БДС или фонетика?

  • 38 746
  • 401
  •   1
Отговори
# 60
  • Варна
  • Мнения: 25 236
Точно... едно време имаше пишещи машини, а не компютри, съответно се е пишело (почти) само на кирилица. Сега, когато все по-често се налага да се пише и на латиница определено е по-лесно и удобно да се помни само едно разположение на клавишите.

# 61
  • Мнения: 21 407
  
Значи остава учителя да ме е излъгал за изискванията  #Cussing out Ако някой е по-запознат с тези програми, моля да сподели!

Откъде да знам? Според дъщеря ми учителката издирва "червеничката", разбирай буквата по БДС, щото просто не я знае къде е, като е свикнала да пише на фонетична. Сигурно затова иска и децата да пишат на фонетична.

сама избра още като малка онова, което й е удобно.



 Значи на детето ти му е по-удобно да пише Г, като натиска G и само го е избрало? Вместо да запомни разположението на означените кирилски букви... Интересно.   Laughing

  Месечинка, хайде моля ти се. На деца втори-трети клас да им се налага толкова да пишат на латиница, че да им е по лесно да изписват буквите от родния си език като минават през латинското им съответствие, някак не ми се вярва.
 Просто родителите им са свикнали да пишат на фонетична, дават им да си играят на компютъра от малки и  оттам до късна възраст пишат по форумите точно на шльокавица вече, щото им е все едно на кирилица или на латиница, те си знаят латинските клавиши и друго не ги интересува, въобще не си правят труда и да сменят.
 

Последна редакция: чт, 18 фев 2016, 16:18 от Iris04

# 62
  • Варна
  • Мнения: 25 236
Iris04,
на шльокавица пишат основно тийновете, които прекрасно знаят фонетичното разположение на кирилските букви. Просто ги мързи да превключат.

# 63
  • Мнения: 25 568
Това поне по наблюдения в/у моето дете и приятелите й преди да започнат да учат ИТ в училище. Имаме и БДС на компютъра, но никога не го е докосвала, сама избра още като малка онова, което й е удобно.
Може за други деца да е удобно на кирилица и латиница да помнят различни системи, но според мен са изключения...

Като колко малка? Преди или след като се научи да пише на български?  Laughing
Нормално е, след като вие сте я научили на вашия начин, да свикне с него и да го предпочита. Ако обаче в училище я бяха научили да пише на БДС преди вас, положението щеше да е съвсем различно.
А за това, че щяло да им е трудно да пишат на различни системи, изобщо не съм съгласна. Ръкописно как пишат с български и латински букви? Трудно ли превключват, или се научават да не смесват езиците?
Същото е и с клавиатурите. Даже няколко човека по-горе дадоха пример със себе си и че не е проблем на български да пишат на БДС, а на чужд език - със съответната клавиатура. Всичко е въпрос на навик.

# 64
  • Мнения: 46 488
Значи на детето ти му е по-удобно да пише Г, като натиска G и само го е избрало? Вместо да запомни разположението на означените кирилски букви... Интересно.   Laughing...
Въобще нямам спомен как се е научила, със сигурност не сме ние. Беше се вманиачила да учи руски и си търсеше сама клипчета, явно интуитивно е налучквала буквите, едва ли е по таблица е работила  Mr. Green

Как` Сийка, 1 клас. Можеше вече да пише.
Не мога да сравня писането с клавиатурата, пише си се еднакво. Или вашите деца различават а на английски с а на български? Simple Smile

# 65
  • София
  • Мнения: 4 547
Какви страсти, какви емоции се вихрят в тази тема. Дали се пише на една или друга подредба на клавиатурата има толкова малък принос към неграмотността и мързела (визирам писането на шльоковица), че въобще не си заслужава да се споменава в такава връзка. Писането на шльоковица се появи заради писането на sms-и на латиница. Впоследствие това се пренесе по форуми и др. подобни.
А по отношение на това кое как трябва да се учи в училище, ОК, нека да е БДС. Но бихте ли ми обяснили какво всъщност има да се учи newsm78. Децата не учат за машинописки, как да си разполагат пръстите за най-бързо писане и т.н. Разположението на клавишите се научава в процеса на използване на клавиатурата, а не с някакво нарочно учене. Та не разбирам каква е тая драма, която така яростно се обсъжда цели 5 страници.

