Великолепният век Кьосем (Muhteşem Yüzyıl Kösem) №7

  • 81 932
  • 751
  •   1
Отговори
# 720
  • Мнения: 3 634
Привет!  wavey

3 еп. от преведеното на руски филмче за Фатих.
https://vk.com/mahpeyker_sultan?w=wall-95129973_1006121

И аз си задавам вашите въпроси. Предлагам ви някои мои наивни и може би малко объркани разсъждения, докато се ориентираме в епохата. Възможно е нататък много неща да се променят.
 
Страдали са във всички времена и бащите, и братята, искали фетва за смърт на син или брат. Видяхме страданията и на Сюлейман, и на Ахмед, те заемаха голяма част от филмовото време. Но освен да са бащи и братя, тези мъже имат и друга идентичност – на султани. И тази идентичност е обвързана с много обстоятелства, които са извън тяхната човешка същност и преживявания. Тези обстоятелства започват с тяхната принадлежност и задължения към управляващия род/династия, състоянието на поверената им държава в момента на тяхното възкачване на трона, личните им султански амбиции, враговете вътре и извън политическите граници на империята, духът и разбиранията на епохата на тяхното управление и др., но все обстоятелства, които съобразява султанът, а не толкова човекът в тях.

Историците гледат на братоубийството (наличието на закон е частен случай) като на стадиално явление, степен на развитие.

Има съществена разлика в горните обстоятелства, когато сравняваме времето на Ахмед-Кьосем и това на Мехмед Фатих.

Ако в началото на 17 в. Османската империя е отдавна създадена и отдавна утвърдена като световна сила; никой не заплашва пряко нейното съществуване; братоубийството е древен закон от името на авторитетен предходник, норма, която работи на пълни обороти, а общественото мнение е приело и закона, и практиката като нещо „естествено“; в двореца братската любов се бори за надмощие над „най-голямата мъка - загубата на брат“, разиграваща се пред очите им (Махмуд и Ахмед); преживяванията „вътре“ се събират с идващото „отвън“, от новото време, поставило в центъра човека и вече няма връщане назад. Всичко това ни беше показано в „Кьосем“, сериал, в който проследихме деструкцията на този закон и промяната на общественото мнение за тях.

В епохата на Фатих обаче ситуацията е съвсем различна.
Държавата е много млада; тя е жизнена, завладяното от нея непрекъснато се увеличава, но остава нестабилно; враговете и на изток, и на запад са много силни, завоевание и отбрана, възход и състояние на границата на изчезване се редуват; в цялото общество и особено сред управляващата върхушка протичат много процеси: преход от номадство към уседналост, от патриархално-родово управление към централизирана държава с постепенно установяващи се институции, норми, сменящи се владетели със свои схващания. Този процес обхваща целия 14 и първата половина на 15 в., а неговия венец, както се казва, поставя Мехмед Фатих. Неговото виждане за империя е не просто оцеляла и стабилна държава, една от многото в региона, Фатих я вижда като световна империя, подобна на тази на Александър Македонски, а себе си - като новия император от такава световна величина. Централизацията на властта е червената нишка, която води към този връх. Виждам написания от него закон в този контекст; той осигурява стабилност на държавата и гарантира едноличност на властта. Историците обясняват и по-нататъшните му действия по този начин: да остане Фатих единствен владетел не само вътре в своята държава (смърт за пеленачето брат при възкачване на трона и за Орхан, син на Сюлейман, при превземането на Константинопол), но и над всички друговерци (разгром и смърт за византийския император Палеолог и за враждуващата династия на Комнините (войните с братята на император Константин и с Трапезундската империя; ликвидиране на всички наследници, както от своите, така и от чуждите). Същото обяснение дават и на политиката му към християните и друговерците. Заявката на  Мехмед Фатих е да бъде  владетел на всички, започвайки от своите и включвайки античния свят, върху руините на който изгражда своята империя, както и на всички религии, затова всички потенциални други наследници трябва да бъдат ликвидирани. Това е да си владетел на „целия свят“.

