Отговори
# 330
  • Мнения: 5 134
Да, това не го оспорвам. Като цяло стига детето да ходи на редовните профилактични прегледи, лекарят също ще ориентира родителите или настойниците дали има нещо притеснително в развитието. Но пак не разбрах връзката, в смисъл, че не е нужно яслата и разни "коучинг" гурута да ни напътстват ли?

# 331
  • София
  • Мнения: 62 595
За съжаление много пъти личните лекари, дори педиатри, пропускат най-често нещата, свързани с проговарянето. Започват с митовете и легендите "а пък на братчеда детето проговори на 5 с цели изречения". Или пък, не изпращат детето на профилактичен очен преглед и едва в първи клас родителите разбират, че детето не вижда. Или пък, детето има проблем с говора и се оказва, че не чува добре, и това пак късно се разбира. По нашенско ЛЛ много си стискат направленията, защото са им кът, и ако се случи някой по-тихичък родител, а детето ужким си е съвсем наред, така се пропуска време. Затова е добре майката да си чете картона и образно казано, да контролира и досажда на педиатъра, ако нещо му се струва, че не е съвсем както трябва. Вярно е, всяка майка, и ти, и аз, иска да чуе успокояващото "нищо му няма на детето", но обикновено щом майката е разтревожена, има защо. Аз вярвам на преценката на майките, дори да не могат да обяснят точно как и защо ги напряга, защото обикновено майчините усещания са достатъчно сериозни и точни.

# 332
  • Мнения: 5 134
С това съм съгласна, затова има и много публикувани стандарти и насочващи документи. За съжаление, в България от родилния дом изписват с рекламни материали, пелени и адаптирано мляко, но не и с информативни брошури за развитието на новороденото. Личните лекари предписват имуностимуланти и хомеопатия, но не прилагат стандартизирани, елементарни, 10 минути скрийнинг протоколи за нищо. Дълга тема и много по-важна за мен от това, дали детето го гледа баба или чинка.

# 333
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Аз мисля, че в България изпращат на прекаленно много профилактични прегледи.
Особено бебета в днешно време минават през какви ли не профилактики.

# 334
  • Мнения: 11
Наистина има много занимания за деца, а пък изпитите за желаните сдружения и частни училища са първи стъпки към азиатския модел Joy
Последното в кръга на шегата, но има заформила се истерия.

# 335
  • Мнения: 5 134
Защо се умълчахте, всички възпитателни въпроси ли решихте?

Я да ви задам един: интересува ли се вече някой в масовото българско предучилищно образование изобщо от емоционалната интелигентност на децата или всичко е само букви, цифри и писане по пунктир на 3 години? От критично мислене, логични връзки...

По желание се хванах на хорото да водя предучилищната група на българското съботно училище и така като гледам, освен всичкото друго време прекарано в това, ще трябва и да адаптирам материали от квакерското училище на дъщеря ми, понеже наличните такива от български помагала и подготвителни листи са запецнали някъде на ниво разиграване на дядо ряпа дърпа и учене наизуст на малоумни Коледни стихчета, на всяко дете: по един ред.

# 336
  • Мнения: 5 259
Зa бългaрското обрaзовaние емоционaлнa интелигентност не съществувa.
Искa ми се много по-подбробно дa се изкaжa, но ми е рaзвaленa клaвиaтурaтa и писaнето е голямa мъкa.

# 337
  • Мнения: X
Зa бългaрското обрaзовaние емоционaлнa интелигентност не съществувa.
Логичното и критично мислене, също. Учебниците по математика са пълни със задачи за изчисление, докато тези за мислене са само приятно изключение. Дъщеря ми три дни учи наизуст "Отечество любезно". Каканиза го в банята, по улицата на път за тренировки, пелтечеше го в колата. Но нямаха за домашно нито един-единствен въпрос за размисъл или поне за отношението, което предизвиква дори един единствен куплет от същото това "Отечество любезно", което тя вече успя да забрави. И на мен като на Юна ми се иска да се изкажа за образованието, но днес бих използвала такъв речник, че на секундата ще ме баннат.

