Започвам работа като учител

  • 22 258
  • 81
  •   1
Отговори
  • Мнения: 103
Здравейте, момичета! Започнах новата година с една щастлива новина. Кандидатствах за работа като учител в едно селце и днес ми съобщиха, че съм одобрена и започвам от понеделник. Някои от вас знаят, че много време си търсих работа и то безуспешно. Сега съм много щастлива, но и притеснена. Ще помоля мами, които имат опит като учители да ми дадат съвети и насоки.
Не съм работила преди като учител. Училището е основно, а аз ще преподавам по БЕЛ. Директорът днес ми съобщи, че ще бъда класна на 5-ти клас. Малко се стреснах, защото е огромна отговорност и не знам дали ще се справя. Децата в училището са главно от ромски произход. Специалността ми е българска филология, а реално ще трябва да преподавам и на първолаци. Трябва да ги науча да пишат и четат, което е работа на преподавателите завършили педагогика. Нямам идея дали ще се справя.Като цяло съм много изплашена. Може ли да ми кажете какви точно са ми отговорностите като класен ръководител? Ще съм благодарна да ми дадете някакви насоки за първите дни и изобщо да споделите всичко, което мислите, че ще ми бъде полезно. Благодаря предварително, прегръщам ви!   bouquet  bouquet  bouquet  bouquet

# 1
  • София
  • Мнения: 11 701
Браво! Честито!    bouquet Прекрасна професия! Не мога да давам съвет, защото не е моя специалност, но бъди търпелива към децата. Успех!!

# 2
  • София
  • Мнения: 5 656
Как така хем класна на 5 клас, хем ще преподаваш на първолаци? Едното изключва другото. Или получаваш клас от начален курс (1-4 кл) и им преподаваш по всичко, или преподаваш БЕЛ на 5-6-7-8 клас (според броя на паралелките и как ти пълнят норматива часовете). Спокойно, ще се справиш, децата са много интуитивни и харесват младите учители. Основният проблем ще ти е тишината в час - трябва да си я извоюваш от самото начало, иначе ще ти се качат на главата много бързо.

Самият факт, че така се вълнуваш и искаш да се справиш на ниво, заслужава адмирации. Желая ти успех  Hug

# 3
  • Мнения: 103
Благодаря! Иначе, да... искам да се справя и да се представя добре. Надявам се да не объркам нещо в дневника или документацията. За децата ми казаха, че били много палави, но вярвам, че ще се харесаме. Simple Smile

# 4
  • близо до Кресненското дефиле
  • Мнения: 961
Честито! Grinning Това е една благородна, но неблагодарна професия. Ще дадеш много от себе си и от личния ти живот. За щастие, все още има ученици, макар и малко, чиито успехи те карат да дерзаеш!
Няколко са основните неща, които да осъзнаеш, за да не останеш разочарована:
- родителите са до време, не е нужно да им се свалят звезди и т.н;
- учениците са до време. Не им се връзвай много. Това важи най - вече за тези, които създават проблеми;
- бъди приятел с децата, но не скъсявай дистанцията прекалено много.
Като класен те чака:
- писане на бележници, дневник и куп бумаги;
- разговори с колегите за проблемите на учениците по различните учебни дисциплини;
- безкрайни разговори с ученици и родители;
- родителски срещи;
- доклади, отчети на класния ръководител;
- съпричастност с тийнейджърските и семейни проблеми;
- допълнителни консултации с учениците;
- час за работа с родители;
- организиране на екскурзии;
- безброй други задължения и отговорности.

# 5
  • Мнения: 1 196
Аууу недей...като дете на двама учители...тази професия не е каквато беше едно време.... Днешните ученици са безумно арогантни и нямат никакво уважение към учителите, а родителите им още по-малко...
Нечовешки труд и нерви за мизерни пари....

# 6
  • Мнения: 1 412
Здравейте, момичета! Започнах новата година с една щастлива новина. Кандидатствах за работа като учител в едно селце и днес ми съобщиха, че съм одобрена и започвам от понеделник. Някои от вас знаят, че много време си търсих работа и то безуспешно. Сега съм много щастлива, но и притеснена. Ще помоля мами, които имат опит като учители да ми дадат съвети и насоки.
Не съм работила преди като учител. Училището е основно, а аз ще преподавам по БЕЛ. Директорът днес ми съобщи, че ще бъда класна на 5-ти клас. Малко се стреснах, защото е огромна отговорност и не знам дали ще се справя. Децата в училището са главно от ромски произход. Специалността ми е българска филология, а реално ще трябва да преподавам и на първолаци. Трябва да ги науча да пишат и четат, което е работа на преподавателите завършили педагогика. Нямам идея дали ще се справя.Като цяло съм много изплашена. Може ли да ми кажете какви точно са ми отговорностите като класен ръководител? Ще съм благодарна да ми дадете някакви насоки за първите дни и изобщо да споделите всичко, което мислите, че ще ми бъде полезно. Благодаря предварително, прегръщам ви!   bouquet  bouquet  bouquet  bouquet

Най- важното спечели доверието на децата, за да те приемат като приятел и да не си правите шменти капели, но да има някаква граница, така ще те уважават:) Нека усетят, че ги обичаш и никога не показвай, че се притесняваш или те стряскат с нещо, реагирай адекватно във всяка ситуация, запазвай самообладание колкото и да не можеш. Не прави компромиси понякога понякога, трябва да си лоша ( умерено де) после ги поощтрявай, за да разберат грешката си . Въведи си някакъв ред и покажи, че държиш да се спазва. Моментът  е да го направиш в началото. Казвам ти го от личен опит , като млад 28 годишен учител вече с 4 години стаж. Не е лесно, но после се свиква.

# 7
  • Мнения: 581
Аз също съм била учител, но само стажант-учител. Да, вярно е, имах лошия късмет да попадна на ужасно невъзпитани и арогантни деца( 7 ми клас). Разбирах ги, защото бяха експериментален клас, 80 процента идваха от интерната за сираци. Можеш да си представиш колко дълбоко ги вълнуваше литературата. Първите дни се стъписвах сериозно от предложенията да ми вземат номера на телефона, да излезем заедно, омъжена ли съм била, имала ли съм гадже. Трябва да си психически устойчива, за да издържиш. Но пък от друга страна, много е добре това, че отиваш в такова селце, там децата са други. По-бедни са, по-свити, не парадират. В големия град е ужас, не можеш да се справиш с тях. Имам приятелка, която изкара една година в турско село в Айтоския балкан.Каза, че било приказка. Децата били добри, не се държало много на учебния процес( което не трябва да е така, но...), нямала е никакви проблеми. За дневникът не се притеснявай, за всичко си има първи път.  Wink
Когато напуснах моето училище бях убедена, че няма да върша такава неблагодарна работа никога вече. Е, сега съжалявам, на доста по-лоши места попаднах в последствие. Работното време на учителя никъде няма да го намериш. Уикендите ти-уикенди, зимна, пролетна, да не говорим за лятната ваканция. Свободно време-колкото искаш.
Само не се панирай, успех, ще се справиш! Simple Smile

# 8
  • Мнения: 103
Мерси, момичета! Казахте ми много мили неща и ми вдъхнахте увереност. От няколко дни слушам само негативи. Всички обясняват, че не съм била амбициозна, за да стана учител и да започна да работя в село. Много се ядосвам! Иначе смятам, че професията наистина е благородна и много достойна за уважение. Simple Smile

# 9
  • Мнения: 6
Първият атрибут, който трябва да си носиш
http://profit.bg/uploads/news/0513/largethumb/106609_1.jpg

Иначе респект. Аз не бих се хванал да преподавам на днешното поколение в училище, още по-малко на циганета. Знам ги какво представляват (много по-зле от мен в гимназията, а аз не бях никак лек). Аз имам мерак да преподавам едни неща, но не бих ги правил в училище, а в университет. Нямам нито желанието, нито нервите да го правя сред тъпанари, които ходят насила някъде, където други хора също насила ги карат да ходят.
Училищата днес са зле. Щото вместо да ги учат на нещо, правят от децата роботи. Обработват ги на матрици. Мен също се опитаха така да ме програмират и не успяха. Това е най-голямата грешка. Хипотетично ак бях учител, щях да преподавам на децата как ДА МИСЛЯТ, а не това, което е заложено точно в програмата. И да са активни. Граждански и всякак. Да им мърда мозъка. Това е ключа и към връзката между учител и ученик.

