Домашно обучение?

  • 17 656
  • 88
  •   1
Отговори
  • Мнения: 105
Здравейте,

Обмислям да започнем домашно обучение със сина ми. Ще се радвам, ако тук има някой, който да  сподели как се е получило при него Simple Smile

# 1
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Здравейте,

Обмислям да започнем домашно обучение със сина ми. Ще се радвам, ако тук има някой, който да  сподели как се е получило при него Simple Smile

Сакън недей, сега някои от потребителките тук ще те хапнат за закуска.
Тук не се толерира домашното образование, напротив заклеймява се като осакатяващо.

Щом си се спряла на домашното образование, как си решила проблема със социализиране на детето в обществото? На мен ми допада идеята от гледна точка на това, че при едно различно образование, детето ще се развива с деца от подбрана среда. Държавните и общинските училища са зверилници, в които така наречените деца - аутсайдери могат да пострадат много психически и физически и може да ги държи до живот тази травма.
Ако си учител по професия, няма да ти е проблем да си обучаваш детето поне до 5-ти клас.

# 2
  • Варна
  • Мнения: 709
Много интересна тема. Приветствам смелите родители макар, да нямам тази смелост. Не мисля, че имам капацитета, макар от рано да съм ги научила да четат и смятат и съм дала общи познания и понятия по география и история. Сега пък като се замисля, може и да се сравя с началния етап. НО! При нас дете, което не ходи на училище е извън закона. Излизането от рамката ме притеснява заради усложненията. Как се справяте с това? Мислила съм по въпроса. Има възможност, с малко зор, по легален начин да се мине през телкове и детето да излезе като частен ученик. Да, ще му е лепнат етикет, но ще е спазена рамката на правната норма.
Вие как си го представяте?

# 3
  • Мнения: 105
Благодаря за предупреждението и за споделеното.

Причината да се замисля за домашно обучение е, че по мое мнение детето ми е много любознателно. Сега му предстои евентуално да е в първи клас - вече може да чете, събира четирицифрени числа, познава дробите (обикновени и десетични), умножава, продължава числови редици, познава дву- и триизмерните геометричните фигури, строежа на атома, фотосинтезата, химиосинтезата, строежа на земята, ядрения синтез в ядрото на слънцето, континентите, разломите, вулканите, ... изчел е всички открити енциклопедии за космоса и човешкото тяло, свързва успоредно и последователно консуматори и батерии, и още какво ли не. И всичко това и повече го е научил сам - нашата помощ се изразява единствено в това да му четем, защото още се уморява да чете дълго сам.

Беше в училище предучилищната група и започна да казва, че ученето е скучно. И никак не ми се ще да го вкарвам в рамка и да стои натясно по цял ден и да не му остава време да учи това, което го вълнува. Предпочитам да учи каквото му е интересно с малко задължително според мен допълнение.

Що се отнася до социализацията - той има приятели извън училище и освен това смятам да посещава тренировки по плуване, курсове по констуиране на роботи и по-късно програмиране или каквото реши.

Идеята ми още не е съвсем ясна, така че ще се радвам на всяко споделно мнение, положително или отрицателно.

Последна редакция: вт, 11 авг 2015, 15:12 от kafiava

# 4
  • Мнения: 21 455
Сега пък като се замисля, може и да се сравя с началния етап. НО! При нас дете, което не ходи на училище е извън закона.
Засега. В проектозакона за училищното и предучилищното образование е предвидено легализиране на домашното образование. Със сигурност мина първо четене, но не знам докъде стигнаха с второто. Simple Smile

# 5
  • Мнения: 105
О, това е страхотно, ще проверя какво става с второто четене. Благодаря.

# 6
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Благодаря за предупреждението и за споделеното.

Причината да се замисля за домашно обучение е, че по мое мнение детето ми е много любознателно. Сега му предстои евентуално да е в първи клас - вече може да чете, събира четирицифрени числа, познава дробите (обикновени и десетични), умножава, продължава числови редици, познава дву- и триизмерните геометричните фигури, строежа на атома, фотосинтезата, химиосинтезата, строежа на земята, ядрения синтез в ядрото на слънцето, континентите, разломите, вулканите, ... изчел е всички открити енциклопедии за космоса и човешкото тяло, свързва успоредно и последователно консуматори и батерии, и още какво ли не. И това всичко това и повече го е научил сам - нашата помощ се изразява единствено в това да му четем, защото още се уморява да чете дълго сам.

Беше в училище предучилищната група и започна да казва, че ученето е скучно. И никак не ми се ще да го вкарвам в рамка и да стои натясно по цял ден и да не му остава време да учи това, което го вълнува. Предпочитам да учи каквото му е интересно с малко задължително според мен допълнение.

Що се отнася до социализацията - той има приятели извън училище и освен това смятам да посещава тренировки по плуване, курсове по констуиране на роботи и по-късно програмиране или каквото реши.

Идеята ми още не е съвсем ясна, така че ще се радвам на всяко споделно мнение, положително или отрицателно.


Аз доколкото съм информирана, деца със заложби и доста по-напреднали деца по закон могат да се обучават индивидуално или самостоятелно.

# 7
  • Мнения: 341
Бъди подготвена, че няма да може да кандидаства във български университети, макар че като
чета колко е напреднало детето, хич няма и да му трябва да учи висше тук.

# 8
  • Мнения: 21 455
Бъди подготвена, че няма да може да кандидаства във български университети, макар че като
чета колко е напреднало детето, хич няма и да му трябва да учи висше тук.
Защо да не може? Ако узаконят домашното обучение, ще може да си получи напълно редовна диплома. Или, ако намерят начин да премине към индивидуална форма на обучение по сегашния закон.

# 9
  • София
  • Мнения: 62 595
съжалявам, че ще те разочаровам, но това, което си изброила като любознателност не е причина да не ходи на училище. Много деца проявяват същата любознателност, която им стига частично в първи клас и нататък всичко си тече по обичайния начин. А това, че детето се уморява да чете самичко и затова му четете, е още един плюс в това да тръгне на училище. В началото помислих, че ей сега се изпише една дъска с формули по ядрена физика или понена нивото на гимнамист да е, че да не му трябва ходене на училище. Похвално за любознателността, похвално за желанието и подкрепата ви, но не е зле да охладиш малко ентусиазма си, особено щом "ученето е скучно" в предучилищната. Скучно му е това, което учат, защото си го знае ли?

# 10
  • Мнения: 2 190
Сега пък като се замисля, може и да се сравя с началния етап. НО! При нас дете, което не ходи на училище е извън закона.
Засега. В проектозакона за училищното и предучилищното образование е предвидено легализиране на домашното образование. Със сигурност мина първо четене, но не знам докъде стигнаха с второто. Simple Smile

И аз така знам. Моя позната ми говореше за това.
Тя иска да направи платформа за домашно обучение, нещо като дистанционно обучение за деца, но чака Законът да бъде приет. Според нея децата на домашно обучение също ще имат право на субсидия. През известни периоди (може би годишно) ще се явяват в нормално училище, за да положат изпити. Това училище ще получи част от субсидията. Това е, което съм запомнила.

# 11
  • София
  • Мнения: 746
Дори да пренебрегнем всички останали аргументи, как точно си представяте обучението отвъд етапа със смятането, писането и предметите от култовата поредица "Човекът-и-на-баба-ми-хвърчилото"?  Бога ми, никога не би ми хрумнало да ограмотявам някого в сфера, различна от тази, в която е собственото ми образование.

