Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 816
  • 748
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 24 467
Има индикатори за проблема, които могат да се открият и изследват още в тази възраст. И това по белия свят не случайно се прави.
 
https://happy-at-home.com/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D … %BE-%D0%BF%D1%8A/

Скрит текст:
Например:

Някои от признаците, които могат да насочат мисълта на родители и учители за подобен проблем в предучищната възраст са:

Много ранно прохождане без период на пълзене или прекалено късно прохождане при детето също с кратък или липсващ период на пълзене.
Закъсняване в проговарянето и трудности при правилно изговаряне на думите /особено многосричните/ и  формиране на изречения.
Хващане на химикалка или молив по необичаен начин и обща несръчност и некоординираност – трудности при връзването на връзките на обувките, трудности при хвърляне и хващане на топка, несамостоятелност при хранене и обличане.
Бъркане на посоките – ляво – дясно и  нагоре – надолу, обръщане на числата: напр.числото 12 се разпознава  като 21 и т.н.
Трудности при наизустяване на стихчета и имена и много лесно се разсейва.
Въпреки някои от горните признаци, детето е много умно и често чува и забелязва неща, които другите пропускат.

Симптоми, които се забелязват когато детето тръгне на училище:

Сериозни трудности при четене и особено когато е  на глас и видимо неразбиране смисъла на думата, която чете. Много лесно се уморява и бърка думи и букви  със зрително подобни на тях. По време на четене детето започва да се оплаква от световъртеж и главоболие и съобщава за движения на буквите, което вижда по време на четене и писане.
При писането детето прави грешки като замества букви със зрително сходни на тях. Когато преписва пише неправилно най-обикновени думи. Характерно е, че често продължава да държи неправилно химикалката и пише изключително бавно и с много усилия успява да научи писането на буква или дума. Не успява да синхронизира разстоянието между думите и да спазва редовете когато пише.
По математика детето изпитва големи трудности при пресмятане с преминаване през десетица, умножение и деление. Често използва пръстите си за да реши елементарни задачи.
Детето продължава да бърка ляво и дясно и много трудно се ориентира в дните от седмицата, разсеяно е и не може да се ориентира в реда и часа на училищната програма.
Често децата с дислексия имат слаба памет за факти и случки, които не са лично преживени и  мислят  главно чрез образи, картини и чувства, без звукове и думи – имат слаба вътрешна реч .

http://priobshti.se/article/strategii-v-pomosht-na-prepodavaneto … preduchilishtna-i

"В предучилищна възраст е важно учителите да умеят да разпознават маркерите за дислексия, но на този етап не е възможно формално диагностициране, защото процесът на ограмотяване не е стартирал или е в много начална фаза. По-скоро на това образователно ниво учителят следва да може да открие индикаторите за възможни бъдещи дислексични трудности и да вземе мерки преди началото на формалното ограмотяване. Идеята е да се действа превантивно и детето да бъде подкрепено, преди да започне да изживява провали при опитите си да се научи да чете и пише.
Индикаторите, които са описани по-долу, имат за цел да ви дадат идея за типовете силни и слаби страни, които се проявяват в ранна възраст в случай на дислексичнен тип затруднения. Важно е да отбележим, че това в никакъв случай не е контролен списък (чек лист) и че всяко дете срещащо дислексични трудности съчетава различни силни и слаби страни у себе си...."

Скрит текст:
Възможни индикатори в предучилищна възраст

Възможни силни страни

творчески заложби – умее да рисува, да пее и свири, показва усет за цветовете и мелодиите
добро боравене с играчки за конструиране – често предпочита дейности, които да извършва с ръцете си вместо само да гледа нещата в учебниците
бързо мислене и съобразяване – често стига до отговора, докато останалите деца все още работят по задачата
Възможни трудности, свързани с езика и речта

разменя реда на думите в изречението
произношение на многосрични думи – затруднява се в произнасянето на многосрични думи като обърква местата на сричките или ги изпуска
трудности при употребата на познати думи (както когато думата сякаш „ни е избягала”)
Други ранни индикатори

