МОН - промените продължават

  • 129 859
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 840
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Не претендирам да съм много точна, но мисля, че миналата година беше единствената без трета поправителна сесия. Преди това поне 6-7 последователни години имаше такива сесии, така че това не е голяма новина.
Това е точно така. Тази година при нас са поне 4ма, заплашени да останат в същия клас. Не ни притеснява това. Ръководството се намесва само тотава, когато е въпрос на заяждане / конфликт между учител и ученик (няма какво да си кривим душите и такива има). Намесва се като въпросния учител не е в изпитната комисия.

# 841
  • София
  • Мнения: 920
Изчетох цялата тема / е, на места прескачах Wink /, за да намеря тълкование на промяната на чл.57, ал.2 от Наредба 10:
"2. оценките от свидетелството за основно образование по два учебни предмета, изучавани в раздел А от учебния план в VII клас, определени от педагогическия съвет и превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците. " и по Наредба 11 : "Чл. 28. (1) Оценките по всеки учебен предмет при завършване на прогимназиалния етап на основното образование са годишните оценки по учебния предмет, изучаван във всеки от класовете - V, VI и VII, от прогимназиалния етап в задължителните и в избираемите учебни часове, а в спортните училища - и във факултативните учебни часове по учебен предмет от
специализираната подготовка.
...
(3) Оценките по ал. 1 се записват в свидетелството за основно образование.

С една позната учителка, родител на дете в 5 клас, ги тълкуваме различно - за балообрауващи се взимат оценките САМО от VII - ми клас или средно аритметично оценката по съответният предмет от V, VI и VII клас? По думи на въпросната позната е проведен семинар / или конгрес ?!/  на математиците и там в прав текст са попитали представителите на РУО за тълкованието. Те са отговорили, че оценките, които влизат в дипломата за завършен VII - ми клас са средно аритметичните оценки по съответният предмет от трите въпросни години и съответно те се взимат за балообразуващи. Това съвсем не ми харесва.
Цялата минала година мина при нас с мисълта. че оценките от 5-ти клас влизат в дипломата - нерви, разправии с детето да учи. Накрая на учебната година, учителят му по мат ни успокои, че се взимат само оценките от 7- ми клас. Къде е истината?

# 842
  • Мнения: 11 870
С Дидева спорим от самото начало, сега също ще чуеш две мнения Simple Smile

Кои оценки се вземат?От свидетелството.Какви оценки фигурират там- тези от 5,6,7 клас.Но тези оценки ще се вземат само ако са по предмети,изучавани в раздел А от учебния план в 7 клас.Т.е.балообразуващи могат да са оценките, чието изучаване продължава и в 7 клас и са от раздел А.

Това уточнение е направено заради възможността училищата да си избират балообразуващи предмети.Те имат свобода, но тя е ограничена до вида на предметите, изучавани в 7 клас.

Пример- В свидетелството фигурира химия,тя се учи в разд,А,7 клас, влиза в бала,ако я избере училището, макар и да не се учи в 6 клас.Но ако се учеше само в 6,  нямаше да влиза.Но мат.се учи и в 7 клас,т.е.може да е балообразуваща. Но като оценка ще се вземе оценката от 5,6,7 клас.

Друг, по- несъществен аргумент е потвърждаването от всички учители, които съм питала, те изрично го казват на всяка родителска среща.

# 843
  • Мнения: 6 918
Аз го разбирам така: в свидетелството се записват оценките от 5, 6 и 7 клас. Но балообразуването при кандидатстване е нещо различно от свидетелство за завършено образование. В балообразуването се взима оценката само от 7 клас.
Пример: по математика детето има 4, 4, 6 за годишни оценки съответно в 5ти, 6ти и 7ми клас. Тези 3 оценки се вписват в свидетелството. Но когато детето кандидатства в бала участва само оценката му от 7ми клас, в примера - 6 (а не 14:3). Естествено, както е по наредба оценките са превърнати в точки.

# 844
  • София
  • Мнения: 62 595
а какво казват официалните лица, трябва да има документи като истсрукции и т-н., които да се пуснат централно от МОН и РИО, именно за да не се получават всякакви тълкувания.
Четох го сто пъти и всеки път го разбирам различно.

# 845
  • София
  • Мнения: 920
В свидетелството ще се запишат осреднените оценки от трите години - средно аритметично, и те ще се използват за балообразувщи - това е тълкованието на специалистите от РУО.
А по спомени / може и да греша, поправете ме/ преди в Наредба 11 пишеше за усреднени оценки за диплома за завършен 7 клас. Сега го пише само за начален гимназиален етап / Чл. 29. (1) Окончателните оценки по всеки учебен предмет при завършване на първия гимназиален етап на средното образование се формират с точност до 0,01 като средноаритметични от годишните оценки по учебния предмет, изучаван в класовете от първия гимназиален етап в задължителните и в избираемите учебни часове, а в спортните училища - и във факултативните
учебни часове по учебен предмет от специализираната подготовка.
(2) Окончателните оценки при завършване на първия гимназиален етап на средното образование по всеки учебен предмет, който се изучава само в един клас от първия гимназиален етап, са годишните оценки за съответния клас.
/

Последна редакция: сб, 23 сеп 2017, 12:34 от selena6

# 846
  • Мнения: 21 436
В свидетелството ще се запишат осреднените оценки от трите години - средно аритметично, и те ще се използват за балообразувщи - това е тълкованието на специалистите от РУО.
Нямах намерение да коментирам повече този въпрос, но явно се налага. В свидетелството за завършено основно образование няма окончателни, т. е. средноаритметични оценки. Такива бяха предвидени в първоначалния проект на наредбата за оценяването, но текстът отпадна в окончателния вариант и окончателните оценки останаха само за първи гимназиален етап и при завършване на средно образование.
Ето го пък тълкуванието на МОН:
Не съществува такова понятие успех в свидетелството за основно образование в бъдеще. В свидетелството им ще се вписват всички оценки от 5., 6. и 7. клас.
...
Чл. 28. (1) Оценките по всеки учебен предмет при завършване на прогимназиалния етап на основното образование са годишните оценки по учебния предмет, изучаван във всеки от класовете - V, VI и VII, от прогимназиалния етап в задължителните и в избираемите учебни часове, а в спортните училища - и във факултативните учебни часове по учебен предмет от специализираната подготовка.
...