Единственият вариант, за който се сещам, е ангажиране на армия от частни учители. Което може и да е ефективно от чисто когнитивна гледна точка, но ми се струва нездраво от толкова много други ...

# 12
  • Мнения: 105
_Мishel_,  tsankova и Благовеста*, благодаря за виртуалната подкрета.

Дидева, благодаря за информацията за проекта на ЗПУО, още февруари е минал на първо четене и са декларирали амбиция до юли да го гласуват и на второ, но уви това още не е факт.
Още не съм го изчела докрая. Дотук допуска съществуването на информално учене и предвижда валидирането му, ако е необходимо.

Жалко, че не се включи никой с опит, но ще чукам и на други врати Simple Smile

Чакам и обмислям   bouquet

# 13
# 14
  • Мнения: 2 755
Когато видях тази тема си припомних, как реагирах, когато за пръв път прочетох за идеята за домашното образование. Накратко, казах си "това са поредните изтрещяли родителки". Сега вече, след като началното образование на детето ми е вече зад гърба ни, съм на път да се извиня на всички, които споделят утопията домашно образование. Няма да се впускам в подробности за всички абсурди с които се сблъскахме и най-вече на безотговорното неглижиране на задължителния учебен материал, от страна на учителката, но смело мога да заявя, че детето ми беше един от най-знаещите от неговия набор от неговото училище /доказано с резултатите по разните състезания/, благодарение на моята работа с него вкъщи и курсовете по математика и АЕ, т.е. благодарение на наученото извън у-ще, а не в него. Видях как се развиха през тези години децата с които се работеше и извън у-ще и онези, които разчитаха само на него. Разликата е съществена. Това по отношение на знанията. Е, за щастие в училище има и добри учители, но организацията на работата в у-ще е такава, че индивидуалният подход е невъзможен. Или трябва да се забави темпото на първите, за да ги догонят изоставащите, или за се съобразят с водещите и изоставащите съвсем да закъсат.
По отношение на социализацията, обаче, училището няма алтернатива, поради факта, че детето се учи да общува с онези сред които ще живее, учи, работи и реализира през целия си живот. Дори и да попадне в друга държава, човешките индивиди навсякъде си приличат - има и лидери има и аутсайдери, има всякакви.
Има и още една подробност. Кой и как ще осъществява домашното образование? Аз от 1-ви до 4-ти клас играх ролята на учител-любител по принуда, но съм дотук. Не съм подготвена достатъчно за да бъда преподавател по история, биология, химия, математика и т.н.
Та, след изминалите четири години вече мисля, че е разумно да се даде правото на онези, които искат домашното образование да се легализира. Стига да покриват задължителните образователни изисквания. Щом има хора, които могат да си го позволят, защо не.  Peace
Ние, ще продължим по формулата училище + доучване навън /курсове, школи, странична литература/. При детето ми тази формула работи успешно, поне засега.  Simple Smile

# 15
  • София
  • Мнения: 62 595
почти никой родител не разчита само на училището. Ако искаш детето да дърпа напред, трябва и допълнително да се работи вкъщи, най-малкото да се затвърждава материалът. Детето само в училище няма да се научи да пише, чете и смята стабилно, трябва и вкъщи да се държи под око.

# 16
  • Мнения: 105
biborana, благодаря за сайта.

Tonita, благодаря много за споделеното.

Идеята за домашното образование постепенно узрява в мен. Породи размисли за първи път още когато синът ми беше бебе. Тогава я отхвърлих, макар и с нежелание, защото не вярвах, че ще се справя. Сега детето вече ходи една година на училище - в предучилищна група с изучаване на немски език. Винаги сме учили вкъщи, неформално, откривайки света. Досега по-голяма част от информацията му я поднасях аз, вече не отговарям на всички въпроси, а го оставям сам да открие отговора или го моля да потърси отговора на някой въпрос, който си задавам аз. И да проверява откритото в друг източник. Идеята ми не е да се превръщам в учител, а в помощник. Да оставя любопитството и естестеното му желание да учи да го дърпат. Той е доволен от себе си като реши задача, обсъждаме вариантите на решаване, радва се заради самото познание. Казвам последното с ясното съзнание, че пречупвам субективно възприятията му, но това е моето усещане.
Не искам да учи заради оценка, прием или потупване по рамото, защото смятам, че важното е да продължаваме да учим, докато сме живи.

Що се отнася до социализацията, и мен ме вълнува дали ще има проблеми с нея. Не знам. Но  принудителното водене на училище, защото децата не правят съзнателно този избор, едва ли е оптималния възможен вариант за социализация. Светът днес предлага много избори и все повече ми се иска да имам смелостта да му дам свободата да ги прави сам за себе си.

Благодаря ви пак за споделеното. Темата е много голяма. Приемете горното като нахвърляни мисли, непретендиращи за изчерпателност. Здраве и успехи на всички  bouquet

# 17
  • Мнения: 5 259
Какви нахвърляни мисли? Учебната година започва след 2 седмици, нямаш много време за решаване, да не кажа, че на този етап трябва вече твърдо да си взела решение.

# 18
  • Мнения: 105
хихи, точно така, взела съм го - не съм готова сега, от септември на училище, разбира се, че такова отговорно решение въз основа на тези размисли не може да бъде взето

# 19
  • Мнения: 5 259
Така е най-добре. Ще имаш съвсем реални впечатления от образователната система и от това как ходенето на училище се отразява на детето ти - много важна информация, без която не е лесно да се вземе решение за минаване към домашно образование.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
и какво толкова ще види? Че не може да държи детето в розов сапунен мехур и да си фантазира как с домашно обучение ще се сбъдне рИкламата за елитен университет и ще отгледа гений? То и родителят трябва да порасне в един момент, не само детето!

# 21
  • Мнения: 5 259
Всичко, което я интересува ще види, а няма да кара на предположения и въображение.

# 22
  • София
  • Мнения: 62 595
именно. Ще разбере, че в училище не ядат деца. Много майки изживяват много тежко мисълта, че децата им ще тръгнат на училище, назобват се с всякакви апокалиптични описания, все едно децата не отиват на училище, а на каторга.

# 23
  • Мнения: 105
Да, Allana, благодаря. Аз съвсем не съм се отказала от домашното обучение. Просто ми трябва време да структурирам по-добре идеята, да я направя по-реална в главата си. Далеч съм от мисълта, че мога да предвидя всичко, което може да се случи, колкото и информация за домашно обучение да събера, но вярвам, че важните решения в живота си ги вземаме въз основа на това какви искаме да бъдем, а не сравнявайки "за" и "против". А ние с детето определено не искаме някой друг да решава какво и кога да учим.  Благодаря за подкрепата.

# 24
  • Мнения: 11 909
Набързо от Правилника за прилагане на закона, мисля че е с актуалните изменения:

Чл. 83. (1) Индивидуалната форма на обучение включва учебни занятия, както и изпити или текущи проверки по учебни предмети, ако това е предвидено с индивидуалния учебен план, утвърден от директора на училището.
(2) Индивидуалната форма на обучение се организира за:
1. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2014 г., в сила от 23.05.2014 г.) ученици, които по здравословни причини, удостоверени с медицински документ, издаден от съответната лекарска комисия, не могат да се обучават в присъствена форма за повече от 30 последователни учебни дни;
2. за даровити ученици, както и за ученици, които по семейни причини желаят да завършат в други срокове обучението си за един или повече класове.

