Интересна статия: 1 юли е - купихте ли специално столче или седалка за детето в

  • 481
  • 1
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 5 270
Ето и цялата статия (надявам се да не е проблем, че я копирам тук, щом давам източника), според мен е много интересна! На линк-а има и място за коментар.

http://www.capital.bg/showblog.php?storyid=354446

РОДИТЕЛИ

1 юли е - купихте ли специално столче или седалка за детето в автомобила?


00:49 от Боряна Семкова РОДИТЕЛИ  
Фотограф: Afreeta 

От днес, 1 юли, влизат в сила промените в Закона за движение по пътищата, които предвиждат децата ни да се возят на задните седалки само в специални столчета според възрастта, ръста и килограмите. Целта е да бъдат адекватно обезопасени по време на движение. Промените обаче  бяха критикувани и вероятно ще продължат да бъдат критикувани като несъвършени от различни експерти. А какво е положението е на пазара на т.нар. системи за обезопасяване, иначе казано столчета и седалки?

Ние със съпруга ми веднага побързахме да купим подходящо столче за 6-годишната ни дъщеря. Слава Богу, не ни се наложи да я убеждаваме дълго, че трябва да седне в него и че вече няма да може да се движи свободно в зоната на задната седалка. За мен също е удобно, защото вече не се налага да седя до нея, за да контролирам движенията й.

Дотук добре, само че аз не съм много убедена доколко избраното от нас столче е добро, а и няма кой да ми каже - освен да обсъждаме с приятелите си и да се успокояваме взаимно. От закона например не става ясно какъв вид закрепване на стола/седалката е по-безопасен. На пазара има различни модели - по принцип това е добре, но не е ясно дали всички те да удачни. Също така не е много ясно за мен и съпруга ни дали дъщеря ми трябва да се вози в столче или може да ползва само седалка. Възможно е тази неяснота да ни е струвала 70-80 лв. допълнително заради избора ни "за всеки случай" да вземем столче. Разяснения по промените в закона почти липсват. Законът влиза в сила, без да е ясно какво може да предложи пазарът и дали хората, които внасят и продават въпросната стока познават изискванията, както и дали са добросъвестни търговци.

Неяснотата поражда и негативизъм у доста хора. Вероятно, тъй като са несигурни какво точно да купят и не са убедени, че ще  похарчат парите си адекватно, често подхвърлят че: "пак измислиха за какво да ни искат пари", "абе, аз ще взема седалка, пък да ги видя какво ще ми кажат". А в случая водеща би трябвало да бъде загрижеността за безопасността на детето.  Защото ако си купил само седалка на 4-5 годишното си дете и коланът минава някъде между носа и шията му, по-вероятно е да го подложиш на риск, отколкото да го обезопасиш. Само че кой да ти каже какво точно да купиш?!

Има и други интересни въпроси - имаш напр. 3 деца на 2, 5 и 7 години. Как по-точно ги разполагаш на задната седалка в техните кресла (допускаме, че не сте с ван или джип)? И ако двете крайни столчета могат да се застопорят с коланите, как застопоряваш средното столче/седалка?

Ще очаквам с интерес да споделите опита си с надеждата, че ще си помогнем взаимно Simple Smile

А, и на всички, които не са успели да купят столче или седалка за детето си, стискам палци днес да не ги спрат от КАТ, защото 1 юли ще е поредният "силен ден" за служителите на това ведомство. Законодателите ни оставиха само няколко дни да си осигурим "обезопасителните системи", които струват между 36 и 180 лв. (интересно какъв процент от семействата с две и повече деца могат да отделят значителна сума внезапно, в края намесеца, за да купят "системите"), но , както знаем, служителите на КАТ са "непримирими към нарушенията" (-:

Ето и промените в Закона за движение по пътищата в частта им за обезопасяване на децата:

"Раздел ХХV
Обезопасителни колани, защитни каски, системи за обезопасяване на деца

Чл. 137а.
 (1) Водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани.
(2) Могат да не използват обезопасителни колани:
1. бременните жени;
2. лицата, чието физическо състояние не позволява използването на обезопасителен колан;
3. водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките на населеното място;
4. инструкторите - при управление на автомобила с учебна цел.

Чл. 137б.
 (1) Системите за обезопасяване на деца в зависимост от теглото на децата, за които са предназначени, се класифицират в пет групи:
1. група 0 - за деца с тегло под 10 кг;
2. група 0+ - за деца с тегло под 13 кг;
3. група I - за деца с тегло между 9 и 18 кг;
4. група II - за деца с тегло между 15 и 25 кг;
5. група III - за деца с тегло между 22 и 36 кг.
(2) Системите за обезопасяване на деца се подразделят на два класа:
1. пълен клас, който включва комбинация от ленти или гъвкави компоненти с осигуряваща ключалка, регулиращи и присъединителни устройства и в някои случаи допълнителна седалка и/или защитна преграда, и могат да се закрепват чрез нейната вградена лента или ленти;
2. непълен клас, който представлява цялостна система за обезопасяване на деца и може да включва частично обезопасително устройство в комбинация с обезопасителен колан за възрастни, който обхваща тялото на детето или задържа устройството, в което детето е поставено.

Чл. 137в.
 (1) Пътниците в моторни превозни средства от категории М1, N1, N2 и N3, когато са в движение, използват системи за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани.
(2) За деца с ръст под 150 сантиметра, които пътуват в моторни превозни средства от категориите М1, N1, N2 и N3, оборудвани със системи за обезопасяване, се използват системи за обезопасяване на деца от пълния или непълния клас по смисъла на чл. 137б, ал. 2, съобразен с теглото на детето в съответствие с чл. 137б, ал. 1.
(3) В моторните превозни средства от категории M1, N1, N2 и N3, които не са оборудвани със системи за обезопасяване, не се допуска превозването на деца под тригодишна възраст, а децата на възраст три и повече години и с ръст под 150 сантиметра заемат седалка, която не е предна.
(4) В таксиметрови автомобили, които не са оборудвани със системи за обезопасяване на деца, деца с ръст под 150 сантиметра се превозват на седалка, която не е предна.
(5) Не се допуска превозването на деца в система за обезопасяване на деца, обърната в посока, обратна на нормалната посока на движение на превозното средство, когато тя е закрепена на пътническа седалка, с предно разположена въздушна възглавница, освен ако възглавницата не е деактивирана.

Чл. 137г.
 Системите за обезопасяване на деца трябва да отговарят на изискванията на Правило 44/03 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации или на наредба по чл. 138, ал. 4 относно одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на обезопасителните колани и на системите за обезопасяване и за одобряване типа на обезопасителни колани и системи за обезопасяване.

Чл. 137д.
 (1) Всички седящи пътници на възраст три и повече години в моторните превозни средства от категории М2 и М3, когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Системите за обезопасяване на деца се одобряват в съответствие с чл. 137г.
(2) Пътниците в превозните средства от категории M2 и M3 се уведомяват за задължението да поставят обезопасителен колан, когато са седнали и когато превозното средство е в движение. Те се уведомяват за това по един от следните начини:
1. от водача;
2. от придружителя или от лицето, посочено като ръководител на групата;
3. чрез аудио-визуални средства;
4. с табели и/или пиктограма, поставени на видно място над всяко място за сядане.

# 1
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
Темата я дъвчем вече в няколко други подфорума...
Присъедини се там Wink

Общи условия

Активация на акаунт