Отговори
  • София
  • Мнения: 1 074
Започвам изключително тежка и нужна тема. Смятам, че й е време и дори сме позакъснели, но тъй като стратегия няма и не се и предвижда на правителствено равнище, ще обобщя първо кои обсъждания ме доведоха до тук и защо ви призовавам към сериозно отношение и обмислени идеи.

Ако следите форума, ще забележите следните теми: "Секс и насилие в Лека нощ", "Учителските стачки", "Проблеми, свързани с отпуските на ЦДГ", "Страсти и предложения за липсата на места в ДГ", всичките теми за добри частни детски градини, центрове, клубове, летни ваканции и заетостта на децата по това време. Всяка тема е изпълнена с предложения, които са отделни и не решават генералния проблем. За мен той се свежда до няколко основни момента:

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)

2. Никаква яснота по въпроса на какво да учим нашите деца.
С оглед на огромните промени в обществото, кризата в моралните ценности, навлизането на Интернет и погрешното усещане за всемогъщество, което дават например компютърните игри. Стига се до абсурди като насилствено налагане на задължителен предмет Религия от Предучилищната степен. Сега уж тръгват със СИПове, а после и по-зле ще става. Как досега никой не е скочил срещу това, умът не ми го побира. Аз просто няма да пусна детето си в училище, в което му налагат такъв предмет. За да не разводняваме - не става въпрос за изучаване на история на религиите, а вероучение. На фона на това - три пъти е намален броят на часовете по български език, няма диктовки (просто няма за тях време), по чатовете се пише на латиница и, ако погледнете тийнейджърските форуми, просто ще ви настръхнат косите от правописните и смислови грешки.

Моето предложение:
Организиране на широк обществен дебат от три страни: учители, родители, политици, които да направят разчетите. Премахване на непрактичния материал и разделяне на много по-ранен етап на децата по насоченост: природо-математично насочените в едни паралелки, хуманитарно насочените - в други.

ПРЕМАХВАНЕ на чужд език от първи клас. Аз съм учител по чужд език и смело твърдя, че ранно-езиковото обучение е направо объркващо и ненужно, ОСВЕН ако не говорим за двуезични деца, които са в езикова среда. Трябва задължително да се набляга на българския език, да се внушава любов към него, да се осмислят граматичните структури и чак тогава, на втори етап от 4ти или 5ти клас можем да говорим за друг език. Тогава ще има ефект. Сега искаме задължително да знаят два чужди езика, а те и родния си не знаят.

ПРОМЯНА на учебниците с оглед на безобразния език, на който те са написани. И отново - не трябва да има само картинки с малко текст. Може да има изключително много знания, но написани на простичък и достъпен език. Аз съм против новите учебници по английски например, които приличат на албум за рисуване с по едно изречение отдолу, затова пък струват по 25 лв. книжката.

3. Липса на държавна стратегия за заетостта на децата през свободното им време:
-) липса на спортни площадки, басейни, ледени площадки и стратегия за физическата култура;
-) разбиване на системата на читалищата и школите по изкуства;
-) унищожаване на всички клубове по интереси;
-) унищожаване на зелените площи и детски площадки, липса на физическо пространство, където децата и младежите да се събират;
-) липса на контрол върху медиите, облъчването на децата с неподходящи програми, детски предавания, възмутителни реклами и простащина;
-) липса на ДГ и общи учебни планове, които да обучават децата на подобни, ако не и еднакви знания и умения така, че училището да бъде една втора степен в обучението им, а не първа. Не случайно например родният език се усвоява бурна в периода 3-5 години и това означава, че възпитателите трябва да имат изключителна езикова култура и подходящи занимания, свързани с развитие на езиковите умения на децата, а не само рисунки и игри.

4. Порочна практика всичко да е в пъти по-скъпо за децата (храни, дрехи, забавления, дори курсове) защото родителите просто не могат да ги избегнат и са принудени да купуват обувки от 50-70 лв. например. И отново към това - липса на качествен контрол върху доставяните стоки и чист държавен непукизъм в това отношение (свеж пример - купищата бебета с гъбички след последната партида на Памперс, моето е от тях, но и аз не съм предприела юридически мерки, а трябва).

5. Отново порочната практика да се учи до 12ти клас, като не се придобиват пълноценни знания. На фона на царящата криза в българското образование е цинично да се предлага избор на 16 годишно дете дали да учи 11ти и 12ти клас или не. То не е пълнолетно и има обективни причини, които ще доведат до избора му да НЕ учи и така ще възпитаме неграмотни деца и непълноценни граждани - бачкатори.


Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.

По този начин ще вкараме учебното съдържание на 12годишния курс в 10 годишен, но ще имаме деца, които учат, а не готови да станат майки и бащи 20 годишни младежи, които просто и да искат вече не могат да учат по същия начин, както 16 годишните.