Нямам представа как се удостоверява наличието на основание "даровит ученик", но би могло да се направи справка.Ясно е, че преди всичко се отнася за деца, занимаващи се с изкуство, спорт, пътуващи, но все пак и в областта на науката има дарования.

Все пак, наистина, дете да решава задачи с дроби преди І клас и да работи с четирицифрени числа, не е пренебрежимо постижение, не можем да кажем "Всички деца го правят".

# 25
  • Мнения: 21 455
В момента върви второ четене на Проектозакона за предучилищното и училищното образование. Колкото и бавно да се случва това, вероятно за следващата учебна година легалното домашно образование ще е факт.

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
не би трябвало да се случи, ако целта на законодателя е да се приберат децата в училище (като социално-възпитателно място, вместо да са незнайно и неясно къде). Ще се случи, ако целта е да се прикрие растящият брой отпадащи деца и да вземат да ги пишат на домашно обучение, вместо отпадащи.

# 27
  • Мнения: 2
Здравейте,аз също се интересувам от темата дали някой е минал вече по този път. Чисто документално как става? Какво означава семейни причини? Аз искам да провеждам домашно образование с дъщеря ми,защото много пътуваме в различни държави и ми се иска да не е това единствената пречка,за да спрем да пътуваме. А проверявам българската система,защото се чувствам най- подготвена за да мина учебните предмети с нея на български. Иначе,тя се справя много добре в момента е на 6 и ходи на училище от 4 годишна,тъй като в момента живеем в Холандия.

# 28
  • Мнения: 5 259
При това положение би трябвало да ви разрешат. В закона има точка за пътуващи в чужбина и не би трябвало да е никакъв проблем.

Свържи се с Асоциацията за домашно образование, там са хората с опит и ще ти кажат какво да направиш.

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
те няма да ти помогнат да вземе българска диплома. те си учат по западняшки програми, защото нямат нужда от презряните български дипломи. Аз на това му викам да плюеш в кладенеца, от който си пил вода и може да ти се наложи пак да пиеш.

# 30
  • Мнения: 5 259
Това няма значение. Тя иска някой, който е минал през процедурата, да ѝ обясни как да си оправи документите, къде да ги подаде и т.н. А точно това са хората, които са минали по този път.

При пътувания в чужбина също така се разрешава детето да се запише като частен ученик към някое училище и да се явява в края на сроковете за проверка на нивото.
Това доста по-лесно се урежда. Избирате си училище и се срещате с директорката за уреждане на всички подробности.

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
Доколкото ми е известно никой не е минал през процедурата, а направо си е в нелегалност на българската система, тези ученици просто не съществуват за МОН, съответно и не минават българския материал, няма изпити, няма диплома. И има голямо значение  дали искат да получат българска диплома или не. Ако е свързано с много пътуване, това е основателна причина да минат на индивидуално обучение и да се явява на изпити пред комисия за всеки клас.

# 32
  • Мнения: 779
Тъй като доста хора са недоволни от качеството на образованието в БГ вече работят и училища с алтернативни методи, които наблягат точно на увеличеният обем информация поднесен по занимателен и стимулиращ начин за детето. От миналата година в София има сугестопедично училище, във Варна мисля че има такова от години и отзивите са доста добри и за двете. Тази година пак във Варна за първа година има прием и в Монтесори училище. Доколкото знам Явор Джонев от Jump Math също прави постъпки да се открие училище в София другата година. Преди да мина на домашно образование определено бих си направила труда да проверя всички алтернативи на традиционното държавно училище.
Иначе имам позната и то работеща в сферата на образованието, която отписа синът си от училище когато стана на 16. В нейният случай това беше доста обмислено решение и сега 5 години по-късно бих казала - съвсем правилно. Детето завърши като частен ученик с добра диплома и добре употреби времето, в което иначе щеше 'да стои в час със слушалките в ушите по неписано споразумение с учителите - те не го закачат, той не им пречи'. Записа се да учи с частен учител още един език, ходи на няколко ученически кратки обмена в други страни и 1 година изкара във Финландия по програма за обмен на ученици, където посещаваше тяхно училище с удоволствие и дори успя да вземе техните матури на английски език.

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Иска ми се да го видя дали изобщо ще иска да го лицензира и да издава дипломи за образователна степен при МОН. Той отдавна ги говори тези неща. Една математика не означава нищо, какво ще прави с другите предмети? Кажете ми го и кое е това лицензирано от МОН Монтесори училище във Варна, за да отида специално да го посетя, и също издаващо удостоверения или дипломи за образователна степен.

колкото до твоята позната, тя много добре знае, както и ние тук, че задължителното образование в България е до 16-годишна възраст, грубо казано, колкото да вземе основно образование. И както сама казваш, завършило е като частен ученик, а не е отпаднало от системата, а си е взело българската диплома. Нещо бъркате двата щата, защото всички тук говорите за малки деца, за първокласници и начални класове, и си мислите, че можете да прецакате системата, а всъщност ще прецакате децата си.

# 34
  • Мнения: 2 197
хихи, точно така, взела съм го - не съм готова сега, от септември на училище, разбира се, че такова отговорно решение въз основа на тези размисли не може да бъде взето
Пуснете го в училището и вижте как ще се справи. Не забравяйте, че освен предметите, които се учат в училище се налага авторитетът на госпожата. И също така децата в класа започват да се сблъскват с проблемите в общуването между себе си. Ако детето е просто напред с материала, но попадне в интересна за него среда за него училището няма да е загуба на време.
И да кажа малко и факти - аз влязох в първи клас знаеща всичко (без писането). Прекарах почти цялата година на последния чин с някаква игра, защото всичко си знаех. Но в междучасията аз и съучениците ми играехме и се забавлявахме чудесно. В никакъв случай не смятам, че е трябвало да си остана в къщи.
В класа на дъщеря ми има едно момченце, което е супер подготвено - той знае всичко и макар че с година по-малък просто няма никакви проблеми с учебния материал. Интересното е, че той понякога проявява доста сериозна агресия само и единствено към момичетата.  Може би това е неговия начин да недоволства от факта, че знае толкова много. Въпреки това той е един от най-добрите приятели на дъщеря ми (даже тя беше едно от двете "мъжки" момичета допуснати до клуба по конструиране на роботи на рождения му ден. Така че явно децата се сработват и мога да гарантирам, че родителите му никога не биха го оставили в къщи.

# 35
  • Мнения: 779
Кажете ми го и кое е това лицензирано от МОН Монтесори училище във Варна, за да отида специално да го посетя, и също издаващо удостоверения или дипломи за образователна степен.

 И както сама казваш, завършило е като частен ученик, а не е отпаднало от системата, а си е взело българската диплома. Нещо бъркате двата щата..

