Знания и умения на бъдещ първокласник?

  • 11 932
  • 46
  •   1
Отговори
  • Мнения: 11 870
Наясно съм с програмата в предучилищна група и минимумът изисквания, съобразно програмата.
Въпросът ми е друг- обективно, непосредствено преди първи клас какво трябва да знаят и умеят децата?

Например, в ДГ моето дете е последното, което се научи да чете или вероятно едно от последните.Макар, че учителките казаха, че това не е необходимо.Но ако се придържаме само към програмата дали детето няма да се почувства прекалено изоставащо от другите.

Затова молбата ми е да споделите, не според програмите, а според това, което обективно сте видели у вашите и чуждите деца при постъпване в първи клас, какво е нивото на подготовка?Писане, смятане, всичко, за което се сетите.Сред близки и познати, вкл. и учители мненията се разделят от "Не е нужно да знае това, което се учи в първи клас, защото ще му е скучно", до "Трябва да знае това и това, защото ако не знае, ще му е трудно"

# 1
  • София
  • Мнения: 5 651
Според мен е по-добре детето да знае буквите, да има понятие от сглобяване на думички (умишлено не употребявам думичката сричане, защото не всички деца сричат, преди да се научат да четат), ако умее и да чете вече, не е излишно. Също така да познава цифрите до 10, да може да събира и изважда до 10, да може да запомня и възпроизвежда стихотворения. Писането на наклонени чертички и ченгелчета се усвоява сравнително лесно. Синът ми започна първи клас, без да знае буквите и това му се отрази зле, чувстваше се аутсайдер сред останалите деца, които можеха да четат (в голямата си част) и губеше мотивация за работа. С писането и с математиката се справяше по-лесно, там не сме имали проблеми. Дъщеря ми е на 5 и от 1 година някъде може да чете и да смята до 10, така че за нея съм спокойна, че ще има необходимата "засилка" в първи клас и ще започне с усещането, че се справя лесно, което дава една по-спокойна настройка изобщо за учебния процес и занапред. Не смятам, че ще скучае изобщо.

# 2
  • Мнения: 372
Моето дете тръгна в първи клас без да може да чете или пък пише.Лятото и аз много задавах този въпрос и от всякъде получавах един и същи отговор,а именно ,че за това е първи клас и не е нужно децата да могат да четат и пишат предварително.
Поради много обстоятелства сега наистина ужасно съжалявам ,че не съм го научила по отрано да чете и пише.И проблема не е в другите деца,нито в това,че му е по-трудно.Според мен е най-добре лятото когато сте във ваканция всеки ден по малко да пишете и четете.

# 3
  • Мнения: 5 160
"Не е нужно да знае това, което се учи в първи клас, защото ще му е скучно".
Това май вече не е вървежно. Всичко се случва с доста бързи темпове.
Почти всеки ден се взема нова буква. Писане на ченгели и ръкописни букви - много малко време има за това. След 6-те гласни, започват директно свързване на буквите. И четене.
Та, извода на alexina според мен е много верен.
Значение има и в какъв клас ще попадне детето като ниво на предварителна подготовка.

Доп. Досега само за едно дете съм чула, че му е скучно, и че само по немски език му е интересно.

# 4
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
 Всичко си е до дете  Peace.
 Синът ми от 5 годишен може да чете  , на 6 решаваше наум текстови задачи за 1 клас. Всичко това се случи, защото самото дете пожела. Не поиска да пише и не съм го карала. Прописа си в 1 клас.
 Повечето деца от класа му научиха всичко в училище. Не мога да кажа , че сега , във 2 кл. има съществена разлика при децата.
 Не мога да кажа също , че детето ми е скучало в 1 клас. Истината е , че свикването  на децата с училищните навици изисква доста време и сили. Забелязах, че макар да му беше лесно с материала в училище , почти до края на 1 кл. се държеше като в детската градина  Laughing. Може би точно този, психологическият момент се явява труден за децата.
 По програма в ПДГ се учат да смятат до 10, и да разпознават буквите. В училище се научават да сричат, а самото четене се усъвършенства през лятото , когато детето прочете задължителната литература за 2 клас.
 Това са моите лични наблюдения, но пак казвам - всичко си е до желанието при детето.

# 5
  • София
  • Мнения: 62 595
моите предварително не можеха да четат, нито да пишат, както и не можеха да смятат чрез изписване на числата. Познаваха буквите, числата, можеха да смятат наум с обекти, сричаха. Толкова по самата програма в първи клас.

Но имаха достатъчно добре развити и зрели способноости като - говореха добре, без смислови, граматични, и артикулаторни отклонения; можеха да разкажат с различна степен на подробности една история, спазвайки основните логически моменти в нея (без скачане от част на част, връщане, избързване); добра концентрация в изпълняването на задачи (битови и обучителни), търсене на обекти в пространството и на картика, и участие в уроците и дисциплина в клас; добра координация око-ръка, фина и груба моториика; доста добра обща култура за възрастта си, знаеха няколко стихотворения и песнички наизуст. Минаха през първи клас като на парад, всичко си беше гладко и прекрасно, нито са били аутсайдери заради незнаенето да четат, нито им е липсвала засилка. Това още от предучилищната, която изкараха в училищна група.

