Данък на единствено жилище, или на основно &#

  • 23 990
  • 21
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 714
Дълго мислех как да озаглавя темата, за да става ясно за какво иде реч.
С две думи. Края на миналата година станахме горди собственици на новопостроено жилище. Подадохме необходимата декларация и платихме данък за 1 месец. Тази година дойде на мъжа ми писмо за данъка. Вчера отивам аз в общината да го плащам и ми казват, че същиата сума дължа и аз. Разбираемо, но сумата става вече двойна и съмнително голяма  newsm78. При положение, че родителите ми плащат много по-малък данък от нашата 1/2, за почти същото жилище  newsm78 Питам къде да попитам .... на гише 2. Отивам на гише 2. Питам г-жата, тя цъка на клавиатурата, гледа ... така е - това е р-ра на данъка. Питам къде другаде да питам... в стая 21. Отивам там и един г-н ми обяснява, че единственото ни жилище, не се води основно жилище и за това, не може да ползваме данъчно облекчение от 50%. Това защото адресната ни регистрация не била на адреса  newsm78 Но аз още не живея там - ремонтираме.... Чудя се, това възможно ли е?
За пореден път се обеждавам, че живеем в най-абсурдната държава!
От сутринта чета закони и никъде не прочетох, че трябвада имам адресна регистрация по лична карта на адреса, за да може единственото ни жилище да се счита за основно.
Но намерих това. http://www.parliament.bg/bills/39/154-01-6.pdf
Незнам колко е в сила, но е в моя полза!
Искам да Ви питам някой сблъскал ли се е с подобен абсурд? Преборил ли се е със своеволията на наглите служители в общините и заслужава ли си да се боря и аз?
Пише ли в някой закон, че адресната ми регистрация, трябва да е на адреса, за да може единственото ни жилище да се счита за основно, при положение, че още не живея там и т.н.?

Последна редакция: ср, 28 апр 2010, 13:28 от geryger

# 1
# 2
  • Мнения: 605
 Ето нормите от ЗМДТ, отнасящи се за вашия случай:

Чл. 12. (1) Когато върху облагаем недвижим имот правото на собственост или ограниченото вещно право е притежание на няколко лица, те дължат данък съответно на частите си.

Чл. 13. Данъкът се заплаща независимо дали недвижимите имоти се използват или не.

Чл. 19. (1) Данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 към 1 януари на годината, за която се дължи.

л. 20. (Изм. - ДВ, бр. 109 от 2001 г., в сила от 01.01.2002 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Данъчната оценка на недвижимите имоти на гражданите се определя от служител на общинската администрация по норми съгласно приложение № 2 в зависимост от вида на имота, местонахождението, площта, конструкцията и овехтяването и се съобщава на данъчно задължените лица.

Чл. 25. (1) За имот, който е основно жилище, данъкът се дължи с 50 на сто намаление.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 119 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.) За имот, който е основно жилище на лице с намалена работоспособност от 50 до 100 на сто, данъкът се дължи със 75 на сто намаление.
Чл. 27. Лицата предявяват правото си на освобождаване от данък или за ползване на данъчно облекчение чрез данъчна декларация, която подават в срока по чл. 14, ал. 1.

§ 1. По смисъла на този закон:
1. (изм. - ДВ, бр. 109 от 2001 г., в сила от 01.01.2002 г.) "Предприятия" са лицата по смисъла на Закона за счетоводството.
2. "Основно жилище" е имотът, който служи за задоволяване на жилищните нужди на гражданина и членовете на неговото семейство през преобладаващата част от годината.
3. "Семейство" са съпрузите, както и ненавършилите пълнолетие техни деца, които не са в брак.


Предполагам разликата в дължимият данък от вас и от родителите ви идва от местонахожденията на жилищата и от годината на построяването им. В София по отношение на данъчната оценка има голямо значение в кой район се намира жилището.

По отношение на основното жилище - вижте чл. 27 - необходимо е да подадете декларация, за да се ползвате от облекчението.

# 3
  • Мнения: 3 525
Родителите ми имаха този проблем. Продадоха единственото си жилище и купиха друго - също единствено. Подадоха си декларация в общината.  Бяха и в процес на смяна на лични карти и постоянен адрес , и въпреки това за цяла 1 година плащаха пълен данък. Аз и те не можахме да се преборим с общината, независимо, че нямат друго жилище, независимо, и че постоянния им адрес беше променен на новото жилище. За служителите от общината беше много трудно да оправят нещата- той бил вече начислен, как да стане връщане, едни чуденки. Отказахме се да се борим

# 4
  • Мнения: 0
Благодаря за темата и споделения опит. Ще накарам майка да побьрза сьс смяната на постоянния адрес, за да ползва полагащото и се 75% даньчно облекчение. Приятен ден на всички!

# 5
  • Мнения: 23
На мен ми се случи същото 5 години плащам висок данък ,мислех че зависи от мястото на блока и етажа.Но разпитах съседи и се оказа ,че разликатани е голяма,Отидох в общината и се оказа че когато сме попълвали декларацията след закупуването сме поспчили адрес по лична карта които е различен/то трябва някои да ти каже от служителите но..../сега без да ми е сменена регистрацията попълних нова декларация и го пиша като основен имот.Е разликата вече е голяма 30 лева.пари за минали години не връщат ,на занапред е друго.Не плащаи тази годишния преди да оправиш нещата.И не отбелязваи нови дограми,изолации и др. водят ги лукс и данъка е повече.Представяте ли си нестига че аз броя сумати пори ,а трябва да плащам на държавата за това и то всяка година.ПРОСТО ТРЯБВА ДА ПОПАДНЕШ НА СЛУЖИТЕЛ КОИТО ИЗКА ДА СИ СВЪРШИ РАБОТАТА.Малко трудно но УСПЕХ

# 6
  • Пловдив
  • Мнения: 709
Истината е, че данъка се определя от това, което сме попълнили в декларацията. Щом си собственик на едно жилище не непременно означава, че живееш там. Така че, просто трябва да се подаде молба да се направи корекция на адреса в имотната декларация.
За минал период също могат да се правят корекции, но трябва да се представят документи, с които се показва, че този собственик си е живял в имота, но е сгрешил при попълването на декларацията.

