Пети клас - 2017/18 - тема 3

  • 86 549
  • 738
  •   1
Отговори
# 510
  • Мнения: 24 467
Нашите правят презентации. Носят на флашка, показват слайдове и обясняват по тях. На мен идеята ми допада. Научават се да събират, прецизират и подреждат информация, както и да я презентират пред публика - полезни и нуобходими умения.
Не го правят често, обаче. Дали ползата ще е налице и ще е реална зависи от това, какво е обяснил и какво изисква учителят. Може да е много полезно, може изобщо да не е, а може и да е направо дразнещо. Особено ако и той не знае какво иска.

Биси, а пробвали ли сте постоянно наблюдетие от няколко деца на смени, вкл. в междучасията, като се опитват да не им личи, че наблюдават?

# 511
  • София
  • Мнения: 3 561
Нашите правят презентации индивидуално и по групи. Груповата работа обаче определено на този етап им куца  - малко преди крайния срок все още не се бяха събрали. Накрая имаше деца, които почти не бяха взели участие.
Един от проблемите на тази възраст при правенето на презентации е, че слагат много текст на слайдовете с идеята да четат оттам, а не това е идеята. Надявам се постепенно, с опита да се научат, че слайдовете са по скоро за илюстриращи картинки или филмчета и много малко текст, но много говорене.

# 512
  • Велико Търново
  • Мнения: 5 666
Значи, проблемът е в начина, по който учителите им изискват презентацията - носи се на флашка, чете се пред класа, но те са по 3-4 слайда максимум. Нито разказва, нито кой знае какво прави, за да събере информация по темата - за да се образова повече, според мен трябва да е под формата на някакъв въпрос, знам ли - напр. до какви последици може да доведе глобалното затопляне или нещо подобно, там вече се изисква четене що е то глобално затопляне, причини, последици и т.н.
Правиха по история за Александър Македонски и за едно от 7-те чудеса на света - когато имаш ограничение в рамките на 2-3 абзаца и 2 картинки, при първия попаднат сайт има достатъчно информация за изискания обем. Нещо, не съм доволна аз Thinking

# 513
  • София
  • Мнения: 3 457
И ние правим от време на време по различни предмети.И на пауър поинт, и във вид на табла....Второто ме изнеря с това  принтене, лепене, изрязване....Сега дори има да прави за 3 март

# 514
  • Мнения: 9 875
ние не сме правили нито един от двата варианта

# 515
  • Мнения: 6 587
ние не сме правили нито един от двата варианта

Вече си мислех , че само ние не сме правили Laughing

# 516
  • Мнения: 24 467
А, то не е и пропуск голям. При нас повечето деца директно копират цели статии от нета и учителите се правят, че не забелязват. При това положение начинанието е напълно излишно. Нещо повече - явява се вредно, т.к. у децата се поражда неоснователното убеждение, че са свършили нещо и са получили заслужени оценки за това, което разбира се не е така. Поражда се и неуважение към чуждия труд и авторските права. Но то у нас кое ли е наред? Тук вината си е на учителите, които се правят на неразбрали. А си има достъпни безплатни програми за плагиатство. Би следвало и тук, като по белия свят, такова да не се допуска, а напротив - да се санкционира.

# 517
  • Мнения: 47 981
При моите деца някои учители санкционират, други обратното. Например учителката по БЕЛ на голямата е запозната май с всичко де що има из нета и ужасно беснее ако препишат и едно изречение. Simple Smile Но някои учители са доволни ако дори препишат от учебника.
Понякога ударно правят табла, и украсяват с тях цялото училище. Ние си ги правим по старомодния начин, с писане и рисуване.
Честно казан тези неща не ме притесняват много. Всеки минус е и плюс. Нека видят, че има различни хора, критерии и начини да се свърши едно нещо...в училище учим не само това, което е в учебника Wink