Какво е виждал Мехмед, гледайки назад във времето на своята държава, за да напише своя закон? Виждал е, че неговите предходници са убивали своите братя; когато братята са живи, започва борба за власт и държавата се разпада. Но тук има и още нещо. В епохата на утвърждаването на османската държава тя е заобиколена от силни врагове и те използват тези наследници с цел разпад или отслабване на османската държава: гражданската война между наследниците на Баязид е провокирана и направлявана от патологичния в своята жестокост „татарски император Тимур“, а същото прави и византийския император. Интересно е, че Мехмед I с цел да избегне междуособиците и братоубийствата, преживени от самия него, в края на живота си е имал желание да раздели владените територии между синовете си, а двама от тях да изпрати при византийския император. (Вижда се как във времето преди Мехмед Фатих се търсят различни решения. Също се вижда „търсенето“ на вида държава и разликата между тази, която си представя Мехмед I – малки владения на кръвни братя, и другата, на Мехмед II – единна централизирана свръхимперия. Законът за братоубийството трябва да пресече и подобни случайни интерпретации за държавата от следващи султани.) Ослепяването на братята от Мурад II има значението на „смърт“ именно по отношение на възможността да бъдат използвани за политическите намерения на Византия, защото според разбиранията там, незрящ не може да заема такава висока позиция. Мехмед Фатих е виждал около себе си фаталния край от разделението, както на  надробените балкански държави, от династичните делби в самата Византия, както и от разделението на църквите.
Всичко, което е виждал назад във времето в собствената си държава и по-широко пред очите си в своята епоха в лагера на своите врагове, е говорело само едно: разделението, което става на кръвнородствен принцип, означава гибел. Това е сигурно в процеса на утвърждаване и изобщо не се съчетава с идеята за абсолютна власт. Сега много повече  говорим само за „закона Фатих“, но това, което виждам зад този закон по онова време е идеята за свръхимперия с абсолютна власт.

Има разлика и в чувствителността на хората към смъртта в сравнение с нас. Тогава и особено в тази ранна епоха войната е била ежедневие, фронтовете са били наблизо или в същия град, труповете са оставали по улиците и на пода на къщите; постепенно държавната територия толкова се разширява, че проблем стават дългите походи до достигане на местата на полесраженията, изнесени на чужди територии. Да не говорим за съвременния човек, отчужден, както от естествената, така още повече и от насилствената смърт. Затова и възприемането на смъртта е различно, а промяната в общественото време окончателно поставя въпроса за цената на човешкия живот. Всички тези смислови полета, в които се вписва братоубийството и законът за него, които приведох,  не служат, за да го оправдаят пред нас, защото ние никога не можем да оправдаем такъв закон, тъй като ние мислим за ценни други неща и мислим за тях по друг начин, а за да се опитаме да разберем защо се е случило тогава така. И да измерим тогавашните събития и личности, освен с нашите,  и с мерки, подходящи за онова време.

Кьосем прощава, първо, защото е майка и всяка майка прощава на децата си. По-важното е, че тя разбира защо братята се убиват един друг. Затова, особено след Осман,  тя действа винаги превантивно, доколкото беше възможно, за да предотврати или да прекъсне някоя от опасностите. Кьосем не е само майка, тя е и държавник и разбира капана, в който са поставени тези султани деца, както разбираше и защо Ахмед не можеше да отмени закона. Ако образно се сравни стремежа в двете различни исторически епохи: Мехмед Фатих се стреми да изведе нагоре и изостри върха на пирамидата, докато Кьосем, в съответствие със своята различна епоха, иска да разшири острия връх и да превърне фигурата на властта в трапец, на равната площадка на който с равни възможности и изчакващи реда си да стоят живи всички мъже от династията. Много ясно се вижда стойността на човешкия живот, заложена в двата случая, и съответно се разбира за коя епоха става дума.

