Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 833
  • 748
  •   1
Отговори
# 315
  • София
  • Мнения: 2 431
Проверка на слуха, доколкото знам, може да се направи в ИСУЛ

# 316
  • Мнения: 11 743
    Не е достатъчно да заведете детето на логопед, и те се специализират. Заведете го на специалист по дислексия или в детската психиатрия на Александровска болница за обследване. Разбира се не пречи да проверите слуха, но по-вероятно не е там проблемът. Вероятно наистина става въпрос за дислексия. Права сте и че детето не иска да учи, защото му е трудно. Миналата година бяхме с моето дете във вашата ситуация. Много се форсират нещата, а това е в ущърб на децата. Ще се справи детето, подкрепете го, но притискайте и изисквайте умерено. Диктувайте срички и думи само с една съгласна, а след това с другата - Ж/ Ш, М/ Н, К/Г. Така по-лесно детето ще се научи да различава звуците и да ги изписва. Скоро (може би през април) диктовките ще се подобрят значително. Нужна е и работа със специалист, но във втори клас четенето и писането значително ще се подобрят и детето ще започне да настига другите деца. Няма да е идеално, но ще бъде с приемлив брой грешки. Ако имате ресурсен и логопед в училище те евентуално могат да помогнат, ако нямате възможност да водите детенцето на специалист. Но първо направете обследване, за да се установи какъв точно е проблемът.

    Последна редакция: сб, 23 фев 2019, 15:51 от Mama Ru

    # 317
    • София
    • Мнения: 1 609
    Mama Ru, благодаря за отговора. Ще се поинтересувам.

    Вчера видях една от тези диктовки, които е объркала - тя всъщност е заменила "ж" със "з", "т" с "к" : писала е "снезната", "зеркви" (т.е. "жертви" - текстът е за вълка). Написала е "зорфо" вместо "зорко" също, "рижев" вместо "рижав"; "крък" вместо "кръг". Това са ѝ грешките, общо взето; с другите задачи се е справила без грешка.

    Ще запиша час за консултация със специалист и ще продължим според резултатите от обследването.

    # 318
    • Варна
    • Мнения: 40
    Възможно е да е проблем със слуха. Дъщеря ми е така - леко увреден слух, не дочува определени честоти, не е за апарат, но се отразява. Заменя звучни с безвучни, общото говорно развитие изостава. Заведете я при специалист УНГ. За съжаление не съм от София и не мога да дам препоръки за конкретен лекар.

    # 319
    • София
    • Мнения: 1 609
    Ние отидохме на обследване; становището е, че има проблем с фонематичния слух, а не с физиологичния слух. Данни за дислексия няма на този етап. Сега ще работим по проблема с фонематичния слух и ще проследяваме как протича ограмотяването и ако изскочат някакви специфични проблеми, ще действаме съответно.

    # 320
    • Мнения: 24 467
    Сега ще работим по проблема с фонематичния слух и ще проследяваме как протича ограмотяването и ако изскочат някакви специфични проблеми, ще действаме съответно.

    А можеш ли да споделяш как работите. Много деца имат този проблем. Моето, съответно, също. Въобще не може да долови разлика между произнасянето на "твои" и "твой", както и между някои сходни звуци, което е една от причините за проблема му.
    Споделете техники от ваши упражнения тук. Мисля, че ще бъдат полезни за доста хора.

    # 321
    • София
    • Мнения: 1 609
    Judy, да, ще споделям. Ние сега започваме, днес ще бъде първата сесия и ще споделя какво са правили.

    # 322
    • Sofia
    • Мнения: 9 789
    Здравейте. Присъединявам се към вас, за съжаление. Оказа се, че едното ми дете е с дислексия, другото е още в процес на диагностициране, но според мен и то върви натам.
    Въпросът е от тук нататък какво да правим. Ще им взема учителка, която да учи с тях. Ще ходят на логопед и евентуално на ЕЕГ фийдбек, но това го мисля още. Ще съм благодарно, ако ме насочите към решаване на административните въпроси. Има ли смисъл от ТЕЛК, от ресурсен учител и т.н.  Ще съм благодарна за всякаква информация. Сигурно тези неща са обсъждани неведнъж, но не мога да изчета цялата тема.

    # 323
    • Мнения: 910
    При нас няма много полза от ресурсен учител, но нас ни диагностицираха чак  на 12. Според мен завизи и от ресурсния. Хубавото е, че на изпитите след 7-ми клас има някакви привилегии (не съм 100% сигурна), например удължаване на времето и човек, който да го пита дали е разбрал въпросите и да го побутва като вземе да блуждае. От няколко месеца сме с ресурсен разлика не забелязвам, но и малко време е минало може би. Предполагам, че ако сте още малки ще има по-голям ефект.

