Дъщеря ми е в 4 клас, с трудности най-вече в математиката и логическото мислене. Когато беше в 1 клас се сблъскахме с проблема, минахме обследване в св. Никола (отне месеци), в резултат е диагностицирана със "разтройство в развитието на рецептивната и експресивната реч". Минахме ЕКПО, които излезоха с документ, че е дете със СОП. След което кандидатствахме (през училището беше тогава, сега не знам как е) към регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование и имаме следния документ:
...
Скрила съм личните данни на детето и училището.
Това, което ме притеснява е, че пише, че подкрепата е само за началния етап на образовения. Тя работи с ресурсен учител (тази година е веднъж седмично, предишните беше мин 3 пъти), логопед и психолог. Работим и в къщи, но работата с тези специалисти ѝ е много полезна, а и тя вече е свикнала, даже си трупа въпроси към всяка от тях. Разбрала е, че с психоложката може дори да сподели за "проблеми" с брат си. Това, върху което имаме още много труд, а аз не съм компетентна да предложа в домашни условия, е най-вече работата с психолога - Катерина е много незряла за възрастта си, отделно изобщо не се оправя с пари и с часовника и това я прави много несамостоятелна, а оттам и много нерешителна. Също така не усеща ирония, доста буквално приема шеги и закачки, съответно се сърди или реагира като се затваря в себе си. Понякога го формулира като "днес бях тъжна, защото..." някой нещо ѝ казал. Иска ми се да продължи да работи с екипа. Има ли процедура по удължаване на срока на "подкрепа" или се започва от начало? Пак ли да се насочвам към св. Никола, как се процедира при изтичане на одобрения период?
Има и още нещо, ние се преместихме в друг квартал. Тази година не сменихме училището - водим я и я взимаме, но съм се замислила дали от 5 клас да не я преместя в по-удобно до новия ни дом училище. В този смисъл, ако някой може да ми препоръча училище в района на Сливница и Опълченска (кв. Банищора), в което има работещи специалисти, ще ми е много от полза. Аз работя срещу 23СУ и също ми е вариант, ако решим (и я убедим) да смени училището. Ще бъде трудна адаптация и не съм убедена, че мога да си позволя да ѝ го причиня, вероятно ще е по-лесно да пътува много, но не и да смени училището...това все още го обмислям.
Допълнителната подкрепа според ЗПУО се предоставя краткосрочно или дългосрочно. краткосрочната е за една година или един етап, а дългосрочната - за повече от един. След изтичане на етапа, за който е предоставена допълнителната подкрепа, се прави нова оценка на потребностите на детето и се решава да се предостави ли отново допълнителна подкрепа или не. Просто при някои деца проблемите се израстват и наваксват, но това, по мое мнение и от практиката ми, се случва рядко.
Практиката е за деца, които имат вече установен проблем и особено медицински документ за това, допълнителната подкрепа да се предоставя отново, просто при вас ще е до завършване на прогимназиален етап на образование и след това отново ще се направи оценка на потребностите и ще се предоставя пак подкрепа за първи и втори етап на гимназиален етап от средното образование. Според мен нямате причина за притеснение. Единственият проблем би бил, че новата оценка на потребностите отнема малко време в началото на учебната година, за Вашия случай - в пети клас и допълнителната подкрепа ще започне около ноември в пети клас.
Това, което Вие можете да направите е, в края на четвърти клас да подготвите етапни епикризи от следящите детето специалисти в "Свети Никола" и още в първите дни от учебната година да подадете заявление за нова оценка на потребностите от екипа в училище, придружена с актуални медицински становища, за да може оценката да се направи бързо. Но все пак кога училището ще прати докладите в Регионалния център и ще има оценка и от тях, зависи от броя на децата, които се оценяват в съответното училище за учебната година.
По отношение на училището, проверете в сайтовете на училищата дали имат назначени ресурсни учители, психолози и логопеди. Това би означавало, че специалистите от екипа ще са на щат в училището и това би улеснило работата с тях. Макар че и ако идват от Регионалния център за личностно развитие, пак ще си вършат работата, но обикновено те работят в няколко училища и са в движение.
Надявам се да съм обяснила разбираемо и да съм разсеяла притесненията Ви. Ако има нещо неясно - питайте.