...ПРОСТО ТРЯБВА ДА ПОПАДНЕШ НА СЛУЖИТЕЛ КОИТО ИЗКА ДА СИ СВЪРШИ РАБОТАТА.Малко трудно но УСПЕХ

Когато има подадена молба за корекция въпроса вече не опира до желание на служителя, защото това им е задължение - или да направят корекцията, или да върнат писмен отговор защо това не може да стане.

# 7
  • Мнения: 3 525
Ами моите родители си бяха посочили, че новото им жилище е основно /което им е и единствено/, но личните карти с новия постоянен адрес все още не бяха готови към момента на подаване на декларацията /забавиха се с 11 дни/. А декларацията я подадоха за да спазят 2-месечния срок. И въпреки това от общината им начислиха висок данък, независимо, че отидохме и подадохме и нова декларация и не, и не. Отговорът им беше да заведем дело в адм. съд и ....Оправиха нещата следващата година.

# 8
# 9
  • София
  • Мнения: 714
Всичко по горно съм прочела.
Ходих вчера два пъти до общината.
Отидох при служителката, която е приела декларацията ма мъжа ми. Защото той твърди, че е посочил основно жилище! Тя ми обясни, че е възножно така да е посочил, но щом л.к. не отговаря на адреса на жилището, тя го е накарала да го промени. Т.е. накарала го е да си декларира по-високия данък, но е забравила да му го поясни това разбира се. Можело да стане и с жълт лист за веременна регистрация, но това никой също не го казва. Като я попитах защо не е пояснила детаилите, ми обясни, че декември било лудница и може да е пропуснала. Но не пропусна да ни поправи декларацията в наш ущърб. Имали инструкции от централата щом адреса не отговаря да се начислява пълният данък за единствено жилище!
Аз разбира се се подковах със закона и по-горния линк. Макар да не съм сигурна, че е в сила. Донес и вода от 10 кладенеца, че това е несправедливо и т.н. Казах да ми каже къде да ида да се боря с/у тази несправедливост и тя склони, да си напиша нова декларация с новите адреси, и поправи размера на данъка. Е разбирасе това което бях надплатила остана за до година. Но свалих 100лв. и спах спокойно  Grinning
Успех на всички
Служителката излезе свестна чак не е за вярване  Joy

# 10
  • Мнения: 1
Аз също преди около 5 месеца декларирах единственото ни жилище (в което и живеем във Варна). Постоянните ни адреси не са във Варна (тук имаме само адресна регистрация и то от последната квартира). До скоро нямахме и административен адрес на жилището, което обаче не пречи след като е декларирано, да се дължат данъци.
И независимо, че нашия данък сгради и смет ми се вижда сравнително висок 255лв общо, според служителите, които питах (питах на няколко места) сме посочили че е единствено жилище.
Т.е не би трябвало да си регистриран на този адрес, за да се води единствено. В крайна сметка ако имаш едно жилище, но не живееш в него по някакви причини (довършителни работи,ремонт или т.н), това значи ли че то не ти е единствено? Абсурди! Царя дава, пъдаря не дава!

# 11
  • София
  • Мнения: 3 285
Ми те в Красно село като ги питахме преди година как да декларираме основно жилище, ни казаха че няма начин и че няма 50% намаление.

Хубаво, отиваме да подаваме пак декларация за покупка на имот, същата като предишната, нали?И единствената разлика ще е в адреса по лична карта?
Не се ли упоменава някъде че е основно жилището?

# 12
  • Мнения: 26
Явно в различните общини работят различно.
Въпреки, че постоянният ми адрес е другаде, в декларацията след покупката на имота, съм го посочил като единствено и основно жилище и ползвам намалението.

# 13
  • Мнения: 6 031
Мястото, където трябва да отбележите основното жилище е Таблица 4 в дясната си част.
В София са се изтарикатили да изискват лична карта и ако адреса не съвпада, да те помолят учтиво да си смените адреса по лична карта и да заповядате да си подадете коригираща декларация за основно жилище.
В закона не е указано, че основно жилище съвпада с постоянен адрес.Търсете си правата.

И все пак не забравяйте, че намалението за основно жилище се отнася само за данък сгради без таска смет.

Последна редакция: вт, 04 май 2010, 10:55 от мими.ива

# 14
  • Мнения: 1
50% за основно жилище не ми се струва никак малко.  Поне при нас след ползването му (тъй като е обявено в Декларацията) данък сгради става 143лв, което значи, че ако жилището ни не е основно и обявено за такова, би следвало само данък сгради да е 286лв, като добавим и 113 лв такса смет, данъка става 399лв, което определено си е направо плашещо, на фона на сегашните 255, които пак ми струват множко, при условие, че до кооперацията ни води черен път, т.е няма изградена улична мрежа.

Общи условия

Активация на акаунт