За образователните системи по света и у нас

  • 224 799
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 3 480
  • София
  • Мнения: 62 595
амбър, за един учител в музикалното училище Зайченцето бяло (то и аз го давам като тест, знаеш ли как изпъкват всички с-та, ц-та, ш-та и каквото се сетиш) е толкова информативно, колкото и за един треньор по гимнастика да накара едно дете да върви по права линия, да му види структурата на тялото и как отскача и как се движи. Познай как едно фалшиво или неритмично пеещо дете ще просвири добре на пиано или на чигулка. Точно толкова, колкото едно тромаво дете ще стане гимнастик.

# 3 481
  • Мнения: 3 048
Така и не разбрах какъв е проблемът с приемните тестове и с какво дискриминират останалите (стига да не е ситуация, при която не можеш да отидеш първи клас в най-близкото ти училище).

ЗИП-овете са три часа седмично и се различават между училища и паралелки (и без да има приемен изпит). За първолаците добър процент от общите брой седмични часове. Та има ли дискриминация или неравен достъп до образование?

Сериозна дискриманация е общоизвестният факт, че които иска да я докара донякъде трябва да ползва школи и частни уроци, а не всички могат да си ги позволят в равно количество и качество. Не са изпитите и подбора в някои училища.

# 3 482
  • Мнения: 1 479
По скоро там е "Богатият на джоб е богат и на ум" май.
Да.
Интересувам се от начините на измерване на интелигентността... и мога да ти кажа, че от линкове като твоите могат да се впечатлят само хора, които нищо не знаят по въпроса.
Четенето с разбиране явно е  проблем не само за учениците в България.
Така и не разбрах какъв е проблемът с приемните тестове и с какво дискриминират останалите... Сериозна дискриманация е общоизвестният факт, че които иска да я докара донякъде трябва да ползва школи и частни уроци, а не всички могат да си ги позволят в равно количество и качество. Не са изпитите и подбора в някои училища.
Задавате въпрос и сама си отговаряте. Изпитите са необходимото условие за качествен подбор. Идеята по която върви ЕС е че ранният прием чрез изпити/тестове  при ОСНОВНОТО образование сегрегира учениците, защото нарушава равнопоставеността. Като изключение от общото правило законодателите са изключили  специалните и специализираните у-ща по разбираеми причини.

Няма да се спирам за обществената полза от такова решение, защото си мисля, че в България това е почти неприложимо с оглед и на ресурсите:
Seven big myths about top-performing school systems
http://www.bbc.com/news/business-31087545
Виж Полша:
http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2014/11/18/2421745_polski_e … a_izvurshi_burzo/

Приемането пък само с резултати от олимпиади и други състезания е в дълбоко противоречие с тази "доктрина" (при основното образование), защото изисква надстандартни знания.
С оглед на горепосочените факти и др. подобни бях за запазването на мат.у-ща под формата на специализирани, защото този статут повече ги защитава и им дава по голямо поле за развитие.

"Финландския модел" практически е почти неприложим в България - нямаме нито хомогенно общество (другарката Andariel е на друго мнение  Simple Smile), нито пари, нито време за такива експерименти.

Последна редакция: пт, 01 сеп 2017, 09:35 от plamenhk

# 3 483
  • София
  • Мнения: 62 595
аха,пробрем е, но не мой проблем. Незная защо си се хванал толкова за тези идеи, но се повявяваш периодично като някакъв мисионер, който идва да обясни на диваците какви диваци.

# 3 484
  • Мнения: 3 048
Няма да се спирам за обществената полза от такова решение, защото си мисля, че в България това е почти неприложимо с оглед и на ресурсите:
Seven big myths about top-performing school systems
http://www.bbc.com/news/business-31087545
....