(3) Оценките по ал. 1 се записват в свидетелството за основно образование.

# 847
  • София
  • Мнения: 62 595
Ужас!
Дори така, пак не ми е ясно в товасвидетелство като няма средна аритметична, пък ще се вписват всички оценки от трите години, то как ще се впишат, нали пак се получава средна аритметична, ако ще се записват годишните по бел за пети, шести и седмиклас? Ако не е средна, то какви ще са? Мен единствено ме интересува, ако имам сега дете в основен курс, и то трябва да кандидатства в гимназия, и бел и мат продължат да са балообразуващи, то трябва ли още от пети клас да си знае, че му трябват оценките от трите години или не. Кавото и да пише в законите, трябва на тези директори и учители да им кажат централно как точно ще се смят оценките за основното образование. Няма как да оставят директорите да си тълкуват тълкуваннията на РИО и МОн, а трябва да им пуснат директно инструкции, включително формула.

# 848
  • Мнения: 21 436
Просто ще бъдат вписани оценките за пети, шести и седми клас по всички изучавани предмети, без да се изчислява средноаритметична.
Примерно:
          5 клас          6 клас          7 клас
БЕЛ         6              6                  6
ЧП           6              6                  -
физика       -             -                  6  

Ако бяха запазили варианта с окончателните оценки, тогава вероятно щяха да се вземат те, но този вариант отпадна.
Няма как от пети клас да знаеш какви оценки ще са балообразуващи. Гласуват се всяка година на педагогически съвет и се внасят в РУО до 15. януари, т. е. няколко месеца преди кандидатстването.

Каква формула? И защо да я спускат на директорите и учителите? Педагогическият съвет избира начина на балообразуване. Класирането се извършва централизирано на областно ниво от комисия в регионалното управление на образованието, като вероятно се използва готов програмен продукт. За последното съдя по стандартизирания вид на почти всички статистики на успеваемостта и справките за минималните и максимални балове.

# 849
  • София
  • Мнения: 62 595
имах предвид формула  за формиране на средния успех в свидетелството за основно ообразование. За колоните за всеки клас се сетих като вариант, но ми изглежда ужасно тъпо, освен ако извъртят нещата така, че за кандидатстването в седми клас да се взема само седмокласната оценка.
С две думи, съчуувствам на всички деца и родители, които са засегнати от нововъведенията - и с тези оценки за основното, и с двете степени на средно, и с всичко.

# 850
  • Мнения: 21 436
имах предвид формула  за формиране на средния успех в свидетелството за основно ообразование. За колоните за всеки клас се сетих като вариант, но ми изглежда ужасно тъпо, освен ако извъртят нещата така, че за кандидатстването в седми клас да се взема само седмокласната оценка.
Не четеш темата. Малко по-нагоре съм цитирала становище на МОН по въпроса за средния успех и оценките в свидетелството за основно образование.
Няма да има такова нещо като среден успех в свидетелството за основно образование. И няма какво да извъртат нещата. В наредбата е записано, че се вземат само оценки от седми клас.

# 851
  • София
  • Мнения: 62 595
За четене - чета, и то много внимателно. И дори това, което си цитирала като становище, за мен като прост родител е непонятно. Затова представих неразбирането си от гледната точка на прост родител, който има дете в основен курс и го чака кандидатстване в седми клас. И като прост родител искам прост отговор, за да набия канчето на отрока кога и за какво да се стяга. Особено при положение, че сега основно образование ще се взема в седми клас, а не в девети.

# 852
  • Мнения: 21 436
Добре, като за прост родител.
Тъй като не се знае как ще стоят нещата към момента на кандидатстване на детето, набиваш му канчето Joy от пети клас да е пълен отличник по раздел А и да се явява на олимпиади в седми клас, понеже има шест възможни варианта на балообразуване, с предложен и седми, който още е в проект, и не се знае кое училище кой от тези варианти ще избере, кои други два балообразуващи предмета ще бъдат включени и дали в крайна сметка наредбата няма да претърпи още няколко редакции до заветния седми клас, като примерно да бъдат включени окончателни оценки.

# 853
  • София
  • Мнения: 62 595
Нещо такова и на мен ми се въртеше в ума предвид сегашното състояние.

# 854
  • Мнения: 11 870
Мен единствено ме интересува, ако имам сега дете в основен курс, и то трябва да кандидатства в гимназия, и бел и мат продължат да са балообразуващи, то трябва ли още от пети клас да си знае, че му трябват оценките от трите години или не.

Първо- плюй си в пазвата, че нямаш дете в тази възрастова група и всичко е зад гърба ти. Simple Smile

Второ- няма средно аритметично. Но има оценки в свидетелството получени от 5 до 7 клас, които фигурират не просто така, а за да свидетелстват за успеваемостта на детето през посочения отрязък от време.

На нас, "пионерите", т.е. първия засегнат випуск от промените, ни предупредиха още от миналата година , че се вземат и трите оценки от свидетелството по балообразуващ предмет, а по каква логика- обяснила съм в по-преден пост/842/ Сега, ако една гимназия реши балообразуващ предмет да и е химия, естествено, че ще се вземе оценката от 7 клас само.

Общи условия

Активация на акаунт