Рекордно мръсен въздух

  • 23 494
  • 411
  •   1
Отговори
# 45
  • до морето
  • Мнения: 2 292
През последните години в новините все по-настойчиво се прокрадва тази тема . За мен лично ,отговорът е един - прокарване на икономически интереси отново на наш гръб.

# 46
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Мисля, че София има най-голям шанс да успее да се справи с проблема - и парици се намират, и експертиза, и общественото мнение е вече поподгрято. Много по-тежка ще бъде задачата в градове като Перник, Пловдив, Гълъбово, Смолян, Копривщица, Русе. Списъкът е поне от 45 позиции, а никой не брои селата и малките градове

Знам едно родопско селце, което страда от подобни микрклиматични беди като София  и Перник. Безветрена котловина с инверсионни облачности. То инак е идилия - то са къщички, дворчета, блеят овце. Зимъс всяко коминче весело къдри пушече. Мъглицата се стеле на лениви слоеве, а въздуха уютно мирише на селско огнище и мекици. ФПЧ 2.5 там никой не ги мери, но биха  счупили стрелките на уреда, ако се захване. Не казвам кое е селото, че да не им троша туризма - сума хора ходят там да се надишат на чист въздух, и забележителното е, че успяват. Споделят, че спят по-добре и апетита им се подобрява. Психосоматично. Горе-долу така както в последните месеци мнозина им стисна гърлото софийския въздух.

# 47
  • Мнения: 1 399
Чия експертна оценка показа това съотношение 60:40 и какво е мерено точно, защото очевидно има и други замърсители, а за тях проценти не остават? Кога се измери, в сух студ, пролетта, през август?
Знаете ли за колко време заминава читав нов катализатор или ДАП филтър с това подобие на гориво, дето се лее директно в джобовете на тоя и оня? На бас, че няма да се вземат мерки за оборудване на колите съгласно нормите, защото ако дадеш няколко хиляди за части, после няма да преглътнеш лесно въпроса защо след няколко месеца пак е за ремонт тук, а в Германия кара 5 години. Нищо, че е по-евтино, по-лесно, по-бързо и по-полезно това да се внедри, а не зелени билети и паркиране по Цариградско (?!).

# 48
  • Мнения: 2 315
Чия експертна оценка показа това съотношение 60:40 и какво е мерено точно, защото очевидно има и други замърсители, а за тях проценти не остават? Кога се измери, в сух студ, пролетта, през август?
Знаете ли за колко време заминава читав нов катализатор или ДАП филтър с това подобие на гориво, дето се лее директно в джобовете на тоя и оня? На бас, че няма да се вземат мерки за оборудване на колите съгласно нормите, защото ако дадеш няколко хиляди за части, после няма да преглътнеш лесно въпроса защо след няколко месеца пак е за ремонт тук, а в Германия кара 5 години. Нищо, че е по-евтино, по-лесно, по-бързо и по-полезно това да се внедри, а не зелени билети и паркиране по Цариградско (?!).



На сметната палата е оценката, след одит на тема "„Ефективност на общинските мерки за намаляване замърсяването на атмосферния въздух с фини прахови частици (ФПЧ10[1] и ФПЧ2,5[2]) в град София” . Всъщност конкретени данни от тоя доклад не знам, освен извода, че транспорта е основен замърсител. 60/40% го разправят общинари.

# 49
  • Мнения: 1 399
Не съм срещала досега сериозно изследване на причините и източниците на замърсяване в този град, с необходимите му време за провеждане, годишни криви, съпоставки, анализи. Не смятам и че има как да се проведе, при пълна липса на адекватно количество измервателна техника, ако щеш. После ще чета този одит, ако е достъпен, разбира се, и ще се коригирам ако греша, но все още ми прилича на заигравка с няколко от факторите и мерките които сме взели за тях, а не обективно изследване колко и какви причини и решения има.

# 50
  • Мнения: X
Мисля, че София има най-голям шанс да успее да се справи с проблема - и парици се намират, и експертиза, и общественото мнение е вече поподгрято. Много по-тежка ще бъде задачата в градове като Перник, Пловдив, Гълъбово, Смолян, Копривщица, Русе. Списъкът е поне от 45 позиции, а никой не брои селата и малките градове

Знам едно родопско селце, което страда от подобни микрклиматични беди като София  и Перник. Безветрена котловина с инверсионни облачности. То инак е идилия - то са къщички, дворчета, блеят овце. Зимъс всяко коминче весело къдри пушече. Мъглицата се стеле на лениви слоеве, а въздуха уютно мирише на селско огнище и мекици. ФПЧ 2.5 там никой не ги мери, но биха  счупили стрелките на уреда, ако се захване. Не казвам кое е селото, че да не им троша туризма - сума хора ходят там да се надишат на чист въздух, и забележителното е, че успяват. Споделят, че спят по-добре и апетита им се подобрява. Психосоматично. Горе-долу така както в последните месеци мнозина им стисна гърлото софийския въздух.
Имам преки наблюдения от подобно родопско село в дере. Почти слънце не виждаме, а комините димят ли димят. Често казано прах не съм видяла и въздухът чист, та чист. Едно е малко село с 100 жители в планината, а друго е голям град с 2 милиона в широко поле. Да не говорим, че в родопското село масово се горят дървета, а не третокачествен въглищарски боклук.

Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 15:05 от Анонимен

# 51
  • Мнения: 2 315
Съгласен.

# 52
  • Мнения: X
Оптимизацията на мрежата е много важна, да. Плюс подхванатата вече тенденция да се направят градовете неудобни за автомобилите. Това е сързано както с административни мерки, така и със смели промени в градската среда. И да - това ще е много неудобно за мнозина, включително и за мен. Ще има зверска съпротива, ако изобщо някой се захване с това.

 Но работата е там, че не може и палката да е вътре докрая, и душата да е в рая, академично казано. В някакъв момент ще  трябва да се прави избор - или опушени и задръстени градове, или по-чистички, в които харчиш пари за изолации и термопомпи, вървиш като кон и се возиш с ГТ с всичките му съпътстващи прелести. Това е положението.

Всички в някакъв момент ще осъзнаят (надявам се), че решенията на "въздушния проблем" няма да се никак лесни, евтини и  ще засегнат всички. ЩАвтомобилистите ще поизоставят колите си, а тези, които ги ползват, ще трябва да си купуват катализатори и датчици на всеки 5-6 години, всички ще си дишаме на снощен чесън в трамвая, еднофамилните къщи ще се наложи да се газифицират (5 цифрена инвестиция) и така нататък. Политиците ще се наложи да взимат непопулярни решения и да държат на тях в продължение на десетилетия, което, простете, ама няма да стане скоро. Не и с тия, наличните.
Няма как да съм по-съгласна!!!  Peace Да вървиш 2 км е дори приятно, ако, разбира се, не е покрай задръстен с коли булевард без тротоари.

И за политиците с две ръце подкрепям! Зверската съпротива вече я има - я виж тук и в темата за кварталите  колко народ казва "няма пък да сляза от колата, те ще ми кажат на мене!" и си намира причини всякакви, за да си оправдае решението.

По повод Амстердам - хич не е било лесно,  а и кой иска да се гърчи в оня дъжд на велосипеда, вместо в колата, ама като ти сложат високи такси за паркиране и за влизане с кола, и за самата кола, и щеш не щеш, я оставяш. Затова пък са развили до съвършенство технологиите за дъждобрани Simple Smile Но се искат много политически "топки" за това. За Богота са ми разказвали, че не е по-различно от София (не съм била) - приятел-колумбиец, който ни гостува таз есен.

Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 14:34 от Анонимен

# 53
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Със сигурност колите са най-големият проблем за замърсяването в София. Не само от към ФПЧ, а и от към изключително канцерогенните химични съединения, които по някаква причина никой не измерва. Достатъчно е човек да си представи какво количество гориво изгаря в 200-300 хиляди коли, които се движат из София ежедневно, за да стигне до извода, че е в пъти повече от горивото използване за отопление. Говорим за милиони литри гориво....

Това изказване може и да отговаря на истината - осбено в частта си за газообразните замърсители -  но илюстрира ярко с какви едри приближения се дискутира проблема.

Какво значи "милиони" литри? Три милиона, шест ли осемнайсет? Щото има разлика...И какво е това число 200-300 000. Разликата между 200 и 300 е 1,5 пъти! Цифрата, естествено, не иде от преброителни пунктове. .. Харно, нека са 250 хил. Ако приемем, че всеки изминава средно по 50 км на ден, и забравим, че 30% горят пропан- бутан и метан, това значи средно по около 1 М литра условен бензин дневно в делник. Ако махнем дните без трафик (2/7), ще иде към 800 хил литра. Не е малко, ама не е"милиони".

Отоплителният отпечатък се смята малко по-лесно. Колко гори едно кюмбе? Знае се. Приблизителният брой домове без ТЕЦ също се знаят. Е, много от тях са на климатик, но пък ние няма да броим скари, пицарии, гумаджийници, ковачници и сервизи, та димът от отоплението е по-надеждно смятан.

Не се заяждам - просто показвам колко наедро, набързо, емоционално се подхожда към въпроса. И че такъв подход няма как да не води към палиативни и прибързани решения. Не знам кой от двата основни източника на замърсяване е по-голям, но съм склонен да виня повече отоплението. Тъй или инак - ще трябва да се работи и по двата.

Жаве, ако имате добър въздушен дренаж може и да не ви се задържа замърсен въздух, дано да е така. Това, което в ежедневието си наричаме "дим" е белетристика, то всъщност е коктейл от най-често безцветни газове плюс ФПЧ, тоест летящи в газ твърди частици, много, много ситни.

