Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 873
  • 748
  •   1
Отговори
# 360
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Момичета, дайте съвет как да помогна по математика. Точно в момента не мога да си позволя учител, трябва да се справим сами, поне колкото да избутат матурата (ІV клас са), пък нататък със сигурност ще търсим учител. Значи всичко, което може да се сметне на ум се справят чудесно. Умножават на ум едни двуцифрени числа, дето на мен ми е трудно да ги умножа без лист. Знаят лице и обиколка, устно го смятат и обясняват чудесно. Обаче не могат две много основни неща. Първо не могат да смятат на лист. Събиране, изваждане на много големи числа, умножение и деление на дву- и трицифрени... пълна мъгла. Изобщо не схващат на лист как става. А съм го обяснила поне 100 пъти. И госпожата още толкова. Не и не. Колкото могат на ум толкова.  Останалото в домашните с калкулатор. Ама на матурата... newsm78 И второ - текстовите задачи. Видят ли задача с текст - край, пълен блокаж. Ако аз им я прочета и им я нарисувам (ако е геометрична) я решават, никакъв проблем. Но ако я четат сами нищо не вдяват.
Много обяснявах и уж решавахме... никакъв напредък. И не знам какво да правя. Някакви съвети?  Hug

# 361
  • Мнения: 12 385
Имаш право да не ги пускаш на матурата. И без това е ужасна. А и нищо не зависи от нея, поне доколкото знам. В седми клас - също, но няма да получат точки и може да е проблем да влязат в желаното училище. За 12 клас, където е за диплома вече имат малко повече права. Там задължително се явяват, но имат право на калкулатор, на удължено време, на консултант. Само трябва да се заяви предварително в инспектората. Децата ни реално са деца със СОП и имат права като такива.
Иначе конкретни съвети не мога да дам. Моето е втори клас и още смята на пръсти. В момента мъчим таблицата. На тест са двойка до двойка. И аз съм в чужденка как да покрием минимума. А и не съм в София, тук възможностите за помощ са доста по-малко.

# 362
  • Мнения: 24 467
Савина, наблягайте на работа с текст. Това е основата по всички предмети, вкл. и по математика.
Моят от първи клас съм го хванала да рисуваме задачите, като идеята беше постепенно да се научи да го прави сам. Ми понаучи се и още се учи. Но с много упражнения, вкл. и през ваканциите. Даден тип задачи се обясняват и след това децата трябва да порешават задачи от съответния тип, докато ги разберат и започнат да ги правят сами. Измисляла съм даже аналогични на тези, които са дадени и ако не мога да намеря от другаде готови от дадения модел. Пишех ги на уърда, разпечатвах ги и му ги давах. Чак след като поразбере даден вид, минавахме към следващи. Иначе става каша.
Научи ги и да си записват съкратено условие на задачата - дадено, търси се, чертеж /не сам по геометрия има чертежи, доста алгебрични текстови задачи могат да се изобразят графично, за да се онагледят/.
Давай им и чисто езикова задачи за четене с разбиране - много са необходими. Четете текст и го обсъждайте, въпроси към текста. Има хубави помагала в тази връзка. Тези упражнения са основата на всичко друго.

За "матурите" в 4-ти клас съм съгласна с Мама Ру - това е едно голямо безсмислие. И за силните, и за слабите, и изобщо - за всички ученици.

# 363
  • Мнения: 924
Ние сме 7- ми клас и ни предстоят изпити. Колко време по- рано  може да се подаде в инспектората това за удължаване на времето?

# 364
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Да, знам за правата, но още нямаме нито ТЕЛК, нито дори епикризи. Не знам дали ще станат готови до матурите. ТЕЛКът със сигурност няма да е. Освен да говоря с директорката на добра воля да им разреши калкулатор, но много не ми се вярва да стане. Така или иначе обаче това е нещо, което трябва да научат рано или късно. Та ако има някаква хитрост или алтернативен метод, от който сте доволни, ще съм благодарна да споделите.

