За образователните системи по света и у нас

  • 224 837
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 3 465
  • Мнения: 1 479
Постоянно се дискутира закриването на паралелките от пети клас
"Неясния" статут на МГ създава елитарност на базата на дискриминация.
Приемът в пети клас на гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" е законово регламентиран.
"Приемът за 5-ти клас се извършва чрез съчетание от вътрешен изпит и резултати от популярни математически състезания."
Ако училището няма статут на "8г гимназия" а 5 клас е ОСНОВНО училище, такова решение противоречи на решението на Европейският съд по правата на човека(има подобно решение) а международните договори имат предимство пред закона.
Такъв прием ще бъде класифициран като непряка дискриминация нарушаваща принципа на равното oтношение (поставяне в неравностойно или преимуществено) на правото на децата на образование на основата на равните възможности (равноправен достъп до основното образование).
Затова надълго и широко аз и Чек обяснявахме правният аспект на проблема.

# 3 466
  • Мнения: 21 455
Ами, обърни се към Европейския съд.
Седем години са доста време. Нещата доста се промениха от 2012. Не знам за какъв вътрешен изпит говориш. Такова нещо за прием в пети клас в гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" няма.
Няма да е зле да си опресниш информацията.

# 3 467
  • Мнения: 3 048
Това е буквоядство. Приемът в пети клас не лишава никого от достъп до образование. Това дава повече възможности на деца с интерес към математиката да се развиват в тази посока без да ограничава другите да учат, където искат. Друг е въпросът дали подборът винаги е справедлив. Математика или изкуства няма значение. Може да искам петокласникът ми да учи пеене, но е съвсем нормално да има подбор и ако детето ми не може да пее не значи, че не трябва да има такива възможности за другите деца, защото моето не може да се развива в това направление.

Дори и за първи клас, не законовият аспект е най-съществен. Там четох, че развитието на когнитивната мисъл не е едновременно за всички деца (нормално, както при прохождането или никненето на зъби) и това не е индикация за интелигентност и децата, които училището си подбере преди първи клас до трети вече може, далеч да не са най-напредналата извадка. Та училищата с подбор ми изглеждат повече неадекватни, отколкото незаконни.

Като си говорим за равни достъп и възможности, трябва да се погрижат всички градини да осигуряват еднаква предучилищна подготовка. Не всеки може да си позволи ПГ в училище, ако няма опции за гледането на детето за половин ден, а се получават разлики на старта между децата, които са по-съществен проблем.

Последна редакция: ср, 30 авг 2017, 09:51 от solnichka

# 3 468
  • Мнения: 1 479
Не знам за какъв вътрешен изпит говориш. Такова нещо за прием в пети клас в гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" няма.
Ако в балообразуването участва само резултатът от състезания по математика в точки, то положението става  много по тежко.
Може да искам петокласникът ми да учи пеене, но е съвсем нормално да има подбор...
Точно затова са специализираните у-ща а подбора е законово изискване за доказване на таланта, което е изключение от общото правило *.

* При основното образование подбора се извършва по местоживеене в т.н. "квартални училища".
Приемът в пети клас не лишава никого от достъп до образование.
Разбира се, НО само ако това училище няма статута на "квартално". Решението на съда квалифицира селекцията на децата чрез тестиране, като непряка дискриминация нарушаваща правата им.

Последна редакция: ср, 30 авг 2017, 12:38 от plamenhk

# 3 469
  • Русе
  • Мнения: 11 916
Не знам за какъв вътрешен изпит говориш. Такова нещо за прием в пети клас в гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" няма.
Ако в балообразуването участва само резултатът от НВО по математика в точки, то положението става  много по тежко.
  
  Какво HВО в пети клас.
   
Може да искам петокласникът ми да учи пеене, но е съвсем нормално да има подбор...
Точно затова са специализираните у-ща а подбора е законово изискване за доказване на таланта, което е изключение от общото правило *.
    Доколко си наясно с програмите и изискванията за прием в тези училища . Приемът е от 1 клас. И има бройка за запълване.

Досега отчиташе като недостатък липсата на диференциация по интереси в системата. Наличието на такава - наричаш дискриминация.

# 3 470
  • Мнения: 19 289
Сигурно има предвид НВО след 4тк клас като балообразуващо за прием в мат.паралелки. За СМГ не участва, доколкото знам. За 125то, което е квартално училище, но има прием след 4ти клас, не знам как стоят нещата.

# 3 471
  • Русе
  • Мнения: 11 916
 НВО в четвърти клас си има само информативно статистически характер и няма никаква тежест за децата.

# 3 472
  • Мнения: 3 048
Съгласна съм, че не трябва да има ситуация, човек да не може да запише детето си в кварталното училище, защото са решили да направят някаква специална паралелка с подбор и то не може/не иска да участва в него.
Проблемите с квартални/елитни училища са други и се разнищиха многократно и те не се крият в буквичките пред името на училището. Не става въпрос за достъп до образование, а за достъп до КАЧЕСТВЕНО образование. Ако те се решат, няма да има такива ситуации, щото училище Х иска да направи по-различна паралелка и там да дойдат деца от различни места с подбор, а останалите паралелки си събират децата от квартала спокойно.