    # 324
    • Sofia
    • Мнения: 9 789
    Никак не сме малки. На 11 са.

    # 325
    • Мнения: 24 467
    Здравейте. Присъединявам се към вас, за съжаление. Оказа се, че едното ми дете е с дислексия, другото е още в процес на диагностициране, но според мен и то върви натам.
    Въпросът е от тук нататък какво да правим. Ще им взема учителка, която да учи с тях. Ще ходят на логопед и евентуално на ЕЕГ фийдбек, но това го мисля още. Ще съм благодарно, ако ме насочите към решаване на административните въпроси. Има ли смисъл от ТЕЛК, от ресурсен учител и т.н.  Ще съм благодарна за всякаква информация. Сигурно тези неща са обсъждани неведнъж, но не мога да изчета цялата тема.

    Зависи от конкретното състояние на детето /децата/. Някои се справят сравнително добре при малко повече и по-целенасочена работа и проявено постоянство и е по-добре така. Зависи от вида и степента на проблема.
    По-добре си прочети тази и предходните теми или поне тази. Наличието на проблем го предполага. Не е нещо маловажно, като в темите за почивки и хотели.

    # 326
    • Мнения: 11 743
    Здравей Савина. Аз изкарах ТЕЛК на моето дете. При нея има и дискалкулия, и диспраксия и я водят със Смесено специфично разстройство на развитието. Дадоха й 50%, което значи 350лв на месец, вместо 45лв. Дава право на СОП и ресурсен, логопед и психолог. При нас викат от ресурсен център. Отказах, защото конкретно в нашия град третират децата като деца от помощно училище, не покриват програмата и пишат на детето оценка по БЕЛ и математика, която не позволява да учат в нормална гимназия и остават без средно. В други части на страната ресурсното е доста полезно, подпомага детето и то не изостава. Моят съвет би бил щом можеш да си позволиш да наемеш учител, нека той да е ресурсен, защото те имат по-специална подготовка да работят с деца с обучителни затруднения. Документът дава право на допълнително време на изпитите в края на степен, т.н външно оценяване. Мисля и че при кандидатстване след 7клас дава предимство, но там нека кажат по-опитните, моето дете е втори клас. Доведете децата в Русе в Асоциация Дислексия. Ще поработят с тях и ще дадат насоки за работа у дома. С деца, които не са от града работят и по цял ден, и в събота. Платено е - 30лв за 60минути. Обикновено един урок е 90мин, но зависи от капацитета за работа на детето, ние работим по 60 мин.

    Последна редакция: пт, 15 мар 2019, 15:20 от Mama Ru

    # 327
    • Мнения: 910
    Може ли да ми разясните моля, какъв е пътя да си изкараме ТЕЛК?На мен ми обясниха, че трябва да внимаваме да не минем на качествени оценки. Едва тогава няма да има диплома и да кандидатства в разни училища след 7-ми клас. Класната ни уведоми, че никой няма да му се занимава да мине на качесвени оценки, защото е голяма галимация за учителите ( не им се занимава- доклади, обяснения, отчети.....), но аз имам едно наум и го наблюдавам дали му пишат оценки и ако не се отказвам от помощта им. Има места в някой гимназии и техникуми за деца със СОП, но каква файда като няма да има диплома.

    # 328
    • Sofia
    • Мнения: 9 789
    Липсата на диплома не зависи от ТЕЛК-а според мен. Понеже и работя с деца с увреждания, от родителите знам, че децата минават на определен период през комисия в инспекторат по образованието, която определя дали детето е за масово училище на обща програма, за масово училище на индивидуална програма или за специализирано училище. Ако е в масово училище на индивидуална програма или в помощно училище не получава стандартна диплома, а само удостоверение, с което няма право да кандидатства в университет.

    # 329
    • Мнения: 11 743
    Парушева, с направление за ТЕЛК от личен лекар, Епикриза от специалист, педагого-психологическа характеристика от училище, изследвания, ако имате такива, удостоверение за раждане и лична карта на единия родител отивате в картотеката и подаване заявление от името на детето да се яви на ТЕЛК. Ще получите писмо с дата и час. В посочения ден се явявате с детето и ако са поискани и други изследвания или епикризи с тях на комисия. След 14 дни, ако не обжалвате заверяване ТЕЛК решението в картотеката.

    Общи условия

    Активация на акаунт