# 66
  • Мнения: 25 568
Но бихте ли ми обяснили какво всъщност има да се учи newsm78.

Десетопръстния метод. Как да пишат вярно. Как да пишат, ако щете, и прословутото ѝ. Simple Smile
Как да форматират текст. Как да водят кореспонденция. Има си правила и в това отношение. Едно време тези неща се учеха в часовете по машинопис, защото не на всеки се налагаше да ползва пишеща машина. Днес всеки пише на клавиатура - компютри, таблети, телефони... Едно такова умение е много по-полезно, отколкото зубренето на дати и факти, от които няма никаква житейска полза.
Между другото, десетопръстен метод учат децата и в другите страни, на своите си езици.

# 67
  • София
  • Мнения: 4 547
Но бихте ли ми обяснили какво всъщност има да се учи newsm78.

Десетопръстния метод. Как да пишат вярно. Как да пишат, ако щете, и прословутото ѝ. Simple Smile
Как да форматират текст. Как да водят кореспонденция. Има си правила и в това отношение. Едно време тези неща се учеха в часовете по машинопис, защото не на всеки се налагаше да ползва пишеща машина. Днес всеки пише на клавиатура - компютри, таблети, телефони... Едно такова умение е много по-полезно, отколкото зубренето на дати и факти, от които няма никаква житейска полза.
Между другото, десетопръстен метод учат децата и в другите страни, на своите си езици.
Всичко, което си написала, е полезно и трябва да се учи. Но единственото, което има отношение към избора на клавиатурна подредба, е десетропръстният метод, защото (мисля за всички е ясно) той е удобен за БДС подредбата и неподходящ за фонетичната. НО, развиването на този вид умения не са заложени в програмата за обучение по ИТ. Съмнявам се и някой от учителите по този предмет да има такива умения, освен ако не е учил някога машинопис. Та в този ред на мисли не смятам, че очакванията ви към преподаването на ИТ са особено реалистични.

Да си допълня поста. Стана ми интересно, какво в крайна сметка е заложено в програмата по ИТ и намерих това:

Обобщена тема: Текстова информация
Очаквани резултати
Ученикът:
-  умее да въвежда цифри;
-  умее да открива клавиши с букви от
българската азбука при БДС подредба
на клавиатурата;
-  умее да въвежда текстова информация
чрез клавиатурата на ниво отделни
символи и цели думи.

Това е извадка от програмата за 1-ви клас. Прегледах и тази за 2-ри. Там няма нищо, свързано с клавиатурната подредба. Учителката, която си е измила ръцете с обяснение, че нарежданията за фонетичната са "от горе", явно не е искала да обяснява, че на нея й е по-лесно с фонетичната. А и това с табличките за съответствие на буквите е някаква самоинициатива.

Последна редакция: чт, 18 фев 2016, 19:53 от mlv

# 68
  • Мнения: 25 568
А какво пречи да се подготвят учителите, за да преподават адекватно на учениците и да ги учат на наистина полезни неща?  Grinning
Не се иска много - само малко желание.
Между другото, синът ми научи десетопръстния метод за писане на английски в рамките само на няколко часа от курса му по езика. Точно в начална степен беше – втори, трети или четвърти клас, не помня – когато са като попивателни и много бързо усвояват подобни умения.
Има и онлайн уроци, тренинги на всички езици – никаква сложнотия не е самият учител да усвои този метод, а не да учи децата да "кълват" само с два пръста...
Темата започна зловещо да ми напомня нещо, прочетено наскоро – закупуват се скъпи животоспасяващи кувьози и подобни уреди, само че лекарите, които трябва да ги ползват, не умеят да работят с тях.  Confused
В училищата – нещо подобно. Купуват се компютри, но не се инвестира в квалификацията на учителите.