Успешно и не забравяш атрибута, който ти препоръчах.

# 10
  • Лавал-Пловдив
  • Мнения: 368
Рядко се включвам да пиша, но този път не се стърпях. Учител по английски съм - 5 год. в Бг (Пловдив) и вече 4 в Канада (Квебек). Моите съвети:
-прикрепи се към някой колега с повече опит (тук му казваме менторат). Винаги има някой, който обича да помага на новите. Той ще ти помогне в началото за дневници, бележници, рутина.
- поста ти е гаден от където и да го погледнеш- цигани, различни класове, класна. Няма да ти е лесно. Тук ни учат още от 1 ден да си кажем (напишем) правилата за държание в клас и да внимаваме да се спазват. Както ги дресираш в началото, така ще е. Ти НЕ си им приятелка, ти си авторитет. Те трябва да те слушат, не ти тях. Иначе ще ти се качат на главата.
- Правилата: говорят само с вдигане на ръка, а не един през друг. Винаги си имат всички материали (ученик без материали е потенциален нарушител на дисциплината). Не закъсняват. ... каквото се сетиш.
- Задължително трябва да има последствия за неизпълнение, т.е трябва да знаят, че ако не изпълняват ще страдат. Тук ги оставяме след часовете, лишаваме ги от едно междучасие, караме ги да пишат едно изречение 20 пъти или извинително писмо, т.н. Само давам примери.
-Последен съвет: навремето, като млада учителка и класна, си бях купила изтриващ се химикал. Дневника попълвах с него. Ако направех грешка - трия и готово. Но според мен дневникът ще ти е най-малкият проблем.
Успех и не забравяй - всичко свършва през юни  Hug

# 11
  • Мнения: X
Ще ти трябват много здрави нерви с ромчетата и родителите им.. не говоря от опит, но са ми разказвали. Успех!

# 12
  • Мнения: 873
Работила съм като учител по заместване и толкова бързо свикнах с документацията, че всички бяха учудени...а тя е адски елементарна   Peace Бързо ще се оправиш с нея!

Сега работя в училище с деца, учители и родители. Всъщност влизам в 3 училища и 3 ЦДГ. Определено мога да кажа какво НЕ трябва да прави учителят и какви хора НЕ трябва  да бъдат учители. Ако се откриеш някъде в списъка, който ще изброя, за твое добро и за доброто на децата е да смениш професията:
1. Учителят не бива да е кон с капаци-той е добре да е многопластова и широко скроена личност
2. Учителят не трябва да отделя образованието от възпитанието, защото те вървят ръка за ръка
3. Учителят не трябва да е неуважителен към родителите и да ги обвинява за неуспехите си или тези на децата-учителят и родителят са един екип
4. Учителят не трябва да има предразсъдъци и никога да не дискриминира децата-по пол, етнос, място, от където идват, семейна среда и т.н. Имам доста примери за добре интегрирани ромски деца, които ще са първите образовани в семействата си
5. Учителят не трябва да приписва на детето качества, съобразно неговото поведение-учителят трябва да може да разграничава личността на детето от постъпките му. Детето НЕ е лошо, то постъпва по лош начин
6. Учителят не трябва да прилага никакви форми на насилие-викове, крясъци, обиди, удари, бой с пръчка, дърпане на уши, заплахи, подигравки, слагане на квалификации и други такива
7. Учителят трябва да познава детската психология-сядай и чети за възрастовото развитие, веднага! За твое добро го казвам-така ще знаеш какво може да очакваш и до къде да ти стигнат изискванията към децата. Учителите масово не познават детската психика. Все казват "Децата едно време, пък днешните са не знам какви..." И едно време са били такива децата, но времената са били други: управлявало се е със страх
8. Учителят не трябва да слага децата под общ знаменател-най-добрият и успешен е индивидуалният подход
9. Учителят трябва да е емпатиен, да умее да изслушва децата-днешните даскали четат конско евангелие и морализаторстват на кило. Когато детето усети, че го слушаш и го разбираш, печелиш доверието му веднага и имаш много по-голям шанс да му повлияеш!
10. Учителят трябва да познава Закона за закрила на детето и да знае към кои институции да се обръща при нужда, т.е. къде да подава сигнал
11. Учителят не трябва да фамилиарничи с децата, трябва да държи границата, но да не е надут и да не гледа от високо
12. Учителят не трябва да натяква за слабостите на децата, а да може да открива, изтъква и разбира, да хвали и стимулира техните силни страни.

Аз работя в малка община, в малки училища, с малко деца. Родителите им работят здраво и често нямат време за тях. Има ромски деца. Има бедни деца. Има деца, които се мислят, че са от хай-лайфа и правят проблем, че бедното, гладно дете им е откраднало сандвича със салам от 7 лв./килото  Crazy

Пожелавам ти търпение и вяра в смисъла на това, което правиш!

Сега прочетох, та не се стърпях и аз: kaka_dora, веднага си смени професията, ама бързо! Бързо! Това, че си неграмотна, няма да го коментирам. Просто начинът, по който говориш за децата те прави...как го каза- "потенциален нарушител" на човешкото отношение!  ooooh!

Последна редакция: пт, 09 яну 2015, 21:39 от Enidi

# 13
  • В един копнеж!
  • Мнения: 2 407
Честно казано, препоръчва ти да не бъдеш приятел с учениците си. Ти ще си техен учител, а не приятелка. Трябва да им вмениш респект и слушаемост по време на часовете.

# 14
  • Мнения: 581
Стига сте плашили момичето де! То ако отиде някъде продавачка да виси десет часа с един почивен ден, или сервитьорка да обслужва пияни идиоти, сякаш по-добре ще бъде...
Толкова трудно се намира работа по специалността в днешно време. Това е някакво начало, защо не и добро начало.

# 15
  • Мнения: 103
Ами и аз смятам, че за начало не е зле. Селце е, но все пак ще придобия опит и стаж, което си е важно. Много ме критикуваха, че е на село и че трябва да се захвана с нещо друго. Ще последвам всички съвети и дано успея да им вдъхна респект. Иначе съм сигурна, че отношението ми към децата ще бъде добро, защото аз много ги обичам. Hug

# 16
  • Мнения: 1 196
Стига сте плашили момичето де! То ако отиде някъде продавачка да виси десет часа с един почивен ден, или сервитьорка да обслужва пияни идиоти, сякаш по-добре ще бъде...
Толкова трудно се намира работа по специалността в днешно време. Това е някакво начало, защо не и добро начало.
Ако си мислиш,че ще свърши часовете и ще се прибере - жестоко се лъжеш.... По-добре продавачка отколкото учител парите са едни и същи, даже в повечето случаи продавачките взимат повече.., но нямаш съсипани нерви, не проверяваш контролни до нощите, не пишеш една камара ненужни бумащини, не се занимаваш с електронни дневници, не пишеш като разпран по дадени проекти... Не се занимаваш с родители - простаци и ученици диваци.... Вярвайте ми събират се над 8 часа работни на ден на един учител.... а извънредните часове не се плащат.... както съсипаните нерви и здраве не се възстановяват....

