преместване на дете в друг клас - без да бъде информиран родителя

  • 6 006
  • 43
  •   1
Отговори
  • Мнения: 177
Здравейте, мили майчета!

Обръщам се към вас с молба за коментар и обмяна на опит по следния въпрос:

"Законово ли е преместването на ученик от един клас в друг, по инициатива на училищното ръководство, без да се уведомят родителите?"

На кратко ситуацията е следната:

Преди дни случайно разбрах, че детето ми, заедно с още няколко, са преместени в друг клас. Никой от родителите не знаеше предварително за това. Аргументацията на училищното ръководство (след проведена среща за изяснение на ситуацията) е, че академичното ниво на преместените деца не покрива стандартите за определения клас и затова ги местят в такъв с по-не талантливите деца. Факт е, че през годината никой и за миг не е адресирал към нас коментар за дефицит на знание или лошо представяне. Оценките са основно 5-ци и 6-ци, като има три 4-ки за цялата година.

Предварително благодаря!

Поздрави,
Линката


# 1
  • Sofiq
  • Мнения: 719
Звучи ми като пълно безобразие. Не сте били предупредени, както разбирам, нито за дискриминационното разделение на децата по класове, нито за преместването. Освен унизителния привкус, за децата всяка промяна на клас е стрес от сблъсък с нова среда и всеки психолог може да потвърди това. Освен това, може да не съм запозната с разпоредбите на вашето училище, но съм чувала че деца до 4 клас не можеш да ги преместиш без съгласие на родителите и единственото основание за такова преместване би могло да е тежко провинение като телесна повреда или нещо от сорта. Успехът не е фактор за преместване. В ЧУ ли сте?

# 2
  • Мнения: 371
    Такова нещо не съм чувала за общинско училище. Единствено може да се случи, ако деца от бившия клас са го напуснали и съответно нямат необходимия минимум за формиране на паралелка. Тогава децата се разпределят в другите паралелки . В бившето училище на едното ми дете това се случи в 4 за 5 клас, от 3 паралелки останаха 2. Децата от най-малката паралелка бяха разпределени в другите две. Но какъв е бил принципът на разпределение не знам.
    [/list]

    # 3
    • Майна Сити
    • Мнения: 954
    В 8 клас се преместих в друг клас и родителите ми не знаеха. Така че да, стават такива неща и без да си уведомен. В моя случай исках аз доброволно, за да може да сме заедно с една приятелка, тъй като като се махнаха кандидатстващите след 7 клас, после много тъпо ни разделиха  Sad

    # 4
    • Мнения: 3 964
    На мен ми липсва информация, за да отговоря. Щом дете с такива оценки е под масовото ниво, значи говорим за някое много водещо (не обичам думата "елитно") училище. Това би могло да е училище с ранно чуждоезиково обучение или с математически профил. Ако е така, не е зле децата да се групират според техните заложби - бързина на мисълта, техника на смятане, езикова дарба... Оценки се пишат за придобити знания, но не за вродени умения. Ако учителите виждат, че детето се справя, въпреки че е извън общото темпо на групата (примерно), справедливо е да му пишат 6/5. Ако в другия клас детето ще попадне в условия на преподаване, отговарящи на темперамента му, не е лошо за него (аз например запомням трудно, но трайно, други имат ксерографски тип памет - мигновена, но краткотрайна-) . Смяната на колектива също не е фатална. Подобни промени развиват у децата адаптивност. Не ми харесва, че е действано "през главата" на родителите. Би следвало да им се обясни, че се целеполага оптималното за всички, включително за Вашето дете (ако догадките ми са верни) и да не бъдете изненадани в началото на годината. Пазете се от реакции пред детето, за да не възприеме то местенето като "черна точка" за него. Разберете истинските мотиви и адаптивно ги разяснете на детето, пазейки ненакърнена самооценката му. Стискам палци за безболезнено излизане от кризата.

    # 5
    • Мнения: 3 048
    Звучи ми безобразно и без пълната информация. Първо никой не е говорил преди преместването на детето за негово несправяне с материала, второ за наличие на такава постановка за отделяне на децата по класове според възможностите би трябвало да знаят родителите от началото на годината, а не директорката и няколко учителки да го решат ваканцията на по бира.

