Много съм доволна от градината на Иван!

  • 19 054
  • 188
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 4 866
Цитат
За деца до пет годинки:

- "Мамо защо е тъмно навън?"
- "Слънчо отиде да спинка. Утре сутринта ще си дойде, за да ни събуди."

Ей това ме озадачи!
Обичам приказките, децата ми живеят с вълшебства (както и аз), но предпочитам да ги насочвам да живеят и със съзнанието за хармонията на света, в който сме родени.

"Навън е тъмно, защото слънцето в момента огрява една друга част от земята, където хората тепърва се събуждат за новия ден, а на нас ни е време да спим, за да имаме сили за още игри и приключения след това" - ей така бих отговорила на съвсем малко дете.

А не намирам 5-годишната си дъщеря за обременена с информация, само защото знае имената и реда на планетите в Слънчевата система и че слънцето е просто една от многобройните звезди във вселената... Или може би с това съм забавила физическото й развитие и затова милата едва гони 15-те килограма с дрехи  Simple Smile

# 61
  • Мнения: 1 278
Валдорфската педагогика е едната крайност...

Явява се едната крайност в ранното детство, да. Но в юношеството, когато се приема, че могат вече да "носят", интелектуализацията взима яко връх. Чудя се, ако не е по този начин, какво ли отегчение е за младежите, когато вече сума ти неща са изучили рано-рано в училище и как ли се чудят с какво да си запълнят вемето, защото им е писнало вече да си пълнят мозъците. Защото юношите все още не са готови да "изхвърлят", те все още "пълнят".
И тук се сещам една голям мъдрост на Лао Дзъ:

"Ако искаш да добиеш знания, всеки ден прибавяй по нещо.
Ако искаш да добиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо."

# 62
  • Мнения: 3 506
Чудя се, ако не е по този начин, какво ли отегчение е за младежите, когато вече сума ти неща са изучили рано-рано в училище и как ли се чудят с какво да си запълнят вемето, защото им е писнало вече да си пълнят мозъците.

Всъщност... Би трябвало да не е отегчение, а просто с времето да научават нови и нови неща и да достигат все по-високо и по-високо ниво на енциклопедично познание (докато дойде време за специализация). Това ако им понесе добре системата. Имам обаче около себе си няколко примера, при които съвсем не се е получило така.

Но пък от друга страна - не е ли прекалено голям стрес този скок от приказния свят в интелектуализацията, дори да е в момент, когато са готови за това? Адаптацията към резки промени обикновено не е лесна. (ти вече обясни, че не мислиш отсега за тази промяна, просто аз си разсъждавам)

И отново - няма ли да се почуства лъгано и заблуждавано от най-близките си хора?

На този етап ми се струва толкова странно да се обяснява на децата ми, че вали дъжд, защото облаците плачат (примерно), колкото и да получавам оплаквания, че детето ми говори в "час" по английски или че не си е дорисувало чертичките, защото му е омръзнало (редовно имам разни такива забележки). Трябва да има някаква мярка все пак...

# 63
  • Мнения: 1 278
Мария, в това обяснение няма лъжа, то просто е разбираем превод за едно 2-5 годишно дете. Когато то стане 5-7, едно обяснение като на Янита есъвсем походящо.
Обясненията са като дрехите. Носят ги, израстват ги, събличат ги, обличат нови. Ако обясненията са поднесени по съобразен с възрастта начин, те се приемат и освобождават лесно, когато им дойде времето. Ако не са, те задръстват съзнанието и остават там да чакат преработване.


Янита
, не е нужно човек всичко да възприема и да припознава като своя истина. Ако тая работа не вибрира на твоята честота, значи ти си на някоя друга. Представяш ли, ако всички бяхме еднакви,  възприемахме еднакво и харесвахме еднакви неща. Скука пълна.  Simple Smile

Последна редакция: пт, 26 окт 2007, 13:10 от Demetra

# 64
# 65
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Цитат
За деца до пет годинки:

- "Мамо защо е тъмно навън?"
- "Слънчо отиде да спинка. Утре сутринта ще си дойде, за да ни събуди."

Ей това ме озадачи!
Обичам приказките, децата ми живеят с вълшебства (както и аз), но предпочитам да ги насочвам да живеят и със съзнанието за хармонията на света, в който сме родени.

"Навън е тъмно, защото слънцето в момента огрява една друга част от земята, където хората тепърва се събуждат за новия ден, а на нас ни е време да спим, за да имаме сили за още игри и приключения след това" - ей така бих отговорила на съвсем малко дете.

А не намирам 5-годишната си дъщеря за обременена с информация, само защото знае имената и реда на планетите в Слънчевата система и че слънцето е просто една от многобройните звезди във вселената... Или може би с това съм забавила физическото й развитие и затова милата едва гони 15-те килограма с дрехи  Simple Smile

Точно това е и моето мнение...Йоан е на 3, но знае това ...обяснила съм му го с ябълка ( земята ) и портокал (слънцето) ... той го разбира и сам си задава въпрос и си отговаря  ... защо сега е тъмно ? Слънцето е от другата страна нали ?

# 66
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
А обясненията не са като дрехите, а като пластове , които се наслагват  с годините ... но децата трябва да се занимават да откриват лесно истината ...  това е единственото, което не ми харесва в тази градина ..  останалото звучи върха

# 67
  • Мнения: 1 278
Мария, грешиш. Аз тъкмо мисля за тази промяна. Simple Smile Точно, защото знам за нея, не се безпокоя.

За приятелчетата - спорове и различни мнения винаги има, но влиянието на дома е най-силно.