# 17
  • Мнения: 14 133
plodovo_mlqko , честито и успехи в тази така благородна и нелека професия!  Heart Eyes
Странни птици са тези, които са те критикували, че ще започнеш работа като учител на село.  newsm78 И там има дечица, които заслужават да бъдат учени и уважавани.  Peace
От думите ти личи, че много ги обичаш  и това е прекрасно.  Hug
AnnNikol, не всички родители и ученици са такива, каквито ги описваш. Има и добри, и възпитани, колкото и да ти е странно това.  Crossing Arms

# 18
  • Мнения: 6
Стига сте плашили момичето де! То ако отиде някъде продавачка да виси десет часа с един почивен ден, или сервитьорка да обслужва пияни идиоти, сякаш по-добре ще бъде...
Толкова трудно се намира работа по специалността в днешно време. Това е някакво начало, защо не и добро начало.
Ако си мислиш,че ще свърши часовете и ще се прибере - жестоко се лъжеш.... По-добре продавачка отколкото учител парите са едни и същи, даже в повечето случаи продавачките взимат повече.., но нямаш съсипани нерви, не проверяваш контролни до нощите, не пишеш една камара ненужни бумащини, не се занимаваш с електронни дневници, не пишеш като разпран по дадени проекти... Не се занимаваш с родители - простаци и ученици диваци.... Вярвайте ми събират се над 8 часа работни на ден на един учител.... а извънредните часове не се плащат.... както съсипаните нерви и здраве не се възстановяват....

За кой век говориш? Я се поинтересувай за сегашните заплати на учителите и тогава философствай колко по-готино е да си продавач.

# 19
  • Мнения: 1 196
plodovo_mlqko , честито и успехи в тази така благородна и нелека професия!  Heart Eyes
Странни птици са тези, които са те критикували, че ще започнеш работа като учител на село.  newsm78 И там има дечица, които заслужават да бъдат учени и уважавани.  Peace
От думите ти личи, че много ги обичаш  и това е прекрасно.  Hug
AnnNikol, не всички родители и ученици са такива, каквито ги описваш. Има и добри, и възпитани, колкото и да ти е странно това.  Crossing Arms
chibi
90% са такива.... Майка ми и баща ми нямат търпение да се пенсионират вече.... милите нямат нерви да се занимават с простотии...Никакъв респект към учителите нямат..Ама то какво и да имат, като на повечето ученици телефоните им струват повече от учителската заплата...., а и родителите им като плюят учителите...и ги приемат за даденост...сякаш са им длъжни с нещо...не стига,че се мъчат по цял ден да налеят нещо в главите на арогантните им деца...които нехаят за учението...,ами като не се получи - учителите виновни...А възпитанието в къщи къде остава?????? Малко са свестните деца и родители...много малко на фона на другите...Който не го е работил това..просто не знае какво е..... А с цигани...леле мале не ми се мисли...... Не искам да отчайвам авторката, но имам абсолютно преки наблюдения от години - един съвет - намери си друга работа - различна от учителската......!!!
Успех!!!

# 20
  • Мнения: 1 196
Стига сте плашили момичето де! То ако отиде някъде продавачка да виси десет часа с един почивен ден, или сервитьорка да обслужва пияни идиоти, сякаш по-добре ще бъде...
Толкова трудно се намира работа по специалността в днешно време. Това е някакво начало, защо не и добро начало.
Ако си мислиш,че ще свърши часовете и ще се прибере - жестоко се лъжеш.... По-добре продавачка отколкото учител парите са едни и същи, даже в повечето случаи продавачките взимат повече.., но нямаш съсипани нерви, не проверяваш контролни до нощите, не пишеш една камара ненужни бумащини, не се занимаваш с електронни дневници, не пишеш като разпран по дадени проекти... Не се занимаваш с родители - простаци и ученици диваци.... Вярвайте ми събират се над 8 часа работни на ден на един учител.... а извънредните часове не се плащат.... както съсипаните нерви и здраве не се възстановяват....

За кой век говориш? Я се поинтересувай за сегашните заплати на учителите и тогава философствай колко по-готино е да си продавач.
Леле малееее ти го изкара ,че взимат с хиляди левовеее....хайде ти се осведоми и тогава говори!!!! Младши учител взима точно 530лв - БРУТО!!!!! Това е подигравка!!!  Naughty Naughty

# 21
  • в моя гьол
  • Мнения: 370

За кой век говориш? Я се поинтересувай за сегашните заплати на учителите и тогава философствай колко по-готино е да си продавач.

2014 година, младши учител - 530 лв.
Чиста сума за получаване - около 420 лв.

# 22
  • Мнения: 581
Ама, моля ти се, Ан Никол... Peace Била съм учител, била съм и продавач. С нищо не може да се сравнят десет часа  висене на крак, работа с пари, отчитането на касата, малкото почивни дни. Да не говорим за глобите, стоки с изтекъл срок на годност или повредени, режат от твоята заплата и накрая уж имаш уговорка за една заплата, а взимаш със сто лв.по-малко.
Децата-както ги научиш, особено в селата са по-скромни. Така или иначе работиш с едни и същи деца, и им свикваш на характерите, намираш някакъв подход. В магазина като ти влизат всеки ден различни хора, повечето, на които светът им е крив...Някои доста добре материално, за които си някаква си продавачка там, която могат да унижават както си искат и трябва да им се усмихваш и да бъдеш любезна..

# 23
  • Мнения: 2 650
plodovo_mlqko , чела съм те и се радвам за новата ти работа. Това, че обичаш децата е важна база в професията, с която ще стартираш. Съвети  имаше  много  добри  и ако ги следваш в началото ще ти е лесно да навлезеш, после сама  ще си настъкмиш правилността.  Трудно е на тези, които си лежат на мантрата, че " родителита са  простаци, а учениците диваци"  - те наистина по-добре да станат продавачки, а най -добре да си стоят  вкъщи и да не общуват известно време с никой.
Успех Hug

# 24
  • Мнения: 272

...не стига,че се мъчат по цял ден да налеят нещо в главите на арогантните им деца...които нехаят за учението...,ами като не се получи - учителите виновни...А възпитанието в къщи къде остава?????? Малко са свестните деца и родители...много малко на фона на другите...Който не го е работил това..просто не знае какво е.....

Къде е този ужас, който описваш? Взех да се плаша. Синът ми ще е първи клас тази година и усилено с интересувам от училища и от учители, но подобно пренебрежително отношение към учителите до сега не съм срещала сред родители или ученици. Нещо не ми се връзва да се отнасят повечето родители към всички учители по този начин...
На авторката - Искрено ти желая успех! Избрала си си много благородна професия (аз искрено вярвам, че удовлетворението от работата на един учител е много по-голямо от удовлетворението на един продавач, надявам се и за теб да е така. За моите учители си спомням винаги с голямо уважение и мога да кажа, че са ми дали много. Дано и за твоите ученици да е така).