А с математическите в пети клас са съвсем нерелевантни тези опасения. В математическите гимназии, никой не влиза на принцип местоживеене така или иначе и това, че определен брой от всички краища на града ще отидат да учат там, не засяга по никакъв начин другите деца, нито ги лишава от нещо.

Нещо повече, и също дискутирано, част от децата (родителите) търсят МГ след пети клас без да са супер математици или със специален интерес, не защото предпочитат да ходят далеч, а защото кварталното училище не предлага качеството, което искат.


Сигурно има предвид НВО след 4тк клас като балообразуващо за прием в мат.паралелки. За СМГ не участва, доколкото знам. За 125то, което е квартално училище, но има прием след 4ти клас, не знам как стоят нещата.

Участва в другите гимназии, както и общия успех превърнат в точки.
МОН ги накара МГ-тата с новата наредба и уж, искаха да вкарат ред в този подбор, а те съвсем го омазаха.

Може да искам петокласникът ми да учи пеене, но е съвсем нормално да има подбор...
Точно затова са специализираните у-ща а подбора е законово изискване за доказване на таланта, което е изключение от общото правило *.
[/quote]
     Доколко си наясно с програмите и изискванията за прием в тези училища . Приемът е от 1 клас. И има бройка за запълване.
...
[/quote]

Това беше пример, ОК поправям си го, в нашето музикално тази година има прием за пети клас, специалност пиано. Така да е не искам да пее петокласникът ми, искам да свири на пиано....

Последна редакция: ср, 30 авг 2017, 10:53 от solnichka

# 3 473
  • Мнения: 21 455
Скрит текст:
Не знам за какъв вътрешен изпит говориш. Такова нещо за прием в пети клас в гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" няма.
Ако в балообразуването участва само резултатът от НВО по математика в точки, то положението става  много по тежко.
...
* При основното образование подбора се извършва по местоживеене в т.н. "квартални училища".
Приемът в пети клас не лишава никого от достъп до образование.
Разбира се, НО само ако това училище няма статута на "квартално". Решението на съда квалифицира селекцията на децата чрез тестиране, като непряка дискриминация нарушаваща правата им.
За начало е добре да се запознаеш с нормативната уредба за прием в пети клас на гимназиите с профил " математически" и " природоматематически" и изобщо за приема в първи и пети клас в различните училища.

Предполагам, че ако има правно основание правилата за прием да бъдат оспорени, заинтересованите ще се възползват от него.

Може ли да уточниш къде точно е дефинирано понятието " статут на квартално училище"?

# 3 474
  • Мнения: 1 479
  Доколко си наясно с програмите и изискванията за прием в тези училища . Приемът е от 1 клас. И има бройка за запълване.
"Кви програми, кви 5 лева"?  Говорим за приемни изпити а не за програми.
Досега отчиташе като недостатък липсата на диференциация по интереси в системата. Наличието на такава - наричаш дискриминация.
Не аз а Европейският съд по правата на човека дефинира такова действие, т.е. засяга само правната страна на проблемът на базата на съществуващите закони. Въпросът за ефективността на диференцияцията не е от неговата компетенция в случаят и не се разглежда в решението.Аз си оставам твърдо на позицията за ранно диференциране.
В математическите гимназии, никой не влиза на принцип местоживеене
Гимназията не е основно училище, т.е. не е "квартално" у-ще.
ПС. 5 клас неразделна част от този тип (профилирани гимназии) СРЕДНО учебно заведение ли е (по подобие на 8г гимназии) или думата "гимназия" не се отнася за него ?
Може ли да уточниш къде точно е дефинирано понятието " статут на квартално училище"?
А не забеляза ли кавичките и съкращението "т.н." ? Не знаеш какво е квартално у-ще ? А за статута им чети наредбата.

# 3 475
  • Мнения: 21 455
"Кви програми, кви 5 лева"?  Говорим за приемни изпити а не за програми.
...
ПС. 5 клас неразделна част от този тип (профилирани гимназии) СРЕДНО учебно заведение ли е (по подобие на 8г гимназии) или думата "гимназия" не се отнася за него ?
...
А за статута им чети наредбата.
  К'ви изпити, к'ви пет лева? Smile

Знам какво наричат квартално училище. Помолих да уточниш нормативния акт, в който се дефинира статут " квартално училище". Кавичките не променят нещата.
Последното изречение силно ме развесели. Вероятно не само мен.Smile
Наредбата съм я чела, както и ЗПУО и останалите наредби.
Отговор на въпроса си ще получиш, като изпълниш последната си препоръка( между другото не е само наредба и не е само една).
И да ти дам още материал за размисъл. До учебната 2016/2017 година всички гимназии с прием след седми клас на практика обучаваха ученици в прогимназиален етап и издаваха дипломи за завършено основно образование.