Благодаря за линка, това е интересно четиво.
Образователна система, която отчита всички тези аспекти, обаче, е мираж за нас. В смисъл, че трябва да се променят дооста много неща плюс манталитета ни в известен смисъл.
Та премахването на възможности, каквито представлява приема в МГ след пети клас (съжалявам, че не позволиха и на езиковите гимназии да правят това) ограничава към момента, а не създава предпоставки за по-добро образование.
Нека има промени, които да обезсмислят прием в по-различно училище, и после няма да трябва да го премахват, сам ще си отпадне.

# 3 485
  • Мнения: 1 479
ти сериозно ли с тези линкове си мислиш, че ти доказват тезата?
Интересувам се от начините на измерване на интелигентността ... мога да ти кажа, че от линкове като твоите могат да се впечатлят само хора, които нищо не знаят по въпроса. Включително твоите твърдения заголямата пропаст и т.н.
Същинска махленка си - много говориш (Мнения: 31 56 !!!), но нищо не казваш. Прилича ми направо на словесен ексхибиционизъм. Joy
В такъв случай като специалист (по голям от харвардските и др. светила) трябва да искаш закриването на приема от 5кл, защото всичките над 172 научни студии извършени от 20г на миналият век до сега, доказват точно неефективността от подобно селектиране на децата.
Виж:
What One Hundred Years of Research Says About the Effects of Ability Grouping and Acceleration on K–12 Students’ Academic Achievement
Findings of Two Second-Order Meta-Analyses
 http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654316675417
 Joy

Ама иначе се интересуваш от интелигентността, а ?
.. премахването на възможности, каквито представлява приема в МГ след пети клас ... ограничава към момента, а не създава предпоставки за по-добро образование.
Несъмнено а бъдещето изглежда още по песимистично - интелигенцията се "изпарява" а простотията се "сгъстява". За някои катализатори на този процес не е поликоректно да се говори. По добре е да ги отричаме по примера на Andariel .

# 3 486
  • София
  • Мнения: 62 595
Защо да искам закриване на паралелките от пети клас? Влизането там е въпрос на упорита подготовка основно и тези паралелки не са за откриване на математтически гениЙ, а предвид голямата разлика в качеството на обучението в различните училища, са начин детето да получи по-добро обучение в по-подбрана среда. Едно нормално развиващо се дете с добра подготовка за изпитите, има шансове да влезе колкото всяко друго нормално дете с добра подготовка. Всичко се учи, имам ги математическите читанки, по които се готвят - те не са направени за гении, за за съвсем нормални деца. Моите невремето не са кандидатствали, защото нямаше смисъл- все още в кварталното училище подготовката беше добра. Но ако сега трябваше да имам дете в малките класове, щях автоматично да го запиша на курсовете за СМГ. Та, драги ми Пламене, айкюто няма много общо, а на тези умни глави от Харвард , готова съм да се хвана на бас, че нямаше да им дреме за друго, освен детето им да е в добро училище.

# 3 487
  • Мнения: 19 284
 
Което е много по-лесно и по-малко сегрегиращо, отколкото цялото семейство да трябва да си купи къща и да се премести в район с добри училища.

# 3 488
  • Мнения: 1 479
Защо да искам закриване на паралелките от пети клас?
Логически извод от несъстоятелните ти твърдения.
Влизането там е въпрос на упорита подготовка основно и тези паралелки не са за откриване на математтически гениЙ, а предвид голямата разлика в качеството на обучението... айкюто няма много общо...
Говориш сякаш си правила изследвания на тази група деца. "Голямата разлика в качеството на обучението" на тази група деца както в домашни условия , така и в у-ще, не мислиш ли че изисква и по голям праг на средният им IQ отколкото този за страната при изучаването и усвояването на несравнимо по труден материал ?
А за математическият субтест формиращ практическото математическо мислене (който е интегрална част от теста за IQ) дори не говоря.
Не знам дали са "гении", но несъмнено голяма част от тези деца са природно надарени и доста е неуместен сарказма ти с терминологията "гений" 2 пъти повторена в един сравнително малък откъс.