# 25
  • Мнения: 1 196
Ама, моля ти се, Ан Никол... Peace Била съм учител, била съм и продавач. С нищо не може да се сравнят десет часа  висене на крак, работа с пари, отчитането на касата, малкото почивни дни. Да не говорим за глобите, стоки с изтекъл срок на годност или повредени, режат от твоята заплата и накрая уж имаш уговорка за една заплата, а взимаш със сто лв.по-малко.
Децата-както ги научиш, особено в селата са по-скромни. Така или иначе работиш с едни и същи деца, и им свикваш на характерите, намираш някакъв подход. В магазина като ти влизат всеки ден различни хора, повечето, на които светът им е крив...Някои доста добре материално, за които си някаква си продавачка там, която могат да унижават както си искат и трябва да им се усмихваш и да бъдеш любезна..
Много зависи къде си била продавачка и колко те бива за това, две мои приятелки завършиха филология - едната е продавачка в мол и взима чисто 800лв + процент, не и е трудна работата, има си къде да си седне, не е сложно отчитането.... Другата Работи точно една седмица като учител и напусна.... Сега е сервитьорка в елитна кафе-сладкарница в София - изкарва над 1000лв чисти.... Не знам в кое училище си работила - но документацията и отговорността е много повече като учител отколкото като продавач, а и все пак отговаряш за живота на толкоз ученици... А в магазина само за годността на стоката - ако е хранителен... и да ти излезне оборота.... То ако ти е зор да се усмихваш на клиентите като продавачка - какво остава да се оправяш с ученици....А колкото до унижението- учениците го правят всеки ден спрямо учителите...

# 26
  • Мнения: 1 196
Спирам да пиша по тази тема - не искам да плаша никой, реших да споделя защото това съм го видяла на яве...
На авторката желая успех -  искрено!!!
Ако няма такива като нея - няма да има учители за в бъдеще - не случайно средната възраст на учителите в Бг е над 55 години - правете си сметката...
Успех - стискам палци!!! Praynig Praynig Praynig

# 27
  • Лавал-Пловдив
  • Мнения: 368

Сега прочетох, та не се стърпях и аз: kaka_dora, веднага си смени професията, ама бързо! Бързо! Това, че си неграмотна, няма да го коментирам. Просто начинът, по който говориш за децата те прави...как го каза- "потенциален нарушител" на човешкото отношение!  ooooh!

Сърдечно благодаря за непоискания и нямащ нищо общо по темата съвет, от който със сигурност няма да се възползвам. Най-обичам критики и коментари от хора, които не ме познават. Честно. Това само ме развеселява и ме убеждава, че избора, който направих преди 7 години, да замина на 7000км. е правилен.
Много щастие и успехи ти желая.

плодово мляко, горе главата, ще се оправиш и след години ще се смееш на днешните си терзания  Flutter

# 28
  • Мнения: 103
Ох, каква е тази толкова голяма документация, която се попълва?  Лелеее! Дано не сгреша нещо, че аз от притеснение всичко обърквам.

# 29
  • в моя гьол
  • Мнения: 370
Плодово мляко, не зная дали да ти честитя или да те потупам съжалително по рамото...

По въпроса с документацията.
Да, елементарна е и точно това е една от причините често да бъде неглижирана.  Но освен, че е елементарна е и в промишлени количества. А, всъщност, на контрол подлежи основно тя.
Материална книга – ежедневно попълване;
Дневник – ежедневно попълване на оценки, отсъствия и подписи, а като класен ръководител- ежеседмично оформяне на отсъствия, събиране на медицински бележки, гонене на колеги, които са забравили да се подпишат в дневника, вписване на седмична програма, класни работи, родителски срещи, изпратени писма до родители, преместени и придошли ученици;
Книга на дежурния учител – подпис при всяко дежурство по график;
Книга за проведени консултации – описване на всяка проведена консултация по дни и  класове;
Книга за подлежащите на задължително обучение ученици – вписване на новозаписаните и отписване на напусналите и рпеместени ученици;
Главна класна книга – вписване в края на годината на всички годишни оценки по предмети на учениците;
Доклад на класния ръководител за срочен и годишен успех на класа по предмети;
Доклад на класния ръководител при предложения за награди или наказания;
Анализ на успеха на входно, изходно, междинно и годишно ниво;
Анализ на успеха на НВО;
Издаване на удостоверения за детски / в малко училище, при липса на ЗАС, тази дейност я вършат класните/;
Събиране на подписи от родителите на  всички писмени работи  - входни, изходни нива, тестове, класни, контролни /кауза пердута, ама при проверка си е изискване/;
Попълване на електронен дневник;
Попълване на ежедневно хвърчащи справки все за нещо си и то със срок от днес за вчера.
Проверката на тестове, контролни, класни и тетрадки хич не ги включвам в сметката.
Стига ли толкова? Взех ли ти акъла?  Laughing
Не бой се, свиква се.

А децата? Те дават това, което получават.
Тук мнението ми не се покрива с дадените съвети за внушаване на респект, но аз съм „башка будала даскал” и търся искриците в очите на децата, събудения интерес, а не респектирана мъртва тишина и стерилен откъм шум и странични дейности час в точки и подточки.

# 30
  • София
  • Мнения: 11 701
.....................

А децата? Те дават това, което получават.
Тук мнението ми не се покрива с дадените съвети за внушаване на респект, но аз съм „башка будала даскал” и търся искриците в очите на децата, събудения интерес, а не респектирана мъртва тишина и стерилен откъм шум и странични дейности час в точки и подточки.
Точно казано! Браво!   bouquet Всичко друго което си описала е част от работата , досада , но се преживява.  Не е чак толкова страшно, бумащина. Моята приятелка е учителка и никога до момента не се е оплакала от работата си, напротив. Доволна е. В интерес на истината е в едно от най-известните у-ща в София, къде се предполага , че децата са...ами те са деца, приятни, има и случаи някой някого да набие, но това е в рамките на нормалното. Родителите се отнасят с нужното уважение. Толкова години е учител, как пък никога не ѝ са се случвали случки с неприятни родители, както споделяте тук.  newsm78 Апропо, учител е на ученици до четвърти клас само, т.е. начално образование.

# 31
  • Мнения: 482
Ето и моите съвети:
Не се плаши да пишеш двойки. Има деца, които чакат да им се натрупат две-три двойки по предмета, преди да седнат да учат.
Много вероятно е учениците ти да са неграмотни, а ти да трябва да ги учиш на видовете изречения и да правят анализи, подготви се психически и планирай време за наваксване.
Как да изядем слон- на малки хапки. Това е годишното разпределение. Обърни му внимание.Като правиш план на урока, помисли и за съкратен, и за удължен вариант. Важно е точно да се вместиш в учебния час.