    # 6
    • Мнения: 177
    Звучи ми като пълно безобразие. Не сте били предупредени, както разбирам, нито за дискриминационното разделение на децата по класове, нито за преместването. Освен унизителния привкус, за децата всяка промяна на клас е стрес от сблъсък с нова среда и всеки психолог може да потвърди това. Освен това, може да не съм запозната с разпоредбите на вашето училище, но съм чувала че деца до 4 клас не можеш да ги преместиш без съгласие на родителите и единственото основание за такова преместване би могло да е тежко провинение като телесна повреда или нещо от сорта. Успехът не е фактор за преместване. В ЧУ ли сте?

    Да, в ЧУ сме и тази година детето ще е в трети клас...

    # 7
    • Мнения: 177
    Благодаря на всички за отговорите!

    За детето разпределението на класовете е повече от ясно и знае, че в "Б" клас са по-неспособните деца. Възмутително е всичко, което се случва и най-вече факта, че то от почти 5 години е в средата на детската градина и училището, които са под едно име и управление. Не може никой да не адресира коментар, препоръки и след тях да не последват действие за наваксване на потенциално установен/и дефицит/и. Разбира се, очаква се да има и разписани стандарти и търсени резултати, за да е ясно на всички къде са в системата. Въпросът "Какво са правили с детето ни през тези 5 години, че е толкова изостанало?" ни преследва натрапчиво...

    # 8
    • Мнения: 3 048
    Линка, не се филмирайте още, че изостава детето.
    Не съм педагог, но според мен, на ниво втори клас, тези квалификации на напредващи и изоставащи са много относителни. Изключваме единици деца в двете крайности, за повечето разликата между справящо и несправящо се дете може да е - едното послушно с майка, която си е вкъщи и много помага, а другото непослушко, който се разсейва, а на мама ситуацията вкъщи не й оставя време да работи с него. Първото ще е напред без това да го прави по_умно.
    Вашите учители ми звучат неадекватни, та знае ли се.

    # 9
    • Sofiq
    • Мнения: 719
    Благодаря на всички за отговорите!

    За детето разпределението на класовете е повече от ясно и знае, че в "Б" клас са по-неспособните деца. Възмутително е всичко, което се случва и най-вече факта, че то от почти 5 години е в средата на детската градина и училището, които са под едно име и управление. Не може никой да не адресира коментар, препоръки и след тях да не последват действие за наваксване на потенциално установен/и дефицит/и. Разбира се, очаква се да има и разписани стандарти и търсени резултати, за да е ясно на всички къде са в системата. Въпросът "Какво са правили с детето ни през тези 5 години, че е толкова изостанало?" ни преследва натрапчиво...
    Линка, този филм съм го виждала в едно ЧУ, точно във втори клас. Там самите деца говореха за слаб и силен клас, макар никъде това да не бе документално формулирано. Но на една родителска среща с ушите си невярващо чух от учителката, че децата в Б клас били "слабият" клас. Оказа се, че е истина! Имало деление на А и Б паралелка, само дето не сме знаели. Да, в гимназията им го има, но за началното никой не беше казал. И уж децата са подбирани с конкурс! Лъжеха ни, че били подбрани по характер уж. Виж ти, какво излезе.
    В 1 клас всички бяха що годе еднакви, специално отношение нямаше. Във втори клас  някой деца работеха вкъщи и дръпнаха напред в тяхната област. Масата от родителите обаче не се усетиха, разчитаха училището да им учи децата и чак когато им лепнаха етикета "несправящи се ", родителите осъзнаха, че са прецакани. Хем си плащаха, защото е ЧУ, хем им се обясняваше, че децата не стават и затова нямат право на школа, която евентуално би им помогнала да наваксат липсите. За да имали право на школа, трябвало да бъдат напреднали, но без школа те нямаха този шанс. Параграф 22.
    Сега детето е в училище (пак частно), в което се работи с всяко дете, според възможностите му. Слаби няма, всяко дете напредва спрямо потенциала си и никое не тъпче на едно място. Медалите не са самоцел и децата не са делени според тях.
    Против съм всякакви определения "не ставаш", "слаб" и за мен слаб е учителят, неспособен да научи детето и слаб е директорът, наел подобни учители.

