Грешна ли е 24 задача от изпита за НВО на седмокласниците

  • 22 496
  • 222
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 719
Скандал с матурата по математика
http://www.bgonair.bg/sutreshen-blok/2017-05-25/proveryavashti-s … hteti-uchenitsite

Скрит текст:
В екипа явно са експертите   –
Някой и Никой.
Някой който твори безобразия и Никой който не е виновен.

2008
МОН допусна неточност и в теста по математика
Трета грешка в матурата по български език
Министерски импровизации за матури- Или как (не) се правят зрелостни изпити
С изпращането на тестовете участниците в конкурса се съгласяват те да бъдат използвани от МОН за целите на външното оценяване. http://2su-tg.com/news/2008-11-15-54
2009
Поредната издънка на МОН
Гаф в теста за външно оценяване по литература ощетява 7-класниците
2011
Учители откриха грешка в матурата по български
2012
http://plovdiv.dir.bg/news/-11199234
2013
в За грешките в националното външно оценяване – 7. Клас
„Но защо не ги разконспирира след изпитите? Всеки специалист, имал смелостта да вземе хонорар за тази извънредно отговорна работа, би трябвало да намери доблест да застане с името си зад нея. Така се случва в нормалния свят. Предлагам, ако в МОМН не пожелаят да уволнят експертите, защото “са хора на техни хора” или защото “и те хранят семейство”, на тези по БЕЛ вместо да им се даде хонорара, да им се отнеме същата сума. От тях ще очакваме да си представят, че са получил парите, а не че са на загуба! На тези по математика да обрежем правоъгълните банкноти от хонорара във вид на успоредници. Те нека си представят, че получават редовни банкноти. Въображение му е майката!“

Искат от министъра да анулира задача

2014

Един англичанин откри грешки в българските матури

МОН сгрешил отговора на 25-ти въпрос в теста за 7-и клас
2015
[url=http://www.standartnews.com/balgariya-obrazovanie/kak_da_reshim_zadachite_ot_maturata-286286.html]Как да решим задачите от матурата

МОН сгреши отговора на задача 25 в теста за 7-ми клас, твърди ек … език и литература
2016
Не обезбългарявайте българското училище!
За грешката във въпрос №14 и баба Илийца
Драма с изпита по математика: Как ще се оценява сбъркана задача?
2017
Външното оценяване след седми клас е изпълнено с грешки и неточности
Няма ли най-после да се сложи край на грешките в изпитните матер …  МОН? Завинаги!!!
Просветното министерство призна за грешка в задача от изпита по  … ематика за 7 клас

Последна редакция: сб, 27 май 2017, 08:39 от One of you

# 16
  • София
  • Мнения: 15 198
- постига се една уравновиловка и най-добрите всъщност няма как да се изяват и добре да се отсеят от другите;
Кои са "най-добрите" и кои са "другите"?
Трябва ли да си математик, за да минаваш за способен и умен? Има деца, на които математиката не е сила, но са по-добри по други предмети и имат повече знания от един математик.
Кой казва, че трябва да си отличник по математика, за да не си в категорията "другите"?

# 17
  • София
  • Мнения: 17 921
magsyn, частично съм съгласна с Вас. И то в частта за математиката. Защото заради нехайство на МОН са ощетени не децата, чиито родители негодуват из форума, а тези, които са си начертали всичко точно, съобразили са къде е точката, отношенията им съответстват на чертежа. И точките за него биха им дали при други условия заслужената преднина, която в един момент може да се окаже решаваща. Но именно защото сгафиха за пореден път (колкото и да се опитват някои да омаловажат този факт),  великите мислители на МОН решиха да се измъкнат сухии да потушат страстите с даването на  същите точки и за несъответстващ чертеж.