# 32
  • Мнения: 45
Поздравления!
Първо за бумащината - не е страшна, макар че изглежда така. Винаги ще се намери някой да ти помогне, макар че тук трябва да те предупредя - още в първия ден ще станеш обект на преценка и въздействие от страна на колегите си, особено в по-голям колектив. Теченията са подмолни и години ще са нужни да ги уловиш в детайли. В общи линии има 3 основни клики, точно както при учениците - готините, смотаните, неутралните. Последните са най-зле, защото всяка група се опитва да ги придърпа до себе си  Laughing От първия ден още вероятно ще бъдеш "атакувана" от "готините", защото са по-отворени. "Смотаните" ще те огледат и преценят по-дискретно и по-бавно. Моят съвет е - усмивка и уважение към всички, но не бързай с присъединяването към никоя група, докато не ги опознаеш и на си намериш мястото. Надявам се да личи добронамерено ироничния тон в думите ми и да няма обидени учители, просто споделям в какво гнездо на змии попаднах аз като млада даскалица - най-хубавите години от живота ми Grinning, харесвах всичките си колеги, дори и непоносимите ми бяха интересни!
Втори съвет - всеки учител си има някакво място в учителската стая и това няма как да го знаеш. Аз се цопвах на жълтото диванче на учителката по музика цял месец, преди да ме светнат колко много тя си държи на мястото Laughing, добре са се забавлявали с мен! Значи трябва да внимаваш да не бъзнеш някой колега без дори да имаш представа, че го правиш.
Отношение към началството - неутрално нека бъде поне на първо време, ако изглежда, че си човек на шефката, ще стане кофти за теб, ще усещаш как разговорите секват като влезеш в стаята. Ако демонстрираш непукизъм към началството, няма да е добре за самата теб.
Това бяха по-маловажните неща, най-важното е да си обичаш професията и хората, на които преподаваш!
По-ценен съвет не мога да ти дам. С тази обич ще успееш да преодоляваш всяка трудност и ще получиш обич от децата и уважение. А, още нещо - всички деца се радват на неформални дейности - събирай ги колкото можеш по-често на импровизирани спортни състезания в парка например - само че трябва да си уведомила директора предварително, нищо, че е в извънучебно време, заведи ги на сладкарница, в училищната библиотека, ако има, прожектирай им филм, ако има възможност. Спомагай за изграждането на хигиенни навици - мое огромно постижение беше, че научих петокласници да си мият ръцете след тоалетна... Поощрявай ги, наказвай също така без угризения, когато трябва. Много се пази да не усетят кой ти е фаворитът, ще му навредиш!
Много се разписах, но се върнах в годините, когато моите ученици бяха написали песен и пиеса специално за мен, за рождения ми ден... най-великата проява на обич, която съм получавала!
Пожелавам ти да изпиташ това щастие и ти! Успех!

# 33
# 34
  • Мнения: 103
Имам един много глупав въпрос и сигурно ще ми се смеете, но не съм наясно. Тъй като утре ще ми се наложи да пиша отсъствия и закъснения искам да попитам нещо. В дневника има графа за отсъстващи, закъснели с пет мунутки и закъснели с 15. Ако дадено дете липсва и му напиша отсъствие, а се окаже, че закъснява? Пиша и в двете графи ли? Знам,че въпросът ми е много смешен и глупав, но не ми се иска утре да се излагам пред колегите. Притеснявам се от тях, защото директорът каза, че не помагат на новаците и ги гледат с презрение. Споменаха ми още, че като класен трябва да нанасям ежеседмично всички предмети в дневника. Те къде се пишат? В него също трябвало да пиша и уроците. Моля да ми обясните, много съм шашната. Sad Sad

# 35
  • Мнения: 103
И още нещо, колко закъснения правят едно отсъствие? Мисля, че бяха 3, нали?

# 36
  • Мнения: 548
 "„Учителят трябва да бъде търпелив като вол, добър като агне и телесно здрав като битолски просяк” - Хр. Ботев." Напълно подкрепям от гледна точка на моите 28 г педагогически стаж! Така че успех!

# 37
  • Мнения: X
И тъп и упорит, като полицай.

# 38
  • София
  • Мнения: 11 701
И тъп и упорит, като полицай.
Това е гадно, няма място за сравнение едното с другото. Не!
За мен това е уважавана професия.

# 39
  • Мнения: X
А професията на полицая не е ли уважавана? Без учители и полиция за къде сме? Защо професията " учител" да е по- престижна от " полицай" ? Хвани едните, удари другите, та третите да паднат. И кои са третите...?

# 40
  • София
  • Мнения: 11 701
А професията на полицая не е ли уважавана? Без учители и полиция за къде сме? Защо професията " учител" да е по- престижна от " полицай" ? Хвани едните, удари другите, та третите да паднат. И кои са третите...?
Задай си ти въпроса, и си намери отговора.
Зная за себе си, че едните са прочели повече книги от другите, но въпрос на разбиране и виждане, не, няма да влизам в безумен спор. Не обичам!

# 41
  • Мнения: 581
Уважавам и полицаите и учителите, но най не уважавам хората тип мишка. Прикрие се мишката зад маската на анонимността и започва да църка. Жалка работа!

# 42
  • в моя гьол
  • Мнения: 370
И как помагате на жената, ръсейки квалификации за професията?

Плодово мляко, аз първия ден не бих бързала да пиша отсъствия. Запознай се с децата първите часове, отбележи си отсъстващите и закъснелите в тефтерче. В края на деня погледни в някой дневник и виж дали колегите са писали отсъствия. Ако фигурират, впиши и твоите. Ако липсват отсъствия, допитай се до класния ръководител да не би да са освободени за часа, за деня или някаква друга е причината да не се пишат отсъствия.
Закъсненията не се делят на 5 и 15 минути. Просто са закъснения и има графа за тях. Зачертаваш с наклонена черта номера на вписаното отсъствие и го вписваш в графата закъснения.
Прочети си указанията в дневника и чл. 25, 26 и 27 от Наредба 4 за документите в системата на народната просвета. Само ще ти е от полза. /Цялата нормативна база ще намериш в сайта на МОН/
В края на седмицата вписваш програмата на класа за следващата седмица на страниците след оценките - ще видиш как е вписвана и просто продължаваш по седмици.
Уроците не се пишат в дневника. Темите на уроците се нанасят в материална книга за взетите часове. Тя стои на достъпно място в учителската стая. Вписваш темата на урока и се подписваш под нея.
Не се страхувай да питаш, когато нещо не ти е ясно. Дори да ти се струва тъп въпроса, задай го. Никой не се родил научен. Колкото и да е калпав колектива, все ще има хора, които да откликнат.
А че ще те посрещнат като натрапник, хич да не те притеснява. Обикновено в малките колективи част от старите кучета се изживяват като "сайбии" на училището и мислят, че им е бащиния. На тях им трябват поне 2-3 години, за да те приемат като равен и част от колектива. Ще има учители, които ще ти подадат ръка, повярвай ми.
Ще се справиш, момиче. Усмихни се и  тръгвай. Честит ти първи учебен ден!   bouquet

# 43
  • Мнения: 1 196
И тъп и упорит, като полицай.
Това е гадно, няма място за сравнение едното с другото. Не!
За мен това е уважавана професия.
Учителството не е уважавана професия!!! Ако беше такава, най - малкото нямаше да взимат колкото една продавачка без образование, та дори и по-малко.... Щяха да направят така,че да се пенсионират по-рано като полицаите, защото това е една страшно много изхабяваща професия...., я не някви баби с ченета, недочуващи, недовиждащи, зле с нерви и сърце , да преподават още - милите....... ,броейки дните до пенсия... ,ако доживеят.. И това ли е уважаваната професия....,ученика да има право да прави безобразия в час и ти да нямаш право дори да го изгониш... Да се занимаваш - ,,пишман,, родители и малоумни ученици с големи претенции - които си позволяват да ти крещят,псуват а съм виждала дори и да посягат на учител.... Айде моля ви се..., колкото по-рано се осъзнае авторката - толкоз по-добре за нея!!!

