https://happy-at-home.com/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D … %BE-%D0%BF%D1%8A/
Някои от признаците, които могат да насочат мисълта на родители и учители за подобен проблем в предучищната възраст са:
Много ранно прохождане без период на пълзене или прекалено късно прохождане при детето също с кратък или липсващ период на пълзене.
Закъсняване в проговарянето и трудности при правилно изговаряне на думите /особено многосричните/ и формиране на изречения.
Хващане на химикалка или молив по необичаен начин и обща несръчност и некоординираност – трудности при връзването на връзките на обувките, трудности при хвърляне и хващане на топка, несамостоятелност при хранене и обличане.
Бъркане на посоките – ляво – дясно и нагоре – надолу, обръщане на числата: напр.числото 12 се разпознава като 21 и т.н.
Трудности при наизустяване на стихчета и имена и много лесно се разсейва.
Въпреки някои от горните признаци, детето е много умно и често чува и забелязва неща, които другите пропускат.
Симптоми, които се забелязват когато детето тръгне на училище:
Сериозни трудности при четене и особено когато е на глас и видимо неразбиране смисъла на думата, която чете. Много лесно се уморява и бърка думи и букви със зрително подобни на тях. По време на четене детето започва да се оплаква от световъртеж и главоболие и съобщава за движения на буквите, което вижда по време на четене и писане.
При писането детето прави грешки като замества букви със зрително сходни на тях. Когато преписва пише неправилно най-обикновени думи. Характерно е, че често продължава да държи неправилно химикалката и пише изключително бавно и с много усилия успява да научи писането на буква или дума. Не успява да синхронизира разстоянието между думите и да спазва редовете когато пише.
По математика детето изпитва големи трудности при пресмятане с преминаване през десетица, умножение и деление. Често използва пръстите си за да реши елементарни задачи.
Детето продължава да бърка ляво и дясно и много трудно се ориентира в дните от седмицата, разсеяно е и не може да се ориентира в реда и часа на училищната програма.
Често децата с дислексия имат слаба памет за факти и случки, които не са лично преживени и мислят главно чрез образи, картини и чувства, без звукове и думи – имат слаба вътрешна реч .
http://priobshti.se/article/strategii-v-pomosht-na-prepodavaneto … preduchilishtna-i
"В предучилищна възраст е важно учителите да умеят да разпознават маркерите за дислексия, но на този етап не е възможно формално диагностициране, защото процесът на ограмотяване не е стартирал или е в много начална фаза. По-скоро на това образователно ниво учителят следва да може да открие индикаторите за възможни бъдещи дислексични трудности и да вземе мерки преди началото на формалното ограмотяване. Идеята е да се действа превантивно и детето да бъде подкрепено, преди да започне да изживява провали при опитите си да се научи да чете и пише.
Индикаторите, които са описани по-долу, имат за цел да ви дадат идея за типовете силни и слаби страни, които се проявяват в ранна възраст в случай на дислексичнен тип затруднения. Важно е да отбележим, че това в никакъв случай не е контролен списък (чек лист) и че всяко дете срещащо дислексични трудности съчетава различни силни и слаби страни у себе си...."
Възможни силни страни
творчески заложби – умее да рисува, да пее и свири, показва усет за цветовете и мелодиите
добро боравене с играчки за конструиране – често предпочита дейности, които да извършва с ръцете си вместо само да гледа нещата в учебниците
бързо мислене и съобразяване – често стига до отговора, докато останалите деца все още работят по задачата
Възможни трудности, свързани с езика и речта
разменя реда на думите в изречението
произношение на многосрични думи – затруднява се в произнасянето на многосрични думи като обърква местата на сричките или ги изпуска
трудности при употребата на познати думи (както когато думата сякаш „ни е избягала”)
Други ранни индикатори
случай на дислексия в семейството или на други специфични затруднения – трябва да се има предвид, че самият родител може да не знае, че има дислексия и да не е диагностициран, но да проявява дислексични затруднения
липса на доминираща ръка – използва еднакво добре и дясната, и лявата си ръка
слаб контрол на движенията – трудности, както с грубата, така и с фината моторика
трудности с вниманието
затруднения при следването на инструкции
трудности при последователността на събития, месеци, т.н.
забавена обработка на информацията
Възможни затруднения с паметта
затруднения с кратковременната памет
затруднения с активната работна памет
затруднения със запомнянето на последователности (последователността на дните от седмицата, месеците от годината, на буквите в азбуката)
Възможни затруднения със слуховата преработка на информацията
трудно чува рими – например в редицата кон, слон, трон, море ще се затрудни да каже коя е излишната дума
трудности при тактуването и пляскането в ритъм
затруднения със слуховата дискриминация – чува поп вместо боб
затруднения със слуховата памет – например не може да запомни съобщение чуто по телефона
Възможни затруднения със зрителната преработка на информацията
нарушения в зрителната конвергенция
погледът не остава стабилен на страницата
зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон)
слаба ориентация ляво-дясно
бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три
затруднения с визуалната памет
Други трудности
с координацията –тромавост на движенията
с организационните умения
при следването на инструкции
с концепцията за време
бъркане на ляво и дясно
трудности с последователността
с фината моторика – пише твърде нечетливо
трудности при запомнянето на таблицата за умножение
сънуване с отворени очи / изключване – най-вече, когато задачата му е трудна
фрустрация/ недоволство от себе си/ ниска самооценка/ бягане от час – децата се чувстват зле и не могат да си обяснят какво не е наред с тях
https://psychology.framar.bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%B4%D0%B0-%D1 … D1%82%D0%B8%D0%B5
http://pedagogika.bg/2017/05/05/disleksiq-prichini-simptomi/
https://neuro-therapy.eu/2018/02/15/which-are-the-unnoticed-symphoms-of-dyslexia/
https://zdrave.rozali.com/zaboliavaniia-zdrave/disleksiia-bolest … a-na-geniite.html
Става въпрос за разпознаване на симптомите и за започване на работа с децата дори не в предучилищна, а в още по-ранна възраст.
Но ние нали сме 100 години назад и 100 км вляво, та...