ШЕСТИ за СЕДМИ и НВО по МАТЕМАТИКА

  • 23 874
  • 316
  •   1
Отговори
# 15
  • Русе
  • Мнения: 11 918
   Това, че аз решавам задачите за 15 минути, не означава нищо. Постоянно следя седмокласната тема и отбелязах високите резултати на форумските деца. Обаче общото положение далеч не е такова. В Русе, където няма практика да се посещават допълнителни курсове с цел подготовка за НВО, резултатите са красноречиви над 30 порцента двойки .  Занимавам се с математика и работя с детето си, което няма такова мислене и определено много се затруднява с този предмет. Постига високи оценки общо взето, но на практика не разбира голяма част от понятията, въпреки че използвам най-различни методи за онагледяване и осмисляне. Знам мантрата - трябва да се решават много задачи. Това е ключът към автоматизиране, но не и към формиране на самостоятелно мислене. Тазгодишните задачи точно провокираха известна доза прилагане на осмислени правилата, нещо към което не е била ориентирана системата от самото начало и затова и масовите резултати са с такъв характер.

# 16
  • Мнения: 40 832
 Тазгодишните задачи точно провокираха известна доза прилагане на осмислени правилата, нещо към което не е била ориентирана системата от самото начало и затова и масовите резултати са с такъв характер.

Точно затова правлиният подход е да се набляга на мисленето, а не да се профанизират изпитите с типови задачи.

# 17
  • София
  • Мнения: 18 024
Тазгодишните задачи точно провокираха известна доза прилагане на осмислени правилата, нещо към което не е била ориентирана системата от самото начало и затова и масовите резултати са с такъв характер.

Точно затова правлиният подход е да се набляга на мисленето, а не да се профанизират изпитите с типови задачи.

+1 Peace

Аз пък не разбирам довода на автора за понятията. Наподобява ми позицията му вчерашното изказване на професор Гроздев за 1 зад, че децата били свикнали като видят х, да мислят за уравнение и така зададеното условие ги подвеждало. Та първа задача е по силите и на петокласник.. Едно добре подготвено дете не се подвежда толкова лесно. Би подходило еднакво, ако му кажат: Разложете многочлена или разложете полинома. Или:  За коя стойност на параметъра p са еквивалентни/равносилни уравненията?  Или: Решете уравнението/ намерете корените на уравнението. Взаимозаменяемите понятия ги има в учебниците/помагалата.

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 09:53 от пенсионирана русалка

# 18
  • Русе
  • Мнения: 11 918
  Правилният подход не се свежда до изпита, а до формирането на това мислене в обучението. При положение, че над 30% от децата не могат да изкарат и 3 без допълнително обучение в къщи или чрез курсове, нещо сериозно куца в системата.

# 19
  • София
  • Мнения: 124
За мен не е проблем дали пише тъждествено равен или израз или уравнение, за мен е проблем, че децата не се учат да мислят, а само да решават типови задачи и само ако малко се мръдне от формулировката и край. Като погледнах 17 задача с обясненията разкрийте скобите и т.н. щях да получа инфаркт. То бива всичко смляно и изплюто, ама това вече е подигравка.
За мен е проблем, че не се мисли в посока научаване на децата (трябва повече часове с упражнения), а винаги в посока, промяна на формата и треперя с какво ще ни изненадат догодина.
Аз съм завършила преди повече от 20 години и реших теста без проблем. Защо ли? Ами сигурно, не защото съм по-умна от сегашните деца, а защото съм разбрала принципа на решаване и това е за цял живот.
Моето дете е 6 клас и реши теста без проблем, като пропусна задачите с еднаквост.
202uu

Не знам защо, ние родителите, а още по-зле и вие учителите, трябва да поощряваме мързела на някои деца. Ами нека си поразмърдат мозъците и започнат да учат. ЧЕТЕНЕ, МИСЛЕНЕ И РЕШАВАНЕ .... това си трябва! Няма нужда от постоянно сваляне на летвата!
Как хората, решавали задачи преди 20 години, се справят без проблем, а видиш ли днешните не могат?
Ееее, ами замислете се, не е проблема в задачите...

# 20
  • София
  • Мнения: 571
Ей, накарахте и мен да решавам задачи  Grinning
Аз съм много зле с математиката, последно съм учила в 10 клас. Но ще вържа тройката. Реших за 15 минути задачите до 13. По-късно ще пробвам и останалите от първи модул.
Сега сериозно - темата задава много сложни въпроси и много за размисъл. И е нужно да се говори, защото 16 000 двойки не е нормален резултат. Трябва нещо да се промени в програмата, методите на учене, часовете, броя на учениците в класовете...
Моето дете изкара отлична оценка на НВО, но с цената на огромен труд. От една страна, действително влезе в математиката, но от друга - дали е нормално да се решават толкова много задачи и едно дете да се отделя от интересите си, защото примерно не му е останало време да прочете една книга?
На мен не ми харесва ограниченото време на тези тестове - това е стрес и препиране - неща, на които педагогическата теория не гледа с добро око.
И нещо да кажа за професора по математика - защо той не наблегна на очевидната грешка в теста - липсата на осмата хипотенуза на чертежа и каза, че МОН са си свършили прекрасно работата? Нали този център за контрол на училищното образование е към МОН, нали и човек от МОН следва да провери задачите? И откъде имаше вчера резултатите на децата от 125-то?