Ти много обичаш да си винаги на нож, но тук не позна. Не бъгвам 2-та щата изобщо. Постът ми съвсем целенасочено е в 2 абзаца - първия за училищата с алтернативи за малки деца, вторият за реален случай, но на голямо дете след 16 години. В единият споделям за алтернативи на домашното, в другия за подобен, но не същият реален случай.
Колкото до училищата - нарочно не ги споменах с имената им. Които иска - да положи услилия да си ги намери и проучи, аз няма да им правя реклама. Моите деца са малки и проучвания кое е добро и лошо не съм правила, личен опит с тях нямам. За софийското и варненското сугестопедично училище са ми разказвали познати, които се занимават професионално с образование и чието мнение за мен е меродавно. Наред с позитивите са ми споделяли и негативи на тези училища, но нямам намерение да препредавам чужди думи, които за вас няма да имат никаква тежест. Фактът е обаче, че училищата съществуват, вече са имали поне по 1 прием, лицензирани са от МОН и за мен са по-добра алтернатива от домашното образование (ако можеш да си ги позволиш разбира се).
Монтесори училището във Варна можеш да си го намериш в гугъл - излиза на първа страница. Лиценза му в МОН е публикуван на сайта - РД 14-41/08.07.2015. Какво ще е обучението там тепърва ще се разбере, защото сега му е първата година. От съществуващата досега детска градина при същата директорка отзивите са по-скоро добри. За мен там по-интересно би било дали наистина ще спазват монтесори принципите или по-скоро ще кривнат към традиционното образование и само името му ще остане 'монтесори'. Сигурна съм обаче че скоро и по другите големи градове ще има все повече такива училища - частни, но алтернативни на традиционната сега система и те ще бъдат легализирани от МОН. Първо защото има нужда от такива училища и второ, защото те генерират печалба за предприемчиви собственици, а тя както знаем все още движи голяма част от света. И също съм сигурна че в част от тях (може би не във всички, но поне  в част) образованието ще е наистина по-добро, и от домашното и от традиционното.

# 36
  • Мнения: 5 259
и си мислите, че можете да прецакате системата
Въобще не си наясно с мотивацията на хората. Никой нищо не иска да прецаква, само ти го виждаш по този начин. И се чувстваш длъжна да водиш някакви битки, все едно някой иска нещо от теб.

# 37
  • София
  • Мнения: 62 595
изобщо не съм на нож, а искам да зная кое е това лизенцирано Монтесори училище във Варна и искам да видя също как Джонев лизензира училище. И както сама казваш, нищо чудно на новоокритото училище само да му остане името, защото ще разберат, че няма как да си карат по Монтесори.

Кое точно не ми е ясно в мотивацията? Че са се назобали с книжки за алтернативно образование и пищят колко е лошо, и си мислят, че ще са пионери? А всъщност се водят по нови моди, също като по духовни учения, вегетарианство, неваксиниране и пр.

# 38
  • Мнения: 779
искам да видя също как Джонев лизензира училище. И както сама казваш, нищо чудно на новоокритото училище само да му остане името, защото ще разберат, че няма как да си карат по Монтесори.

Не знам какво точно би му попречило на него да лицензира, системата му по математика си се ползва и в момента и доколкото знам е адаптирана по нашата система. Но не съм в час с неговите конкретни идеи за цялостно училище. Иначе аз задавах същия въпрос за демократичното училище и ми беше отговорено, че няма да се лицензират. За мен това не е ОК. Алтернативно за мен не означава извън системата. Бори се да я промениш, а не да я заобикаляш.
Иначе съм разглеждала учебници по Монтесори за деца в горни класове и на базата на видяното в страните, които традиционно се прилага монтесори обучение чак до университета не виждам никакъв проблем да се обучава така и да не излиза извън БГ системата като преподаден материал. Проблемът там винаги е бил в стандартизираните тестове и оценки, защото такива в този вид обучение няма. Така че всяко монтесори обучение, независимо дали в БГ или в чужбина винаги се опорочава от подготовката за външното оценяване.
П.С. http://www.montessori-varna.com/

# 39
  • Мнения: 105
Ами аз не смятам, че детето ми е особено надарено (много е мило, че някои го определяте като такова), но вярвам, че е умен, схватлив и любопитен и свободата при обучението ще му е от полза.
Не планирам нищо повече, нито чужди университети, нито чужбина. Най-много ще се радвам, ако успее да остане в България и да работи тук за себе си и за другите. Тези решения сам ще ги взима. Аз и домашното обучение го обсъждам с него и заедно ще решим.
Не търся и алтернативни училища.
Просто удоволствието от ученето с него е огромно за мен и (обвинете ме сега в егоизъм) обмислям дали ще е доброто и за него. Не обвинявам, не оплювам, просто търся най-доброто за детето, което надявам се всеки може да приеме за естествено.

За да ви онагледя какво правим сега, ще ви разкажа какво се занимавахме петък и събота (със по две излизания и игри с приятели). Неделята беше цял ден навън с приятели.

Гледа анимация Капитан Планета. И там проблемът на героите бе, че се увеличава озоновата дупка и как вреди на хората, респективно какво да правим, за да пазим планетата. И след филмчето ме пита как така вредим на озоновия слой. И проверяваме. Първо, къде се намира озоновия слой, в кои слоеве на атмосферата. После как се получава озонът, озонно-кислороден цикъл, и как хлорът от вещества, които ползваме, се свързва с атомния кислород, нужен за формиране на озонна молекула и тя не се получава ...
После открихме на страницата на НАСА графични илюстрации на парниковите газовете и той се вдъхнови да си направи картичка с техни апликации - на едната страница легенда за атомите, които ги съставят, а на другата страница - молекулите.
На следващия ден го помолих да ми нарисува схема на фотосинтеза и имената на въглеродния диоксид и кислорода ги записа с химичните формули (защото са по-кратки предполагам, но има ли значение). И му показах химичната формула за получаването на въглехидрати и кислород и с негова помощ изравнихме записа - колко молекули вода и CO2 за получаването на молекула глюкоза са необходими и колко молекули кислород ще се отделят. И обсъдихме колко е важна фотосинтезата, защото ни дава кислород и храна, и анимация за самото й случване в листата гледахме, а после друга за това как растенията извличат вода от почвата.
Той на момента всичко не запомня, но му се формират основни понятия. И когато любопитството го затегли пак натам, може да си попълни знанието.
Отделно всеки ден решава задачи за втори клас по математика или български - по две страници, ей така да не пропуснем нещо.
И остава много време да четем и играе. Та затова не мисля, че ще е по-добре в училище, на чин и с точния урок за деня.

И тъй като не смятам да откривам топлата вода и да пионерствам засега Simple Smile, като тръгне детето на училище, ще събера информация и опит от минали и минаващи по пътя на домашното обучение и ще действам. Пък нека училището ме конкурира. Ще се радвам детето да иска да се върне там, защото добро училище ще е добре за всички Simple Smile

# 40
  • Мнения: 6 587
Тоест, училището на Явор Джонев ще работи извън системата? А огава как ще дава документ за завършена степен на образованието на учениците ,които ще учат там? Или за друго училище без лиценз става дума?

# 41
  • София
  • Мнения: 7 242
Сигурно е споменато, но не ми се чете цялата тема.. Не знам от кога и дали ще стартира, но демократичното училище е може би вашия вариант:
http://www.segabg.com/article.php?id=686481
http://www.napraviuchilishte.org/obshtnost-za-demokratichno-obrazovanie/

Детето ти наистина би скучало в училище - дъщеря ми ще е в 3-ти клас и няма понятие от изброените от теб неща, а в училище не й е особено интересно - материалът е скучен и безинтересно поднесен. Но според мен е много важна средата, наличието на колектив и конкуренция и приятелите от квартала и децата от тренировките със сигурност не могат да компенсират.