Но за БЕЛ не съм съгласна. Всеки един текст , макар да се води неизучаван, ще е познат за някое дете,  за друго - не. За да се избегне това, би се наложило да се подбират разкази от типа на падналия се през 2010 "Вида", който с архаичния си език е много далеч и от четящите деца, поради което е по-лош избор според мен. Но в конкретния случай търсим под вола теле. Децата ми в школата по БЕЛ през 2014 са правили преразказ на друг откъс от "Войната на таралежите", а школата не е Веди..Всяка година има конспирации къде е бил преразказван  падналият се текст и  всеки път "виновниците" са различни, чувала съм за Веди, за Регалия, за Милениум, за Междучасие. Аз не претендирам да съм запозната в детайли с нещата по БЕЛ и все пак си мисля, че просто е по-добре да се падат самостойни разкази, а не части от романи, защото колкото и една глава да е обособена като отделна, тя неминуемо като герои и събития има връзка с предходните.

И да, съгласна съм с Виви (математиката ми е страст и многогодишна любов), но това не ми пречи да не приемам масовата заблуда с поставянето на знак за еквивалентност между само добър математик и  умно дете. Сякаш не толкова добрият математик не  може да е изявен много в хуманитарните науки, в изкуството, та даже и в биология, химия, физика, макар последните малко или много да са обвързани с мат. НВО не е за математици, то трябва да е на ниво, което да  е решимо от масата. Това не пречи във втори модул, разбира се, да има задачи, в които да има нещо повечко за съобразяване, с което да  се извърши пресявката  в горните интервали. А защо това с решаването от масата не се получава при дори лесни матури... многократно из форума са коментирани комплексните причини.

Последна редакция: пт, 26 май 2017, 22:27 от пенсионирана русалка

# 18
  • Мнения: 1 057
- постига се една уравновиловка и най-добрите всъщност няма как да се изяват и добре да се отсеят от другите;
Кои са "най-добрите" и кои са "другите"?
Трябва ли да си математик, за да минаваш за способен и умен? Има деца, на които математиката не е сила, но са по-добри по други предмети и имат повече знания от един математик.
Кой казва, че трябва да си отличник по математика, за да не си в категорията "другите"?


- ами то не е сложно за схващане - най-добрите са тези, които се справят най-добре с нещо; останалите са другите; и не разбирам защо го свързвате само с математиката? ама сигурно и най-добрия художник няма да се чувства на мястото си в СМГ... и точно това трябва да е ролята на тестовете - да разпределят децата в дадената област на много добри, средни, слаби; а това с лесни тестове (откъдето тръгна дискусията) не става; и не съм съгласен, че НВО трябва да е на ниво 'решимо от масите', поне не и докато е база за прием в гимназиите

Последна редакция: пт, 26 май 2017, 22:33 от Rumen_s

# 19
  • София
  • Мнения: 17 921
- постига се една уравновиловка и най-добрите всъщност няма как да се изяват и добре да се отсеят от другите;
Кои са "най-добрите" и кои са "другите"?
Трябва ли да си математик, за да минаваш за способен и умен? Има деца, на които математиката не е сила, но са по-добри по други предмети и имат повече знания от един математик.
Кой казва, че трябва да си отличник по математика, за да не си в категорията "другите"?



- ами то не е сложно за схващане - най-добрите са тези, които се справят най-добре с нещо; останалите са другите; и не разбирам защо го свързвате само с математиката? ама сигурно и най-добрия художник няма да се чувства на мястото си в СМГ... и точно това трябва да е ролята на тестовете - да разпределят децата в дадената област на много добри, средни, слаби; а това с лесни тестове (откъдето тръгна дискусията) не става
Дали? Wink В някой от випуските на СМГ имаше изявена балерина.. В тазгодишния випуск на една от езиковите има многократна републиканска шампионка по лека атлетика.. Та може спокойно да си доста добър не само в едно нещо.  И когато се говори за по-трудни тестове, все се зачекват тези по мат, при това винаги от родители на деца в МГ. Никой не драпа през годините за по-сложен изпит по БЕЛ.. Дали бихте искали на втори модул да се пише примерно поема? Ами някъде  в страната гарантирано има много добри деца, които ще напишат прекрасна такава, със същата елегантност, с която много добрият математичк ще реши състезателна задача. По тях ли да се равняваме тогава, с идеята  те да имат възможността да изпъкнат пред не толкова добрите, тези без литературни заложби? Състезания за засукани задачи и изпъкване има достататъчно, но изпитът не следва да е сред тях. Той не измерва заложби, а степен на усвояване на заложения  по прогарама  задължителен материал във всички училища, не в МГ.

