирма и т.н.



    Чувал съм ,че работата в тази машина е прекалено тежка-температура,мръсен въздух,а електромеханикът  не знам има ли работно време,щото каквото и да се развали трябва да го оправи ..

    # 4
    • Мнения: 8
        Първо трябва да решиш какво искаш да правиш в живота си. Това да работиш на кораб не е лесна работа, както за мъжа така и за жената. Да биваш откъснат периодично от семейството за по няколко месеца не е нещо, което всеки би желал. Ако работиш на брега - това е друго.
        Относно избора на специалност - ако избереш КММ или Електрообзавеждане то ако в един момент решиш да слезеш от кораба и да си намериш работа на брега  по-лесно ще го направиш, докато навигацията е специфично образование необходимо единствено за работа на кораб. Тука трябва да си направиш избора за бъдещето.
        Това как се изкарва образованието - предвид ниското ниво, да действително ниско защото качеството на обучение във ВВМУ падна забележително в последните години - не мисля, че ще имаш проблеми със завършването. Морско училище не е това което беше някога и сегашната "слава" е основана на стари лаври. Не знам за последните години човек, който да е влязъл и да не е завършил. Обаче, ако искаш да стане нещо от теб ще трябва да залягаш сериозно над книгите и сам да се образоваш. В смисъл в ВВМУ ти дават някакво минимално ниво и до там - всичко останало е от теб. И има и държавен изпит по английски език - да го имаш предвид.
        Решението е изцяло твое. Може много да се говори по темата, да се дискутира какво ли не обаче факта е, че ти трябва да си избереш какво бъдеще искаш. На кораба няма лесни пари. Това са митове !



    Чувал съм ,че работата в тази машина е прекалено тежка-температура,мръсен въздух,а електромеханикът  не знам има ли работно време,щото каквото и да се развали трябва да го оправи ..

    # 5
    • Варна
    • Мнения: 36 779
    Е, ако търсиш лесна работа, недей избира тази точно професия.

    # 6
    • Мнения: 10 819
    Че в машината е тежко - тежко е и не е чиста работата. На мостика, който е най-горе при силно вълнение предполагам се досещаш какво може да е. И вахтата там е 4 часа и трябва да имаш и здрав стомах и вестибуларен апарат. И най-вече при всичко това да си нащрек какво става наоколо, за да не те изненада някое старо корито на което искат да му вземат застраховката. Не си мисли, че на корабите е песен. 

    # 7
    • Варна
    • Мнения: 36 779
    Аз и за друго се сещам на мостика - оня там носи отговорност за всички и всичко.

    # 8
    • София
    • Мнения: 30 209
    Професията "моряк" във всичките ѝ форми е изключително тежка. Отстрани обикновено им виждат само доходите, но, повярвай ми, хич не е лесно. Трябва да си наясно, че освен тежката работа, теб те няма с месеци при сем-то ти, случва се със седмици да не видиш суша, трябва да си устойчив психически и физически.

    Ако това е твоят избор, успех!

    # 9
    • Мнения: 8
    Че в машината е тежко - тежко е и не е чиста работата. На мостика, който е най-горе при силно вълнение предполагам се досещаш какво може да е. И вахтата там е 4 часа и трябва да имаш и здрав стомах и вестибуларен апарат. И най-вече при всичко това да си нащрек какво става наоколо, за да не те изненада някое старо корито на което искат да му вземат застраховката. Не си мисли, че на корабите е песен. 


    А за ел.механиците ситуацията е същата,предполагам?

    # 10
    • Мнения: 10 819
    Имай предвид, че ел. механника е един, а механниците са 4.Още повече, ел механника трябва да разбира добре работата си защото няма кой да му помага ( шеф-а ако не е на зор не се включва, а и после ако не е доволен от нещо си отмъщава в досието ). Не е лесно по корабите. Нямам цел да те настройвам против тях но си е нещо специфично, тежко и като цяло неблагодарно. Имай предвид, че морето взема повече отколкото дава. Взема нерви, здраве, семейство. Като се обърнеш назад и направиш равносметката след години - не си видял децата как израстват, не си бил до тях когато трябва, не се знае жената до теб дали ще издържи на този живот, на кораба има всякакви хора ( много се влияят един от друг, особено в присъствие на алкохол), .... Има хора, които след години дават спечелените от морето пари за здравето си, защото то се е разклатило на кораба. Много често механниците имат проблем със слуха, с кожата и белите дробове ( от химикалите с които работят). Честно казано, не искам да ти оказвам влияние, но ако имаш алтернатива избери си друга професия. Казвам го от човешка гледна точка. Решението е твое. Ако нямаш избор - разбирам те.

