Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 155
  • 738
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 5 160
Светкавица, не знам дали тези неща са се променили.
Но пък разбрах, че дванадесетокласниците било добре да ходят на уроци за матурата, защото за 4 г. са се променили правилата  #2gunfire

# 706
  • Мнения: 2 843
Нещата опират и до интерпретация, която обаче - за съжаление - едва ли не трябва да се скрие от учениците, за да си вземат изпита. Тънки са границите, да кажем, между метафора и епитет, метафора и олицетворение - тънки са, защото всички принадлежат към групата на метафората и разделянето им е въпрос на пунктуалност. И на някакви, много характерни за 19. век, класификации, подразделения. И при жанровете те са много досадни - изисква се (за вземането на изпита) някаква жанрова чистота - да кажеш, че Хаджи Димитър" обезателно е балада. Но пък началото е одическо - "Жив е той, жив е..." - тоест, става дума за жанров микс, но нямаш право да напишеш това.

# 707
  • Мнения: 11 888
       И аз така усещам, че на моменти са тънки границите. Като дойде ред за НВО в 7 клас само мога да се надявам да няма много "въдички" Simple Smile

# 708
  • Мнения: 2 843
Дано! В една матура за 12. клас бяха дали откъс от стихотворение на Смирненски и трябваше да се определи дали подчертаната дума е символ, метафора и още някакви възможности. Това беше некоректно, защото думата можеше да се тълкува и като метафора, и като символ (а изискваният верен отговор беше "символ"). И мнозина бяха отговорили "погрешно". Мисля, че накрая приеха и другия отговор, не помня точно.

# 709
  • гр.София
  • Мнения: 380
Имам един  спешен въпрос - какви са правилните начини за пренасяне на думата "довлякла". Първоначалният ми импулс беше, че се пренася по един от двата начина: дов-лякла или довляк-ла, но се замислих дали не е възможно и до-влякла.

# 710
  • Пловдив
  • Мнения: 9 702
Делиш на срички, а в случая са до-вля-кла, имаше някакви правила за струпаните съгласни.
Мисля, че е допустимо и до-вляк- ла, но за първа сричка до съм убедена, понеже е представка, а вляк е корен на думата.

# 711
  • Мнения: 4 303
Вчера слушах по телевизията за миди и рапани. Дамата беше от някаква институция по морски риболов или нещо подобно. Няколко пъти употреби рапаната и мидата за популация и улов. Правилно ли е?

# 712
  • Мнения: 11 565
Имам един  спешен въпрос - какви са правилните начини за пренасяне на думата "довлякла". Първоначалният ми импулс беше, че се пренася по един от двата начина: дов-лякла или довляк-ла, но се замислих дали не е възможно и до-влякла.
до-вляк-ла

# 713
  • Мнения: 11 565
Вчера слушах по телевизията за миди и рапани. Дамата беше от някаква институция по морски риболов или нещо подобно. Няколко пъти употреби рапаната и мидата за популация и улов. Правилно ли е?
Рапан- м.род ----> рапанът
мида- ж.род-----> мидата

# 714
  • Мнения: 157
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?

# 715
  • Испания
  • Мнения: 37 503
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?

Няма такава дума.

# 716
  • гр.София
  • Мнения: 380
dundi73, petiaivanov, благодаря!

# 717
  • Мнения: 8 222
Относно "довлякла", в граматиките, които имам вкъщи, изрично пише, че две съгласни се разделят, т.е. " вл" не могат да са на един ред. Правилно е дов-лякла или довляк-ла. Ако вече има три струпани съгласни, две от тях си остават заедно на ред.

# 718
  • Sofia
  • Мнения: 4 571
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?

"архитечката" въобще няма да я коментирам, но дори вече и "архитектка" не е прието да се употребява. Поне в професионалните среди.

# 719
  • Мнения: 15 454
Здравейте момичета.
Не знам дали тук е правилното място да попитам, но не ми се пуска нова тема.
На сина ми, който е в 5-ти клас им бяха дали за домашно по БЕЛ да направят проект за гръцката митология, която учиха до сега по литература. Снощи до късно го писа на лаптопа, а аз стоях до него, за до следя за грешки. Въпросът е може ли накратко да ми обясните как се пишат проекти, защото по мое време такова нещо никога не сме писали - нито в училище, нито в университета и сега изобщо не мога да вляза в час и да разбера за какво иде реч. Той ми говори някакви снимки да се слагали на листа, други рисували някакви дървета и т.н. Аз го накарах да го направи само с текст, както аз си го представям, но не съм сигурна дали това е правилното. А и мисля, че и в училище не им е обяснено точно как се прави проект, защото всеки от съучениците си го е направил по съвсем различен начин

Общи условия

Активация на акаунт