Последна редакция: пт, 17 ное 2017, 15:04 от vanja@

# 721
  • Мнения: 3 246
Привет bouquet Hug

Ваня bouquet Hug много правилно и точно казано. Съгласна съм! От наша гледна точка този закон и такъв тип поведение са неприемливи, но за съжаление - логични с оглед на случващото се в онази епоха. Много точно казано и за отношението към смъртта на хората от онези времена, дори и на нашите деди до някаква степен.
Скрит текст:
Прабаба ми, лека й пръст, беше бежанка от Беломорска Тракия. Доживя до 97 години и ми разказваше през какви ужасии е преминала от съвсем малка - интерниране на о. Крит: хората са измирали в трюмовете на корабите; после бежанската вълна: турци и гърци са крадели български момичета, майки са били принуждавани да изоставят бебетата си заради плача им, за да не издадат бежанската група. Баба ми разказваше - "казваха им на майките - булка, млада си, ще имаш друго". Братът на баба ми - първородният син го убиват и умира в ръцете й. Аз слушах и въобще не разбирах как тези хора са оцелели психически и как са понесли всичко това. Баба ми каза, че майка й продължила да живее заради другите си деца. Смъртта е била много честа спътница по онова време и хората са били свикнали с присъствието й. Страдали са и мъката е еднаква като сила винаги, но динамичността на времето тогава - чести войни, териториални прекроявания, смяна на власт, епидемии, борба за хляба са ги карали да я потискат и да се опитат да живеят адекватно, до колкото могат.

 bouquet bouquet bouquet

Последна редакция: сб, 18 ное 2017, 23:17 от dana78

# 722
  • Мнения: 28 007
Привет!

Когато преди дни постнах каста на Фатих, се разсеях и пропуснах да погледна в IMBd, но днес... вижте сами

http://www.imdb.com/title/tt7428834/fullcredits?ref_=tt_cl_sm#cast

И това е на See full cast Rolling Eyes И с името на вече сменения преди около 2 седмици режисьор. През лятото четох, че са предложили участие на Туба Б., но е отказала.

https://www.tvaktuel.com/fatih-dizisi-konusu-ve-oyunculari-kenan … rzalioglu-126532/

Е, може ли точно в IMBd да стои тази информация - в ролята на Mara Brankovic.

Ваня, Дана Hug bouquet Благодаря за коментарите и за третото клипче от поредицата!
За разлика от българските владетели, Фатих е бил достатъчно прозорлив, за да разбере, че няма силна империя с много кандидати за власт. Може и състоянието на разпокъсаната България при нахлуването на османците на Балканския полуостров да му е послужила за пример - какво не трябва да се допуска в никакъв случай. Защото от всякъде дебнат врагове - първо чужди отвън, после и "наши" вътре в държавата.

# 723
  • Мнения: 3 246
Привет,

Лучия Hug bouquet точно така, ако българското царство беше централизирано, а не разпокъсано, може би нямаше да тънем в робство 500 години. Доколкото съм чела, даже, българските владетели враждували помежду си и използвали като наемници османски турци. Да, примерът с България е бил урок за много владетели от епохата и след това. Мисля, че ние българите още не сме си извлекли поука и "Съединението прави силата" просто виси в пространството без смисъл и резултат. Както и заветът на Хан Кубрат и примерът за снопът от съчки - труден за счупване.
Момичета, не разбрах нещо правилно или...Туба ще участва ли? Много бих се радвала, защото я харесвам и ще ми е интересно да я видя в исторически филм.
 bouquet bouquet bouquet

# 724
  • Мнения: 28 007
Добро утро!

 yes Дана Hug, това спрях да го пиша. Нищо повече от лозунг, чийто смисъл отдавна никого не вълнува. Много по - силни сме в разединението. Sad


Цитат
ние българите още не сме си извлекли поука и "Съединението прави силата" просто виси в пространството без смисъл и резултат.