    # 10
    • София
    • Мнения: 30 107
    За такова преместване съм чувала в две ЧУ в Сф и вероятно детето е в едно от двете у-ща. В единия случай това даже е залегнало в договора т.е. при две или три четворки по един от основните предмети, детето минава на индивидуална програма, допълнителни уроци или местене в друг клас. Във втория случай се касае за профилирано ЧУ и там ги групират точно на паралелки с изявени деца по даден профил и в други паралелки (разбирай с деца, които се справят добре, но не показват някакви допълнителни заложби и/или стремежи).

    Изобщо няма да коментирам подобни практики, защото това е право на всяко ЧУ. Обикновено се случва в у-ща, които гонят медали и постижения.

    Лично аз бих предпочела у-ще, в което се работи с всяко дете и постиженията идват в следствие на съвместна работа учител-ученик-родител, отколкото да се търсят медали на всяка цена.

    Вие сте в правото си да поискате информация по въпроса. Детето как приема тази новина?

    # 11
    • Мнения: 40 737
    За детето разпределението на класовете е повече от ясно и знае, че в "Б" клас са по-неспособните деца. Възмутително е всичко, което се случва и най-вече факта, че то от почти 5 години е в средата на детската градина и училището, които са под едно име и управление. Не може никой да не адресира коментар, препоръки и след тях да не последват действие за наваксване на потенциално установен/и дефицит/и. Разбира се, очаква се да има и разписани стандарти и търсени резултати, за да е ясно на всички къде са в системата. Въпросът "Какво са правили с детето ни през тези 5 години, че е толкова изостанало?" ни преследва натрапчиво...

    Заглавието ме заинтригува и се зачетох, но се и замислих - дали всичко не се дължи на нараненото ти родителско его? Чудиш се защо никой не ти е казал, че детето ти изостава, но май не става дума за изоставане. Теоретично може да имаме два варианта:

    - клас с нормално развиващи се деца и друг клас с изоставащи
    - клас с нормално развиващи се деца и друг клас с надарени деца с изпреварващо развитие.

    Ако става дума за първия случай си права да питаш, защо никой не ти е казал, че детето ти има дефицити. Обаче ако става дума за втория случай, значи си имаш нормално и здраво дете и вече никой не е длъжен да те информира, че други деца се развиват по-бързо от твоето, нали? Аз не прочетох да са ти казали, че детето ти е глупаво, а че има по-напреднали, което не е същото. Но ми е ясно как приемаш нещата, защото опитът ме е научил, че като кажеш на един родител "моето дете е умно" той всъщност чува "твоето дете е глупаво". А на тази вързаст най-често дори не става дума за умни и глупави, а в повечето случаи за деца с които се работи и деца, с които не се работи. Първите напредват повече, могат да се състезават на разни олимпиади, да носят медали и да оформят лицето на училището. Нормално е, ако профилът на училището е на ковачница за таланти, за тях да е важно това и с оглед на по-добрите възможности за тренировка да искат да си съставят клас със състезатели и клас с нормални деца (или просто деца без мераци за математика или състезания). 

    А и не можеш да отречеш, че децата никога не са еднакви и не напредват в строй. И в класа за "умни деца" всички учат еднакво, ама на състезанието нямат еднакви резултати, нали? Та не схващам защо си притеснена newsm78 Може би не ти харесва да имаш нормално и здраво дете, а искаш шампион? Ми да, аме не всички са родени шампиони, което обаче съвсем не значи, че са второ качество. Същото ще ти кажат и в училището, ако ги атакуваш съдебно. Т.е. според мен няма нищо незаконно, и да ги съдиш ще ти кажат, че правят всичко в името на предоставянето на най-адекватно обучение за всяко дете в зависимост от напредъка му. И даже ще се аргументират с тестове и оценки. Освен това чела ли си правилника на училището, дали там не пише нещо такова?