# 365
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Джуди, да препоръчаш конкретно помагало?

# 366
  • Мнения: 24 467
В четвърти клас НВО не е задължително и изобщо не е нужно да се ходи на него, ако дете има извинителна причина да не отиде, например може да се разболее. Тези "матури" за нищо не служат. Да не говорим и че показател дори обективен за нещо особено не са.

Споделям как ние се учим да решаваме текстове задачи, защото въпреки това ще ви е нужно, със или без матури, НВО-та, ТЕЛК и т.н. - колкото повече умения и знания се овладеят, толкова по-добре.
Децата с дислексия учат в картини, схеми, цветно, озвучено, ако щете тактилно и с движения - трябва да се впрегнат повече сетива и да се установи кое е водещо и ако може повечето информация да се усвоява през него.
Постоянно сме работили с цветни фулмастери, когато сме си обяснявали задачи.

Джуди, да препоръчаш конкретно помагало?

За четенето с разбиране ли?
За него взимам всичко за съответния клас, в което има такива задачи, защото на нас ни трябва повече тренировка, за да овладеем работата с текст.
Например:
Скрит текст:
Има много помагала. Като минете едно, почвате следващо.
Скрит текст:



# 367
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Благодаря!  Hug
За пръв път чувам, че матурите не са задължителни. Нашата госпожа от миналата година е в стрес и ни плаши с тези матури...  newsm78

# 368
  • Мнения: 24 467
Благодаря!  Hug
За пръв път чувам, че матурите не са задължителни. Нашата госпожа от миналата година е в стрес и ни плаши с тези матури...  newsm78

А каза ли ви какви ще са последиците за децата, ако не отидат на тези матури госпожата?
Моето дете се разболя сериозно на двете, на-вероятно от чисто притеснение, което му беше излишно привнесено. Е, завърши си и годината, че сега е вече и шести клас.
Карайте по-спокойно и гледай да свършите основната работа - децата да се ограмотят максимално добре и да могат максимално добре да развият заложеното у тях, въпреки проблема им.
Има си такива учители, които излишно стресират децата. Защото резултатите от НВО рефлектират върху тяхната лична оценка като учители. Но това не следва да касае учениците, нито родителите им.

# 369
  • Мнения: 924
Нашата учителка не искаше моя син да се явява на матура по  математика, за да не пада успеха на класа и аз не го пратих. тОй много не разбра, че я е пропуснал...нали е отнесен

# 370
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Не ни е казала изобщо, че има опция да не отидат. До колкото разбрах оценката от матурата (и то даже не е оценка, а точки) се вписват в удостоверението за завършено начално образование, но не влизат в годишната оценка. Не знам, ако няма точки какво се случва.  newsm78
Сега изчетох ЗПУО и Наредбата за приобщаващо образование и установих  всички улеснения, на които имаме право, които не са малко. Лошото е, че разрешаването им става след мноооого дълга и мъчителна административна процедура, която продължава месеци. Трябва първо да ни излязат епикризите, после ТЕЛК, после оценка от екип в училището (която продължава месеци), после изготвяне на индивидуален план за подкрепа и чак тогава. Ще минем, разбира се, по този път, нямаме избор, но няма да стане преди началото на следващата учебна година и то в най-добрия случай.  Rolling Eyes

# 371
  • Мнения: 24 467
Матурата в 4-ти клас е една кръгла нула.
Ако смятате, че ви притеснява си взимате болничен. Годишните оценки не се формират върху нея и децата си продължават напред.
Най-добре е държавата да не харчи пари за подобни безсмислия, но някой трябва и да печели от това - помагала да напечата, тестове да изготви, проверки да организира. Но ние пък не сме длъжни да хопаме по чужда свирка.
Както и са е.
Работете си по БЕЛ и математика, това е по-важно.

