kakvo 3na4i 3adrajki v ra3vitieto

  • 1 489
  • 9
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 537
kakvi sa simptomite  progno3ite i le4enuieto  na 3aboliavaneto 3adrajki v ra3vitieto newsm78 newsm12

# 1
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 475
"Задръжки в развитието" не е болест, а е някакво състояние.
АКо детето не отговаря на нормите за възрастта си, най-общо казано има задръжки в развитието.
Причните могат да са всякакви, симптомите могат да са всякакви...

Какво точно те тормози и каква е причината да питаш?

# 2
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 475
Дали детето е с хиперактивност може да каже специалист.
Не можеш да го прецениш само с четене на истории на други деца.
По-скоро може да изброиш какво в поведението на детето ти те притеснява.
Колко е голямо, какво прави, какво не прави и тн.

# 3
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 530
kasibiatris , четох и предишните ти публикации, но не всички го правят, затова е добре да опишеш всичко, когато пускаш тема.. Доколкото разбрах имаш дъщеря на 13, която е с признаци на хиперактивност и в момента е в 4ти клас? Определено има задръжки, то е ясно, но диагнозата може да бъде поставена само от специалист. Занимава ли се някой с детето - логопед, психолог? Кога започна всичко?

# 4
  • Мнения: 212
kato 4eta 3a nai ra3li4ni bolesti tyk i ve4e ne sam sigyrna dali deteto mi e s xiperaktivnost ili pak ima 3adrajki v ra3vitieto
Задръжките   на психическото развитие/ЗПР/ се проявява  в незрялост на  и се изявяват в неспособност за дълга концентрация на вниманието , проблеми на ниво памет,нарушения на зрителните  и слухови  възприятия, някои нарушения на речта и др. Тези деца имат съхранени  възможности на интелектуалното развитие. Характерни са обаче  особености  като понижена работоспособност, често отсъствие на интерес  и импулсивност, избягване на  интелектуални  усилия и др.). Трудностите  в обучението  и адаптацията са вследствие  и на незрялост на  эмоционално – волевата сфера. Преобладават игровите мотиви и  интереси  над учебните. Тези деца са  несамостоятелни, некритични, неумеят да  управляватповедението си спрямо изискванията на един структуриран процес какъвто е учебния.

Основно  ЗПР се отличават  от умствената изостаналост по високите потенциални възможности.
 Тези притеснения, които имаш съвпадат или по точно се припокриват и с признаците на хиперактивност и дефицит на вниманието и със старата постановка за ЗПР, казвам стара, защото за нея се говореше до 80-те г. и определя нещо не много ясно като минималните мозъчни дисфункции. Сега, според съвременните разбирания подобни проблеми се причисляват повече към т.нар. специфични обучителни трудности.
 Важно за теб е не да се опитваш сама да нищиш диагнози, а да получиш съвети какво е това, което пречи на детето и конкретни стратегии за справяне. Тези определения са за специалистите и недообяснени добре на  родителите само ги  дообъркват или се получава феномена на студента по медицина, който е болен от всяка болест, за която учи.  Simple Smile

# 5
  • Мнения: 212
iskam samo da popitam olia  detsata sas spetsifi4ni oby4itelni trydnosti do kakva stepen mogat da se opraviat , ako i3obchto moje da se nare4e taka.
Привет Kasibiatris! Не се наемам да давам прогнози без да познавам твоя случай и дали това е точно СОТ. Коментирах това, което описваш на какво ми прилича. В действителност може нещата да са други. Това става само с подробно изследване на детето.
 За об. трудности -общо. Тези деца както писах имат потенциал. Но доколко ще го развият и как е много индивидуално. Зависи от ресурса на самото дете, семейството, на какви учители и програма на обучение ще попадне и кога ще се случи това. Колкото по-рано толкова по-добре. Много критично става положението на тези деца в 5клас. За тях трябват индивидуални програми. Моето най-харесвано решение е това на Мечо Пух, който казва:" А ако въжето се скъса - ще опитаме с друго въже!" Децата със СОТ се обучават по алтернативни пътища, което е работа на терапевт да определи какви. Не са начините на учителите. Има много успешни личности сред тях  примерно Джон Ленън, Анщайн, Буш и мн. други, с които е работено специално.

# 6
  • Мнения: 534
Какъв терапевт или институция биопределил по какъв начин да се обучава такова дете след 8 клас в масово училище?

# 7
  • Мнения: 212
Какъв терапевт или институция биопределил по какъв начин да се обучава такова дете след 8 клас в масово училище?
Привет Гери!
 За сега в БГ всичко свързано със твоя въпрос е все още частен случай. В новата тема за образование Логопед-Зара много подробно е описала правата, които имат родителите и пътя след 8 клас.
 По повод на СОТ  това, което може да се направи е специалист да направи преценка на  ресурса на детето и да изготви индивидуален план. Там се описва кой е най-подходящия начин за учене при детето. Кой е водещия канал за приемане и преработка на информацията. Дават се насоки за начин на изпитване, лимитиране на време и др. Това може да направи терапевт разбиращ от специфични обучителни трудности. Може да е логопед, психолог, невропсихолог. 
 Но мисля, че е важно да се обясни каква е разликата между  деца със СОП  и СОТ.
СОП са специфични  образователни потребности/ деца със Сензорни, соматични проблеми дцп, интелектуални затруднения, аутистичния спектър, езиков дефицит, сот  и др.диагнози/ Според мен тук трябва да са и много надарените деца, защото и за тях трябват по-различни програми.
Децата със СОТ специфични обучителни трудности са тези с проблеми в четете, писане, смятане или най- общо казано дислексия. преди се описваха със  задръжки в развитието. А и някъде в БГ все още битува това определение.
Може да погледнете този сайт повод идеята за интегрирано обучение и как ще се развива.
www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/

# 8
  • Мнения: 534
Благодаря Оля и Зара.Ще проверя в инспектората.

# 9
  • sofia
  • Мнения: 1 426
Извинявам се ,че се намесвам в темата, но какъв специалист поставя диагнозата хиперактивност и какви изследвания би трябвало да се направят на детето за да се стигне до това заключение?

Общи условия

Активация на акаунт