    # 11
    • Мнения: 8
    Имай предвид, че ел. механника е един, а механниците са 4.Още повече, ел механника трябва да разбира добре работата си защото няма кой да му помага ( шеф-а ако не е на зор не се включва, а и после ако не е доволен от нещо си отмъщава в досието ). Не е лесно по корабите. Нямам цел да те настройвам против тях но си е нещо специфично, тежко и като цяло неблагодарно. Имай предвид, че морето взема повече отколкото дава. Взема нерви, здраве, семейство. Като се обърнеш назад и направиш равносметката след години - не си видял децата как израстват, не си бил до тях когато трябва, не се знае жената до теб дали ще издържи на този живот, на кораба има всякакви хора ( много се влияят един от друг, особено в присъствие на алкохол), .... Има хора, които след години дават спечелените от морето пари за здравето си, защото то се е разклатило на кораба. Много често механниците имат проблем със слуха, с кожата и белите дробове ( от химикалите с които работят). Честно казано, не искам да ти оказвам влияние, но ако имаш алтернатива избери си друга професия. Казвам го от човешка гледна точка. Решението е твое. Ако нямаш избор - разбирам те.




    Благодаря ти за отговорите,но виж и моята гледна точка-Дядо ми беше моряк,аз много обичам да пътувам ,това си ми е страст както и географията.Няма да съм целогодишно на кораба,а и ще съм финансово обезпечен .. А и ако не съм с корабоводене ,мога и на брега да работя,но за по-малко пари.

    # 12
    • Мнения: 10 819
       Виж сега, това че дядо ти е бил моряк може дамо да те подлъже за бъдещето ти. Нещата се измениха рязко. Преди години, когато имаше БМФ, моряците вземаха заплата и командировъчни ( валута ). На  фона на тогавашните пари, говоря за периода 65 - 85 години това е било много над средното. Освен това са купували неща от вън, които са препродавали тука и това е било още допълнителен доход. Обаче нещата се промениха. Какво имам предвид. Правим следната проста сметка. Моряка е на контракт 4/4 - ч месеца плава и толкова почива. Взема заплата 3000 евро на месец. Така. Фирмата плаща тази заплата когато е на кораба, т.е. месечно се падат по (4х3000)/8 = 1500 евро на всеки месец за 8-те, защото като е на брега пари няма. Следва от тези пари да си плати осигуровки ( социални и медицински ) защото фирмите такива неща не плащат. Те правят застраховка и то до определен таван.  Сега, 1500 евро не са малко пари на месец, но в България това е една добра заплата на специалист. Още повече, че те практически не ти се падат по 1500 евро на месец защото от тях не сме извадили осигуровките ( то зависи на колко ще се осигуряваш и къде ).  После, това с покупко - продажбата вече го няма - стоки има всякакви и от там пари не може да се правят. Другото - това 3000 евро чисто на месец вземат малко хора, а ти може да си и на половината в началните години. Така че направи отново горната сметка. След това имаш специални курсове които си ги плащаш от джоба ( курс, хотел, самолетни билети, престой ), при това най-често са в чужбина за правоспособност - това е важно перо в кариерата и понякога се оказва, че си плавал рейс и малко само заради курса ! Другото което е силната конкуренция на азиатците - има хора с години не слизали от корабите и готови да работят за по-малко пари - това сериозно влияе в този сектор. Типа кораб - ако си на танкер или химикаловоз парите са много добри, ама здравето буквално заминава за месеци. Няма да коментирам искащите пари на заем, защото си моряк и имаш много пари и може да дадеш безсрочно на заем на роднина/приятел после да се чудиш как да си събереш парите.Да не говорим колко редовно се плаща и да не те завлекат с пари от самата агенция - има доста хора които са изгърмяли така с хиляди евро. Или ако при пенсиониране трябва да ти платят 15 заплати на куп ( има и такива фирми ) ти скроят номер месец преди това и - казано на моряшки език фащаш не пари, а дедовия.Да не говорис за плаващото понятие бонус дето я го видиш, я не. 
         Няма да правя сметката ако имаш млада съпруга и сте с дете на квартира какво означава това.Предполагам, че може да си нахвърляш едни груби сметки с молив на лист. Още повече, имаш и стажове в началото и не се знае как ще върви кариерата.
         Виж, нямам намерение да те плаша, просто ти казвам истината директно. Седни и си направи тези сметки и планове сам, абстрахирвайки се от всичко останало. Казвам го от опит. На мен на времето нямаше кой да ми го каже това и си изпатих жестоко. Така че седни, помисли, разпиши си нещата, включи фактора време, защото той е необратим и водещ и си реши какво да правиш. Сигурно пропускам нещо, защото това е голяма тема с много нюанси, повечето от които са непредвидими.
         А да, пропуснах най-важното - това не е екскурзия ! Много често се случва да се бункерова или да се товари нещо, където всички са ангажирани и изобщо няма време да се слезе на брега. Гледаш от филистрина сушата, но няма как да слезеш.И кораба потегля по график без да си слязъл. А за отношенията в екипажа няма да говоря - там не е песен ! Ама това е друга тема. 