 Специално внимание обърнах при изброяването на степента на различните способности, защото те са критично важни за справянето на детето в първи, че и в другите класове. Особено внимание и работа трябва да има върху речта (не четенето, не сричането, а изразяването!), фината моторика и концентрацията на вниманието още в предучилищна група, и да не се разчита само на ученото в градината, а да се работи допълнително вкъщи с детето. За да може детето да се справи без особени трудности в първи класс е важно да е развило целия комплект от необходими качества, а не дали знаят да четат и да пишат. Писането и четенето не са единственото важно, а като започнат да пишат съчинения дали допускат много правописни, граматични, синтактични и др. грешки, дали правят свързани изречения, дали разбират условията на задачите.

Последна редакция: пн, 27 фев 2012, 20:08 от Andariel

# 6
  • у дома
  • Мнения: 7 140
Големият ми син тръгна на училище без да може да чете и пише ,но пък можеше да смята доста добре и бързо.
Разказваше много добре и много хубаво-и до ден днешен няма проблеми със съчинения или преразкази в часовете по развитие на речта.
Най-големи трудности срещна при самото писане-и до ден днешен не обича да пише,въпреки че го прави добре.

# 7
  • Мнения: 10 547
За да му е по-лесно, вероятно, съдейки по моето дете, е добре да знае да чете, пише, смята. Тези, които не умееха това в началото на учебната година, не виждам обаче с какво към днешна дата са по-изостанали. Като цяло, освен ако детето няма някакви специфични проблеми, малко вероятно е да го затрудни самия учебен материал.
По-скоро други неща е редно да знае и умее един бъдещ ученик или поне да бъде подготвен за тях- организация на времето, изобщо разбиране на понятието време, отговорност, свързана с ангажимент към учебния процес, яснота, че това, което е било в ДГ, в училище трудно ще се случва.
Ваканцията преди първи клас започнах да давам домашно. Леко, кратко, но изисквах от детето да го пише, да не се разсейва, докато го прави, да не отлага изпълнението му.

# 8
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Когато се говори, че не е нужно да знае и може това и онова, не бива да се изключват изцяло занимания, ако детето проявява интерес.
Моето голямо дете не можеше да чете в първи клас, опитвахме, но не се получаваше и го оставих. Научи се и сега не спира да чете. Не му е било трудно, но и не беше лесно.
Малкото ми, бъдещ първокласник, вече чете, проявява огромен интерес към четене, писане, смятане, обича сама да се занимава, да си измисля задачи, кара ме да я проверявам и изобщо върви много напред. Не я спирам, заради това, че ще й е скучно после.
Наистина трябва да не се омаловажават и останалите умения, които в предучилищната трябва да са овладени добре.
 

# 9
  • Мнения: 11 870
На 6-я му рожден ден, почти всички картички бяха надписани от децата.

Дали да го уча на писане или има опасност да сгреша в създаването на неправилен механизъм на изписване?Или преди първи клас да потърся помощ от специалист?Към четенето прояви интерес , вероятно защото забеляза, че другите четат добре и покрай тях.Но никакъв интерес към писане, макар почти да няма дете около него, което да не пише.

Иначе за разказване, говорене, описание, спазване на времена, няма проблем, освен изговарянето на звука "р".Все още в някои думи трудно се изговаря.

# 10
  • Мнения: 10 547
Писането при моето дете се оказа Онази Грешка.
Кхм, още от четиригодишно под моя диктовка надписваше картичките за РД на другарчета си и какво от това? Голям прас!
Пишеше с печатни букви. Пробвах да му показвам ръкописни, но нито моториката му беше на онзи си етап от развитие, че писането да е лесно, а не китайско мъчение, нито самото дете успя да усети разликата между ръкописни и печатни букви и защо се налагат тези два различни вида изписване.

Много родители правят сценки, че видиш ли, писането на черти и ченгели е безумно излишно занимание, че едва ли не децата от първия ден е редно да започнат директно с буквите, че това вече го били правили в предучилищната. И аз така роптаех. Но разбрах, че няма смисъл. Писането на всички безумни на пръв поглед бастунчета, си дойде на мястото в процеса на усвояване на всяка нова буква. А онова, на което бях учила детето в частта краснопис, защото граматически нещата бяха верни, се оказа абсолютно в негова вреда.

Поне имам възможност да поправя грешката с малкото и там печатна буква няма да напиша ни една.

Нека детето говори- това ме посъветва учителката му в предучилищната. Защото, Светкавица, вземи един Буквар и виж как първите месеци всичко в него е в разговорна форма.