случай на дислексия в семейството или на други специфични затруднения – трябва да се има предвид, че самият родител може да не знае, че има дислексия и да не е диагностициран, но да проявява дислексични затруднения
липса на доминираща ръка – използва еднакво добре и дясната, и лявата си ръка
слаб контрол на движенията – трудности, както с грубата, така и с фината моторика
трудности с вниманието
затруднения при следването на инструкции
трудности при последователността на събития, месеци, т.н.
забавена обработка на информацията
Възможни затруднения с паметта

затруднения с кратковременната памет
затруднения с активната работна памет
затруднения със запомнянето на последователности (последователността на дните от седмицата, месеците от годината, на буквите в азбуката)
Възможни затруднения със слуховата преработка на информацията

трудно чува рими – например в редицата кон, слон, трон, море  ще се затрудни да каже коя е излишната дума
трудности при тактуването и пляскането в ритъм
затруднения със слуховата дискриминация – чува поп вместо боб
затруднения със слуховата памет – например не може да запомни съобщение чуто по телефона
Възможни затруднения със зрителната преработка на информацията

нарушения в зрителната конвергенция
погледът не остава стабилен на страницата
зрителна чувствителност (затруднения при четене на черен шрифт на бял фон)
слаба ориентация ляво-дясно
бъркане на подобно изглеждащи букви и цифри. Напр., „я” написано като английското “R”, бъркане на „З” голямо ръкописно и „Е” голямо ръкописно и цифрата три
затруднения с визуалната памет
Други трудности

с координацията –тромавост на движенията
с организационните умения
при следването на инструкции
с концепцията за време
бъркане на ляво и дясно
трудности с последователността
с фината моторика – пише твърде нечетливо
трудности при запомнянето на таблицата за умножение
сънуване с отворени очи / изключване – най-вече, когато задачата му е трудна
фрустрация/ недоволство от себе си/ ниска самооценка/ бягане от час – децата се чувстват зле и не могат да си обяснят какво не е наред с тях

https://psychology.framar.bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%B4%D0%B0-%D1 … D1%82%D0%B8%D0%B5

http://pedagogika.bg/2017/05/05/disleksiq-prichini-simptomi/

https://neuro-therapy.eu/2018/02/15/which-are-the-unnoticed-symphoms-of-dyslexia/

https://zdrave.rozali.com/zaboliavaniia-zdrave/disleksiia-bolest … a-na-geniite.html

Става въпрос за разпознаване на симптомите и за започване на работа с децата дори не в предучилищна, а в още по-ранна възраст.
Но ние нали сме 100 години назад и 100 км вляво, та...

Последна редакция: пн, 05 ное 2018, 16:52 от Judy

# 286
  • Мнения: 8 452
Моля, да споделите къде в Пловдив мога да тествам детето си за дислексия?

# 287
  • Мнения: 910
Аз не съм от Пловдив, но ме насочиха и съм много доволна от център "Спектър". Страхотни специалисти.
https://centerspectar.alle.bg/

# 288
  • Мнения: 60
В началото имаше колебания, беше го страх, срам, неудобно, но настъпи момент, в който сам реши и поиска подкрепа от госпожата да кажат на децата. В това беше нейната сила. Така им обясни, че никой не му се подиграва, че не знае таблицата, че чете бавно. Никой не го приема за различен, а е равен с тях.

Браво на госпожата и на вас! Това е от голямо значение за самочувствието на детето.

# 289
  • Мнения: 378
Здравейте!
Синът ми е първи клас и вече четири месеца четенето и писането са мисия невъзможна. Преди две години посещаваше логопед, но не сме коментирали възможна дислексия. Всъщност след първия преглед, на който присъствах и аз, не сме обсъждали нищо.
След отчайващите опити за диктовки през ваканцията, започнах да се замислям, но след прочетеното тук почти не ми останаха съмнения.

Много благодаря, Джуди, за изчерпателни я пост!

Можете ли да ми препоръчате специалист в София или да се ориентирам направо към Русе?

