Искам да разкажа за моя скорошен опит/сага с покупка от Цептер-България. За миналата нова година реших да направя по-голям подарък за родителите ми - система за пречистване на вода Aqueena. Около шест месеца по-рано бях закупил за себе си друг продукт на Цептер- уред за филтриране на въздуха у дома, Therapy Air iOn, от който съм сравнително доволен. Отделно, в средата на 90-те години родители ми закупиха няколко комплекта тенджери и посуда от Цептер, които използват и до ден днешен и от които са много доволни. Реших че ще се зарадват на друг продукт от Цептер, още повече че няма да им се налага повече да мъкнат тежки бутилки минерална вода от по 7 и 11 литра от магазина, които между другото са забранени в ЕС.
Речено-сторено. Звъннах на търговски представител на Цептер, срещнахме се и подписахме договор. Понеже оставаха само два работни дни до Нова Година и от Цептер ми предложиха преференциална цена, от фирмата ме помолиха да заплатя продукта в кеш вместо по банков път. Предпочитах разплащането да се осъществи по електронен път за да не разнасям големи суми по улицата и за да не се налага да тегля от банкомат суми на няколко пъти, но в крайна сметка се съобразих с желанието на Цептер.
Родителите ми живеят във Варна. Тъй като системата за вода изисква монтирането й от специалисти на Цептер, търговският представител обеща устно, че доставката и монтажа на системата ще се осъществят в рамките на две-три седмици от датата на подписване на договора в зависимост от това кога техниците на Цептер имат път към Варна. По договор, Цептер трябва да изпълнят доставката до 28 работни дни след датата на подписване на договора.
Накратко: продукта не беше доставен в рамките на ТРИ месеца, след което на мен лично ми омръзна да чакам и да чувам нови срокове кога ще доставят системата и се отказах от поръчката си в началото на Април. За целта, по съвет на търговския представител ръчно написах и подписах документ, с който декларирах че се отказвам от поръчката си. Беше ми обяснено, че така ще се задейства вътрешнофирмена процедура за възстановяване на парите ми в рамките на не повече от месец. В последвалите вече седем месеца, от Цептер-България многократно ми обещаваха разнообразни срокове (включително и в писмен форма) когато ще възстановят заплатената от мен през месец Декември 2010г сума, но нито един от тези срокове не бе спазен. Тук, нарочно спестявам на читателя всички обяснения, които чух за това защо се бавят първо с доставката на продукта, а след това с възстановяване на парите. Само ще кажа, че обясненията бяха най-разнообразни и често пъти противоречащи едно с друго.
В крайна сметка, след като неколкратно предупредих Цептер-България че ще си потърся правата си чрез съответните държавни инстанции, в средата на Октомври подадох жалба до Комисия за Защита на Потребителите (КЗП). Миналият Петък (04-Ноември) получих известие от КЗП за това че не е в правомощията на КЗП да разрешават случаи като този и че трябва да се обърна към съдилище. След разговор с юристи се оказа, че това е наистина така. Странно, но според българските закони ако от Цептер-България бяха доставили продукт, който по една или друга причина не отговаря на изискванията за качество, от КЗП щяха да ме защитят. Но при договор за покупка-продажба където продукта е заплатен, но недоставен, не е в правомощията на КЗП да се намеси.
В момента съм в процес на задействане на съдебна процедура срещу Цептер-България. Ще ви държа в течение за развитието на случая. Не знам колко типичен за фирмата е моята поръчка, но с цел да предпазя други потенциални жертви от подобни събития реших да споделя историята. Трябва да споделя и че за мен е напълно непонятно как международна компания, която твърди че продава продукти от изключително качество (и със сериозна надценка), е готова да съсипе реномето си за две хиляди лева. Но в крайна сметка ако една компания е готова да си жертва името за две хиляди лева, то тя заслужава точно това да й се случи.
Накрая искам да дам и няколко съвета когато имате вземане даване с тази или други фирми:
• избирайте метод на заплащане, от който остава запис. Хубавото на плащането по банков път, с кредитна/дебитна карта и т.н. е че е документирано и лесно може да се проследи. От разплащане в кеш няма следа.
• хубаво е комуникацията с компаниите да бъде в писмен вид – по този начин си гарантирате, че ако възникне спор имате черно на бяло цялата история и хронология на събитията. Имейл писмо може да се използва за доказателство пред съда, разговор лице в лице или по телефона, значително по-трудно.
• ако трябва да говорите по телефон, винаги е по-добре вие да звъннете отколкото те да ви звъннат. М-Тел, а предполагам и останалите оператори, предоставят история само за изходящите обаждания понеже само те се таксуват. Също така, ако звъннете и никой не ви вдигне, запис няма. В моя случай, в рамките на изминаващата година проведох вероятно над 50 разговора с търговския представител на Цептер-България, но по разписките на М-Тел има доказателство само за няколко проведени разговора. Случайно или не, в болшинството от случаите когато аз звънях, търговския представител се оказваше зает и връщаше обаждането по-късно.