Няколко снимки от сета, стари са - от лятото.





Последна редакция: ср, 22 ное 2017, 20:11 от LU4IQ

# 725
# 726
  • Мнения: 3 634
Привет!

Дана, и аз имах баба и дядо, които носеха един различен свят. Беше свързан с различни от събитията, за които разказваш ти. Но беше същата епоха. Затова знам колко различни хора сме от тях и не само по издържливост на болка и мъка.
За „съединението прави...“ нямам надежда.
Лучия, полегналите младежи не обещават сериал скоро. Но знае ли се, докато  не са отпаднали още самите Мехмед и Кенан, надежда има.
sad_woman, какво е станало с поста ти?

И докато все още е 22 ноември:

Днес се навършват 400  години от смъртта на Султан Ахмед I:
22 ноември 1617 г..


 
Не знам какъв е бил в действителност.
Но този, който ни показаха в „Кьосем“, е един съвременен човек, баща, съпруг и султан. Съвременен, в духа на европейското време, епохата, в която се е родил съвременният европейски човек. Да бъде такъв,  за мен е неговото Завоевание. Всяко друго завоевание, където и да е, на каквото и да е, свързано с отнемане на човешки живот, в перспективата на Ренесанса и хуманизма за мен вече е демоде.
Султан Ахмед:
„Най-голямата болка е загубата на брат“



„Аз, Султан Ахмед Хан!
В този велик ден, когато седнах на трона, в никакъв случай няма да проливам кръв.
Аз съм против братоубийството!
По тази причина аз реших да помилвам своя брат шехзаде Мустафа.“

Неповторимо великолепната идея на създателите на сериала (искам да я степенувам още много повече!!!) Ахмед да види Анастасия първо на рисуван портрет: знак за епохата.
И да я пожелае в двореца си, защото това е „Най-хубавото нещо, което съм виждал!“
Но не красотата е, която го пленява, „сигурно има и по-красиви от нея“.
Анастасия от портрета носи спокойствие, удовлетворение и радост от живота, изчезнали в мрачния тъжен дворец.







Красивата джамия на Султан Ахмед:


Последна редакция: ср, 22 ное 2017, 22:21 от vanja@

# 727
  • Мнения: 28 007
Ваня, благодаря ти! bouquet
Мисля, че все още не снимат.
 
Исторически рекорд в рейтинга на сериалите

# 728
  • Мнения: 1 408
sad_woman, какво е станало с поста ти?


А, аз си го изтрих, Ваня. Гледам в сайта с руските субтитри. И в един момент не ми даваше отделните серии, а само първа серия от първи сезон. Та влязох да питам къде другаде мога да гледам. Но в един момент се оказа, че съм си скрила плейлистата и всичко вече е наред. Благодаря, че попита  bouquet

# 729
# 730
  • Мнения: 28 007
Снимките ще започнат... скоро Grinning

"Eесли верить Бирсен Альтунташ, съемки заново начнутся через 10 дней"

"Вести со съемок "Мехмета- Завоевателя вселенной"

Режиссер Джевдет Мерджан, который заменил Альтана Донмез на этом росту, отклонил кандидатуру Альтана Эркекли в одной из основных ролей. Этим и ограничился при пересмотре каста. К слову режиссеры и раньше меняли друг друга в обратном порядке на сериале "Вдребезни". Там начинал снимать Мерджан, а потом его сменил Дёнмез и вскоре сериал покинула Нургюль Йешильчай, которая язвительно заметила о последнем: "режиссёр есть, но он не умеет управлять"



# 731
  • Мнения: 3 634
Привет!

Лучия  Hug, благодаря за информациите. Значи „скоро“.
Чудя се защо са нужни тези предварителни информации за нас, но ние  оставаме все  недоинформирани.
Кастът такъв, ама не  съвсем. То може и без византийски император.
Сериал няма, но интриги има. Много се олекотява всичко.
 
sad_woman  Hug
 
В историята има и „по-исторически“ рейтинги от „историческия“  на „Ертугрул“.  Но щом мога да спя и още не съм гледала началото на новия сезон, от който са излъчени вече няколко епизода, значи в моя личен рейтинг тази красива приказка за героични дела по митове и легенди е на "спокойна" позиция.
Много добре знам защо се харесва „Ертугрул“ и защо не се харесва „Кьосем“.

