ТЕЛК- ІІ гр. А сега на къде???

  • 5 275
  • 1
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 803
Незнам дали има други като мен?! След раждането получих заболяване , кисти на тазобедрената става. На 32 г. съм и преди няколко дни ми дадоха ІІ гр.инвалидност. Незная къде и какви документи се подават в пенсионното и в социалното. А навсякъде са изключително нелюбезни и груби. Някои сблъсквал ли се е с това?

# 1
  • Мнения: 14
незнам дали ще ти помогна особено, но за да си подадеш в пенсионното документите трябва да си вземеш декларация за доходите за свободно избрани от теб 7 последователни години, от последните 15, на базата на които ще ти изчислят пенсията. Поне на мене така ми казаха..... 5. В какъв срок след подаване на документите се отпуска инвалидната пенсия?

 

Изчисляването на пенсията може да продължи до 6 месеца, тъй като определянето на осигурителния доход за страната отнема технологично време. В едномесечен срок от подаване на заявлението с необходимите документи се отпуска минималният гарантиран размер на съответния вид пенсия. След определяне на пълния размер на пенсията, изчисленият остатък се изплаща за минало време от датата на отпускането. (Чл.10 НП)

 

6.От коя дата се отпуска пенсията за инвалидност?

 

Правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизирането, а за слепите по рождение и за ослепелите преди постъпване на работа, както и за инвалидите по рождение или с придобита инвалидност до постъпване на работа – от датата на заявлението. При пенсия за инвалидност поради общо заболяване към тази дата лицето трябва да има изискващия се осигурителен стаж (чл. 22 НП).

 

7.Как се преценява каква инвалидна пенсия да бъде отпусната?

 

Преценката за вида на инвалидната пенсия се прави според:

-         причината за намалената работоспособност;

-         възрастта на лицето към датата на инвалидизиране;

-         осигурителния стаж към датата на инвалидизирането;

-   процента на изгубена работоспособност (при социалната пенсия за инвалидност).

 

·              Инвалидната пенсия за общо заболяване (чл.74 КЗОО) се отпуска на осигурените лица, ако до датата на инвалидизиране (а за слепите по рождение и ослепелите преди постъпване на работа – до датата на заявлението) имат осигурителен стаж, както следва:

-        до 25-годишна възраст – поне 1г.;

-        до 30-годишна възраст – поне 3 г.;

-        над 30-годишна възраст – поне 5 г.
4. Какви документи са необходими за отпускане на пенсия за инвалидност?

 

Пенсия за инвалидност се отпуска въз основа на писмено заявление по образец, към което се прилагат всички необходими оригинални документи. Заявлението може да се подава лично, чрез законен представител, чрез осигурителна каса, чрез последния осигурител или чрез упълномощено лице, до териториалното поделение на НОИ по постоянния адрес на заявителя (чл. 1 Наредба за пенсиите -НП). Към заявлението се представят:

 

·  за всички видове инвалидни пенсии - експертно решение на Териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК);

 

·  при пенсиите за инвалидност поради общо заболяване :

-  документи за осигурителен (трудов) стаж;

- документи за брутното трудово възнаграждение или доход, върху който са внесени осигурителни вноски за 3 последователни години от последните 15 години осигурителен стаж преди 01.01.1997 г по избор, и за брутното трудово възнаграждение или доход, върху който са внесени осигурителни вноски за осигурителния стаж след 01.01.1997г. до датата на пенсионирането (чл. 2 НП);
дано с тожа съм успяла да ти помогна. за повече информация виж:
http://www.mlsp.government.bg/bg/public/disable_brochure.htm

Общи условия

Активация на акаунт