# 42
  • Мнения: 5 259
Изброените неща не се учат в училище, не и по този начин, затова и детето няма да свързва посещаването на училище с придобиване на знания.
Ако тръгне на обикновено училище, което е до обяд, то не отнема чак толкова време, да не кажа, че 3.5 - 4 часа престой в училище си е все едно си в лятна ваканция. Ако на детето материалът му е лесен, ще може да си попълва домашните още в клас и изобщо няма да се занимава с това, когато се прибере.
А след като се прибере, ще има едни 9 часа свободно време, в които ще може да прави каквото си иска. Пак ще може да си чете, да си играе, да гледа филмче и да получи всякакви обяснения на теми, които са го заинтригували, без да му се изгражда асоциация със задължителното учене.

# 43
  • Мнения: 6 587
Моите наблюдения са ,че много малка част от материала се научава в училище. Плюса е ,както казва и Лекси - среда и конкуренция.
Обаче си е чиста лотария каква група/ клас деца ще се съберат. И на какъв учител ще попаднат.  В един момент този плюс  може да се окаже минус, защото учителят си губи половината час да въдвори ред, да напише забележки после на провинилите се... и така остават има- няма 15 минути. Може ли за това време да се предаде урок така, че наистина да се усвои от децата?...
Така на практика децата , какъв процент от материала научават в училище и какъв процент вкъщи? Разбира се, има изключения, но като цяло ходенето на училище в масовите училища се превръща в място , в което не се образоваш , , но си задължен да присъстваш. 

# 44
  • София
  • Мнения: 62 595
ако учителката си е на мястото, също класът е що-годе добър, се усвоява почти целият урок още в клас или поне се схваща основата, а вкъщи остава упражняването и надграждането. Предполагам, че почти всеки си влачи ненаучени неща по някой предмет, само защото е отсъствал от училище точно в този ден или период, когато е взет конкретният материал. Затова при всичките й недостатъци, предпочитам ходенето на училище пред домашно обучение.

# 45
  • Мнения: 5 259
Така на практика децата , какъв процент от материала научават в училище и какъв процент вкъщи?
Българската система е така замислена, че основното учене да се извършва вкъщи. Подготовката на уроците и написването на домашните често отнема даже повече време, отколкото продължава преподаването на самия урок. Разбира се невинаги е така, зависи от предмета, от класа и т.н. Но при всички положения се залага основно на ученето вкъщи. Без него не се получава.
Затова и учебният ден в българското училище е много по-кратък от учебния ден в някое немско училище например. При нас е предвидено време за усвояване на материала, което да се случи извън училище, а при тях няма такова нещо.

# 46
  • Мнения: 6 587
Така е. Само , че ако детето посещава занималня и се прибира в къщи след  8 часов престой в училище,  колко ефективно ще е ученето в къщи...Защото тук не става дума за писане на домашни , а за научаване на непредадения материал в училище.

Аз лично не бих се наела да обучавам детето си вкъщи, защото не съм подготвена . Не бих се справила. За мен тава е непосилна задача, но други родители вероятно биха се справили успешно.
За да има реална полза от образователната ни система ще са нужни промени. До колко , как и кога ще се осъществят те , не е ясно.

# 47
  • Мнения: 5 259
Занималнята е друго нещо. Тя служи основно за това, някой да гледа децата, докато родителите им са на работа, за да не стоят сами вкъщи, като междувременно използват времето и за подготовка на домашните.
В горните класове, когато децата спокойно могат да си стоят и сами вкъщи, няма занималня.
Ако един родител иска и има възможност да си обучава детето вкъщи, няма да опре до занималня  Wink


Аз лично не бих се наела да обучавам детето си вкъщи, защото не съм подготвена . Не бих се справила. За мен тава е непосилна задача,
Разбира се, хората могат и харесват да правят различни неща. За тези със страст към домашното образование обучението на детето не само, че не е трудност, а е вдъхновение и нещо, което е трудно да ги спреш да правят. Виж например потребителката kafiava какво е разказала по-горе. Детето не е попитало точно това, което тя му е отговорила. Тя буквално не е спряла. На въпроса какво е озонова дупка/озонов слой може да се отговори и с едно изречение, без да се налага непременно да се стигне до заравняване на формули, глюкоза, молекули и фотосинтеза. Темата може да бъде и безкрайна.
На човек с такава нагласа не му е трудно да обучава, трудно му е да намери кога да спре  Laughing
(Казвам го съвсем добронамерено, това не е критика)
Иначе разбира се, че на детето трябва да му обясняваш тогава, когато е готово да слуша и му е интересно да научи отговора. Когато не го интересува и не иска да знае, насила няма как да го научиш.

# 48
  • София
  • Мнения: 62 595
Така на практика децата , какъв процент от материала научават в училище и какъв процент вкъщи?
Българската система е така замислена, че основното учене да се извършва вкъщи. Подготовката на уроците и написването на домашните често отнема даже повече време, отколкото продължава преподаването на самия урок. Разбира се невинаги е така, зависи от предмета, от класа и т.н. Но при всички положения се залага основно на ученето вкъщи. Без него не се получава.
Затова и учебният ден в българското училище е много по-кратък от учебния ден в някое немско училище например. При нас е предвидено време за усвояване на материала, което да се случи извън училище, а при тях няма такова нещо.

Нима очакваш детето да научи, т.е. да упражни и затвърди материала само в училище, т.е. в редовните часове?  Е, да, ако е малък обем при сходен брой часове, то е елементарна сметката. Ограмотяването в началните класове е основно упражняване, за да се стигне до автоматизиране на писането, четенето и смятането. За другите предмети не отварям дума. Като цяло тук все ентусиастите са родители на деца, които все още не са тръгнали на училище или са малки ученици, и все още го няма осмислянето на опита с времето. Почти всеки родител със сносно образование си мисли, че може да обучава детето си вкъщи. Озоновата дупка е много интересна, но ако трябва всеки ден да си подготвен освен за основния ограмотителен процес да трябва да готвиш материал за озоновата дупка, за да го разкажеш наистина от научна гледна точка, с точност и компетентност, то ще се поозориш на края на първия-втория месец. Или ще ползваш книга за учителя? Wink

# 49
  • Мнения: 5 259
Нима очакваш детето да научи, т.е. да упражни и затвърди материала само в училище, т.е. в редовните часове?  
Точно така се процедира в много европейски държави, има си часове за затвърждаване и упражняване на материала.

За обучаващия родител нещо не си ме разбрала. Всеки човек си има някаква страст, с която не е нужно да бъде каран да се занимава, а дори не може да бъде спрян. За някои хора това е обучението на децата им. За тези, на които това не им е страст, от страни им изглежда като досадна работа, която изисква супер много труд, а за запаленият родител изглежда като възможност да се занимават точно с каквото най-много ги влече.

# 50
  • Мнения: 6 587
Очаквах, когато учителят влезе в клас да може да си предаде урока така, че когато го четеш втори път вкъщи,  да си припомниш  и затвърдиш преподаденото.
Очаквах, вече нямам никакви очаквания от държавните  училища .

По тази причина съм "за" ,всеки сам да избира формата на обучение за детето си.

Последна редакция: сб, 12 сеп 2015, 15:10 от Biserka_a

# 51
  • София
  • Мнения: 62 595
не става само с учене на неща, които са му страст на едно дете, а трябва да има знания по основните науки. Като възрастен човек вероятно го осъзнаваш. Може да не те кефи да учиш висша математика, обаче я учиш, щом ти е в програмата, а години по-късно осъзнаваш колко ти е полезна.
Да, за другите държави си права, но отчасти - и там се покрива минимумът, като в тукашните занимални, само дето му викат целодневно обучение, а и в другите държави се учи допълнително, само дето се дават пари за тютори.

