Статистиката показва,че всяко пето момиче и всяkо седмо момче е преживяло сексуално насилие. Децата мислят, че всичко,което, възрастните правяте правилно дори когато чувстват, че нещо не е както трябва(прекалено показване на гениталлии, принуда за докосване, опипване). При такъв вид агресия децата са объркани, тъй като тази форма на
сексуаА лнос т не отговаря на възрастта им. Те се чувстват виновни и изпитват срам. Нерядко са изплашени от заплахите на възрастните мъже, които ги принуждават да правят нередни неща, макар че им се иска да избягат или да извикат за помощ. За момчетата съществува опасност да се идентифицират като пол с този модел на подражание и да го копират по-късно в своя
живот, За момичетата - да изпитват трайна неприязън към противоположния пол ,която често е причина в зряла възраст те да не създадат свое семейство,
Съвети:
1. Поощрявайте детето да споделя преживяното с приятелИ, близки, познати и непознати.
2. Ако имате съмнения за сексуална Злоупотреба с детето, не премълчавайте този факт, дори извършителят да е от вашето семейство, а се обърнете към съответните служби - неправителствени организации, и др. Това се отнася и за случаите на побой.
3. Не избягвайте темата за сексуалното наСИlлие в разговорите с детето си, То трябва да е подготвено и да знае как да реагира, ако попадне в такава ситуация.
Телевизия
Консумацията на движещата се картина (телевизия, фИлМИ, видео, компютърни игри) се е наложила трайно внашия живот. Статистиката показва, че до своята 18-годишна възраст децата са гледали вече около 25 ООО убийства от екрана.
фИлМИ, които съдържат насилие и преСл едване, предизвиква т силно вълнение у децата. Това се отнася и за кадри от действителността, . показващи разрушения, мъка, смърт. Последствията може да са страх и смущения в съня. Но също така и , свикване с агресията и мотивация за подражание. Екранът обсебва.
Съвети:
1. Изберете заедно с вашето дете единични фИлМИ от седмичната телевизионна програма, които то може да Гледа. Гледайте, в Случай че е възможно, тези фИлМИ заедно с детето. След фИлма обсъдете видяното, за да може съдържанието да бъде обработено.
2. Децата не трябва да Гледат фИлМИ с наСИлие и преСледване, както и фИлМИ на ужасите ИлИ порнофИлМИ. Това се отнася и за компютърните игри. Вие трябва да КОНТРОлирате това.
3. Покажете на детето от кое копче се изключва телевизоръти го приучете да го натиска, когато на екрана се появят неприятни ИлИ страшни за него образи и картини.
Едно от измерения та на агресията срещу децата е
1..Душевното Словесно наСИАие: обиждане, ругаене,иронизиране и др. To накърнява човешкото им достойнство. Децата се чувстват виновни, засрамени, маловажни, пренебрегнати, отхвърлени. ИлИ реагират на Словесното наСИлие с гняв, омраза и желание за отмъщение срещу тези, които са ги УНИЗИлИ. Унижението, което едно дете преживява ВСледствие на ругатните, действа фрустриращо и поради това поощрява агресията .
Особено пагубно въздействие имат обидни жаргонни думи. С това си поведение те предизвикват ответна защитна реакция у засегнатите деца ипоява на физическа агресия.
Никога не ругай те, не обиждайте и не иронизирайте децата!
Система задиагностика на'агресивно поведение*
1. дететО често избухва в нетипични и тежки пристъпи на гняв.
2. Бързо се ядосва.
3. Кара се често С възрастните.
4.• Противопоставя се aKTиBHO на указанията на възрастните, отказва да ги изпълнява.
5. Ядосва другите умишлено. .
6. Често приписва вината за собствените си грешки или неправилно поведение на другите.
7. Лесно раним е. . _
8. Редовно е сърдит и се ядосва бързо.
9. Често е подигравателен и отмъстителен.
10. Започва караници с братята и сестрите си.
11. Започва караници с другите деца.
12. Заканва се и плаши другите.
13. Измъчва животни.
14. Често лъже, за да си припише предимства и благодеяния или за да избяга от задължения.
15. Kpaдe тайно пари или скъпоценности. .
16. Въпреки забраната остава често навън, след като вече се е стъмнило.
17. Бяга от училище.
18. Използвал е оръжие, с което може да причини на другите сериозни вреди (например нож).
19. Бил е жесток към хората (например завръзвал е някого или го е наранявал с огън или нож).
20. Обирал е някого (например неочаквано'нападение, кражба на чанта, изнудване).
21. Принуждавал е някого към сексуални действия.
22. Преднамерено е палил огън с намерението да нанесе големи щети.
23. Предумишлено е разбивал чужда собственост.
24. Влизал е с взлом в чужди жилища, сгради и коли.
25. Изчезвал е най-малко два пъти през нощта или веднъж за повече от една нощ.
Забележка:
Позиции 1-11: белези на опозиционно поведение Позиции 12-17: белези на агресивно поведение Позиции 18-25: белези на асоциално поведение
Статистиката сочи :
Всяко пето разкрито престъпление е дело на непълнолетни. Тревожи ли някого този факт?
