За образователните системи по света и у нас

  • 224 701
  • 3 787
  •   1
Отговори

Анкета

Доволни ли сте от образователната система където сте ?

Опции:

* Гласуването приключено: ср, 20 яну 2016, 17:25

# 15
  • Мнения: 24 467
Категорично "не" на анкетата. За България.

Понякога не знам защо децата ходят на училище. Почти всичко се учи вкъщи. Особено от пети клас нагоре. В средното училище нямам идея защо се посещават часовете по повечето разказвателни предмети. Ученикът ми- също. На 100%  запознаването с урока, разбирането и усвояването му е домашно. Няма как да съм доволна от нещо като нищо, което съществува за да обслужва само себе си и работещите в системата, както и гравитиращите около нея /лавкари, учебникари и подобни/.

Мъкнат се безумно много помагала в начална степен, излишни тетрадки- малки, големи, за работа в клас, за домашна работа... Достатъчно е да има един свестен учебник по математика, например и вкъщи да си седи един сборник, от който да се дават домашните. Същото и по БЕЛ.
За мен най- безумна е "тетрадка по четене"- няма подобна глупост, без нито едно оправдание за съществуването й. Споделям мнението на Светкавица за "Развитие на речта"- да, децата  се готвят  предварително на текстовете, които ще се дават в клас. Заради оценките, които не следва да ги има в начална степен на ограмотяване, т.е. до края на четвърти клас. Вместо тях следва в тези часове учителката да дава непознати текстове за преразказ или теми за съчинения, по които да не се готвят предварително.С цел да се научат, а не да се притесняват и да мислят за оценката. Получава се така, че децата ходят на училище да бъдат изпитвани на това, което са научили вкъщи.
Важи и за чуждия език- успяват допълнително занимаващите се отново навън.

Часове по физическо- ще кажа само "кофти", да не задълбавам. Трябва да се водят от специалист още от първи клас. Незаслужено се неглижират. Не следва да има покриване на нормативи. По- скоро трябва да има групови упражнения и игри, танци, спортове- според интересите.

За средното образование- диференциация според интересите. Безсмислено е човек на 16 и повече години да зубри огромни обеми по амнайсет на брой предмети. Поне да има нива, сред които да се избира. Щом трябва да се намери работа за всеки учител.
...

Баронеса, аз пък прочетох всичко.
От написаното ми хареса основно това, че при вас човек има право на избор на модел. Не толкова конкретния модел.  Sunglasses
....
Моля тези, които не са в България, да споделят за къде пишат. Не следя ничии лични истории и не знам за къде се отнася. Предполагам така е и за повече от останалите съфорумци.

Последна редакция: пт, 23 окт 2015, 12:09 от Judy

# 16
  • Мнения: 9 894
ако имате предвид мен, първо, под профилната ми снимка пише къде съм, второ, писах каква е програмата, да не реши някой, че е арабска система Simple Smile http://www.ibo.org/ за най-четящите.

и да добавя, че и тук мрънкаме, и сме недоволни - винаги има от какво Simple Smile за едни е много натоварващо, за други много лесно, угодия няма Simple Smile на практика, навсякъде по света родителят трябва да е наясно какво се случва в училще и да контролира и помага според разбиранията си.

# 17
  • Мнения: 1 344
Баронеса, аз пък прочетох всичко.
От написаното ми хареса основно това, че при вас човек има право на избор на модел. Не толкова конкретния модел.  Sunglasses

 Peace

За мен точно там е разковничето. Има си училища всякакви - държавни, частни, Монтесори, католически и пр. и освен в своите собствени, държавата не се бърка съществено в никои от другите. При нас основният проблем е похлупакът на МОН, благодарение на който никой не може да свърне кой знае колко от безумиците в програмите и учебниците, независимо дали училището е държавно или частно, дали ученикът се обучава в у-ще или самостоятелно. Системата може да има много и различни проблеми, но докато не се реши този - да бъде предоставена по-голяма свобода и автономия на училищата и родителите - нищо съществено няма да се промени. Едва след това може да се говори за реален избор и оттам - реална конкуренция и повишаване на качеството на образователните услуги.

# 18
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Тити не се вижда нищо под профилната ти снимка  Simple Smile

Ще споделя впечатления от 6 кл нагоре. Като цяло съм доволна, но вероятно и аз нямам вече твърде големи очаквания. Първите години в училището когато синът ми учеше в БГ бях много ентусиазирана и си ги представях нещата много различно, но секна този ентусиазъм.