И какво значи тестовете да разпределят в дадената област? Такава функция би имал отделен изпит за МГ...  Но универсален като сегашния, на база на който се приемат  деца в МГ, в ЕГ, в професионални гимназии, не може да има такава цел... И негативите от това се минимизират от училищата с промени в балообразуването посредством утрояване на оценката.

Последна редакция: пт, 26 май 2017, 22:45 от пенсионирана русалка

# 20
  • Мнения: 1 057
- постига се една уравновиловка и най-добрите всъщност няма как да се изяват и добре да се отсеят от другите;
Кои са "най-добрите" и кои са "другите"?
Трябва ли да си математик, за да минаваш за способен и умен? Има деца, на които математиката не е сила, но са по-добри по други предмети и имат повече знания от един математик.
Кой казва, че трябва да си отличник по математика, за да не си в категорията "другите"?



- ами то не е сложно за схващане - най-добрите са тези, които се справят най-добре с нещо; останалите са другите; и не разбирам защо го свързвате само с математиката? ама сигурно и най-добрия художник няма да се чувства на мястото си в СМГ... и точно това трябва да е ролята на тестовете - да разпределят децата в дадената област на много добри, средни, слаби; а това с лесни тестове (откъдето тръгна дискусията) не става
Дали? Wink В някой от випуските на СМГ имаше изявена балерина.. В тазгодишния випуск на една от езиковите има многократна републиканска шампионка по лека атлетика.. Та може спокойно да си доста добър не само в едно нещо.  И когато се говори за по-трудни тестове, все се зачекват тези по мат. Никой не драпа през годините за по-сложен изпит по БЕЛ? Дали бихте искали на втори модул да се пише приемрно поема? Амо някъде  в страната все има много добри деца, които ще напишат такава.. По тях ли да равняваме НВО, зада имат възможността да изпъкнат пред не толкова добрите? Състезания за засукани задачи има достатаъчно и изпитът не следва да е сред тях.

Ами точно заради такова мислене и образованието ни върви натам, важното е на децата да им е лесничко; и обичаме да се хвалим и даваме примери с единични изключения... и да, докато НВО по математика е начина за прием в СМГ трябва да е труден за масите и да отсява добрите; спирам, няма смисъл просто...

# 21
  • София
  • Мнения: 15 198
- ами то не е сложно за схващане - най-добрите са тези, които се справят най-добре с нещо; останалите са другите; и не разбирам защо го свързвате само с математиката?

Ами то не е трудно за схващане - защото Вие пишете за изпита по математика, който се очаквало да отсее "най-добрите" от "другите".

и да, докато НВО по математика е начина за прием в СМГ трябва да е труден за масите и да отсява добрите; спирам, няма смисъл просто...

Да сте сте чувал, че НВО по математика е начин за прием не само в СМГ?

# 22
  • София
  • Мнения: 17 921
 Никога не съм апелирала за това на децата да им е лесничко, не ми вменявайте неказани думи.. Но няма как да се дават трудни задачи на изпит, на който се явяват деца от обикновени училища с 4 часа мат в седмицата, които на всичкото отгоре са в пъти повече от тези в МГ. Не може изпитът да е съобразен с последните...

# 23
  • Мнения: 1 057
- ами то не е сложно за схващане - най-добрите са тези, които се справят най-добре с нещо; останалите са другите; и не разбирам защо го свързвате само с математиката?

Ами то не е трудно за схващане - защото Вие пишете за изпита по математика, който се очаквало да отсее "най-добрите" от "другите".

Точно така, изпита по математика трябва отсее добрите по математика от не толкова добрите по математика; останалото са си ваши тълкувания и не ми ги приписвайте моля

# 24
  • Мнения: 1 057
Никога не съм апелирала за това на децата да им е лесничко, не ми вменявайте неказани думи.. Но няма как да се дават трудни задачи на изпит, на който се явяват деца от обикновени училища с 4 часа мат в седмицата, които на всичкото отгоре са в пъти повече от тези в МГ. Не може изпитът да е съобразен с последните...