# 54
  • Мнения: 1 399
В общия случай хората не са невменяеми, а просто се изразяват ядно и емоционално за колите си. Ненормално е да се иска от тях да им бъде скъпо и неудобно, докато сероочистките на ТЕЦ-овете са бутафорни, едрата строителна техника не подлежи на никакъв контрол, градския транспорт също, не се следят и глобяват заводите, не се чисти и поддържа разумно, изсякоха се сума си места, за да се застрои.
И вместо най-накрая всеки да започне да си върши работата, се говори за мерки, които да са единствено на гърба на Пешо от Люлин. Затова е толкова масово недоволството.

# 55
  • Мнения: 13 328
Проблема е комплексен и не може да се хвърля вината само на транспорта.
Общината отново абдикира от задълженията си с половинчати мерки и мяткайки отговорността на хората.
Не всеки има време и възможност за ходи, хората ходят на работа, изморяват се, водят и взимат деца от детски градини и училища- това тъй да повървим 2 км ни е приятно е когато си на разходка, а не в ежедневието.
За да слязат хората от колите трябва добра алтернатива, а такава не се задава, вдигането на цени за паркиране и прочие няма да решат проблема, само ще донесат приходи на общината.

Поглеждайки картите на замърсяването в началото на темата се вижда, че основното замърсяване не е в центъра, а в други квартали - Дружба, Надежда, Красна поляна, Хиподрума- някои имат метро, други не, не са център, та решения по центъра какво ще повлияят,едните са крайни квартали, други не толкова.
И безплатен да ти е билета за ГТ, ако ти отнема много време и ти е неудобно пак няма да се ползва.

Досега нищо не се правеше, проблема с въздуха се замиташе и сега на юруш, че сме в кофти статистика и ще ни дърпат ушите

# 56
  • Мнения: 1 399
Зари, в центъра не се мери, затова не излиза замърсен. Мисля, че най-близката станция е в Хиподрума. Иначе си права.

# 57
  • Мнения: X
В общия случай хората не са невменяеми, а просто се изразяват ядно и емоционално за колите си. Ненормално е да се иска от тях да им бъде скъпо и неудобно, докато сероочистките на ТЕЦ-овете са бутафорни, едрата строителна техника не подлежи на никакъв контрол, градския транспорт също, не се следят и глобяват заводите, не се чисти и поддържа разумно, изсякоха се сума си места, за да се застрои.
И вместо най-накрая всеки да започне да си върши работата, се говори за мерки, които да са единствено на гърба на Пешо от Люлин. Затова е толкова масово недоволството.

Няма сероочистки в София, стига вече с тези ТЕЦ-ове! И какво общо има сярата с праховите частици, не разбирам. И какви заводи има в София,които не се следят?! Говорим за локален проблем в големия град в котловина, не за Марица Изток или Девня Цимент.

Градския транспорт се подменя поетапно, колкото могат и имат пари.
..
За да слязат хората от колите трябва добра алтернатива, а такава не се задава, вдигането на цени за паркиране и прочие няма да решат проблема, само ще донесат приходи на общината.

..
Ами в темата за кварталите се разбра, че автомобилните фенове и идея си нямат какъв транспорт има до различните квартали, с какви автобуси е и от къде до къде ходи, къде са буферните паркинги на метрото и колко струват. И се разбра, че има майки с по 3 деца, които си ползват ГТ и са си доволни. Алтернатива има, но естествено, комфортът на ГТ няма начин да е този на личния автомобил - има ходене пеш до спирки, има чакане, има и тълпи.  Куркума много добре постави въпроса - масата предпочита личния моментен комфорт пред това да е по-чисто и по-приятно на всички, и обвинява всеки друг за неприятната градска среда, но не и себе си.

Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 14:55 от Анонимен

# 58
  • Мнения: 1 399
Ама ние само София ли гледаме? И само ФПЧ 10, даже 2.5 да не задълбаваме? Нещо газове, друго?
Ми то само въглероден двуокис да мерим, че най-лесно ще го преборим - няма хора, няма проблем?
Какво се прави по въпроса за всички останали източници на замърсяване, хайде нека да е само в София, та се налага единствено и само личните коли да се контролират? Ето това е в основата на непопулярността на взиманите мерки, а не така удобното извинение, че хората са тъпи и зли и умрат да си карат Голфо.

Кремиковци го приключи естествения подбор, а индустрията, доколкото е останала такава в града, се газифицира по собствено желание и темпове, няма екологична политика в тази посока.
То зарядни станции за електромобили не строят вече коя година.

# 59
  • Мнения: 13 328
Simple Smile Какво като ги подменят автобусите, като не са ти удобни и не ги ползваш

Simple Smile Рореа, и ти беше радетел да направят скъпа синята зона- ама няма и знаеш ли защо- предстои кметски избори и общината ще имитира мерки, които няма да засягат рахътлъка на хората, щото Фандъкова и ГЕРБ пак си искат София, кара го само пропагандно, бъдете си вие отговорни, че даже ви пускаме и по булевардите да паркирате в тия дни

Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 15:01 от zari65

Общи условия

Активация на акаунт