    Та според мен вземи и се успокой, обмисли нещата и помисли дали пък твоето дете няма други таланти или интереси и намери хубавото, а недей да се психираш, че други деца показали по-високи постижения (предполагам) най-вече по математика.

    # 12
    • София
    • Мнения: 30 107
    Цитат
    Обаче ако става дума за втория случай, значи си имаш нормално и здраво дете и вече никой не е длъжен да те информира, че други деца се развиват по-бързо от твоето, нали
    ?
    Моля????? Как никой не е длъжен. Длъжен е и още как. Длъжна са да ме информират за абсолютно всичко, което касае детето ми.

    Цитат
    Нормално е, ако профилът на училището е на ковачница за таланти....
    Laughing Ще ме уморите. Ковачница за кадри е, ако работят с всички деца и постигнат резултати, а не да си подберат деца, с които се работи лесно и да пляскат медали във фоайето.

    # 13
    • Мнения: 40 737
    Цитат
    Обаче ако става дума за втория случай, значи си имаш нормално и здраво дете и вече никой не е длъжен да те информира, че други деца се развиват по-бързо от твоето, нали
    ?
    Моля????? Как никой не е длъжен. Длъжен е и още как. Длъжна са да ме информират за абсолютно всичко, което касае детето ми.

    Да бе, как си го представяш? "Да знаете, госпожо, ве вашият Иванчо не е най-добрият по математика и Гошко и Тошко са по-напред от него". Щяха да са длъжни, ако договорът ти стях беше да ти обучат шампион. Но май не е така. И как се развиват Гошко и Тошко не е твоя работа, това касае майките им, не теб.

    Цитат
    Нормално е, ако профилът на училището е на ковачница за таланти....
    Laughing Ще ме уморите. Ковачница за кадри е, ако работят с всички деца и постигнат резултати, а не да си подберат деца, с които се работи лесно и да пляскат медали във фоайето.
    Това си зависи от училището. Кой каквото си е избрал, това е. Защо аз да те моря? Някои училища работят с всички, други се целят в медали за шепа деца. Трети пък го дават полека, че децата "да си изживеят детството" - има за всеки по нещо.

    # 14
    • София
    • Мнения: 30 107
    Цитат
    Да бе, как си го представяш? "Да знаете, госпожо, ве вашият Иванчо не е най-добрият по математика и Гошко и Тошко са по-напред от него". Щяха да са длъжни, ако договорът ти стях беше да ти обучат шампион. Но май не е така. И как се развиват Гошко и Тошко не е твоя работа, това касае майките им, не теб.
    Ти откъде знаеш моят договор какъв е? Успокой малко топката! Аз обичам да водя спокоен и аргументиран диалог. Някои училища се избягват не заради учениците и учителите, а заради родители, които са толкова амбициозни, че чак нападателни и неприятни за комуникация. И когато има струпване на такива родители, средата става меко казано отровна.
    Лично мен не ме интересува у-щето колко медала има, а моето дете колко от тези медали е спечелило и как се развива като индивид. Не ми е някаква самоцел да кажа, че учи в у-ще "Х" и другите да ахкат и охкат.
    Отделно държа да бъда информирана за всяка една промяна в условията, учебния процес и средата, в която го изпращам всеки ден. Ако на някои родители не им е важно, може да им преместят детето и в друго училище без тяхно знание.

    Цитат
    Кой каквото си е избрал, това е.
    Именно. Медали може да има и има, но не само за шепа деца. То е ясно, че няма как всички да са с медали, но е важно самото у-ще как процедира и поднася информацията на децата. За едно си права, че изборът е много важен.

    линката, аз лично бих реагирала на секундата. Поговори спокойно с ръководството и намерете някакво решение, което удовлетворява теб и тях. Аз не разбрах детето как приема тази ситуация, защото това е най-важният въпрос, другото е второстепенно. И родителите бяхте ли информирани още в началото, че има такова разделение на класове и рано или късно вашите деца ще бъдат избирани на този принцип т.е. ще се местят от паралелка в паралелка според възможностите, които покажат? Ако да, мисля, че няма основание за притеснение.

    Общи условия

    Активация на акаунт