Интересно е, че нито един от младите султани в „Кьосем“ не искаше да прилича на Мехмед Фатих. Според характера си Ахмед искаше да прилича на Сюлейман Кануни, а Мурад – на Селим I Явуз. Не си спомням да е споменаван и във „Великолепният век“, а не са минали и 50 години от смъртта му.  Интересно ми е дали това се дължи само на  проблематизирането на „закона Фатих“ в "Кьосем" или има и други причини.
 
На сватбата на  Исмаил и Ханде.



# 732
  • Мнения: 28 007
Ваня wavey bouquet

Цитат
Мехмед Фатих...
Не си спомням да е споменаван и във „Великолепният век“, а не са минали и 50 години от смъртта му.

И аз не си спомням, но ако са го споменали, може да е било във връзка с укритите на о. Родос негови наследници - в епизодите за превземането на острова.

# 733
  • Мнения: 1 408
Стигнах до момента на покушението срещу Мурад и когато Кьосем разбра, че Гюлбахар е жива. Учудих се защо Фаря не каза на никого, че Санавбер изнася информация. Очевидно е, че наложницата действа против Кьосем, а Фаря гледаше мълчаливо как обгрижва припадналата султанка и й дава някакви билки. И още нещо ми се видя нелогично. Когато Касим каза на Баязид, че знае за Гюлбахар. Думите му бяха нещо в смисъл: "Ние знаем, че я криеш и ще я намерим". По този начин според мен изостри предпазливостта му. Сега чакам с нетърпение да разбера какво ще е наказанието за Баязид. И страшно много се радвам, че въпреки всичко Фаря успя да забременее.

# 734
  • Мнения: 3 634
 sad_woman  Hug, аз вече съм позабравила детайлите, които те вълнуват. Разбира се, хубава новина е бременността на Фария. Но не знам какво обяснение имаш за опита на Кьосем да я остави бездетна в предишен момент.  Според мен:  отношенията:  Кьосем – Мурад – (бременност на) Фария в една продължителна част на сериала са в ритъм, в смисъл, едното е следствие на другото. Началото е  желанието на Кьосем да я изпрати изобщо далече от двореца и край -  това, което ще и причини накрая. Основната причина за това е, че Фария е и биологично носител на линия на наследяване, която върви от баща – Мурад, към негови синове и това поставя в заплаха синовете на Кьосем. Освен това, Фария има намерения към властта, което увеличава опасността от нея. Кьосем има опита от Осман и знае, че ще последва промяна на закона. В тази част монтажът е от първостепенно значение, за да изрази причина и следствие: (Кьосем искаше да изгони Фария от двореца, когато разбра, че Мурад се влюбва в нея; реши да я остави без деца, когато Мурад затвори в клетката Ибрахим и т.н. тя реагира на всяка опасност от страна на Фария и Мурад за нейните деца.) Затова трябва да видиш кога точно Мурад си задава въпроса за свой наследник (връщането от Ереван), следва разговорът с Фария и какво и казва и какво следва нататък...
Тук в сериала обичайните преживявания за радост от бременността са под знака на основната тема:  Мурад има още трима братя и за Кьосем основната грижа е техният живот.  (Кьосем никога не е посегнала на дете, тя по всякакъв начин искаше  да предотврати и любовта и бременност, а след това ударът и е срещу възрастните, никога децата, зародиши или родени. Тя няма възможност за друго решение. Но видяхме и Кьосем, която съчувства на майката Фария, изгубила бебето.) Затова  бременността на Фария е обречена.   

Общи условия

Активация на акаунт