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 15:06 от мюмла

# 21
  • Мнения: 30
За мен не е проблем дали пише тъждествено равен или израз или уравнение, за мен е проблем, че децата не се учат да мислят, а само да решават типови задачи и само ако малко се мръдне от формулировката и край. Като погледнах 17 задача с обясненията разкрийте скобите и т.н. щях да получа инфаркт. То бива всичко смляно и изплюто, ама това вече е подигравка.
За мен е проблем, че не се мисли в посока научаване на децата (трябва повече часове с упражнения), а винаги в посока, промяна на формата и треперя с какво ще ни изненадат догодина.
Аз съм завършила преди повече от 20 години и реших теста без проблем. Защо ли? Ами сигурно, не защото съм по-умна от сегашните деца, а защото съм разбрала принципа на решаване и това е за цял живот.
Моето дете е 6 клас и реши теста без проблем, като пропусна задачите с еднаквост.
Явно не сте ме разбрали правилно. Никъде не съм казал, че задачите са трудни! Напротив, стават все по-лесни като математика и все по-увъртяни като условия. Мисленето трябва да позволява да се решават трудни задачи, а не да се използва за разбиране на глупави условия. Това е! Просто се боря за коректни условия на задачите!

# 22
  • Мнения: 21 455
Увъртяни като условия?

Коренът на уравнението е...
Решенията на неравенството са....
Дължините в сантиметри на страните на триъгълник могат да са...
Нормалният вид на (х-0,2)2 е многочленът...
Изразът х+ 1/4 е тъждествено равен на....
Пресметнете стойността на всеки от изразите......... и сравнете получените числа.
Мога да продължа, но няма смисъл.
Миналата година имаше даже задача, подходяща за четвърти клас.

Задача 1: Намерете лицето на правоъгълник, ако дължината му е 27 см, а широчината е три
пъти по-къса от дължината.

Задача 2: Едната страна на правоъгълник е 18 cm, а другата му страна е три пъти по-къса от нея. Обиколката на правоъгълника е....

Едната задача от НВО 2015 за четвърти клас, а другата от НВО 2015 за седми клас.

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 16:37 от Дидева

# 23
  • Мнения: 30
Тазгодишните задачи точно провокираха известна доза прилагане на осмислени правилата, нещо към което не е била ориентирана системата от самото начало и затова и масовите резултати са с такъв характер.

Точно затова правлиният подход е да се набляга на мисленето, а не да се профанизират изпитите с типови задачи.
Ето една готина геометрична задача, която се решава с мислене и фантазия:

Кои триъгълници се разделят от някоя своя височина на два равнобедрени триъгълника?

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 16:58 от Ivo_Ivanov

# 24
  • out of space
  • Мнения: 8 573
Ще споделя впечатления от миналата година.
На матурата се е паднала задача за трапец, масово в училищата не е стигнало време да се преподаде за тази фигура.
Ако детето не ходи на уроци е много вероятно после да се издъни, заради такива пропуски.

# 25
  • Мнения: 1 153
Запис, за да мога да следя темата.

# 26
  • София
  • Мнения: 571
Аз реших още няколко задачи. На трите поредни геометрични задачи с единия чертеж и аз тръгнах да използвам данните от първата задача, за да реша втората. И стана мазало  Embarassed. На задачата със симетралите пък не знаех правилото за медианата и правоъгълния триъгълник (обясниха ми я  Simple Smile) и не успях да я реша, но пък това седмокласниците си го учат.
Задачата с хипотенузите ми се стори много лесна. С туриста - също. Вярно, много бързо слизане от върха е направил, но да кажем, че е бил спортен тип. Снегорините - също ми се видя лесна. Задачата с оценките - също. Алгебричните задачи след 13 ги пропуснах. Май вързах четворката.
Съгласна съм, че ученето е процес и е нужно време, за да се случат нещата и да се натрупа опит. На нас ни е много по-лесно, отколкото на седмокласниците, защото имаме много по-голям опит от тях.

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 19:02 от мюмла

# 27
  • Мнения: 486
Господин Иванов,
ако искате подкрепа трябва да ни обясните по-добре тезата си. Ние не сме математици и педагози, поне не всички. Трябва да ни обясните по-добре, какво не е наред с тестовете. Че има проблем всички усещаме.

# 28
  • Мнения: 976
     Мнение на нематематик.
     1. Основен проблем в нашето образование е, че липсват (или са рядкост) Личностите, хората, отдадени на преподавателската професия.
     2. Когато се появи някой отдаден, без да има личен интерес за борбата, която е повел, се намират хиляди противници, и - се налива вода в мелницата на...МОНстъра.
     Всички виждат, че такъв кош двойки е ненормален, че такъв вагон школи и частни уроци, за да влезеш в гимназия, също е ненормално...
     Хайде да бъдем градивни, не да нападаме този, който е развял байряка, па макар и с черешово топче!

# 29
  • София
  • Мнения: 18 024
Проблем има с нивото на масата, с подготовката в някои училища, с незаинтересоваността на някои учители/родители/деца, с процъфтяването на школи за паралелно образование, едва ли някой го е отрекъл това. Но не виждам поблемът да се изразява в това, което казва господинът. Дидева е цитирала достататъчно задачи от изпитите, които са си най-нормално  формулирани и разбираеми като условие. Бих помолила за обяснение как следва да са формулирани същите тези задачи, така че да бъдат разбрани от горките, подведени  от супер завъртяните формулировки седмокласници.

Общи условия

Активация на акаунт