От кога и как да подпомогна интелектуалното развитие на детето?

  • 1 812
  • 25
  •   1
Отговори
  • Стара Загора
  • Мнения: 1 715
Моя приятелка  беше взела за детегледачка пенсионирана учителка.
Това дете ме изумяваше всеки път,когато го видех.
Резултатите от заниманията с него бяха зашеметяващи.
Докато връстниците му се учеха да говорят, то можеше вече да разказва приказки по книжка с картинки.

# 1
  • Мнения: 229
Аз съм на мнение, че детето от малко от/ 8 мес./ трябва да се занимава, да му се говори, да му се четат книжки , да му се показват картинки, а тези , които имат амбиции и знаят език още от тази възраст трябва да се отделя по час на ден за да му говориш и на този език.Сестра ми работи в институт в Париж и изследва как се развива мозъкът на децата от 7 мес. нагоре и научно е установено и обосновано, че децата реагират адекватно на всички занимания на , които си ги подложил преди това/музика, език и др./

# 2
  • Габрово
  • Мнения: 1 220
Смятам,че колкото по-рано се започне,толкова по-добре.

# 3
  • Мнения: 983
Смятам,че колкото по-рано се започне,толкова по-добре.
  Peace

Освен това бях чела някъде, че колкото повече се чете на детето /бебето още/, след това като порасне то има силно изразен интерес към книгата  Peace , т.е. обича да чете

# 4
  • Мнения: 1 165
Чела съм, че възпитанието започва още в пренаталния период-може да се пуска хубава, успокояваща музика и  да се говори на бебчо. Децата усещат нашите настроения още тогава.
Дъщеря ми от няколко месеца проявява интерес към книжките и всяка вечер преди лягане четем. Също така се опитвам да й говоря много-обяснявам й всичко(на този етап е трудно да ме разбере, но един ден просто ще ме изненада с някоя нова дума).

# 5
  • Мнения: 7 947
Моя много добра приятелка се омъжи за чужденец и живеят в Белгия. Имат 3 деца и при всички се получава едно и също - понеже им говорят на два езика - български и френски - те проговарят около 3 годишни!!! Ходили са при много лекари в Белгия и единственото обяснение е двуезичната среда! Така че не знам кое е по-добре...дали да ги учим от рано и на втори език или да изчакаме докато усвоят първо родния?!

# 6
  • Мнения: 857
да като им се говори на 2езика едновременно проговарят по-късно ,но все пак научават 2езика, което по-добре. Аз мисля,че от рано трябва да се изучават и други езици.

# 7
  • Мнения: 5 362
Смятам,че колкото по-рано се започне,толкова по-добре.
И аз съм на това мнение Peace
От бебе й говоря постоянно,обяснявам й всичко.Слушаме често музика,четем книжки,разказваме си приказки.

# 8
  • София
  • Мнения: 7 097
Резултатите от заниманията с него бяха зашеметяващи.

Това отговаря на въпроса ти  Wink
Наистина е много важно!

# 9
  • Мнения: 9 903
от пренаталния период, както е казала и зайко.

Но:

Докато връстниците му се учеха да говорят, то можеше вече да разказва приказки по книжка с картинки.


кому е нужно това бързане?

# 10
  • Мнения: 2 242
много експерименти доказват че ако в определени фази от развитието (двигателно, емоционално, интелектуално) липсват определени развиващи стимули - изоставянето никога не се компенсира и е трайно. Най-известният пример е с децата отгледани от животни и намерени, след като са поотраснали. Те се научавали да говорят, общуват и т.н., но никога не стигнали нормалното за връстниците си ниво. Просто във възрастта за развитие на речта, хигиенните навици, комуникирането и т.н. средата не ги е стимулирала.