# 69
  • София
  • Мнения: 3 824
Почти съм сигурна, че в програмата до 10-11клас никъде не е заложено обучение по БДС или фонетика (т.е. машинопис). Машинописът няма място в програмата по ИТ на малките Simple Smile Предполагам, че учителят е казал подобно нещо, защото нямат клавиатури с отбелязани букви по БДС.

Иначе аз пиша десетопръстно на български и използвам БДС. На български пиша много по-бързо отколкото на английски, т.к не ми се налага да поглеждам клавиатурата. Отдавна се каня да се науча десетопръстно и на английски, ама все няма време.

# 70
  • София
  • Мнения: 4 547
Елл, би ли споделила някакви източници за учене на десетопръстната Praynig Не съм учила машинопис, но съм писала на пишеща машина и знам колко по-лесно е. По стечение на обстоятелствата свикнах с фонетичната и пиша доста бързо, но може и по-бързо. А и доста често ми се налага да пиша разни неща, та ще ми е от полза.

# 71
  • Мнения: 25 568
Почти съм сигурна, че в програмата до 10-11клас никъде не е заложено обучение по БДС или фонетика (т.е. машинопис). Машинописът няма място в програмата по ИТ на малките Simple Smile

И с Лиляна бяхме обсъждали преди този въпрос. Въпрос на желание от страна на учителя е да научи учениците си.
А би трябвало това да залегне в програмата – елементарна компютърна грамотност. Не всички деца ще станат програмисти, но всички ще пишат на някакъв вид клавиатура, ще съставят документи, проекти, курсови работи, доклади...
На практика малко от тях могат да формулират едно просто заглавие, камо ли някакъв свързан логически текст.

# 72
  • Мнения: 46 488
Такааа... Разпитах аз детето и явно във всяко училище е различно, правилата се определят от преподавателите. При тях учителката е приела, че ще ползват БДС. Учудих се как се справя, отговорът беше - ужасно е, абсурд, тайно си минавам на фонетика и си правя задачите  Embarassed

Машинописът няма място в програмата по ИТ на малките Simple Smile
Това май е отговорът. Двата предмета неща нямат нищо общо.

# 73
  • София
  • Мнения: 3 824
Елл, би ли споделила някакви източници за учене на десетопръстната Praynig Не съм учила машинопис, но съм писала на пишеща машина и знам колко по-лесно е. По стечение на обстоятелствата свикнах с фонетичната и пиша доста бързо, но може и по-бързо. А и доста често ми се налага да пиша разни неща, та ще ми е от полза.
За съжаление не мога да споделя. Аз я учих преди 12-13 години от един учебник на сестра ми по машинопис, ама за компютър (на НФСГ май беше учебника). Дори не се сещам къде е вече.

Как` Сийка, машинописът им е най-малкият проблем. Форматирането и редактирането на текст е големият препъни камък. Изготвянето на презентации също.

# 74
  • София
  • Мнения: 4 547
Почти съм сигурна, че в програмата до 10-11клас никъде не е заложено обучение по БДС или фонетика (т.е. машинопис). Машинописът няма място в програмата по ИТ на малките Simple Smile

И с Лиляна бяхме обсъждали преди този въпрос. Въпрос на желание от страна на учителя е да научи учениците си.
А би трябвало това да залегне в програмата – елементарна компютърна грамотност. Не всички деца ще станат програмисти, но всички ще пишат на някакъв вид клавиатура, ще съставят документи, проекти, курсови работи, доклади...
На практика малко от тях могат да формулират едно просто заглавие, камо ли някакъв свързан логически текст.
Проблемът е, че учителите по ИТ нямат нужната подготовка за това. Те са хора завършили висше с математика или компютърни науки и изкарали курс за учителска правоспособност (евентуално) по ИТ (или както там се води). Съмнявам се да са учили десетопръстната на БДС. А и ако погледнеш програмите, в този 1 час седмично по ИТ кое по-напред да учат децата. Уменията за бързо въвеждане на текст не е приоритет.

Общи условия

Активация на акаунт