Трудно проговаряне - тема 23

  • 112 035
  • 774
  •   1
Отговори
# 510
  • Мнения: 102
Здравейте пак от нас Simple Smile
По повод книжките - момчето ни обича да разглежда, но определени такива - с камиони, трактори, строителни машини и т.н. Като прочетох тук, му поръчах и няколко книжки на Сутеев - почнах да му показвам едната "Пиленце и патенце" - впечатли се от нея - най вече накрая как пиленцето се намокри и постоянно повтаряше "Пийе  моки" /Пилето е мокро, се намокри/, "Пийе апти" /Пилето плаче/, но като цяло не му се задържа дълго вниманието към книжките. Четем си преди лягане, слуша, гледаме картинките, но после започва да ме закача да си играем или да му дам любимото камионче  Cry
Иначе вчера каза: Тати кааа моа коуа /Тати кара моята кола/  Shocked От 1-2 седмици започва да казва "мое" на някои неща.
Другото всъщност, за което тръгнах да пиша: Когато му задавам въпроси, на тези които изискват отговор "Не", отговаря с "Не". Но, ако трябва да каже "Да", не казва "Да". Например: Има ли пиш? Не. Но: Искаш ли шоколад/бисквитка? Тогава просто отива да шкафа, където държим сладкишите, протяга ръчичка и казва: Дай. Питам го: Искаш ли да ходим на батутите /Знае за какво става въпрос - любимата му зала за скачане и дивеене в един Мол/, той само се усмихва, а ако каже нещо, вместо "Да", казва "Скача". Въобще не отговаря с "Да"  Sad
Bonbolini,и моята дъщеря не отговаря с "да". Не мога да разбера защо. Като я питам например:искаш ли сокче,тя само почва да се радва и казва сокче,но не и "да". Ако е нещо,което не иска или не иска да направи, веднага казва не.

Моят син беше по същия начин... Минава с времето. Питам го искаш ли сладолед... И отговора е: ооо сладолед. Изведнъж започна да отговаря с Да

# 511
  • Мнения: 3 535
Здравейте мами! Търся мнение за лисънинг терапии, биофийдбек терапии, или пък барокамера? Или пък нещо друго? Моето дете е с богат стаж при логопеди и все още не сме изчистили говора. Говори вече всичко, но е в голяма степен неясно.

# 512
  • Мнения: 13 806
Звукопроизносирелно изчистване ли имаш предвид?

# 513
  • Мнения: 3 535
Да. Все още изобщо не произнася звук р. От другите з,с,ш, ц, ч, л може да изговори. Понякога и в думи. Но общо взето в разговорна реч не ги произнася добре и ясно. Ако непрекъснато и напомняш ще изговори. Освен това някои по- сложни думи, като например " тайнството" и е трудно да изговори.  Сама по себе си горната дума почти я казва, но в изречение не. Друг голям проблем е, че не различава звуците при слушане, когато трябва да напише дума. Т.е. няма фонематичен слух. Но това май е за друга тема.
Друг пример - " чета в захлас" - и двете думи ги казва добре, но словосъчетанието не може. Казва - "чета въ хлаз"

Последна редакция: нд, 04 мар 2018, 20:46 от laurentin

# 514
  • Варна
  • Мнения: 1 948
За лисънинг терапиите е ставало дума в темата. За мен това беше нещо ново и си спомням, че размених две - три думи с една мама. Сега видях, че е било ноември 2016 г. Може да се върнеш назад и да видиш какво е писано тогава.

# 515
  • Мнения: 3 535
Спомням си го това. Но тогава мамите споделяха, че са започнали такава терапия. Нямаше послепис за евентуален ефект от нея.

# 516
  • Мнения: 375
Да. Все още изобщо не произнася звук р. От другите з,с,ш, ц, ч, л може да изговори. Понякога и в думи. Но общо взето в разговорна реч не ги произнася добре и ясно. Ако непрекъснато и напомняш ще изговори. Освен това някои по- сложни думи, като например " тайнството" и е трудно да изговори.  Сама по себе си горната дума почти я казва, но в изречение не. Друг голям проблем е, че не различава звуците при слушане, когато трябва да напише дума. Т.е. няма фонематичен слух. Но това май е за друга тема.
Друг пример - " чета в захлас" - и двете думи ги казва добре, но словосъчетанието не може. Казва - "чета въ хлаз"

И при моя го има този проблем. Сега основно, за да го "чистим" го карам да говори по-бавно и нещата се получават - не перфектно, но все пак се старае.  При четенето се чуват най-добре, защото там се старае много. В тетрадката от логопедката има такива упражнения - шум-муш  и т.н., които упражнява сам на огледалото. Проблемът е, че като остане неразбран, съвсем я кашва работата.
Относно "чуването" на звуковете в думата - правим упражнения, като играем на "Виждам, виждам", "С коя буква започва думата...", също и с един маракас (или звънче) като казваме някоя дума, трябва да звънне/дрънне при звука - например "Суша" - дрънка на "ш" или "с" - каквато е задачата.
Общо взето говоренето бавно най-помага, защото има време да осмисли какво казва.