# 290
  • Мнения: 11 737
За София може да отидете в Александровска болница - детска психиатрия Св. Никола. Там е екипно - психиатър, логопед и психолог. Но се чака доста за обследване след първата среща. При моето дете обаче се оказа, че освен дислексията има и дискалкулия, което се води вече Смесено специфично разстройство на развитието и с диагнозата (в Русе ще дадат само становище) подадох за ТЕЛК и ни дадоха 50%. Този месец предстои ново явяване за продължаване. В Русе обаче ще ви дадат насоки за работа вкъщи и ако е нужно ще идвате за корекции периодично за ден-два. Като през това време ще работят интензивно с детето. Така, че аз препоръчвам и двете.
Като човек,който миналата година премина през първи клас - не се отчайвайте. През март-април нещата ще се променят. Стиснете зъби и работете с детето, но без да го притискате прекалено. Нормално всяко дете трябва да започне да чете и пише до края на март. Това е срокът за ограмотяване и приключване на буквара. Програмата е кошмарна, разработена върху слабите страни на децата ни, но е факт и ние се борим въпреки нея. Във втори клас определено ще е по-леко. Как сте с математиката?

# 291
  • Мнения: 24 467
Подкрепям идеята за комплексно посещение в София и в Русе.
И, рах, имате и лято пред вас. Лично аз тогава най-качествено работя с детето. На спокойствие отделяме внимание на важните неща и трудностите.

# 292
  • Мнения: 378
Благодаря ви, момичета!
С математиката проблеми няма, даже е напред, но диктовките направо ме отчайват. Четенето е още по-зле, почти никакво, чете буква по буква, заедно ги свързваме в срички и накрая няма идея какво е произнесъл. Разменя местата на буквите и после се прави, че чете като налучква какво пише по спомени. Изобщо не съм очаквала, че няма да се научи, в градината все го хвалеха колко рисува, конструира, вкъщи смяташе, въпреки че още не говори правилно и твърде лесно се разсейва, забравя какво е правел.

# 293
  • Мнения: 11 737
Ще се научи, спокойно. За начало - вземете комикс, или бебешка книжка с много малко, но непознат текст. Нека се пробва там да чете. Дори и ред-два да са. Четенето и писането също така са свързани. Сега доста се бърза. Джуди миналата година ми даде добър съвет, който проработи - диктувате само с една съгласна - срички и думи. Трудно е да се измислят, че и изречения, но няма как. Нека осмисли звуковете. Ако ви се играе направете комплект от букви - малки и големи (много отдавна 70-те и 80-те години на миналия век ги продаваха като задължителни със специална папка) и да реди срички и думи. Някога не се бързаше - писахме срички, после думи докато стигнем до изречения. За диктовки пък абсурд да се говори толкова рано. Сега времената са други. Играйте и на какавиди види - намисляте дума, нещо, което е около вас или по вас и казвате първата буква, а детето отгатва думата. Ние я играем буквално навсякъде. Тази година тръгнаха на салса моите и там децата се заразиха и на почивката ме викат при тях да играем. Нашите диктовки станаха разбираеми (с досещане) едва в края на април. Лятото малко работихме, но вече детето пише диктовки с поносимо количество грешки (ако се постарае), ако е насила са по две на дума. Големият проблем при дъщеря ми е математиката, но и там има проблясъци вече. Така, че спокойно. Ще се случат нещата. Но потърсете и професионална помощ и насоки.

# 294
  • Мнения: 11 737
За новите мами на дечица в първи-втори клас - моята щерка, която освен дислексията има и дискалкулия е изкарала 18т/50т на "Аз, природата и света" на СБНУ. В първи клас ходи само на "Аз и буквите" и беше много щастлива от грамотата за участие, а аз - от 4-те точки, които получи. Тази година участва на всички състезания на СБНУ без математика. Това я прави щастлива и й повдига самочувствието, кара я да чувства, че и тя може, че макар и с трудности не е по-различна от останалите. Най-трудната в първи клас беше точно това - детето вижда, че не се справя с неща, с които останалите се справят и това я подтискаше, караше я да се чувства глупава и я демотивираше.