Това за кой клас го питаш, Бисерка? Темата с учебниците не ми се засяга, то е ясно, покрай хвърлянето на мръсната вода ще хвърлите и бебето.

# 52
  • Мнения: 5 259
Имах предвид, че е страст на родителя да обучава детето си, а не че детето има страст към някаква тема.
Разговорите с теб винаги са като развален телефон  Confused

# 53
  • Мнения: 6 587
Allana,  да има такива родители. Нахъсани и със страст. Simple Smile  и с ресурс Simple Smile

Кое ,Андариел? Имаш предвид ,за кой клас споделям впечетления ли?

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
и с родителската страст е същото, освен ако родителят не е енциклопедист. Трябва хармонично развитие като знания във всички области, а докато са малки, да се развиват и по-силните и по-слабите страни.

# 55
  • Мнения: 11 909
И на мене ми е страст преподаването, дори съм преподавала една година в Университет/нищо от това, което се учи в училище/, обичам да се занимавам с детето.То не е от най-благоприятните за обучаване, но пак ми харесва да намирам способи за бързо и лесно усвояване на материала.

Със страст или не, много родители го правят.Замисляла съм се къде на шега, къде на истина, да правя "бартер" с някого, поне да разпределим предметите.

И все пак, мисля че усилията трябва да се насочат не към изнамиране на по-свободни форми на обучение, а към повишаване на качеството на самото обучение в училище.Трябва да имаме изисквания, а не всеки да се спасява поединично.
От първи клас детето влизаше с много преподаватели, мога да направя разлика от преподаване до преподаване.

Ясно, че трябват и упражнения у дома, но да се тръснат всички очаквания на родителите, не е много редно.
В повечето училища, говоря дори за начална степен , децата не отиват да учат в училище, отиват да издемонстрират наученото другаде .Ами, не е честно някак, не е равностойно дори.Ако щете- и финансово неравностойно е в доста случаи.


# 56
  • Мнения: 6 551
Може да не те кефи да учиш висша математика, обаче я учиш, щом ти е в програмата, а години по-късно осъзнаваш колко ти е полезна.
Андариел, не съм съгласна с това. никога не осъзнах практическия смисъл на материята по математика, преподавана ми след 7-ми клас (нищо, че имах само 6). както и на безкрайното наизустяване/ запаметяване на информация, която рано или късно "изветрява".
завърших и работя по хуманитарна специалност.
негативите на българското образование си ги отнесох яко в английския университет - неумения за структуриран анализ и критично мислене, за аргументирано изразяване, за формиранеи защита на теза без предварително зададени параметри, и т.н. преподавателите ми не бяха учудени, казаха, че българчетата идвали с липсата на такива умения. участвах с специалния занимания за придобиването им, защото тези ценни умения всъщност се учат. в добрите училища - още от първи клас.

# 57
  • София
  • Мнения: 62 595
Проблемът е, че когато човек се забие в числата, губи от поглед смисъла на задачата. но това изобщо е проблем, така да го нарека, на западно-европейската цивилизация, макар "решаването на задачи на хартия" да е метод с голяма сила. То много деца и в седми клас не могат да решат задачи с отношения и затова една учителка беше дала задача на родителска среща на родителите да заведат децата си в магазина и да ги накарат да купят по 300 грама сирене и да сметнат колко ще им излезе. Но от един момент нататък вече на гимназиално ниво може спокойно да се мине на по-сложните неща, защото нивото на абстракция е вече по-високо. индивидуалните особености също влияят. Аз и сега трудно схващам планиметрията, но не казвам, че е проблем на системата. Така или иначе аз трудно ще си я схващам цял живот, и в това няма да ми помогне никаква допълнителна програма, нито домашно обучение.
Ти бягаш от математиката, защото ти е трудно да я разбереш, но пропускаш, че това, което описваш за защитата на теза и т.н. е всъщност на същите принципи като в математиката. Просто трбябва трансфер от едно поле на друго. Отишла си в хуманитарна специалност, не в инженерна, а университетите си работят по свои правила. Бас държа, че продуктът на британската образователна система ще се срещне с трудности в друг университет в друга точка на света, където ще кажат "ау, тези англичани, една математика не могат да научат!"  Simple Smile Все едно да сравняваме две домакини, които казват, че правят баница - едната слага газирана вода, а друга направо майонеза. Със сигурност всяка от тях ще каже възмутено как другата не знаела, че баница се прави точно по определен начин - нейният начин.

Последна редакция: вт, 15 сеп 2015, 11:27 от Andariel

# 58
  • Мнения: 1 622
Аз съм привърженик на домашното обучение.
Законово не знам как се решава този проблем, но на базата на четири години учене в училище на сина ми, мога да споделя, че ако един родител има свободното време да се занимава с детето си, подход, желание, също така е бил добър ученик в училище, (иска ми се напиша, че има прилично образование, но даже не знам дали е нужно), няма никакъв проблем да се занимава с детето си у дома.
В тази връзка мисля, че освен любознателността на детето, е много важно и какво може родителят, не толкова какво иска.
Ние сме напредвали най-много, когато със сина ми се се занимавали самостоятелно. Мога да му помогна по всички предмети, кандидатствала съм с история и литература в университета, английският ми е ок, математиката също, учебният материал, който и без това е написан ужасно, го преразказвам много по-интересно.
Аз съм фен на домашното обучение.
Ако детето има подходяща среда, ходи на занимания от типа на спорт, чужд език, каквото и да било, среда няма да му липсва.
Относно темата за авторитета на госпожите и реда в училище, има и други начини да се учиш на авторитет, и без да се "калъпираш".
Така че, аз съм "за" Laughing
Поне до 7 клас.
 

# 59
  • Мнения: 105
Привет Ripple,
Ами да, почти съм на твоето мнение. Почти казвам, защото просто няма как два различни мозъка еднакво да мислят Simple Smile
Езикова гимназия съм завършила - с английски и немски. Математиката никога не ми е била проблем, но съвсем съзнателно, бунтарски, не учех, защото не харесвах учителя.
По химия наученото в училище ми е съвсем ярко - пак заради учителя - строга, но изискваща и обичаща дама.
Биология - горе-долу, учителката имаше амбиции да ни учи други неща - за живота. Литература - също.
Физика - кръгла нула, пак заради учителката, на която и беше абсолютно все едно дали ще сме в час или не, дали ще знаем за какво говори. Сега уча с детето.
с какво излиза - не съм учила каквото ми е на сърце, а в зависимост от случайния преподавател.
И като обсъждахме със съпруга ми домашното обучение и му споделям това (ние сме и съученици), и той се замисли и казва  - да, ако не беше Х. по математика, щях да продължа с математика.

Е това много ме притеснява - вероятността случайността да избере с какво ще се занимава човек през живота си. Или да трябва да прави късен нов избор. Може на някой такъв да му е пътя. Може да е по-добре. Кой знае!

Иначе аз мога да мисля. С юридическо образование съм и 10 години стаж като адвокат. Българският език и езиците са ми страст, много обичам да чета, с точните науки се справям Simple Smile Със сигурност е важен и родителят. Simple Smile

Иначе, напоследък не съм чела подробно, но ми се струва, че дискусията е придобила умерен и уважителен тон, за което благодаря на всички. Няма по-нормално от това да сме на различни мнения. Благодаря за споделеното, ще изчета всичко внимателно скоро.