И обратното – прекалено ранното стимулиране се компенсира твърде бързо, то е нетрайно. Всички знаем за деца гений, които стават посредствени юноши (просто връстниците бързо стопяват разликата, даже имам спомени, че 12седмици по-ранно развиване се равняват на 1седмица късно, т.е. скоростта на компенсация е 12 пъти)

Има много интересни експерименти... но исках да кажа, че всички деца и възрастни минават през точно определени етапи на развитие и всяка фаза си има свои особености. Тези особености се нуждаят от среда, която да ги развие. Също с опити е доказано че това как и колко е стимулирано оказва траен отпечатък върху човека – даже Фройд приема възрастният за краен  продукт на детството... или както го е казал народа ‘първите 7’.

Та на въпроса: Кога и Как – ами достатъчно е да се ориентирате по някоя характеристика за дадената възраст/месец и вече знаете кое в двигателното, емоционалното, интелектуалното развитие да стимулирате.

Преди време пусках тема за развитието по месеци и игри стимулиращи определени умения, съобразени с тези месеци.
А още по-лесно и правилно би било не толкова да четете, колкото да оставите детето да води (още повече че всяко си има свой темп на развитие). Например във етапа на активно експериментиране оставете малкият учен да хвърля и пуска един и същ предмет, колкото му е интересно (е стига да не е опасно), дори се включете - сменяте условията – как ли падат ключовете на пода, как отскача чашата, как звучи счупена химикалка .... или пък вържете една дрънкалка и я хвърляйте и дърпайте към вас.... въобще всякакви игри с боравене на предмети са добре дошли в етапа на зараждане на манипулативна интелигентност...
Играейки детето трупа информация, опит, умения необходими за да премине в следващият етап от развитието си. Колкото повече трупа толкова по-добре .... стига да му е времето Mr. Green

Последна редакция: чт, 30 авг 2007, 16:44 от Slavi

# 11
  • Мнения: 911
от пренаталния период, както е казала и зайко.

Но:

Докато връстниците му се учеха да говорят, то можеше вече да разказва приказки по книжка с картинки.


кому е нужно това бързане?

Да. И това по-скоро е "полезно" за прекалените амбиции на някои родители. Помпа ги.

# 12
  • Мнения: 2 438
Едно приятелско семейство имат дъщеря 1 година, по-голяма от сина ми. На три години баба й беше натъпкала главата й с детската класика, още помня как това дете буквално рецитираше приказките. Сега 10 години по-късно я мързи да чете, мисли само за гримове и купони. Давам този пример, за да покажа, че болните амбиции не водят до повишаване на интелигетността на детето.

# 13
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 476
Към горното бих добавила - не забранявайте да експериментира.
Иска да яде само - ами нека се маже, но да се учи. Иска да се облича само - браво...

Интелектуалното развитие не е само говорене и разказване на приказки.
Едно дете може да наизусти куп песни и стихчета, обаче да не е развито интелектуално, т.е. да не е научено да мисли и да се справя в ситуации.

В ранна детска възраст двигателните и интелектуалните умения са свързани и взаимно се стимулират.
Нека реди бебешки пъзел, строи с лего, рисува и тн.
За развитие на фината моторика е важно да борави с дребни предмети (под надзор!!!) - примерно пускане на различни формички в различни отвори, низане на мъниста (на обръч за плетене е по-лесно и по-безопасно за начало) и тн.

В процеса на игрите се говори на детето и така то учи много неща.
Не е въпроса папагалски да повтаря, а да трупа речник с разбиране на много думи.
На по-голяма възраст се тренират по-сложни неща - кое е неправилно в  ситуацията, има и разни книжки за логическо мислене - с лабиринти за проследяване, книжки за наблюдателност и т.н.

Едновременното учене на два и повече езика забавят проговарянето.
За детето е по-лесно да проговори първо на единия, а после да учи друг. За децата в двуезична среда няма избор, но да го правим насила не ми се вижда много разумно. След 3-4 год. възраст - тогава може.

# 14
  • Мнения: 4 496
Интелекта се развива още след раждането.Първата усмивка...не съм я подпомагала с нищо.Децата се развиват по различен начин.Двете ми мочета са отгледани по еднакъв начин,но не си приличат в интелектуална насока,ама въобще.Така че спрях да сравнявам децата си с другите деца-защо моето не пише,а другото вече решава кръстословици...  bouquet

Общи условия

Активация на акаунт