Говориш ми за "средна хубост" на образованието. Как ще се постигне при това поддимензирано финансиране*, при намаляване на българската популация и увеличаване на малцинствената ? То самото качество на българската популация намалява чрез миграция на най знаещите и можещите в чужбина. И положението все повече ще се влошава,т.е. ако перефразирам "на една каца с л@йна една шепа мед не стига".
* когато в Полша плащаха 4000 евро на ученик, в България сумата беше около 1350 лв.
Решението аз виждам в селектирането, като се намери някаква по приемлива за оправдание форма   за изваждането им от системата на другите училища. Това е начина да спасим "шепата".

# 3 489
  • Мнения: 21 455
Идеята по която върви ЕС е че ранният прием чрез изпити/тестове  при ОСНОВНОТО образование сегрегира учениците, защото нарушава равнопоставеността. Като изключение от общото правило законодателите са изключили  специалните и специализираните у-ща по разбираеми причини.
Трети опит. До миналата учебна година в гимназиите се приемаха ученици в прогимназиален етап, голяма част от които завършваха основно образование в девети клас и свидетелството за завършено основно образование се издаваше от гимназията.
Как " ЕС и законодателите" са пропуснали този прием в неспециализираните училища, който е от години?
И не мога да не се съглася с Андариел. Поне от пет години пееш една и съща песен в различни теми. Поне малко да беше осъвременил текста.
Не зная защо си се хванал толкова за тези идеи, но се повявяваш периодично като някакъв мисионер, който идва да обясни на диваците какви са диваци.

# 3 490
  • София
  • Мнения: 62 595
Пломене, оценявам надуването ти, но нямаа как да ме впечатлиш. На мен това ми е работата - аз работа с деца, логопед съм, има си протоколи за работа, а не да си прави човек свободни съчинения. "мериш" си го с неподходящия човек, защото, освена ако не се окажеш понякаква линия в същото или сходно поле на работа, то малко трудно можеш да мми опонираш качествено в частта с интелекта и ученето. И ти го казвам, за да не бъде скрито предимство от моя страна, така да се каже, проявявам спорсменство, ако го оцениш изобщо.

# 3 491
  • София
  • Мнения: 17 978
Ооо, старият ни познайник Пламен с дежурните чаршафи и обвинения в словоблудство пак е тук. Simple Smile

Цитат
несъмнено голяма част от тези деца са природно надарени и доста е неуместен сарказма ти с терминологията "гений" 2 пъти повторена в един сравнително малък откъс

Колко голяма част според теб са толкова надарени? Същинска конкуренция за влизане след 4 клас има  в СМГ и в още една-две МГ в страната. В останалите се влиза и с посредствени резултати, можеш да си напарвиш труда да провериш класирания по точки тук и там. А дори и в тези две-три училища, в които има конкуренция,  децата с наистина изявен талант, развито логическо мислене и потенциал да бъдат състезатели по математика на високо ниво са единици на фона на един випуск. Останалите са добре подготвени отрано деца, посещавали курсове още от 2 клас, чиито родители не са допуснали натрупването на пропуски в усвояването на материала  и които до голяма степен са се ориентирали към СМГ като към мястото, в което деата им ще получат стабилна подготовка не само по мат в най-осезаемо засегнатия етап от образователната ни система , а именно 5-7 клас.  Училища в периода 1-4 клас, при това не само  частни, все още има добри, тъй като там нещата се свеждат предимно до  качества на конкретния учител, до начина му на работа, степента за балансирано натоварване, взискателността, способността му да направи от класа колектив и т.н.  Доказателство за това са същите етези приети в СМГ деца, огромен процент от тях идват от обикновени основни училища, нямащи претенции за елитност. Добри гимназии също има, така че  дупката е в упоменатия период, затова е и интересът към СМГ и  няколкото добри МГ в другите градове. Лъжеш се, вярвайки, че там учат единствено и само неземно интелигентни, природно надарени  деца. Част от същите след 7 клас се преориентират към  ЕГ, където с нищо съществено в интелектуално отношение не се отличават от връстниците си, идващи от другаде. Но щом ти казваш, че е иначе, така ще да е..