# 518
  • Мнения: 24 467
На децата в пети клас отдавна им е ясно, че хората са различни. Няма нужда точно по този начин това да им се доказва отново.
Не ми допада идеята за директно копиране и отчитане като свършена авторска работа, както и приемането й за такава от учител, вкл. по тази причина. При това положение няма гаранция, че детето изобщо нещо е свършило, нито че е научило нещо. А целта е точно тази - да се научат да презентират, което е наистина полезно, сами да селектират, подреждат и предават информация пред група.
Учителите и ВУЗ-овските преподаватели наистина си знаят по техните предмети какво се върти из нета. Въпрос на желание е да накарат децата и студентите наистина да работят, за да научат нещо. Но на някои не им се занимава, което е жалко. За сетен път се опорочава една иначе добра идея.
В магистърска програма наскоро една преподавателка сподели, че пуска всяко есе или друга писмена разработка през програмата за плагиатство и при установяване на съвпадения над определен процент си пише двойка. Друга е по-толерантна - пише четири или връща. Адмирирам основно първата. Жалко, че у нас това не е често срещано отношение. В Щатите, например, това се прави още в училище.
Нещо подобно се случи наскоро в час по БЕЛ - имаха да правят съчинение. Едно дете беше преразказало буквално, но с други герои, изучавана съвсем наскоро приказка. Учителката го оценила с отличен, въпреки че децата възроптали, че това не е съчинение и то действително не е такова. Дори не отговаря на поставената тема. Това си е нередно, да не се изразявам по-остро.
Трети случай - прекрасно изпълнено съчинение за домашно. Същото дете в училище тдурно дори преразказва и прави много грешки. Очевидно е, че съчинението не е писано от него.
Следващ случай - на олимпиада по английски се класират две момичета /не е пети клас това вече/, които са очевидно не особено добри по предмета и това се знае в класа. Обаче са любимки на госпожата по английски, а тя е проверяващ. При разбора след олимпиадата кой какво е писал се установява, че имат грешки и непълноти. После тези пороци някак мистериозно изчезват. Ученици с положени сертификатни изпити с високи оценки не са класирани, но дамите - да.
Какъв е смисълът от подобно оценяване и подобни "изяви" аз не виждам. Това си е чисто измиване на ръце. Което учи децата на липса на честност и им доказва, че в нашето училище несправедливостта е правило. Лично аз един позитив дори не виждам в това.

Последна редакция: пт, 02 мар 2018, 11:19 от Judy

# 519
  • Мнения: 47 981
Аз говорех за гимназия, и писмени работи на ученици. Понеже са доста, не знам дали ползва програма, но няма значение
Имаш много високи очаквания, и може би късмет- от училището. Голяма част от учителите са напълно посредствени, други  наблягат на папагалското повтаряне, включая и в презентациите . Има и друг момент. Не всички деца се справят блестящо със всичко. Може да ги оставят да преписват, само и само да се научат как се правят самите презентации. А после критериите полека лека се вдигат....хипотетично де. Моят научи повече за презентациите в едно лятно училище за 3 седмици отколкото за всичките 5 години в училище накуп. Беше му много интересно.
В момента пък най-трудно им е да правят презентации и проекти по отбори. Може да представят посредствен проект, но се учат да работят в екип. Не всичко е черно и бяло и толкова лошо. Опитвам се да имам доверие на учителите и да гледам положително( освен в откровено фрапиращите случаи)

# 520
  • Мнения: 5 178
Eхее, Scopus и др. бази имат смисъл само ако не е посочен източника или голям % е заимстван, но тук говорим за научни статии.
Когато правят презентации по география, история, ЧП .. кое да не заимстват точно?  Идеята е точно да могат с няколко слайда/ изречения да разкажат/покажат урока или някакви допълнителни знания. Копирането на цяла статия не се толерира, но извадени основни данни от нея: ДА!
По БЕЛ цял срок им набираха за вълшебната приказка, за герои, беди и тн.. Накрая имаха да пишат такава, трябва да следват модел, да ползват думи, характерни за приказка и тн, и тн.