# 60
  • София
  • Мнения: 62 595
 Peaceза сметка на това след десет години рискувате вашите деца да кажат същото за вас - ако не беше майка ми/баща ми, щях да мога да избера сам пътя си, пък дори да съм имал нелюбими учители, а така майка ми/баща ми само са ми давали това, което искам, а не са ме карали да уча нелюбими неща.

# 61
  • Мнения: 105
Абсолютно. Тази опасност съществува, каквото и да правим. Прекрасно го осъзнавам, да не кажа, че ми свети като червена лампичка постоянно. Simple Smile

# 62
  • Мнения: 365
Привет! Още един привърженик на домашното образование в мое лице. Аз имам и желание, и време, и умения да подготвя децата си сама поне до 5ти клас съвсем сама, както и цялата подкрепа на мъжа ми.  Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?

# 63
  • Мнения: 1 622
машина, ще влезе в сила 3 дни след обнародването в държавен вестник освен ако няма нещо специално упоменато в закона.

# 64
  • Мнения: 21 455
Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?
То в самия проект си пише кога влиза в сила. В първата учебна година след приемане на новите държавни образователни изисквания.
Сигурно ли е, че целият закон е минал на второ четене? Движеха се с доста бавни темпове.
Редактирам се. Съдейки по вчерашните публикации в пресата, не е минал целият. Дори не са стигнали до средата.

Последна редакция: пт, 18 сеп 2015, 10:08 от Дидева

# 65
  • София
  • Мнения: 62 595
не съм чела закона, какво пише там за домашно обучение?

# 66
  • Мнения: 1 622
andariel, напълно права си.
Като бях малка, нашите ме бяха записали на какво ли не-музика, английски, танци, непрекъснато някъде ходех.
Приятелката ми точно обратното, все идваше с мен да ме чака след занятието, защото  техните смятаха, че детето само трябва да реши дали иска нещо да прави, а тя беше по-пасивно дете, ако я подбутнеш-ще върви, ако не я подбутнеш и така й беше добре.
Почти 30 години по-късно аз си мисля, че нашите можеха да го дават и по-кротко, а тя не може да се успокои, че едва в университета е започнала активно да учи език, че никога не е спортувала активно, че техните не са били по-амбициозни.
Винаги ще има нещо, за което няма да сме доволни след време, и то защото винаги я има и обратната страна, един живот живеем и няма как да сме сигурно какво би станало, ако...Simple Smile Успокоява ме само мисълта, че каквото и да правят родителите (по принцип), го правят, защото мислят най-доброто за детето си.
От друга страна, ако в един момент детето ми каже-"искам да ходя на училище, защото вкъщи ми е скучно" или видя, че страда от липса на социални контакти, няма да налагам домашно обучение насила.

# 67
  • Мнения: 365
Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?
То в самия проект си пише кога влиза в сила. В първата учебна година след приемане на новите държавни образователни изисквания.
Сигурно ли е, че целият закон е минал на второ четене? Движеха се с доста бавни темпове.
Редактирам се. Съдейки по вчерашните публикации в пресата, не е минал целият. Дори не са стигнали до средата.

Може ли линк към въпросната преса. Аз намирам ей такива статии от вчера: http://www.bgdnes.bg/Article/4990732

# 68
  • Мнения: 21 455
В " Дневник" четох аз. Това, което си дала като линк също показва докъде са стигнали. Текстовете за формата на обучение, оценяването и завършването на клас и степен са от чл.104 до чл. 139, а в проектозакона са над 350 члена плюс допълнителните, преходните и заключителните разпоредби.

# 69
  • Мнения: 365
Приет си е целият закон, чакаме обнародване и влизане в сила... Grinning

# 70
  • Мнения: 105
На сайта на Народното събрание статусът на закона е, че е внесен в зала за второ четене на 02.09.2015 г. , т.е. още не е приет. Второто четене е гласуване на закона глава по глава, раздел по раздел или текст по текст. Щом всички текстове се приемат, изпращат закона на президента за издаване на указ за обнародването. И ако това стане, следва обнародването.

Медиите си коментират миналите на второ четене текстове преди целият закон да е приет. Разбира се, може и да е приет до края, а да не е отразено на сайта, но това скоро ще се изясни Simple Smile http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/15077/

Относно влизането в сила това предвижда проектът:
"§ 54. Законът влиза в сила от учебната 2016-2017 г., с изключение на :
1. глава шеста, раздели І, ІІ и ІІІ с членове от 71 до 95, които влизат в сила три месеца след обнародването на закона в Държавен вестник;
2. глава шестнадесета, която влиза в сила от 1 януари 2016 година."

Не е задължително да остане в този вариант.

Но по-важно, разбира се, е самото съдържание на закона. Ето каква новина открих. (Заради питането на Andariel щях да поствам резюме на проекта в частта за "домашното обучение", което там наричат "информално учене", но виждам, че са настъпили принципни различия между двете четения в насока към въвеждане на разрешителен режим и контрол, та затова по-добре да изчакам готовия закон.)


"Само експертна комисия към регионалния просветен инспекторат обаче ще може да разреши домашното образование. Тя трябва да се увери, че родителите имат условията и ресурса да подготвят детето си у дома. Освен това всеки срок ще се извършват проверки, обясни шефката на образователната парламентарна комисия Милена Дамянова. Домашните ученици ще учат по училищния учебен план, а в края на годината ще се явяват на изпити в училище. Ако се окаже, че те не покриват държавните образователни изисквания, на следващата година те трябва да бъдат записани в друга форма на обучение." Източник: http://www.monitor.bg/article?id=480393

# 71
  • София
  • Мнения: 62 595
Мерси за инфото! Аз щях сума време да се ровя и трудно щях да го намеря. Simple Smile


Ако наистина го направят така, то ще е ок - нека се покрива учебното съдържание и плана, да се явяват децата на изпити. Само се чудя кое ще му е по-различното от сегашното индивидуално, като частен ученик.
Подозирам, че на много хора няма да им допадне именно това, че децата ще трябва да се движат по плана, изпитите и съдържанието на МОн.

Така или иначе, мислете внимателно преди да предприемете стъпката, защото в това да обучаваш детето си вкъщи няма никаква романтика, а се превръщаш в учител, а на всичко отгоре детето после ще трябва да държи изпит върху целия материал за срока. От собствен опит с моите деца мога да кажа, че всичките пъти, в които се е налагало да играя ролята на учител, защото децата ми са отсъствали някакъв период от училище, е било сериозно натоварване, защото им липсваше именно това, че не са били в клас, и не само не са чули учителката, а и не са били  с другите деца. Човек се учи не само индивидуално, а и участвайки в заниманията в клас, включително слушайки и гледайки какво правят другите в часа. То е съъщото като да си редовно обучение в университета - когато отсътваш от занятие, макар да ти качат презентацията или да прочетеш какво са писали, пак ти остават пропуските от цялостната картина, ако си присъствал и си чул всички дребни пояснителни въпроси и бележки. Според мен не си заслужава детето да бъде спряно от училище, за да учи вкъщи, пък ако ще да изучи Енциклопедия Британика.

