Оказва се, че Пловдив е един от малкото градове, в които има специална детска градина, детска градина за деца с увреден слух, средно специално училище за деца с увреден слух /препоръчвам го на всички/, специално училище за деца с умствена изостаналост, ресурсен център. Тези образователни институции ги има, но за съжаление, като че ли все още достатъчно специалисти в тях няма.
Много от Вас са споделяли и продължават да споделят за негативите от качеството на предлаганите услуги в някои от тях, а решението за момента се оказват предлаганите частни консултации - логопедичните кабинети.
За тези от Вас чиито деца се обучават в подобни институции това е проблем, вярвам в това, тъй като учителите без квалификация и опит в областта на специалната педагогика не познават добре детайлите и тънкостите на нашата професия, новите методи за работа с деца с различни образователни потребности.
За съжаление това е положението в повечето такива институции в страната. Имах възможността да разговарям с много хора преди време - родители на деца със специални образователни потребности и учители от масовите училища, с мои колеги. Всеобщото мнение е, че системата на специалното образование не функционира достатъчно добре. Широката общественост има нужда от повече информация за лицата със СОП, повече квалифицирани кадри в системата, а не извън нея, служби за ранна диагностика и превенция, както е в западните държави /терапията в някои държави започва от дни след раждането до максимум 3-4 месеца след него/, кабинети за работа с родители, които да са в полза на семействата на лицата със СОП, и най-важното може би - някои промени в законодателната система.
Все още много деца със СОП стоят необхванати от системата на специалното образование и ако вашето дете е едно от тях, моля споделете своето мнение за специалните учебните заведения и за интегрираното обучение, децата имат нужда от специалисти, които да оказват ефективна квалифицирана помощ.