А енциклопедичните знания са не по-малко изменчиви. Сега науката твърди едно, след 20 години може да се окаже съвсем друго. Тоест дори с научните обяснения не може да се стъпи на твърда основа. И с научните обяснения може да се окаже, че сме излъгали детето, нали?



И нещо интересно за задаването на въпроса "Защо?".

"Между 2 и половина и пет е възрастта на "Защо?" Децата питат "Защо" пак и пак, но може съвсем да не се интересуват от самия отговор. Всъщност те изучават явлението, че могат да задават въпроси. Огромно изкушение е за възрастните да дават завършени научни отговори. Но простичкият, поетичен отговор е съвсем достатъчен и наистина е всичко, от което се нуждаят на тази възраст."

# 68
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Аааа, това за Земята си е неизменлива истина...освен това за недоказаните неща може да се каже, хората предполагат еди какво си ...а не някаква измишльотина

...ако си мислиш, че децата не помнят, не си права ... малкия веднъж разпозна едно място, където сме ходили да берем диви круши, когато той беше на годинка..... разпозна мястото година и половина по- късно, докато се возехме в колата, през прозореца  ....

не може световете , в които живеят един по един  да бъдат изцяло изхвърляни и заменяни с нови ... трябва да се надграждат ...

# 69
  • Мнения: 1 278
Да се надгражда може само нещо, което има добра основа. Иначе то рухва в един момент. Говорим за добрата основа в случая.

# 70
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Именно...не може нещо да се гради върху такава измамна, лъжлива, приказна неистина... когато детето тръгне на училище, света ще се срути

# 71
  • Мнения: 3 271
Да, и за мен науката е на пластове, а не се сменя като дрехите. Обяснявам с прост език, но казвам истината, макар и малка, бедна, може би донякъде неразбрана. Иначе не знам как до 5 г детето ще вярва в приказното и изведнъж на 5 и 1 месец ще започне да получава друга научна основа. Ами нали знае вече, че Слънцето е отишло да спинка, т.е. е живо същество, как изведнъж ще се превърне в една от всичките звезди  newsm78 Отделно от личен опит знам, че първият отговор ти остава някак водещ до живот. И до момента помня една камара заблуди от детството ми и най-странното е, че макар да знам вече отговора онзи другият, първият ми изниква най-напред. Така че определено това Е важно.
Отделно, че при аналитично дете като сина ми този тип обяснения много бързо спират да вървят. За дъщеря ми е друго Simple Smile

А за вегетарианството - не съм съгласна, че няма угодия - има, според мен не е редно да се натрапват този вид хранене на малки деца. Особено в градина, в чиято философия е залегнало правото на личен избор.

Ей такива разни неща СИЛНО ме притесняват там.
Иначе всичко останало звучи чудесно. Особено за някои типове деца.

# 72
  • Мнения: 5 877
Според мен няма лошо в приказните обяснения. Но не бих поставила рязка граница. За едни деца едно обяснение е добро на 2 г., за други - на 5, за трети - на 7.
И има начин вярното да звучи приказно.
Моето обяснение за слънцето - "Ти като се обърнеш с гръб към него, нали не го виждаш? Е, и земята като се обърне, ние не го виждаме. То сега свети и топли на другите хора, дето са на гърба на земята (тук да ме прощават австралийците). Утре сутрин земята ще се обърне пак с носа си към слънцето и ще го видим".
Толкова съм преценила, че може да разбере за момента. Наглед с глобус и лампа също би свършил работа, но има време.

# 73
  • Мнения: 3 271
Анда, доколкото виждам повечето от нас намират някакъв приказен, но и верен начин да обяснят на детски език света. И все пак не ги заблуждаваме. И точно рязката граница между 5 и над 5 год ме притеснява. Защото сина ми питаше и разсъждаваше по такива теми на малко над 2 год. Дъщеря ми и сега не се интересува особено, повече покрай брат си. Да, но ако едно дете се обучава, по-точно отглежда в среда, която не насърчава, даже е против този тип познание, това ме притеснява.
Може ли някой да ми даде да прочета някакъв психологически или подобен материал за тези фази и че интелектуализацията във възраст преди 7 би отклонило сили/енергия от детето и забавило хармоничното му развитие?
Сина ми се напишква нощем малко по-често от дъщеря ми и е съвсем малко по-висок/тежък от нея, разликата им е 1 г и 9 м.
Досега си мислех, че това е така, защото той е по-скоро на мен, а аз се напишквах до почти 17-18 год. Освен това съм 162 см.
Да не се окаже пък сега, че интереса му към науката е довел до това положение  Crazy

# 74
  • Мнения: 3 506
Анда, точно нещо подобно имам предвид като казвам, че истината е някъде по средата. Стига да има човек акъл да го измисли, че на моя мозък му е по-лесно с фенерчето и глобуса Simple Smile

Demetra, енциклопедичните знания са изменчиви в някаква степен, но все пак не дотолкова, доколкото е изменчиво едно обяснение от рода на "Слънчо спинка". Не може и дума да става за сравнение. А и нещата не опират само до един отговор и един разговор. Утре ще има следващ въпрос (при много деца) - например "Сънчо пак ли спинка като вали дъжд?". Тогава какво? Продължаваме по-нататък с фантазиите...
При този тип отговори дори не може да се изгради постоянство - различните хора ще предлагат различно решение на въпроса, дори и у дома (където казваш, че влиянието е най-силно) - не съм убедена, че ще мога да запомня всичко, което съм измислила. И се стига до едни такива разговори "Защо гърми - Защото дядо Боже се е ядосал - Е, да, ама мама каза, че гърми, защото...", които предполагам са доста объркващи за децата. Пък и иди, че доказвай, че едното е по-вярно от другото...

Общи условия

Активация на акаунт