# 72
  • Мнения: 365
Само се чудя кое ще му е по-различното от сегашното индивидуално, като частен ученик.

Индивидуалното е различно от самостоятелното. Индивидуалното пак си е предвидено и в този закон - то включва индивидуален план за обучение (примерно за деца, които ходят по турнири или отсъстват месеци и после трябва да наваксват) . Различното е, че сега може "по желание на родителите" и не е нужно да си дисциплинарно наказан или болен, какъвто беше абсурда до сега(т.е. пак може по желание, ако станеш много много лош и невъзпитан и навсякъде вдигнат ръце от теб). Има обаче още недомислени неща. Например както до сега, пак не може да се ускорява образованието по желание на ученика или родителите - трябва педагогически съвет да го категоризира като много "даровит", за да му позволят да напредва по-бързо от останалите. Хората в някои страни, където това е позволено, при добро желание и без да се налага някой да ги категоризира, завършват средното си образование на 15г.   - просто защото искат и могат и не защото са гении или бързат за университета, напротив - после до 20 г. пътуват, забавляват се, опознават себе си и света!... А пък и "даровит", не означава непременно да бързаш - може да означава, че просто искаш да знаеш повече! В България на даровитите деца не им се организира разширено обучение, ами ги "отвързваме" да тичат напред и като претичат през системата, тогава да се оправят вече както си искат..

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
даровитите деца са малко, а натоварването като учебен план, особено отт пети клас нагоре си е сериозно, особено ако материалът се усвоява  много добре като обем и качество. Няма нужда даровитите да притичват през системата, защото обичайно даровитостта е в една или две области, но не и за всички области от знанието, да речем предмети в училище.

# 74
# 75
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Пускам този линк, в който родителите обучаващи сами децата си са започнали подписи в петиция против решение №373 на МС от 5 юли 17 година, за по-пълно обхващане на децата, които не са тръгнали или са отпаднали от училище.

http://www.citizengo.org/en/72405-cancel-resolution-373-july-5-2017

# 76
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво е това решение?

# 77
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
И какво е това решение?

В петицията има препратка към самото решение.

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
Не понасям да ми подхвърлят линкове и препратки. Изобщо не ги чета. Който ги пуска е добре с няколко изречение да резюмира основното, ако иска да стигне до хората.

# 79
  • Мнения: 676
Пускам този линк, в който родителите обучаващи сами децата си са започнали подписи в петиция против решение №373 на МС от 5 юли 17 година, за по-пълно обхващане на децата, които не са тръгнали или са отпаднали от училище.

http://www.citizengo.org/en/72405-cancel-resolution-373-july-5-2017

Подписах петицията и от тогава не спира спам от тяхна страна. Макар да се отписах от продължаващи и-мейли. Те не спират. Ограничих този, който дойде и след това, но серията продължава... 

# 80
  • Мнения: 3
Здравейте,

моля кажете

закон домашно обучение бил приет ?

# 81
  • Мнения: 105
Здравейте,

моля кажете

закон домашно обучение бил приет ?

Съгласно действащия Закон за предучилищно и училищно образование децата могат да учат в самостоятелна форма на обучение, което означава, че не посещават часове, но се явяват на изпити. Не е в пълнота домашно обучение.

# 82
  • Мнения: 3
Благодаря!!!

Искам да ви попитам относно самостоятелната форма / домашно обучение / дистанционното обучение. Имам нужда от повече информация. Благодаря !!!!!!!!!!!!!!

# 83
  • Мнения: 105
Благодаря!!!

Искам да ви попитам относно самостоятелната форма / домашно обучение / дистанционното обучение. Имам нужда от повече информация. Благодаря !!!!!!!!!!!!!!

Ще Ви разкажа личния си опит. Законовата уредба може да прочетете в Закона и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
Моят син учи в самостоятелна форма 2ри, 3ти, 4ти и сега 5ти клас.
Най-трудно беше да намерим училище, което да предлага обучение по нея, но вече мисля, че са станали повече.
Подавахме молба веднъж годишно със съответни приложения. А тази година казаха, че няма нужда и от молба.
Помагаха ни от училището с приложенията към молбата, които са по специфични, например план за обучение.
След това си контактуваме главно с класната, но е възможно и с други учители - при нужда. Разменяме мейли и съобщения. Пращат ни конспекти, примерни тестове. Учим по безплатните електронни учебници. (Това ми е малко неудобно на мен.) И два пъти в годината децата се явяват на изпити. Има и поправителни дати.
Ако се интересувате друго - питайте.

# 84
  • Мнения: 41
Здравейте, Дали някой е записал децата си на дистанционно основно/ гимназиално обучение от Щатите/Англия? Ако има ще е хубаво да споделите опит.

# 85
  • Мнения: 313
Моят син учи в самостоятелна форма 2ри, 3ти, 4ти и сега 5ти клас.
Най-трудно беше да намерим училище, което да предлага обучение по нея, но вече мисля, че са станали повече.
Подавахме молба веднъж годишно със съответни приложения. А тази година казаха, че няма нужда и от молба.
Помагаха ни от училището с приложенията към молбата, които са по специфични, например план за обучение.
След това си контактуваме главно с класната, но е възможно и с други учители - при нужда. Разменяме мейли и съобщения. Пращат ни конспекти, примерни тестове. Учим по безплатните електронни учебници. (Това ми е малко неудобно на мен.) И два пъти в годината децата се явяват на изпити. Има и поправителни дати.
Ако се интересувате друго - питайте.
А имате ли възможност да ходите на олимпиади и математически състезания?

# 86
  • Мнения: 105
А имате ли възможност да ходите на олимпиади и математически състезания?
[/quote]

Синът ми не обича състезанията. Решаваме задачите от тях вкъщи. Но имам спомен, че деца - домашни ученици, които не са записани в самостоятелна форма на обучение, бяха успели да ходят на състезания по програмиране.
Може да потърсите повече информация в ФБ групата БГ Хоумскулъри.
Успех.

# 87
  • Мнения: 3
Благодаря!!!

Искам да ви попитам относно самостоятелната форма / домашно обучение / дистанционното обучение. Имам нужда от повече информация. Благодаря !!!!!!!!!!!!!!

Ще Ви разкажа личния си опит. Законовата уредба може да прочетете в Закона и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
Моят син учи в самостоятелна форма 2ри, 3ти, 4ти и сега 5ти клас.
Най-трудно беше да намерим училище, което да предлага обучение по нея, но вече мисля, че са станали повече.
Подавахме молба веднъж годишно със съответни приложения. А тази година казаха, че няма нужда и от молба.
Помагаха ни от училището с приложенията към молбата, които са по специфични, например план за обучение.
След това си контактуваме главно с класната, но е възможно и с други учители - при нужда. Разменяме мейли и съобщения. Пращат ни конспекти, примерни тестове. Учим по безплатните електронни учебници. (Това ми е малко неудобно на мен.) И два пъти в годината децата се явяват на изпити. Има и поправителни дати.
Ако се интересувате друго - питайте.

Добър ден! Моля, кажете ми, ние сме чужденци, искаме да живеем в България, искаме децата ни да учат на дистанционно образование. Вероятно ще имаме виза D. Как, кога се формира дистанционното образование? По принцип децата ни са задължени да учат в България, ако имаме D виза? Имамът има нужда от повече информация. Благодаря !!!!!!!!!!!!!!!

# 88
  • Мнения: 105
Здравейте,

За да учат децата Ви в самостоятелна форма на обучение, е нужно да намерите училище, което да я предлага. Записването става с молба до директора. Успех.
[/quote]

Добър ден! Моля, кажете ми, ние сме чужденци, искаме да живеем в България, искаме децата ни да учат на дистанционно образование. Вероятно ще имаме виза D. Как, кога се формира дистанционното образование? По принцип децата ни са задължени да учат в България, ако имаме D виза? Имамът има нужда от повече информация. Благодаря !!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]

Общи условия

Активация на акаунт