# 521
  • Мнения: 24 467
Аз изрично писах за директно преписване на цели статии. Малко по-горе е. От това няма никакъв смисъл. Аз мога да копна цяла такава на китайски и да я покажа. И всъщност нищо няма да съм свършила.
Презентацията на слайдове не изисква големи текстове. Напротив, това не се толерира. Което налага обработка на информацията, обобщаването й, подреждането й с работа с няколко сайта и/или книги, както и качване на подходящи фотоси. Това си е творческа работа, а не голо копи-пейст. Ако е последното изцяло споделям мнението, че няма смисъл да се губи време за такова нещо.
Не става въпрос за презентация на урок. Това се прави от учителя. Става въпрос за презентиране на тема.
/Тук отварям една скоба - при големия ми син в 12-ти клас по география имат един господин, който го мързи да гледа. Тази година дотолкова го е смързяло вече, че им пуска урока от "Уча се" и си излиза. Горе-долу същият е ефекта от копиране на готова статия от нета и изчитането й пред съучениците./
Не мисля, че чак толкова са ми високи очакванията. Не е трудно да се постави като изискване да не се плагиатстват готови материали. Хората по света си го правят, вкл. с малките деца още в училище. Явно е възможно. И е въпрос по-скоро на самоосъзнаване и изграждане на навици и други позитивни морални и интелектуални качества.

# 522
  • Мнения: 47 981
Е, едва ли го правят всички хора по света. И тук някои хора го правят и има много добри практики, но и обратното. И аз казах пример за учителка по БЕЛ, дето го прави, но сме имали друга, дето пускаше стажантки цяла година и дори не седеше да види какво говорят. Имали сме и такива с уча.се.  Но и обратното.
Просто няма как всички учители в едно училище да са на 1000% идеални. Това е. В крайна сметка за теб това е по-добрият вариант, защото си с будни, знаещи, можещи деца. И е нормално те да се постараят повече, защото могат повече.  И аз много критикувах някои учители и методите им, но като се позамислих и поговорих, се оказа, че методите са насочени към по-изоставащите ученици и бяха продиктувани от общото ниво, а не от знанията и уменията на моето дете. Та вече гледам да не се ядосвам за всяко нещо.
На тези с уча.се не мога да им измисля оправдание, освен ако не е инцидентно с цел да привлекат внимание, да не са се чувствали добре в конкретен ден или да са имали друг служебен ангажимент и инцидентно да са се възползвали от сайта. При системно "обучение" от този вид сигурно щях да съм рпед кабинета на зам. директор.

# 523
  • Мнения: 24 467
Та кой обобщава за "всички хора по света"? Важно е че има начин практиката да бъде поне качествена и полезна за учащите. А не тип отбий номер.
Просто когато една практика е недобра, нормално е това да се отчете и тя да се промени. Това е в основата на всяко разумно управление на дадена система. Вкл. образователната. Ако целта ни е полза и развитие, разбира се, на учениците .
Иначе е ясно, че една система просто може да съществува заради самата себе си. Това у нас го виждаме от дълги години в обсъжданата. Ясно, че може просто да се отбива номер и да се кара на принципа "ден да мине, друг да дойде" от заплата до заплата.
Да видим пък дали не може и позитиви да има. Ще е поне интересно да се опита, ако не може да се изработи докрай качествено нещо и у нас, след кано е видно, че се прави по други места. Поне
не е невъзможно. 😁
...
Защо да съм пред директорския кабинет аз? Става въпрос за големи ученици и директорът е уведомет от тях. Резултати-като с останалите проблеми, които се знаят и обсъждат. Нула. И време минава... , както казва Русков...
...
Тук въпросът бе дали са полезни презентациите, дали и как се правят. На което отговарям конкретно и с доводи: Ми зависи- от полезни могат да минат през такива без никакъв ефект и да бъдат откровено вредни за възпитанието на ученика. Дадох примери и за трите.

Последна редакция: нд, 04 мар 2018, 12:36 от Judy

# 524
  • София
  • Мнения: 1 058
Това с Уча.се ми се видя доста странно, разчитах детето и се оказа, че и при нас го практикуват! Той твърди, че по този начин госпожата привлича вниманието на повече деца. Но си мисля, че както ги карат те да правят презентации, така могат и те да им приготвят нещо, което да ги занимава, а не да "преписват" от Уча.се

Общи условия

Активация на акаунт