Последна редакция: пт, 05 апр 2019, 09:24 от Judy

# 372
  • Мнения: 8 587
Има ли разлика в проблема на двамата? Като вид и степен на затрудненията?
Почти не. И двамата пишат доста добре, четат по-лошо, отколкото пишат, но не безкрайно лошо. С математиката и двамата са зле, като единият е малко по-добре, но пък другият е по-внимателен и по-старателен, така че всъщност неговите оценки са по-добри.
Тестовете са голяма драма. Вчера правихме в къщи пробна матура по български. Диктовката чудесно, почти нямат грешки. После обаче имаше въпроси по текст - там е пълна трагедия. А въпросите не бяха никак сложни.  ooooh! Госпожата ги е оценила на 2 и 4. А защо 2 като на диктовката има само 1 грешка на цялата диктовка, не разбрах. Все си мислех, че поне за 3 ще стигне...  Rolling Eyes
Абсолютно вярна диктовка е 5 точки, а за тройката трябват поне 6 точки т.е диктовката да е без грешки и да има верен отговор поне на още един въпрос .

# 373
  • Мнения: 12 385
Доколкото видях критериите и една грешка да има на определени думи не дават точки. Което не е правилно за мен. Ами ако детето допусне друга грешка? Струва ми се, е копираме сляпо американците.
На мен пък още в първи клас педагогическата ми каза, че може да не я пускам на тези изпити.

# 374
  • Burgas, Bulgaria
  • Мнения: 3 563
Здравейте  ,момичета!
Не зная как да започна .Тя е почти на 7години .Септември ще е първи клас .
Трудно  и е в градината още от яслата .Тя и малко е ходила ,защото боледува  много .Когато е в къщи и с нас ,семейството е дете бяс , устата и не спира , закача се , измисля всякакви щуротии и какво ли не .
На вън ли сме - друг човек .Стои плътно до мен ,не говори .
В градината по същият начин-влиза, сяда на столчето, слага ръцете отзад и не мърда и не гъква .Учителките казват, че е ангелче, но това не е тя.
Тя ми е второ дете .Направи ми впечатление  миналата година, че много трудно  научи стихотворението "Аз съм българче "  ,всъщност  така и не го научи , думата българче ,толкова сме я повтаряли и накрая  все е  - бъРгъРче .
Тази година отново се подготвяхме със стихчета ,буквално по два реда . Трудна работа ,то милото ме гледа в очите иска ,а не става . Всеки ден ме молеше да говоря с госпожите да не я карат да ги казва . За Коледа 4 реда стихче ,смени две думи и край ,така го научи ,а как го изрецитира- гледаше ме в очите , а аз поклащах глава ухилена до ушите  .Цялата зала се обърна да види ,кого гледа така детето , но го каза ,цялото и то високо ,защото обикновено мънка .
От месец е в къщи ,вирус и след него Варицела .Взех тетрадките от градина, за да не изостава. Мъкаааа ....
Думата банан и 6 кутийки празни ,задачата е да попълнят колкото звука чуват .Да ,но хитрушата разбрала ,че винаги остава по една празна кутийка и на този принцип всичко и е вярно .Иначе изобщо не може да усети ,според мен гласните .
Питам я КУЧЕ с кой звук започва ,след размисъм казва К ,а с кой звук завършва....отговаря  Ч ,все едно не чува Е .
Показвам М и до него А .Слагам ги едно до друго ,обяснявам, че са другарчета и трябва бавничко една след друга да каже буквичките - НИЩО .Изобщо не може да ги свърже .
А когато се измори ,което е бързо според мен, става пълна каша.
Пише Г  ,Е ,5,Б на обратно , като бърка понякога  5 и Б.
Последното ,което искам да  споделя  е ,че за нея ред няма в тетрадката, ако не съм и на главата. Казвам и да напише двата реда с чертички .Започва ,пропуска, вторият ред го кара отзад напред  или от средата ...
Леле аз съм страшно безотговорна ,чета какво ви пиша и не мога да  повярвам, че толкова години се оставям на учителки и роднини ,да ми обясняват ,че понеже  не ходи редовно на градина ,заради това е така .
Беше минавал логопед ,казал и когато говори да си поема въздух ,туй то  .
Между другото, говори перфектно руски ,сама  се научи .
Уф ,много дълго се получи ,прощавайте...



.

Общи условия

Активация на акаунт