Твърде много проблеми, които дори не могат да бъдат изведени от един човек. Призовавам ви да дефинираме проблемите на децата, за да можем да ги изведем и да започнем да ги решаваме не един по един, а като цяло.


# 1
  • Мнения: 2 700
Занда, темата е интересна, но засяга прекалено много проблеми...

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)
А кому е нужен единен критерий за образованост ? newsm78 Нали затова съществува естествен подбор.
Виж, ако говорим за единни изисквания спрямо самото преподаване, това е друго нещо. В този случай МОН трябва да си свърши работата.

2. Никаква яснота по въпроса на какво да учим нашите деца.
... Моето предложение: Премахване на непрактичния материал и разделяне на много по-ранен етап на децата по насоченост...

Колко по-ранен? Такова профилиране може да стане не по-рано от гимназиалния курс, което пък в някаква степен вече е направено, дотолкова, че едни деца кандидатстват в математически или бизнес гимназии/колежи, други в езикови гимназии и т.н.
В крайна сметка средното образование трябва да дава осреднени познания по отделните дисциплини.
Пък и не знаеш накъде ще те духне вятъра. Синът на шефа ми влезе в Американския университет да учи уж информатика, пък излезе с журналистика и антропология. Laughing

ПРЕМАХВАНЕ на чужд език от първи клас.
Факт е, че навремето се  учеше език след четвърти клас, но пък обективната реалност не изискваше познание на поне два езика. 
Вярно, че в тази възраст резултатите са спорни, но пък трети език (втори чужд) можеш да учиш едва след като си положил основите на втори такъв.

ПРОМЯНА на учебниците с оглед на безобразния език, на който те са написани.
Съгласна съм с теб. Peace

3. Липса на държавна стратегия за заетостта на децата през свободното им време...
Виж това за мен е най-важния момент и точно брънката, която куца най-много.
Ако се наблегне на извънкласните и тематични занимания на децата, биха се решили доста от поставените от теб въпроси, включително профилирането по интереси. Да не говорим за градивното и полезно използване на свободното време.

4. Порочна практика всичко да е в пъти по-скъпо за децата ...  липса на качествен контрол върху доставяните стоки и чист държавен непукизъм в това
Тук вече проблемът не е в образованието, а чиста проба икономика.

5. Отново порочната практика да се учи до 12ти клас, като не се придобиват пълноценни знания. На фона на царящата криза в българското образование е цинично да се предлага избор на 16 годишно дете дали да учи 11ти и 12ти клас или не. То не е пълнолетно и има обективни причини, които ще доведат до избора му да НЕ учи и така ще възпитаме неграмотни деца и непълноценни граждани - бачкатори.

Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:
Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

Тук не си ли противоречиш? Значи в 11 клас не са достатъчно зрели, за да направят зрял избор, но за сметка на това в 10 клас са завършени личности? Thinking
Освен това няма да стане. Нали Европа изиска 12 годишното обучение, та се наложи да се измисля и подготвителен клас.

- учене от 01.09 до 30.06; ЗА.
- учене в събота; категорично ПРОТИВ
- четири срока с изпити; Не виждам връзката, поради което нямам мнение.
- руска матура всяка година по всички предмети. Т.е. още пари за частни уроци?
Все си мисля, че и една матура би свършила работа, ако е замислена и реализирана правилно.
Във Франция, доколкото знам, матурата не е руска, а профилирана - хуманитарни науки и точни науки. Децата се готвят по няколко предмета влизащи в съответния модул. Резултатите от тази матура се признават за вход във ВУЗ.

Не ти помогнах много в градивността, но откровено казано не виждам смисъл в част от предложенията ти. Peace

# 2
  • София
  • Мнения: 1 074
Благодаря ти, но аз не давам мнение с цел да налагам нещо. Това са просто част от моите виждания и затова ще ти отговоря засега само на частта с матурите.
Матура вече е просто опорочено като понятие. Матурата това са изпити, които показват знанията на децата през учебната година, не виждам изобщо каква може да е връзката с частни уроци, напротив, непрекъснатото опресняване на знанията ще доведе до отпадане на тези уроци по естествен начин. Не смятам, че матурата трябва да се приема като начин за кандидатстване в университет, така не се отговаря на реалните изисквания за прием във ВУЗ.

Четири срока означава поне два пъти повече изпитвания. Какво значи едно дете да има по 3-4 оценки на срок? Аз да речем в девети клас, при 6 часа седмично имам средно по 20 оценки на дете и те знаят, че всеки път на практика ще бъдат изпитани всичките до един, така и няма отпускане. Да, трудоемко е за преподавателя, но това не е важно. Важни са децата.