Скрит текст:
В Швеция всички училища са безплатни, родителя може да избере дали ще е частно, държавно или общинско. Програмата е по цял ден, особено сега в гимназията имат дни от 8 до 4 плътно. Набляга се основно, на това, че се учи за самите тях, не за мама и татко или за учителката. Имат много проекти и от началото на годината си знаят кой проект до коя дата трябва да се предаде. В гимназията всички получават лични лаптопи или таблет според зависи. Нищо не се пише на ръка и всички проекти се качват в системата. В гимназията, за да присъства родителя на срещата разговор от типа на родителската трябва да е съгласен ученикът. Родителите имат достъп до електронна система, където може да обявяват ако има болест и следят оценки и присъствие, както и рапорти от учителите.
Оценките са от А до Ф като има няколко образователни изисквания, които е редно да се покрият за всяко ниво. Ако имаш всичко А но по едно образователно изискване Б то автоматично оценката ти става C и така по всеки предмет. Класовете са големи по 33/35 деца. Имат безплатен обяд, безплатни учебници и безплатна карта за градски транспорт за децата, които живеят по далече от 6 км от училището. Картата е от понеделник до петък от 05 до 19 ч. В края на всяка година правят национални тестове. Всички училища имат задължителна образователна програма, която трябва да покрият за да са легитимни .

# 19
  • Мнения: 24 467
ако имате предвид мен, първо, под профилната ми снимка пише къде съм, второ, писах каква е програмата, да не реши някой, че е арабска система Simple Smile http://www.ibo.org/ за най-четящите.
...

Имам предвид всеки, който пише по темата.
Благодаря. Peace

# 20
  • Мнения: 19 269
Сега само се записвам и после ще чета. Много ми е интересна темата.

# 21
  • София
  • Мнения: 17 140
Judy - под всяка твоя дума се подписвам с двете си ръце. Под всяка!
Синът ми е в 9 клас и от опита, който имам с него, вече съм в паника за предстоящия след година-две ПУК и 1ви клас на дъщеря ми.

# 22
  • Мнения: 422
Най - добрата образователна система е Финландската. Финландските родители имат право да изберат дали да запишат децата си на детска градина от 3 годишна възраст, а предучилищното образование започва от 5 годишна възраст, като то също е доброволно. За сравнение в България предучилищното образование започва от 5 години, а през 2016 се предвижда то да започва от 4 годинки и е задължително. Във Финландия образованието е безплатно. Няма частни училища. Критерийте за избиране на учители са много завишени и те имат възможност за автономност при избора на методики и материали. Има много голяма близост между учители, ученици и родители. Набляга се на изучаването на чужди езици. Работи се в екип. Оценяването е по десетобалната система от 4 до 10. Едно от най - големите предимства е малкия брой ученици в клас.

# 23
  • Мнения: 9 894
Най - добрата образователна система е Финландската.

ти от опит ли?

# 24
  • дядовата ръкавичка
  • Мнения: 3 941
И аз съм с категорично "не" на анкетата. В България сме.

хубавото е, че ги карат да търсят начини и да мислят. недостатък ми е количеството информация.

тити, не разбрах, количеството информация намираш за недостатъчно или обратното?

# 25
  • Мнения: 1 959
и да добавя, че и тук мрънкаме, и сме недоволни - винаги има от какво Simple Smile за едни е много натоварващо, за други много лесно, угодия няма Simple Smile на практика, навсякъде по света родителят трябва да е наясно какво се случва в училще и да контролира и помага според разбиранията си.

И в УК е така  Wink
Аз нямам още дете в училищна възраст, но пък съм от другата страна и виждам в детайли позитиви и недостатъци.
Едно от нещата, които най-много ми харесват тук е липсата на учебници в началните класове.
(Това, обаче, е нещото което повечето новопристигнли не харесват)
Това дава възможност за много повече креативност и различни модели на усвояване на материала.
Като учител оценявам системата, която има за цел да обхване всички деца-богати, бедни, умни, не толкова, емигранти, с увреждания, всички! И да се опита да им предложи адекватното обучение.
Като родител не ми харесва това осредняване в масовото държавно училище. Като типична българска майка смятам, че изпреварващите деца не се натискат достатъчно много и не се предлагат възможности за пълното развитие на потенциала им.

Много харесвам предлагания учебен материал и ценностите, които се прокламират.

Намирам методите за контролиране на поведенито и наказанията за неадекватни.

В последните години се усеща и липсата на пари, което рефлектира върху качеството на обучение.

Интеграцията на деца с увреждания е похвална, но като всяко нещо, при което се загуби баланса, при някои деца звучи добре само на хартия, а реално води до негативни последици и за самото дете с увреждания, и за тези около него.

Друго позитивно е непрекъснатото обучение на учителите, използването на технологиите в клас, възможности за адаптирането на игри като майнкрафт в преподаването.


Най - добрата образователна система е Финландската.