# 44
  • Мнения: 103
Здравейте, момичета! Много благодаря на всички, че се включвате и помагате. Първият ми ден мина много трудно. Бях като изгубена, не бях наясно с нищо. Направих опити да преподавам, но беше трудно. Предишния колега е бил меко казано немърлив. В годишното разпределение с часовете не е отбелязвал датите на уроците, не се знае какво е преподавал. Предната седмица са го замествали и в материалната книга също няма записани уроци. Направо в чудо се видях. Трябва да се върна назад, за да разгледам в материалната книга къде и какво има записано. Днес реших аз да пиша в нея, но явно съм объркала темата за ЗИП по български с тази на ЗП. Това поправимо ли е? Може ли с коректор да се изтрие? Повече няма да нанасям нищо в материалната книга докато не съм абсолютно сигурна за уроците. За утре също не знам какво да преподавам. Ще разпитам децата какво са вземали последно, но те не са много редовни в час и не пишат. Към кого да се обърна?
За децата не знам какво да кажа. Има и добрички и тихи, но има и направо фурии. Явно им е интересно и ме питаха какво ли не днес. Питаха ме от кой град съм, на колко години, женена ли си, имам ли приятел, за моя роден град разпитваха. Крещят много, надвикват се, бият се. Питат ме едно през друго, говорят ми цинизми на турски. Това са 5-ти клас, много са непослушни. В седми и осми вече бях достатъчно ядосана, за да им взема страха. Те ме слушаха и нямаше проблем, но закъсняват с по 20-30 минути за час. На мен не ми остава почти никакво време да преподам урока. Бях много строга и сериозна днес с тях, обясних им, че в моите часове се влиза, когато бие звънеца. Като цяло много тежък ден, но не мисля да се отказвам. Все пак трябва да се науча и да не скланям глава толкова бързо. Искам да докажа на себе си, че мога и не съм слаб човек. Посъветвайте ме какво да правя с уроците. За нито един клас нямам информация до кой урок са, на децата не може да се разчита много. Confused Confused
Много ми се иска да ги стегна сериозно и да ги науча на нещо, мотивирана съм!

# 45
  • Мнения: 581
Добре си се справила! Не се притеснявай, всяко начало е трудно. За съжаление не мога да ти отговоря на въпросите, защото при мен стажът беше преди повече от десет години и съм забравила всичко свързано с бумащината. Иначе и аз предполагах, че ще те разпитват за личния ти живот с подробности, но това не бива да те стресира или притеснява. Можеш категорично, но не грубо, да им кажеш, че тези неща не ги засягат, или да им отговориш накратко, без подробности. В никакъв случай не позволявай да скъсят дiстанцията между тебе и тях, трябва да имат респект! Нали знаеш, както ги научиш в началото, така ще е и за в бъдеще. А за дневника и материалната книга, не получи ли някакво съдействие от другите колеги? Те как те приеха? Успех ти желая и много кураж, няма да се даваш! Wink

Последна редакция: пн, 12 яну 2015, 22:56 от Vergia

# 46
  • София
  • Мнения: 11 701
plodovo_mlqko,  newsm10 Успех! Няма да се даваш, всичко е поправимо, няма страшно! Съжалявам, че не мога да ти дам съвет.

# 47
  • Мнения: 103
За отсъствията ми обясни една колежка къде и как се пишат и зачеркват, както някои от вас ми споменаха вчера. За материалната книга заместващият учител, който е бил след ваканцията ми каза да се разровя назад и да погледна, не спомена какви теми е преподал. Той не е попълвал материалната книга и май не се е водил по някакъв строг план. Колегата, които им е бил класен и им е преподавал се е пенсионирал и е бил до 22 декември. Мисля, че няма да имам проблем с уроците. Но тези дребничките неща с класно, входящо ниво, кои оценки са с червен химикал ( срочнитде и годишните ) са ми неясни. За изпитванията също, някои от тях имат много двойки и навярно скоро трябва да ги изпитам, за да не останат с лоша оценка за срока. За щастие директорът е много мил и готин и ще ми помага. Simple Smile

# 48
  • София
  • Мнения: 5 656
plodovo_mlqko, няма нищо фатално, ще се справиш, най-малкото директорът не може да си позволи да те остави да трупаш грешки, а и щом казваш, че е готин, значи можеш да разчиташ на него.
Много ми напомняш за моите лични трепети като млад учител в едно малко селце, ама толкова млад, че 8 клас почти ми бяха връстници (поповтаряли по някой и друг клас  Mr. Green ). Дългичко е, затова скрито:
Скрит текст:
Преподавах математика на всички класове от 4 до 8 включително. Шок, ужас и неизвестност, за капак - класна на 8 клас, тия, наборчетата  Mr. Green добре, че бяха малко на брой, момичетата се изпоженили, циганчетата зарязали даскалото, момчетата ме сваляха, дали имаше 7-8 души, там някъде. Та преди да вляза първия ден, ме привиква директорът и ме предупреждава - Тук, в 6 клас, има един вагабонтин, да се пазиш от него - повтаря годината, качва се на главата на всички, налита на бой, удрял е колеги неведнъж, сериозна работа. Бряхшмусънезнай! Влизам - вагабонтинът на първия чин по средата, ама все назад обърнат - говори, хили се, крещи, дърпа тетрадките на другите ученици, хвърля химикали, става, сяда, живо чудо. Изтърпях го аз до края на часа, би звънецът, казвам - всички навън в междучасие, Георги при мен! Идва той, застава ми с ръцете на кръста и млящи грозно дъвка. Предизвиква ме, демек. Казвам му - слушай сега: предлагам ти сделка. Ако мълчиш в моите часове и се държиш прилично, аз ти обещавам да имаш по математика четворка за годината, без да те изпитвам. - Зяпна насреща ми и нищо не каза, изчезна да смила предложението. На следващия ден - тишина в часа. Препитвам, преподавам - мир и спокойствие. Децата се чудят какво става, Георги мирува! Опитаха се да го закачат, а той им се озъби - изчезвай бе, ще ми развалиш договорката! - Пълен шаш! Минаха така няколко дни. Той мълчи и кротува, аз не го закачам, не го изпитвам, все едно го няма. Един ден вири ръка, ще ми извади очите - викам: до тоалетната ли, бягай! А той - не, задачата на дъската да реша! О, казвам, заповядай! - Излезе, реши задачата без грешка и си седна. Браво, казвам, отличен, дай си бележника. Класът полудя от кеф  Grinning А горкият Георги нямаше да бъде по-изненадан, ако бях извадила 11 лв нацяло. Зачерви се целият, усмивката му се събираше зад ушите, нямаше по-щастлив от него. На другият ден директорът ме вика в кабинета си - официално и насаме - Георги от 6 клас има отлична оценка по математика? - Казвам: да, изпитах го, нямаше грешки. Директорът продължава да ме гледа недоверчиво - да не си се объркала нещо? - Заповядайте в следващия ми час в 6 клас - му се опервам. Идва той (открит урок - беше често явление), децата отговарят като пушки, Георги мята ръка през цялото време, изкарвам го на дъската, решава всичко, браво на момчето. След часа пак ме вика - не можел да повярва, че няма нищо нагласено, но явно калпазанинът наистина е взел да вдява от математика. Ами как няма да вдява, като седи и мълчи, все нещо е влязло в главата му, пък успехът и похвалата правят чудеса.