# 3 476
  • Мнения: 1 479
Помолих да уточниш нормативния акт, в който се дефинира статут " квартално училище".
A къде твърдя, че такъв АКТ съществува ?
Ех, г-жа Дидева, не се дръжте като български просветен "министър"- аз не съм привърженик на словесните мастурбации.
Кавичките не променят нещата.
Прочетете езиковите правила в българския език, раздел "Пунктуационни правила"
Кавички се употребяват при преносно употребени изрази.

Отговор на въпроса си ще получиш, като изпълниш последната си препоръка...
"Нещата доста се промениха ", не са вече за мен тези сакрални тайнства формулирани като училищна задача.  Simple Smile
...кога се е правило в някоя нация масово измерване на айкюто, и кое айкю, та да са ти дали резултатите, че да коментираш какви били разликите?
Не е въпросът да отделиш надарените, те така или иначе се отделят, а да се направи едно човешко качество на обучението. ...Успехите и неуспехите на една образователна система се определят от средната хубост - ако средната хубост е добре, значи системата също е добре.
Сещам се за американците, гледах един дебат...в Ню Йорк на тема образование. Там много директори на училища изразиха безпокойство, че са им овързали парите с постиженията, а училищата в по-кофти райони (нали там училището си върви с квартала, няма миграция из училищата), и така някои училища винаги били зле и не можели да се развият, защото въпреки усилията на учителите, резултатите са слаби (лесно е да се сетим какви ще са резултатите в някое гето, ако ще  Платон да се прероди и да ги обучава)
Кое общото между тези 3 цитата ?
Ще ти отговоря накратко:
1. Няма "масово" измерване на IQ, има представителни извадки за средния коефициент на интелигентност на ...
Колкото до разликите вече писах и публикувах книгата на харвардския професор Richard Herrnstein и на Charles Alan Murray д-р political science from the Massachusetts Institute of Technology.
The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life
Инфо:
http://www.indiana.edu/~intell/bellcurve.shtml
 
2. "Средната хубост" също до голяма степен се формира от IQ
IQ and the Wealth of Nations от Richard Lynn и Tatu Vanhanen
http://www.rlynn.co.uk/index.php?page=intelligence-and-the-wealth

2. и 3. Точно в "отделянето" е проблемът. Обществото на Запад отдавно се е селектирало на принципа "богатия ма ум е богат и на джоб". В посткомунистичедките страни този процес тепърва започва (или ще започне) след периода на "първичното натрупване на капитала".
В богатите страни масата отдавна се е селектирара вкл. и в частните у-ща.

Как ще правиш средно ниво когато имаш примитивно етническо "малцинство" и несъобразено с нашите условия международно законодателство, което трябва да имплементираме в нашето ?
Спасението за по будната част от учащите деца е само в специализираните и частните у-ща. Всички други форми за създаване на "елитни"основни държавни  у-ща нарушават или се опитват да заобиколят международните норми забраняващи това.

# 3 477
  • София
  • Мнения: 62 595
ти сериозно ли с тези линкове си мислиш, че ти доказват тезата?
Не за пръв път ги пуска някой привърженик на твоята теза, и на  мен ми омръзна вече да обяснявам, че са крайно непредстватилни и манипулативни.
Интересувам се от начините на измерване на интелигентността, работата ми пряко е свързана с резултати от тестове, защото работя с живи хора, и мога да ти кажа, че от линкове като твоите могат да се впечатлят само хора, които нищо не знаят по въпроса. Включително твоите твърдения за голямата пропаст и т.н. Със същия успех мога да повярвам и на креационистите.

# 3 478
  • Русе
  • Мнения: 11 916
 

Как ще правиш средно ниво когато имаш примитивно етническо "малцинство" и несъобразено с нашите условия международно законодателство, което трябва да имплементираме в нашето ?

  Мисля, че изоставаме по този показател в сравнение с Америка и  Великобритания.Ако се опитваш се да сравниш етническото "богатство"  на Америка с нашето, мисля че губим . По скоро там е "Богатият на джоб е богат и на ум" май.

  Доколко си наясно с програмите и изискванията за прием в тези училища . Приемът е от 1 клас. И има бройка за запълване.
"Кви програми, кви 5 лева"?  Говорим за приемни изпити а не за програми.
 И какво знаеш за приемните изпити там в първи клас. Е да все пак е музикално училище. Искаха да изпееш - "Зайченцето бяло"

# 3 479
  • Мнения: 21 455
"Нещата доста се промениха ", не са вече за мен тези сакрални тайнства формулирани като училищна задача.  Simple Smile
Ще ти го напиша простичко, защото явно ти е трудно да разбереш. Годината вече не е 2012 и, ако искаш да научиш как е регламентиран приемът сега, ще ти се наложи да прочетеш някои документи.

Не видях да си коментирал последния ми абзац.
* При основното образование подбора се извършва по местоживеене в т.н. "квартални училища".

И да ти дам още материал за размисъл. До учебната 2016/2017 година всички гимназии с прием след седми клас на практика обучаваха ученици в прогимназиален етап и издаваха дипломи за завършено основно образование.
Да допълня, прогимназиален етап е част от степен основно образование, но приемът в профилирани и професионални гимназии и паралелки не беше по местоживеене.

Общи условия

Активация на акаунт