Не си противореча, защо?
Смятам, че е безумие да се вменява избор на 16 годишно дете да учи или не. Много по-добре е всички да учат до 10 клас и ученето в събота просто ще бъде наложително, ако това се случи. Иначе няма да изучат задължителната програма. По този начин на 16 вече ще влизат в университети, до 20-21 ще са се изучили и ще са си поели пътя или ще си позволят второ висше образование без това да се разтегля до дълбока старост.

# 3
  • Мнения: 3 456
Занда, темата е интересна, но засяга прекалено много проблеми...

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)
А кому е нужен единен критерий за образованост ? newsm78 Нали затова съществува естествен подбор.
Виж, ако говорим за единни изисквания спрямо самото преподаване, това е друго нещо. В този случай МОН трябва да си свърши работата.



Единни изисквания спрямо самото преподаване? Това би означавало всички учители да преподават по един и същи начин. Това не възможно- те са различни хора, най-малкото имат различен темперамент, различна енергия, различен стил, различна методика.
Аз обаче съм за единни критерии за оценяване- кои умения и знания точно колко носят/отнемат при оценяването. Това е особено необходимо по  литература, по чуждите езици..., където например умения за интерпретиране, анализиране, преразказване, граматика, правопис са компоненти от едно общо комплексно знание.

# 4
  • София
  • Мнения: 1 074
Абсолютно, Лорка, и целогодишните изпитвания, изпитите накрая на всеки срок и годишните само ще помогнат за по-доброто усвояване на материала. Не бива да "жалим" децата, що се качае до учене. Любопитството им край няма. Ако са поставени в благоприятна среда с интензивно натоварване, те влизат в добър ритъм и се справят много по-добре, отколкото, ако не са достатъчно натоварени.

# 5
  • Мнения: 2 700
Не смятам, че матурата трябва да се приема като начин за кандидатстване в университет, така не се отговаря на реалните изисквания за прием във ВУЗ.

А защо не? В края на средното образование имаш Х познания по тези и тези дисциплини. ВУЗ-ът трябва да надгради тези ти знания. Балът от матурата определя дали можеш да се класираш в университета Х или У. Ако не можеш да се справиш с нивото във ВУЗ-а, отпадаш от само себе си. Между другото, оценяването във Франция е по двадесетобална система, където отчетливо се вижда разлика в нивото.
При нас проблемът идва от това, че има разминаване в критериите на ВУЗ-овете и СОУ-тата. Ако изискванията се уеднаквят, не виждам никакъв проблем.

Що се отнася до оценките, в такъв случай няма ли да е по-лесно да се завиши чисто и просто изискването за брой изпитвания на ученик?

Що се касае до жаленето на учениците, нямам лични наблюдения в горен курс. Но дете на приятелско семейство в 8 клас учеше по 8-9 часа на ден във варианта обучение до 11 клас. При съкратен курс какво ли ще запомни това дете ако му резнат и още една година? newsm78 Пък за домашни и т.н. да не говорим...

# 6
  • София
  • Мнения: 62 595
Като цяло съм съгласна с изложеното, с изключение на това:


Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.

По този начин ще вкараме учебното съдържание на 12годишния курс в 10 годишен, но ще имаме деца, които учат, а не готови да станат майки и бащи 20 годишни младежи, които просто и да искат вече не могат да учат по същия начин, както 16 годишните.


- не искам децата да започват от 1.09, защото ще имат по-малка ваканция
- твърдо против да се учи в събота - те и без това са натоварени. Не съм видяла нищо добро от времето, в което учихме и в събота, а родителите почиваха през събота и неделя. Много семейства използват съботите и неделите за пътувания, извънкласни занимания или просто за почивка
- четирите срока с изпити - твърдо не . И сега децата имат изпитвания и тестове почти всеки ден по нещо.
- руска матура - с това пък най-много не съм съгласна. Ако децата не показват достатъчно знания на такущите оценявания, то и матурата няма да ги оправи. И без тоова в БГ се насърчава зубрачеството, а с подобна матура ще напълним психиатриите.


Никакво смъкване на учебното съдържание - то и без това с всяка изминала година с смъква и се вкарват всякакви глупости. Плявата е прекалено много, а зърното се губи. Може би едно от малкото неща, които ми допадат в желанието на промени напоследък е, че е добре децата да се дипломират в 10 клас, а който иска да отива в университет да си доучва и да се готви за матури. Така ще е и по-спокойно при кандидатстването във ВУЗ-овете, защото сега цялата навалица се изсипва на принципа "и без това всички учим еднакво, защо да не се пробвам"

Изобщо, аз съм за олекотяване на програмите, премахването на ранното чуждоезиково обучение, освен ако до 4-ти клас не е под формата на ролеви игри и ситуационно обучение, и задължително без писане на чужди думи. Повече възможности за децата да имат достъп до изкуството и културата в училище - танци, музика, рисуване, литературни кръжоци и подобни, дори и улично изкуство.