# 517
  • Мнения: 3 535
Бенчолино и аз това за бавното говорене съм го забелязала. Проблем при нея е, че тя все още не се поглежда в огледало. Всичко се учи без него.

# 518
  • Мнения: 2 211
Лаурентин,  вие на колко годинки станахте?

# 519
  • Мнения: 13 806
Трудно ми е да помогна. Моят син без да казва и дума можеше да каже цялата азбука и да направи асансьор. При нас извличането на говор беше проблем.

Лаурентин, дали не свързани нещо със слухов ата преработка. Чувала съм примерно че французите заради езика си има голяма част звуци които не чуват и не могат да възпроизведат. То си има ня какво изследване за чуваеми честоти. Ако това е проблема нещо лисънинг ви трябва. Или неуро какво беше съм чела но за англоговорящи.

# 520
  • Мнения: 1 556
Знаете ли, че шести март е ден на говорните проблеми и в тази връзка на страницата на Киндиру бяха сложили списък с логопедипо градове,които ще преглеждат безплатно и даже ще провеждат лечение с предварително записване. За жалост изгубих линка, но ще го потърся сега пак.

Благодаря за споделеното, възползвах се,  днес заведох дъщеря си за първи път на логопед в "Дай ръка", Бургас.
Насочиха ме към Киндиру, за проблем е рано да се говори, малка е още, но е добре да се следи.
На 1г.10м. като дума казва ясно само мама, другото са звуци - как правят няколко животни, как бръмчи сешоара, ам-ам. Иначе разбира всичко и комуникира много, но с жестове.

# 521
  • Мнения: 3 535
Попи- Феари тя е вече голяма. На 7г и 4 мес. Ре- ге и аз към лисънинг се насочвам.
 Логопедката казва, че е мързелив езика. Мисълта изпреварвала възможностите на езика като мускул и затова ставало неясно. Но пък невъзможността за различаване на звуци повече е за лисънинга. Явно има от всичко по- малко. При нея също го имаше момента с извличането на говор, но този период го минахме.

# 522
  • Мнения: 375
Бенчолино и аз това за бавното говорене съм го забелязала. Проблем при нея е, че тя все още не се поглежда в огледало. Всичко се учи без него.

Дали, ако не застанеш зад нея на огледалото, няма да погледне твоята уста - не е нужно нея си да гледа Thinking

Да бавното говорене си е чудно, но да споделя, да ми кажете това живот ли е, значи. Моят любим син е мотка (прилича на баща си, не на мен Mr. Green) и като се приготвяме за нанякъде се почва: "Айде, по - бързо, стегни се малко... Ох, аз нали ти казах да говориш бавно". Въобще толкова много си противореча, че ме поглежда в очите и само дето не ме гръмва с нещо.

Ше се радвам да чуя реални отзиви от листенинга.

# 523
  • Мнения: 13 806
Лаурентин
Моя син никога не е харесвал огледАлата. Това беше нещо което указваше уж на проблем , но се оказа че е просто характер. Той е срамежлив и като сложиш Сид - а - се получаваше че да гледа в очите на някой ( дори говорителите по телевизора ) го потрисаше направо все едно оголен нерв му докосваш.  Въобще ако някой му говореше лично се криеше зад мен и надничаше стрелкайки за секунда с и ) . Затова се получи така че като се учехме гледаше в моята уста. Така се учехме на говор и на емоции. Според психоложката сме се справили чудесно е тя често ме занасяше че тази моя долна част на лицето е невероятно информативна щом детето по нея се научили перфектно да разпознава емоции. Той и до сега не обича огледало , но се гледа като танцува  за отработване на движениятА.

# 524
  • Мнения: 1 400
А ако се гледа в огледалата добър признак ли е? Дъщеря ми от малка обича. Може да стои по половин час и да прави физиономии. Но на почти 3 г. казва само отделни думи и то рядко.

Общи условия

Активация на акаунт