Определяй ясни и прости правила. Определяй права и задължения. Който шуми - почиства дъската/полива цветята/подрежда стаята след учебно време. Който пречи на съучениците си - получава двойно домашно. Ако са се държали прилично - ще получат топка за голямото междучасие. За по-дълготрайно добро поведение и за някакъв празник - ще им се организира забавно състезание на двора - водни балони, топчета в лъжици, дърпане на въже и прочие - с дребни наградки, разбира се. Или половин час музика и танци с маски в стаята. Който закъснява за час - пише 20-30-50 пъти "Ще влизам навреме в час" след часовете. Децата обичат да са добри и хвалени - дори и лошите  Wink

Последна редакция: пн, 12 яну 2015, 23:49 от Атти

# 49
  • у дома
  • Мнения: 7 141
.
Много ми напомняш за моите лични трепети като млад учител в едно малко селце, ама толкова млад, че 8 клас почти ми бяха връстници (поповтаряли по някой и друг клас  Mr. Green ). )
Понеже и моето е дълго -
Скрит текст:
И на мен ми напомня за времето преди повече от 20 години,когато също бях за първа година учител по математика...Само че аз преподавах в селце със слети класове-не знам това чудо имате ли представа какво е-в една класна стая бяха 4 и 6 кл,в друга 5 и 7 клас и само 8 клас бяха самостоятелен...Едновременно трябва да преподаваш и на двата класа и съответно да ги научиш...Първият месец не знаех на кой свят съм-в училище се държах геройски,но у дома непрекъснато повтарях,че от мен учител няма да стане-признавам си беше ми много трудно.Обаче за няколко седмици свикнах и започнах да си планирам уроците-докато преподавам на единия клас,другия коя задача може да решава,за да не шуми,после обратното...Автобусът ми тръгваше два часа след приключване на учебните часове и които деца искаха след часовете решавах задачи с тях...На края на учебната година от 7 деца,които бяха 7-ми клас 4 бяха приети в ЕГ в близкия град-такова чудо се не беше случвало-обикновено децата от това село отиваха да учат в техникуми след 8 клас,в специалности,за които изобщо не се полагаше приемен изпит...И до ден днешен ми е мило,като се сетя за тези две години в това селце-деца,родители,колектив,всички бяха  положително настроени...И тези деца-вече големи мъже и жени,които си имат техни семейства когато ме срещнат ме спират и ме поздравяват...А следващите години,където и да бях учителка след школовката на работата в слети класове ми беше много лесно...

# 50
  • Пловдив
  • Мнения: 1 306
  Плодово мляко, желая ти успех. Няма да ти давам съвети, тъй като 20 години съм преподавала в съвсем друг тип училище и не съм сигурна, че бих се справила в подобна среда. Дано имаш интелигентни и сърцати колеги, те са много важна подкрепа за един млад учител. Аз имах прекрасни такива, научих много от тях и съм им безкрайно благодарна.
  Имам няколко максими, които съм спазвала през годините: " Всеки труд се възнаграждава ", " Всеки научава толкова, колкото иска да научи " и " Не се опитвай да учиш децата да отговарят на въпроси, научи ги да задават правилните въпроси". Дано не ти звуча много наивистично Simple Smile
 Чела ли си книгата " На учителя с любов " ? Има и прекрасен филм по нея.

# 51
  • близо до Кресненското дефиле
  • Мнения: 961
Плодово мляко, ще свикнеш!
Най-приемливият вариант за мен е да вземеш разпределение от друг колега, да го погледнеш и да си направиш ново, спрямо изискванията. Така ще знаеш какво следва ден по ден.
Относно корекциите в документацията. Правят се само и единствено с червен химикал. Най-отдолу изписваш: " Корекцията е направена от...... Името ти................  Подпис....Директор....Подпис на Директора,,,,Дата.

# 52
  • Мнения: 103
Аз направих няколко грешки в материалната книга. В желанието си да покажа , че се старая съм объркала уроците. Какво следва?

# 53
  • Мнения: 1 232
Ти, май, яко се пързаляш...

# 54
  • Sofia
  • Мнения: 4 036
Плодово мляко, честито и успех!   bouquet

На колко си години? Питам, защото бях учителка закратко /една година/, когато бях на 23-24 години. Млада учителка, неопитна, но беше толкова хубаво, приятно, мотивиращо да си сред деца  Sunglasses Отказах се поради финансови причини, а после си намерих работа точно по специалността.

И мама, и татко цял живот са учители. Ами вече им личи  Mr. Green отвсякъде , мама е на 57, татко е на 61. Добри, обичат децата, професионалисти. От тях съм се наслушала на какви ли не истории с техни ученици. Какво да се прави - съдба, призвание, професия? От най-благородните наистина и наистина, най-неблагодарните... Но щом си обичаш учениците и избора, дерзай, действай и мисля, че след години няма да съжаляваш.

Прочетох какво са ти писали преди мен. Има много ценни идеи и съвети. А книгата "На учителя с любов" е страхотна!

Имам да ти разказвам още по темата, но засега спирам. Ще се справиш с всичко, карай я по-спокойно с нервите. И не се шашкай толкова, та ти си Учител!

# 55
  • Мнения: 581
Млекце, обаждай се, споделяй как върви и смело напред! След няколко месеца ще се смееш на страховете си... Hug

# 56
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Плодово мляко, ти стаж не си ли карала?
Бах учудена, че синдикатите искат наставник за младите учители, но с твоята история май наистина е необходим.
Аз започнах също веднага след университета, но имах добра подготовка за административната част още от стажа ми.

Но няма страшно, това бързо се учи. Пуснала си се в дълбокото с такива ученици. Но пък може би е по-добре така. Другите после ще ти се струват приказен рай.
В материалната книга, както и навсякъде другаде по документи, има правила за коригиране. Внимавай и гледай да не допускаш грешки.
Няма да е лошо сама да си направиш годишно разпределение.

# 57
  • на плажа
  • Мнения: 1 866
Успех, Плодово мляко!

# 58
  • Sofia
  • Мнения: 4 036
Баба ми е била учителка на циганчета в село Ябълково, обаче преди много години време, помня обаче, че винаги говореше с умиление за тях, нищо, че са били много непослушни и диви  Crazy

# 59
  • Мнения: 103
Не се пързалям изобщо. Стаж сме карали, но никога никой не ни е обяснявал административната част. Нито сме попълвали дневник, нито материална книга.

# 60
  • Мнения: 103
Днес мина много добре. Урокът ми в пети клас беше чудесен. Казах им, че ако слушат и участват ще пиша оценки, защото наближава да се оформяме. Държаха се прекрасно и проведохме много хубав литературен час. Получи се чудна дискусия и ми споделиха мнението си по доста важни въпроси. Сред тях има много умни деца, но предишния учител просто не е работил с тях.

# 61
  • Мнения: 103
Мисля, че е приемливо да ми се обясни и покаже административната част. Още повече, че колегата преди мен не си е писал датите в разпределението и не знаех до кой урок сме, не знаех и кой е преподаден. Днес цял ден с една колежка сме разлиствали материалната книга, за да си попълним датите в разпределението. Някои от уроците пък в материалната книга ги няма изобщо в разпределението. Децата не са вземали уроци, а само са преписвали следващия по цял час. Домашното- отново преписване на урока.

# 62
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не се пързалям изобщо. Стаж сме карали, но никога никой не ни е обяснявал административната част. Нито сме попълвали дневник, нито материална книга.

Къде си учила, ако не е тайна?
Никой не е длъжен да ти обяснява административната част, това е трябвало да стане на стажа. Има закони и наредби за документацията - сядаш и четеш. Аз поне така съм правила и продължавам да чета всички нормативни документи свързани с работата ми.
В моите разпределения аз нямам дати - имам седмици.

# 63
  • Пловдив
  • Мнения: 3 358
Моите теми също не са заложени по дати, а по месец и седмица.

Лили, моят стаж навремето беше разделен по месец в среден и горен курс. Първо минахме през горен курс. Колежката ни даде преснимано разпределението, обясни ни кое как е направила и заложила като теми. Също така ни разрешаваше да попълваме материалната книга. Та каквото научихме за документацията, беше при нея. При колежката в среден курс изобщо не разбрахме, че има документация.