Няма универсална най-добра система. Финландската система е приложима за Финландия, но е напълно неадекватна за страна като Великобритания, например.
Отделно, че много финландски учители споделят, че работят под голям стрес, а това неминуемо води до стрес и на самата система един ден.

# 26
  • Мнения: 24 467
Пропуснах един от най- големите минуси за нашата система- никаква работа и нормален специализиран подход към деца със СОП. Всичко е оставено на специалистите извън училището, на родителите и, евентуално, ако има "отпуснат" такъв, на ресурсния учител, който присъства много рядко в час да помага /мисля, че бе до два пъти седмично, не съм проверявала скоро/. При липса на разбиращ учител децата с проблеми са изоставени на късмета си според това, дали имат финансово обезпечени и заинтересовани родители или не. Което за бедна и мизерна държава, като нашата, е рядко срещано явление.
Не се търсят подходящи работещи модели, методи. Прилага се винаги и само една единна рамка за всички деца в кюпа и ако детето не е сред средностатистическите ученици без проблеми и няма родители или други близки с достатъчно свободно време за постоянна съпътстваща помощ, то втъва още в началото и след това няма измъкване. Освен, че остава практически необразовано му биват нанасяни сериозни психически вреди, които го съпътстват по време на целия му живот.
Иначе се прави нелоялна реклама на услугата "образование", като се лъже в прав текст, че у нас то има приобщаваща характеристика. Това определено не е така.
Следващият голям минус е пълната липса на обективно оценяване. Това обстоятелство довежда реално до дипломиране на неграмотни хора. И до дипломи и оценки с еднаква тежест и най- разнообразно покритие. Образователният стандарт е единен само на хартия. 

# 27
  • Мнения: 30 802
Не мога да коментирам логистиката и ежедневието, плюс всякакви джуфки като закуски, извънкласни, специални костюми. Но едно нещо ми допада за системите извън България:

Не ти дават много информация, но те учат как да търсиш информация.

Иначе в българската училищна система ми харесва точно това- че не е прекомерно развита, няма го това завладяване на все по-голяма част от деня и съзнанието на детето. Училището минава и заминава, важно е, но без да пропълзява и в битието и мисленето на родителя.

Не смятам, че има система, която да гарантира успех за което и да е дете. Има много фактори за това да научиш нещо ценно в живота, даже може да се окаже, че ако си прекалено обучаван, може изобщо да не видиш нещо, което наистина да те грабне.

Не държа на технологии, те са просто нещо.

# 28
  • Мнения: 10 993
Миналата година детето беше в първи клас и много се бях уплашила. Мислех, че трябва да го преместя в помощно училище. Нищо не разбираше. Цяло лято учихме.
Сега е във втори клас и се справя. Вече не съм в такъв ужас. Мога да кажа, че съм доволна защото за мен е важно детето да завърши.
Аз самата не държа да знае кои знае колко. Искам да намери работа която го прави щастлив. Но за целта трябва да завърши 12 клас.
Иначе съм съгласна с Джуди че мъкнат купища  тетрадки, но аз съм научена да не роптая, то и смисъл няма, така че се борим и двамата, колкото можем.
Може някои ден и аз да емигрирам и тогава ще имам поглед с образованието и в чужбина. Просто с тая емигрантска вълна в Европа за нас няма място.

# 29
  • Мнения: 9 894

хубавото е, че ги карат да търсят начини и да мислят. недостатък ми е количеството информация.

тити, не разбрах, количеството информация намираш за недостатъчно или обратното?

да, все още ми се иска да учат повече, да зубкат столици и т.н. Simple Smile да има повече суха информация. Със сигурност обаче вече знам, че натоварването се увеличава всяка година. Колкото и да изглежда в първите класове, че повтарят едно и също, те всъщност бавно надграждат. И към края на обучението съм чувала, че им се стъжнява животът от учене Simple Smile

толумба, и аз бих искала повече да се натискат можещите деца. Знам, че моят е в топ 3 по математика и така е от самото начало, но те никога не му дадоха нещо повече, нешо да го стимулира, зарадва. Няма олимпиади или друг тип състезания.
децата със специфични нужди(дислексия, дисграфия, дискалкулия, какво пропускам) са все повече и повече, отделя им се много внимание, но понякога имам чувството, че се преекспонира. Край мен има примери на деца просто разглезени и ненавикнали на ред, нишо им няма иначе. Имах ученик, който освен на пиано, ходеше на майчин език и религия, плуване, баскетбол, и оше две неща, които не помня. Той идваше при мен към 6 вечер, тогава се освобождаваше от другите неща, и постоянно се оплакваше колко е изморен, целият му вид беше такъв. Говорих с майката и тя каза да не обръщам внимание, зашото е аутист? не знам, не знам...

Общи условия

Активация на акаунт