Ааа, може, може, че и е много лесно... примерно 12 елементарни задачи, 10 средно ниво, 2 сложни

# 25
  • София
  • Мнения: 15 198
Rumen_s, нищо не Ви приписвам. Цитирам Ви.

# 26
  • София
  • Мнения: 17 921
То всичко може, въпросът е доколко е уместно заради прием в определени гимназии да се вдига  нивото на изпита за всички с единствена цел пресявка на баш математици...  Та тогава истерията ще е пълна, тя не че сега е малка, в старанието си да "подготвят" отрочетата си за голямата сеч с тези 2-3 наистина сложни задачи, масово родители ще атакуват  накуп школи, частни учители, пробни изпити всяка неделя и платени състезания, а последните организации ще се възползват максимално от отворилата се ниша. А масовото училище съвсем ще абдикира с оправданието, че болшинството нямат знанията за такива задачи и обясняването им е загубена кауза. Като сте такъв активист и  приписвате на чуждото посредствено мислене сегашната бъркотия в образованието ни, действайте с размах ( и не на клавиатурата) не в посока промяна  сложността на НВО заради селекция на матаматиците, ами в посока издействане на отделен изпит за МГ. Това ще реши проблема.  Пример показателен е СУ. Имат изпит  математика 1 и математика 2. Който има желанието и претенциите да учи нещо тясно свързано с мат, изискаващо съответните знания и умения, при това в специалност, за която има конкуренцияна входа, се явява на  второ равнище с ясната мисъл, че задачите надвишават като сложност ученото по ЗП. Който не може да преоделее тази висока летва, отива на мат 1...  Или се пробва и на мат 2, никой не му пречи, ама се сгромолясва.. Действайте в тази посока..

Последна редакция: пт, 26 май 2017, 23:20 от пенсионирана русалка

# 27
  • Мнения: 1 057
за съжаление с отделния изпит няма да стане, тенденцията е точно обратната, за справка - случилото се с приема в МГ след 4-ти клас; и това защо - пак поради плачове на родителите, че много им идвало натоварването на децата; и поради масовото схващане, че държавата е компетентна да се занимава с всичко... а пък след това се реве от грешките в тестовете на същата тази компетентна държава; и се търси виновното лице; ама те лицата през годините се сменят, пък грешките все си стоят...

# 28
  • София
  • Мнения: 17 921
и това защо - пак поради плачове на родителите, че много им идвало натоварването на децата; и поради масовото схващане, че държавата е компетентна да се занимава с всичко...
Едва ли причината за станалото с приема в МГ след 4 клас са родители, мрънкащи  заради натоварването на децата... Та нали самите те  доброволно ги записват на курсове още от 2 клас, мъкнат ги на всякакви състезания. Да не би някой да ги е насилил?

Причината е другаде и тя е в целенасочената у нас политика на съсипване на доказали се в годините практики, училища..

И още нещо. Всеки гледа от собствената си камбанария, във Вашия случай - от  покрива на МГ. А как изпитите да селектират  при сегашния модел (понеже все пак него коментираме) най-добрите по химия, физика, биология? С оценката от училище ли? Ами ако детето не е било на олимпиадата? Или понеже те не представляват за Вас интерес, значи не следва да са предмет на дискусия? Кое ще ги отсее като по-добри, сложната задача по мат с доп. построение или есето по зададена тема (и двата варианта са хипотетично по-разчупена, по-сложна част от изпит, позволяваща по-прецизно разделение, но нямаща на практика нищо общо с  оценяване  на знания по химия примерно)?

Последна редакция: пт, 26 май 2017, 23:50 от пенсионирана русалка

# 29
  • Мнения: 6 582
Хайде и аз да се изкажа, докато чакам моя физико-математик да се прибере от нощен клуб..
Единствената уловка в тази задача е, че точка М е външна, иначе задачата е доста лесна, дори елементарна. И да второто подусловие противоречи на началното условие и виновният за това трябва да си понесе последствията. Не трябва заради това да се анулира задачата и не трябва да се дават точки за чертеж, на който т.М е вътрешна.

Общи условия

Активация на акаунт