____________ _ __________ _________ _ __________.

Състави изречение по модела. И в клас се чува само тишина.
Направи разказ по картинка.

Буквите всички ги научават, усвоят основните правила на писането, но, работиш с хора, четеш им изложеният в писмена форма, слушаш устните им разкази, усещаш ли колко от тях не могат да изразяват мисълта си?

# 11
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, сега се сетих и аз покрай написаното от Касита, за тези модели на изречения. Пропуснала съм го, защото някак мина покрай мен и децата го научиха в предучилищната. Но, да, важно е съставянето на изречение по модел, сега виждам, че в седми клас правят нещо подобно, пак рисуват едни кутийки, стрелки, пунктуация, добре че го научиха още навремето.

За писането - аз съм за идеята също да не се пише с печатни букви. Прави ми впечатление като общувам с чужденци, хем образовани хора, а част от тях още пишат с печатни букви като първолаци. Нашата традиция повече дърпа към европейската, бих я нарекла "аристократична", посока с калиграфското изписване, а не "плебейската" американска. В предучилищната има доста упражнения, особено ако учителката си е на мястото, с писане на ченгелчета, чертички и всякакви елементи на буквите и цифрите. На моите им купувах още преди предучилищната разни книжки и тетрадки за упражнения като при първокласниците, където в много симпатична форма учеха елементите, като задачата беше да направят гъсеница от с-та, или пеперуда от лулички в различна ориентация, или пък да рисуват охлювчета без да вдигат молива от листа. Това свърши много добра работа, защото постига едновременно няколко неща - развиване на фината моторика, концентрацията и свикването на детето да свърши поставената учебна задача. Според мен, (то и не само според мен, чела съм го някъде), това е доста по-важно от самото учене на буквите и писането, защото всички тези елементи и автоматизирането на изписването им прави много лесно и бързо ученето на писането в първи клас - детето няма да се чуди винаги дали п-то е с две ченгелчета и да го бърка с т-то, а ще се концентрира върху смисъла на диктовката или преписвания текст. Сега се сещам, че един немски изследовател  къде на шега, къде сериозно, иска връщане на часовете по краснопис в немските училища, защото  според него това занимание оказва благотворно внимание върху мозъка, защото има координация между око, ръка, четене и разбиране на смисъла, пък и учело на дисциплина и търпение да се постигне почти идеален резултат.

# 12
  • Мнения: 372
На 6-я му рожден ден, почти всички картички бяха надписани от децата.

Дали да го уча на писане или има опасност да сгреша в създаването на неправилен механизъм на изписване?Или преди първи клас да потърся помощ от специалист?Към четенето прояви интерес , вероятно защото забеляза, че другите четат добре и покрай тях.Но никакъв интерес към писане, макар почти да няма дете около него, което да не пише.

Иначе за разказване, говорене, описание, спазване на времена, няма проблем, освен изговарянето на звука "р".Все още в някои думи трудно се изговаря.




Пишете най-вече кръгчета,ченгелчета ,чертички и т.н.После когато му дойде времето да учи буквите ще му е по-лесно.

# 13
  • София
  • Мнения: 5 651
Andariel ме подсети - не преставам да се чудя защо в часовете по английски (втори клас - тази година започнаха писане, в първи клас беше само устно, по картинки и запомняне на стихчета) децата ги учат да пишат с печатни букви. Такава ли е практиката на запад? Синът ми се обърква, когато напиша нещо, за да му покажа и се принудих и аз да пиша с печатни букви.

Друго, което се прави в първи клас, е звуков модел на думата - определяне на гласни и съгласни звукове и означаването им с червени и сини квадратчета. Това е още преди самото изучаване на буквите и сглобяването им в думи. Аз лично бях малко скептична, но се оказа, че децата се справят. Според мен не е необходимо това да се подготвя предварително.

# 14
  • София
  • Мнения: 62 595
ние имахме проблеем с учителката по английски в училище, и то във втори клас точно с това печатно писане. Не виждам никаква логика едно дете вече от година да пише ръкописно, и изведнъж да го връщат назад (защото за мен това е връщане назад) и да го карат да пише печатно на чужд език. На моето му казах да не го виждам повече да пише печатно на английски, а да си пише ръкописно знаците, които съвпадат, обаче учителката се разсърдила и му направила забележка, та се наложи да разпечатвам образец как се пише ръкописно на английски, да го нося, та с триста зора стигнахме до споразумението да остави детето да пише ръкописно, а другите каквото ще да ги прави.
Звуковият модел също е важен, само не одобрявам тази обърквация с Й, Ю и Я в началото, края и средата на думата колко звука се брои. Това е, извинете, тъпня, която по никакъв начин не улеснява и не подобрява нито писането, нито нищо. Нашите го учиха в предучилищната, аз не съм им го обяснявала преди това, дори разчитах на тях да ми го обяснят, друг въпрос е, че така и не вдянах.

Общи условия

Активация на акаунт