Последна редакция: сб, 02 сеп 2017, 13:52 от пенсионирана русалка

# 3 492
  • Мнения: 1 479
Идеята по която върви ЕС е че ранният прием чрез изпити/тестове  при ОСНОВНОТО образование сегрегира учениците, защото нарушава равнопоставеността. Като изключение от общото правило законодателите са изключили  специалните и специализираните у-ща по разбираеми причини.
Как " ЕС и законодателите" са пропуснали този прием в неспециализираните училища, който е от години?
ЕС не може да играе ролята на отделните държавни парламенти.Откакто станахме членове на ЕС върви постепенно приравняване на законодателствата на отделните страни членки на ЕС на основата на изискванията на ПРЕПОРЪКИТЕ от европейските институции.
Точно прием САМО на база резултати от СЪСТЕЗАНИЯ е в дълбоко противоречие с тези препоръки. По завоалирано би било ако приема е на база общ общодържавен критерий като дипломна оценка или резултати от национално оценяване след  4 клас. Като допълнителна диферециация на кандидатите би могло да се вземат евентуално резултатите от оценките по математика, оценките от математическата част на теста или в краен (допълнителен) случай ако броят на кандидати при това положение пак надвишава бройката за прием и 1-2 резултата от мат. състезания, т.е. резултатите от състезанията не са опредялящи а достатъчно крайно условие.
И други посткомунистически държави променят законите в образованието си съгласно препоръките.
ПС. Решението на Европейския съд по правата на човека са задължително по даден случай.
Ооо, старият ни познайник Пламен с дежурните чаршафи и обвинения в словоблудство пак е тук. Simple Smile
Като форумска цветарка ходиш от тема на тема и ги вършиш като кучето на нивата. Четенето с разбиране да не би да стана вече генетичен проблем на българина ?
Проблемът другарко е принципът на начинът на приемане след 4 клас и отговаря ли той на препоръките на международните европейски институции членка на които е и България.
Всичко останало са словесни мастурбации.

Последна редакция: пн, 04 сеп 2017, 08:15 от plamenhk

# 3 493
  • София
  • Мнения: 17 978
Май ти си този, който не умее да чете с разбиране, затова и ти маркирах за улеснение в черно думата "голяма" за частта надарени деца...просто защото не е голяма. Само толкоз.

Другарки  ще казваш на жените около теб, които явно са готови да понасят  липсата на елементарно възпитание у теб. Или ти я проявяваш само тук, скрит удобно зад анонимността?

А този , който се из*рас извинение на изметеното ( понеже в тази тема има много различни позиции, да, но в общи линии се поддържа здравословен тон на дискусията без лични нападки, поне до появата ти), си ти с твоето неизменно обвинение в словесно мастурбиране...изтри се отдавна лафът, да знаеш. И си всичко друго, но не и интересен.

Последна редакция: пн, 04 сеп 2017, 08:31 от пенсионирана русалка

# 3 494
  • Русе
  • Мнения: 11 916

Проблемът другарко е принципът на начинът на приемане след 4 клас и отговаря ли той на препоръките на международните европейски институции членка на които е и България.
Всичко останало са словесни мастурбации.
  Не знам на теб какъв ти е проблемът, да даваш мнение за система, от която си твърде отдалечен. Това за което изписа толкоз много не е проблем на образователната система, а единственото добре работещо нещо. Проблемите на нашата образователна система са съвсем други. За разлика от теб сме доста ангажирани и пряко свързани и зависими, съответно с доста по-адекватни оценки.

Общи условия

Активация на акаунт