# 338
  • Мнения: 30 802
За съжаление всички градини са на фаза "портфолио" и да покажем на мама и тате колко "знаещи" са децата. В резултат на ранните опити за писане в първи клас наистина си имат проблеми, защото са свикнали да пишат както си искат, с блок букви.

Иначе откъм възпитание- то е като при кучетата, няма такова нещо като перманентно възпитано куче- и те си имат лоши дни и малко да изпуснеш, си показват нрава. Така и с децата. Да, мога да ги науча на някои неща, които бързо забравят, ако имат лош ден. Но с времето лошите дни от самосебе си намаляват, при това май няма връзка с моето обучаване и усилия.

# 339
  • Мнения: X
Еленна, не бих могла да коментирам за предучилищната подготовка в България, но ще ми е интересно да прочета.

# 340
  • Мнения: 5 134
В такъв случай, не следва ли иноваторите в сферата да предлагат частни алтернативни модели? Ясно ми е, че нивото на ресурси, големината на групите и педагогическа подготовка на учителите към момента не го позволява в масовите институции, но как пък не попаднах на нещо доближаващо се поне малко до прогресивно, креативно образование до тук? Вместо това, в частните алтернативи: още от същото, само малко поизлъскано и облечено с думи като Монтесори или пък "горска детска градина", където на чист въздух под дърветата учим стихчетата наизуст. То пак е нещо де .. но чистият въздух само по себе си не буди творчески дух и не учи на емпатия.

Моят Гугъл ли се е счупил та не намирам нищо прогресивно?

# 341
  • Мнения: 5 259
О, мислех, че зa държaвното си говорим. В чaстните aлтернaтиви имa много, много дорбри прaктики, но сa зa единици децa.
Мястото, където aз рaботех кaто учителкa до преди около 2 години, предлaгaше много добри зaнимaния в тaзи нaсокa.
Но пaк клaвиaтурaтa ме спирa дa пишa по-подробно. Половинaтa букви ги пействaм, стрaшнa мъкa. Друг път ще рaзкaжa.

# 342
  • Мнения: 5 134
За съжаление всички градини са на фаза "портфолио" и да покажем на мама и тате колко "знаещи" са децата.

Я, тука взеха, че 1:1 ни се покриха впечатленията.

Ок, разбирам го откъде тръгва този нео-либерален подход да произведем измерим резултат, и после да подредим всички по него и да мотивираме тези с ресурси да правят всичко, за да може да бутнат детето напред в класацията. Тук в САЩ това го измислиха и патентоваха, но се видя до какво води. Не може ли да не се преоткриват първо трагичните резултати, а просто да се тръгне от това, което вече знаем добре, че работи и не работи. Портфолио и стандартизиран тест в предучилищната е от вторите.

Юна, чакам с интерес да ти се оправи клавиатурата и да разкажеш. Дотук единственото открояващо се за мен е донякъде Дъновисткото частно училище. Не непременно в добрия смисъл на думата, но поне е различно.

# 343
  • Мнения: 30 802
Портфолио всъщност реално представлява един куп бумаги-драсканици, които изсипвах в кофата всеки петък. И без да ходят на градина, децата ми произвеждат почти същите неща. Разликата е, че у дома драскат по бели листи, в градината- по принтове от Крокотак. А, и лепят листчета под строй.

# 344
  • Мнения: 5 134
Колкото повече мисля по въпроса, толкова повече се отчайвам. Как се пречупва този цикъл, особено на масово и обществено ниво?!

Дъщеря ми поле за арт изяви има бол: и бели листа, и статив, и принтове от Крокотак. И китара, и пиано и сметало; и книга за основи на програмните езици за 3 годишни (тука вина има само и единствено баща и). И стена за скално катерене имаме монтирана на гаража, да си тренира инатчето, а аз да си припомням хобитата от младите години. Не са ми никак чужди тези интереси и амбиции, особено в сферите, в които детето показва сила и интерес. Няма лошо в тези неща, запълваме си много забавно и интересно свободното време.

Но откъм педагогическа подкрепа и очаквания към предучилищното и образование, въобще не ме вълнува дали ще и предложат дори и едно от тези неща. А камо ли да ми пратят портфолио на снимки от тях.

Общи условия

Активация на акаунт