Родители, учители, общественост?
Да влезем в час! Децата се нуждаят от нас!
Лекувайте със смях:
За смях има достатъчно поводи наоколо, трябва само да ги забележим. Например счупената чиния може да изглежда като експеримент, който доказва земното притегляне, разхвърляна та стая ¬като място, от което бягат хубавите сънища, разлятото мляко - като опит за изпиране на покривката, нужни са още само няколко капки веро и т.н.
Смехъ т е особено важен за самоувереността на децата. Толкова често те се чувстват безпомощни в този свят. Колко добре би било децата да опитат своята сила чрез смеха и така, играейки, да опознават света. Ние, възпитателите, също би било добре да не гледаме на всеки наш неуспял опит в преследването на педагогически идеаАИ като на провал или като да е настъпил краят на света. А със сърдечна усмивка да освободим напрежението.
Знаете ли, че:
- 1 минута смях се равнява на 45 минути релаксиращи упражнения.
- Сърдечният смях задвижва 80 мускула.
- Смехъ т редуцира производството на антистресовите хормони.
- Стимулира производството на хормоните на растежа.
- Засилва имунната защита.
- Води до обогатяване на кръвта
с кисл ород.
- Отпуска напрежението на лицевите мускули.
- Активизира сърдечно-съдовата система.
- Подобрява обмяната на веществата.
- Мамо, вярно ли е, че Земята е кръгла като топка? - връхлетя в кухнята Ралица.
- Остави ме на мира! - сърдито я стрелна с очи майка и. ¬Капнала съм! Не стига, че по цял ден съм на работа, ами и вкъщи ме чака същото. На всичко отгоре и ти с тези непрестанни въпроси ... Изобщо не ми е до твоите глупости. Ужасно дете!
- Ама аз само.
- Отивай в стаята си! - тросна се майка и и тръшна вратата подир нея.
Ралица омърлушено наведе глава и влезе в хола при баща си. Той беше разгърнал вестник, а от екрана пред него гърмяха последните новини.
- Тате - тихо промълви момиченцето, - вярно ли е, че".
Но бащата, улисан в заниманията си, не го чу.
- Тате ... - повтори Ралица по¬високо.
След като и този път не получи отговор, тя отиде до телевизора и намали звука му.
Внезапно баща и скочи от фотьойла, захвърли гневно вестника и кресна в лицето и:
- Абе аз колко пъти трябва да ти казвам да не ми се пречкаш, докато дават новините! Ужасно дете! Тъй ли не запомни коравата ти глава, че ... - Бащата я хвана за ръкава и без да обръща внимание на сълзите И, повлече Ралица към детската стая. - Тук ще стоиш! Наказана си! Ти си най-ужасното дете на света!
Момиченцето се захлупи на леглото, прегърна любимата си кукла и се разплака. Хлипаше беззвучно от страх да не я чуят родителите и.
Постепенно риданията и утихнаха и малката Ралица засънува чудноват сън.
Почувства как куклата и я хваща нежно за ръка и двете отлитат на някаква непозната планета, населена само с деца. Бяха най-различни: и момиченца, и момченца, и по-големи, и по-мънички, всякакви. Всички обаче си приличаха по едно - имаха някакви странни белези. Те наподобяваха грозни, разкривени букви. Ралица последва куклата си и двете приближиха към една групичка деца. Всяко от тях, вместо да каже името си, посочваше своя белег. Ралица учудено се взираше в белезите, когато внезапно започна да чува думите, които разкривените букви образуваха: глупак, мърла, калпазанин, магаре, тъпанар и какво ли още не.
Момиченцето тъжно кимаше с глава. След малко едно от децата посочи към рамото И. Когато Ралица се извърна, съзря върху кожата си същия грозен белег. думите бяха "ужасно дете".
- Какво да правя? Какво да правя? Завинаги ли ще остана тук? - прехапа устни тя.
- Бъди смела - пошепна и куклата - и разкажи на мама и татко за Планетата на белязаните. Много често възрастните са изморени, "нервни или ядосани на някой друг. Тогава неволно изливат гнева си върху децата, без да знаят за белезите,коитогрубитедуми оставят. Само ако се досещаха ...
На другия ден Ралица взе блокчето си и, изплезила език, дълго рисува Планетата на белязаните. Вечерта събра смелост и показа картината на родителите си. Разказа им защо очите на децата там са тъжни и какво означава всеки белег.
- Милото ми момиченце ... -избърса сълзите си майка и и я притисна до гърдите си.
- Прости ни! - виновно я погледна баща и. - Понякога и възрастните правят грешки. Всъщност ти си едно чудесно дете и заслужаваш една чудесна приказка за лека нощ!
Ралица усмихната се мушна в креватчето, прегърна куклата си и пошушна съвсем тихо в бухналата и руса коса:
- Беше права! Надявам се никога повече да не видя ~ Планетата на белязаните!