# 7
  • Мнения: 494
 Няма да цитирам постинга на RadostinaHZ. Само ще кажа, че тъкмо това (или твърде подобно) смятах да напиша и аз.
 Zanda, страхотна тема  bouquet. (Дано не се опорочи със спорове на лично ниво, а си останат за принципни положения, което, несъмнено, ще е по-конструктивно...)

# 8
  • Мнения: 3 456



- четирите срока с изпити - твърдо не . И сега децата имат изпитвания и тестове почти всеки ден по нещо.



Аз пък не мисля, че трябва да се гледа на изпитванията и на контролните толкова драматично. Не съм сигурна, кой точно носи вина за това, но децата изживяват стрес от тези изпитвания, а не би трябвало да е така. изпитвания и тестове е нормално да има всеки ден. Учениците трябва да приемат като нещо естествено необходимостта знанията им да бъдат контролирани и оценявани редовно, а не два пъти в срока с две тежки  и прекалено обемни контролни.

# 9
  • София
  • Мнения: 62 595
сега децата от начална степен нямат по 2 класни (тежки контролни) на срок като по наше време. Сега контролните им са равнопоставени като тежест на оценките и ги имат почти всеки ден по някой предмет. Устното текущо изпитване си има своите предимства, защото децата все някога трябва да се научат да се изразяват пред аудитория и това е по-лесно като се направи по няколко пъти на срока върху един урок, отколкото 4 пъти на годината върху голям материал по подобие на студентите. Който е бил студент знае как се учи за изпит и колко всъщност остава накрая в главата.

# 10
  • Мнения: 3 456
сега децата от начална степен нямат по 2 класни (тежки контролни) на срок като по наше време. Сега контролните им са равнопоставени като тежест на оценките и ги имат почти всеки ден по някой предмет. Устното текущо изпитване си има своите предимства, защото децата все някога трябва да се научат да се изразяват пред аудитория и това е по-лесно като се направи по няколко пъти на срока върху един урок, отколкото 4 пъти на годината върху голям материал по подобие на студентите. Който е бил студент знае как се учи за изпит и колко всъщност остава накрая в главата.
То затова си има текущи, срочни и годишни оценки. Затова има оценки от устни и от писмени изпитвания. Не разбирам, какво те притеснява.

# 11
  • София
  • Мнения: 62 595
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.

# 12
  • София
  • Мнения: 1 074
Хех, колко странно, че точно ти си против, но може би си попаднала на друг тип училище?

За мен е нормално децата да учат веднага преподадения материал. Има изследвания, които показват, че материалът, който е преповторен до три, осем, дванадесет часа има различен процент на усвояване. Съответно, нормалното би било да се учи сутрин, по обяд детето да хапне, почине час и да започне да учи отново. Всеки ден.
Не виждам децата да са се преучили, та да ги жалим толкова. Не знам какво разбираш и под натоварени. Аз съм учила от пн. до сб. в три училища едновременно, дори в първи клас бяха четири и така до пети клас. Никога не съм се чувствала пренатоварена, имала съм и време да чета невъобразимо количество книги и да играя. И в наследство от тогава ми остана нуждата да си товаря мозъка със знания.

Принципът колкото по-малко, толкова по-малко и колкото повече - толкова повече и качествено важи със страшна сила за образованието като цяло. Знанията не ферментират, знам за какво говориш, те са стъпаловидни. Отначало се натрупва, после внезапно се намества, но за целта наистина трябва нещо да се е натрупало, нали.

Друго да добавя към предложената, по-точно заимстваната система от Русия, дългата зимна ваканция. Две седмици не стигат, просто не стигат, а три месеца през лятото са много. Така че е нормално да има баланс - два месеца през лятото, един месец или три седмици през зимата. Така ще има време за всичко.

# 13
  • Мнения: 2 839
Децата ми са малки още, затова не мисля, че имам актуален поглед над проблемите в училище.
Но за едно нещо мечтая отдавна да се промени в нашето образование. Да се преобърне с хастара надолу начина на преподаване. Т.е. децата да изчитат предварително новият материал от учебника, като домашно, а след това да се дискутира в час с преподавателя. По този начин материята `попива` и дори няма нужда от допълнително зубрене след това вкъщи, а и знанията остават много по-трайно.
Мисля, че с Радостина дори го дискутирахме в друга тема. Тогава тя правилно каза, че е подходящо за по-горни класове, може би след 4ти.

# 14
  • Мнения: 3 456
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.
Ами то това е част от "работата" на учениците - да показват знания. Хем казваш, че студентския принцип (учене накуп) не е добър, хем не си съгласна да има изпитвания всеки ден. Относно "ферментирането" мисля, че учителите би трябвало да могат да преценят, колко време е нужно.

Общи условия

Активация на акаунт