    Последна редакция: сб, 16 юни 2018, 07:37 от Lan_7

    # 13
    • Мнения: 8
      Виж сега, това че дядо ти е бил моряк може дамо да те подлъже за бъдещето ти. Нещата се измениха рязко. Преди години, когато имаше БМФ, моряците вземаха заплата и командировъчни ( валута ). На  фона на тогавашните пари, говоря за периода 65 - 85 години това е било много над средното. Освен това са купували неща от вън, които са препродавали тука и това е било още допълнителен доход. Обаче нещата се промениха. Какво имам предвид. Правим следната проста сметка. Моряка е на контракт 4/4 - ч месеца плава и толкова почива. Взема заплата 3000 евро на месец. Така. Фирмата плаща тази заплата когато е на кораба, т.е. месечно се падат по (4х3000)/8 = 1500 евро на всеки месец за 8-те, защото като е на брега пари няма. Следва от тези пари да си плати осигуровки ( социални и медицински ) защото фирмите такива неща не плащат. Те правят застраховка и то до определен таван.  Сега, 1500 евро не са малко пари на месец, но в България това е една добра заплата на специалист. Още повече, че те практически не ти се падат по 1500 евро на месец защото от тях не сме извадили осигуровките ( то зависи на колко ще се осигуряваш и къде ).  После, това с покупко - продажбата вече го няма - стоки има всякакви и от там пари не може да се правят. Другото - това 3000 евро чисто на месец вземат малко хора, а ти може да си и на половината в началните години. Така че направи отново горната сметка. След това имаш специални курсове които си ги плащаш от джоба ( курс, хотел, самолетни билети, престой ), при това най-често са в чужбина за правоспособност - това е важно перо в кариерата и понякога се оказва, че си плавал рейс и малко само заради курса ! Другото което е силната конкуренция на азиатците - има хора с години не слизали от корабите и готови да работят за по-малко пари - това сериозно влияе в този сектор. Типа кораб - ако си на танкер или химикаловоз парите са много добри, ама здравето буквално заминава за месеци. Няма да коментирам искащите пари на заем, защото си моряк и имаш много пари и може да дадеш безсрочно на заем на роднина/приятел после да се чудиш как да си събереш парите.Да не говорим колко редовно се плаща и да не те завлекат с пари от самата агенция - има доста хора които са изгърмяли така с хиляди евро. Или ако при пенсиониране трябва да ти платят 15 заплати на куп ( има и такива фирми ) ти скроят номер месец преди това и - казано на моряшки език фащаш не пари, а дедовия.Да не говорис за плаващото понятие бонус дето я го видиш, я не. 
         Няма да правя сметката ако имаш млада съпруга и сте с дете на квартира какво означава това.Предполагам, че може да си нахвърляш едни груби сметки с молив на лист. Още повече, имаш и стажове в началото и не се знае как ще върви кариерата.
         Виж, нямам намерение да те плаша, просто ти казвам истината директно. Седни и си направи тези сметки и планове сам, абстрахирвайки се от всичко останало. Казвам го от опит. На мен на времето нямаше кой да ми го каже това и си изпатих жестоко. Така че седни, помисли, разпиши си нещата, включи фактора време, защото той е необратим и водещ и си реши какво да правиш. Сигурно пропускам нещо, защото това е голяма тема с много нюанси, повечето от които са непредвидими.
         А да, пропуснах най-важното - това не е екскурзия ! Много често се случва да се бункерова или да се товари нещо, където всички са ангажирани и изобщо няма време да се слезе на брега. Гледаш от филистрина сушата, но няма как да слезеш.И кораба потегля по график без да си слязъл. А за отношенията в екипажа няма да говоря - там не е песен ! Ама това е друга тема. 



    Много благодаря за отговорите и ще си помисля много добре ,преди да кандидатствам!

    # 14
    • Мнения: 2 052
     Тези 3 специалности са за смелите и за които корабът е "дом, съдба и всичко". Цитатът ми е от стихотворението "Самочувствие"  на поетът-маринист Чони Чонев, прекрасни стихове за моряшкото ежедневие е написал. Ако избереш да оставиш на кораба мечтите си и да избягаш на сушата, има нова магистратура във ВВМУ - Киберсигурност.

    Общи условия

    Активация на акаунт