# 64
  • Мнения: 103
В СУ съм учила. Simple Smile

# 65
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Моите теми също не са заложени по дати, а по месец и седмица.

Лили, моят стаж навремето беше разделен по месец в среден и горен курс. Първо минахме през горен курс. Колежката ни даде преснимано разпределението, обясни ни кое как е направила и заложила като теми. Също така ни разрешаваше да попълваме материалната книга. Та каквото научихме за документацията, беше при нея. При колежката в среден курс изобщо не разбрахме, че има документация.
Именно. Аз съм учила в ПУ и имахме стаж също и в горен, и в среден курс. Там и дневници носехме, и в материална книга писахме - изобщо всички дейности на базовия учител. Включително контролни и изпитвания.
Съжалявам да чуя тези пропуски за Софийския.

# 66
  • Пловдив
  • Мнения: 3 358
На стажа в горен курс наистина ми беше полезно каквото научих за документацията, но и когато започнах работа, за много неща съм питала. Дори и сега също ходя да питам, когато нещо не ми е ясно.

# 67
  • Мнения: 103
По време на стажа си само един единствен път съм писала оценки в дневник. В учителската стая не съм влизала изобщо. Simple Smile Не знам дали менторът ми е трябвало да ми покаже тези неща, или не са част от практиката. Не съм чула за колега, който да е попълвал материална книга по време на стажуването си. Младата ми колежка, която също е завършила скоро също сподели, че не са им обяснявали административната част, а само са преподавали.

# 68
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не е толкова фатално, ще свикнеш и бързо ще навлезеш. Само трябва да внимаваш да не грешиш. И спри да прехвърляш вината на предшественика си. Гледай своята работа и не го мисли предходния.

# 69
  • у дома
  • Мнения: 7 141
Моите теми също не са заложени по дати, а по месец и седмица.

Лили, моят стаж навремето беше разделен по месец в среден и горен курс. Първо минахме през горен курс. Колежката ни даде преснимано разпределението, обясни ни кое как е направила и заложила като теми. Също така ни разрешаваше да попълваме материалната книга. Та каквото научихме за документацията, беше при нея. При колежката в среден курс изобщо не разбрахме, че има документация.
Именно. Аз съм учила в ПУ и имахме стаж също и в горен, и в среден курс. Там и дневници носехме, и в материална книга писахме - изобщо всички дейности на базовия учител. Включително контролни и изпитвания.
Съжалявам да чуя тези пропуски за Софийския.
Това не зависи от университета-просто си попаднала на читав базов учител.
Аз също съм учила ПУ ,но не мога да се сетя дали на стажа съм попълвала дневник-материална книга със сигурност не съм,защото и аз изобщо не знаех какво е...

# 70
  • близо до Кресненското дефиле
  • Мнения: 961
В нашето училище студентите попълват и дневник, и материална книга.

# 71
  • София
  • Мнения: 14 672
И аз съм завършила ПУ, стаж - 1 час, който беше и практическия изпит, плюс теория 1 семестър. Толкова безобразно и безхаберно обучение, че се чудя как се осмелиха колегите да се захванат с преподаване. На мен този един час в техникум само момчета ми стигаше.
Плодово мляко, успех!

# 72
  • Мнения: 775
Лиляна, евала за хилядите качества, които притежаваш, във всяка тема се открояваш, но понякога не си права. Щеше да е добре да си малко по-тактична. Не знам колко години си преподавала досега, но не забравяй, че някои от пишещите тук, са завършили скоро. Не си прави такива прибързани оценки за СУ или за подготовката на автора на темата.
Учила съм същата специалност, каквато и плодово_мляко, една година съм по-голяма от нея. Разбирам я перфектно и ще потвърдя, че никой не ни е учил как се попълват материални книги и дневници. При нас се набляга на езика и литературата.
Когато учителите ни водиха да наблюдаваме уроци и следяха как ние структурираме часа си, не е ставало и дума за административните ежедневни дейности. Искаха да видят подхода ни, както и начина, по който поднасяме материала. Не мисля, че това е грешна тактика, административната работа може бързо да се усвои, но липсата на езикова култура и умение да се привлече вниманието на децата, са сериозни изпитания.
http://www.slav.uni-sofia.bg/index.php/subjects/bph/bulf-courses - това са в общи линии задължителните ни предмети, има и доста избираеми, които не са включени тук...Често сме имали лекции от 8 сутринта до 7-8 вечерта. Смятам, че плодово_мляко просто има нужда от търпеливи и съвестни учители, които ще й обяснят това, което не й е ясно. После всичко ще потръгне, особено щом премине първоначалният страх от новата работа.

Плодово_мляко,   bouquet покажи на тези деца (не как се мяташ! Grinning), че светът на литературата може да бъде интересно място,   bouquet помогни им да повярват във възможностите си, защото е твърде вероятно у дома да не срещат особено голяма подкрепа.

# 73
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Някак си, не се чувствам длъжна да съм тактична към хора, които се опитват да прехвърлят вината за собствените си неудачи върху други.
Не стига че ползва готови разпределения, а и претенции за дати има.
Не се изтъквам, но аз също съм била начинаещ и тогава само гледах и се учех и не съм си позволила да хвърлям вина върху друг.
Жалко, че не ви учат как да бъдете учители. И въпреки това, който има желание, намира начин да се справи. Административната част бързо се учи.

# 74
  • Мнения: 775
Така е, но и учителят преди нея има вина, според мен не го обвинява напразно.
Замисли се, тя не е била учител досега, преди няколко месеца си е взела държавния изпит, започва да преподава в село, където децата са тотално недисциплинирани, а на всичкото отгоре не знае и какви уроци са минали и какви-не. Нормално е да й е трудно. Вярвам, че всичко ще се подреди, но твоята помощ би й била ценна, много повече от критиката.  Simple Smile

Плодово_мляко, ще ми е интересно да споделиш на кой урок децата са били най-заинтригувани:)

# 75
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не съм била само критична. Казах, че бързо ще навлезе и ще се оправи с административната част, понеже не е кой знае какво. Но и да чете, защото не е необходимо само да си знае урока и методиката на преподаване. Има уги съпътстващи правила, за които да е подготвена. Или пита, или чете, или и двете.

# 76
  • Мнения: 35
Здравейте колеги, ако някой работи като учител по-ФВС, моля да сподели малко разпределения.Търся разпределения за тази година 1,2,3,4,6 клас ДЧФВС и 3,4,6 ЗЧФВС.

# 77
  • Мнения: 6 529
В кои сайтове търсите свободни позиции за учители?

# 78
  • Мнения: 21 455
В кои сайтове търсите свободни позиции за учители?
В сайта на всяко РУО има рубрика " Свободни работни места".

# 79
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
То май само там се обявяват.

# 80
  • Мнения: 1 906
Наскоро разбрах, че свободните места е задължително да бъдат обявени на табло в инспектората, но за обявяване на сайта нямало задължителна наредба. Обявяват ги задължително и в Бюрото по труда.

# 81
  • Мнения: 21 455
За директора е задължително да:
10. сключва, изменя и прекратява трудови договори с педагогическите специалисти и с непедагогическия персонал в институцията в съответствие с Кодекса на труда; обявява свободните работни места в бюрото по труда и в регионалното управление на образованието в тридневен срок от овакантяването им;
За РУО не можах да намеря такъв текст, което не означава, че няма. Може просто да не знам къде да търся.

Общи условия

Активация на акаунт