# 295
  • София
  • Мнения: 3 470
Аз вече не помня кога и къде бях чела, че четенето по букви е проблем. Някъде по руски сайтове на логопеди бях видяла, че децата с дислексия ги учат да четат с едни кубчета, на които са написани срички. Направих и на моето такива и с тези кубчета правихме и думички. Така разбра, че трябва да чете на срички, а не по букви. Но това с прочитането на първата сричка и доизмислянето на думата, много му пречи.

# 296
  • Мнения: 11 737
За четене на срички има и друг метод - рисувате цветенце с шест листенца - в центъра е съгласна, а в листенцата - гласните. Прокарвате пръст от съгласната към гласната и казвате сричката. Така с всички листенца/срички. После обратното - от гласната към съгласна. Докато ги научи. След това минавате на следващата съгласна.
При моето дете логопедката работи по друг метод - наслагване. Казва първата буква, към нея добавя следващата, леко удължава, за да добави следващата и така докато прочете  думата. Прецени, че
той е по-подходящ за нея. И наистина още след като й го показа един-два пъти детето започва да прави опити за четене. Т.е имаше видим резултат.
Може да пробвате и работа с глина или пластелин - детето изработва букви от материала и прави срички от тях.
Когато учих дъщеря ми да познава буквите (5,5-6-годишна беше) използвах един пъзел азбука. Тя бъркаше букви с еднакъв елемент Г, Т, Б; Р, Б, В; Л, П; М,И... Започнах да ги подреждам на групи и да обяснявам елементите, от които е съставена всяка буква, да сравнявам с другата, като изтъквам прилики и разлики. Това много помогна на детето ми, тъй като то изпитва затруднения да направи сравнение на два обекта, да "види" общото и различното. Освен това прокарвах пръстчето й по всяка буква, повтаряйки я.
В първи клас се оказа, че не може да асимилиран елементите, когато започнаха слятото изписване. Отново (благодаря, Джуди) започнахме с елементите на всяка буква. Пишеше първо буквата. След като научи гласните започнахме да учим съгласните. Пишеше първо няколко реда буквата, след това сричките с нея, след което думи и накрая словосъчетания и изречения. М - ма,  му, ми, мо, мъ, ме и обратно - ам, им... - мама, Мими, има...- Мама има име. Мама мие Мими.... И така с всяка буква. Първо минахме съгласните, които бъркаше, после и с останалите. В същото време в час (ноември, декември) вече пишеха диктовки текст. През февруари разбрах, че тя не пише, защото не може, темпото й е бавно... Казах на учителката да пише колкото успява. В старанието си да успее почеркът се развали ужасно, излизаше от линията... Но през април вече успяваше да пише и декодира звуците в букви достатъчно бързо, за да пише четивни диктовки. Днес вече пише с целия клас, класната все още диктува според нейното темпо, но то се подобри значително и не пречи на останалите, т.е не ги бави. Нещо повече, диктовката й докарват положителна  оценка на самостоятелните работи . Но стресът за всички беше огромен.

Последна редакция: нд, 06 яну 2019, 07:08 от Mama Ru

# 297
  • Мнения: 3 496
Е, то и тук децата , всички, ги учат да четат на срички. В буквара са сложени при всяка дума срички, и след това под думите има дъгичка за всяка сричка от думата.
Но по старата програма, първо учеха всички гласни. И след това съгласните и всички срички с тях- ма, ме, му... и обратни. И на моето дете, както е писала Мама РУ, със стария буквар и беше по- лесно. Всъщност учихме по него. С новия ред на букви и беше трудно.

# 298
  • Мнения: 11 737
Моето дете специалистката по дислексия я научи да чете с наслагване, а не на срички. Така прецени, че е по-подходящо за нея. Явно за всяко дете е различно. А руските кубчета издават различен звук.

# 299
  • София
  • Мнения: 3 470
Хартиени са, не издават звук и си направих сама.

Общи условия

Активация на акаунт