Всички сме виждали великолепни илюстрации на безупречно декорирани домове в списанията, по телевизията или в социалните . Общото между тях не е, че предизвикват завист или служат за вдъхновение, а това, че всички те са инсценирани.

Ако имате нещо общо със света на недвижимите имоти, сигурно сте чували за нашумялата напоследък тенденция, известна като хоум стейджинг (home staging). С този термин се обозначава маркетинговата стратегия (с доза психология) за подобряване на възможностите за продажба на едно жилище. Насочена е към подчертаване на силните страни на даден имот и опитите да се скрият неговите недостатъци, като по този начин се повишават шансовете за продажба или отдаване под наем на възможно най-добра цена. Включва декориране, пренареждане на мебели, почистване и други естетически стратегии за представяне на дома във възможно най-добрата му светлина. Целта е той да стане максимално привлекателен и комфортен за най-голям брой потенциални купувачи или наематели, които да си представят как биха живели в него.

Психологията, която се крие зад хоум стейджинг

Хората обикновено влагат много усилия при избора на жилище. Купувачите разглеждат безброй обяви и за части от секундата решават дали да разгледат лично някоя от тях или да продължат нататък. За да се откроява вашият имот, потенциалният купувач трябва да го почувства като собствен дом. Разбира се, всички детайли имат значение, но позволяването на купувача да развие емоционална привързаност към имота също играе голяма роля. Хоум стейджинг е не само изкуство, но и наука. Потенциалният купувач трябва да може да визуализира как би персонализирал новия си дом, затова сцената, която създавате, трябва да бъде неутрална, но същевременно в нея да се чувства нещо лично. Визуализацията е ключова концепция в хоум стейджинг. Ако купувачите могат да си представят, че живеят там, те ще развият лична връзка с дома и ще пожелаят да инвестират в него.

Създаване на неутрални пространства

Едно от най-големите предизвикателства, с които можем да се сблъскаме, когато става въпрос за намиране на купувачи или наематели, е твърде забележимата или персонализирана декорация, резултат от предишното използване на пространството. Специалистът по планиране на дома знае, че е много важно да се премахне всякакъв намек за индивидуалност в дизайна на жилище, което се подготвя за продажба или отдаване под наем. Става дума за създаване на неутрални пространства с минимален декор, който асептично подобрява естетиката на жилището и където всеки заинтересован човек, който и да е той, може да си представи как живее в него.

За да се постигне това, могат да се използват някои техники като смяна на лампите и завесите, сваляне или подменяне на картините, както и използване на белия цвят, който подобрява осветеността и разширява пространството. По такъв начин можете да придадете по-добър търговски вид на жилището – не твърде старо и не твърде модерно, не прекалено мрачно и не крайно екстравагантно, а просто дом, който има неутрален декор.

Имотът трябва да е в безупречен вид

В процеса на обновяване на дома също трябва да се включат и задачи, свързани с ремонт на щетите и почистване. Не забравяйте, че всичко опира до малките детайли, така че не позволявайте счупен ключ за осветление или капещ кран да провалят посещението на евентуалния купувач. По същия начин дом с мръсни стъкла на прозорците или с прах, натрупан с месеци по мебелите, едва ли ще убеди някого да го купи.

Няколко практически съвета – стая по стая


Хол:
•   Премахнете ненужните мебели, за да създадете повече пространство.
•   Ако имате тъмни завеси, заменете ги със светли и неутрални.
•   Актуализирайте осветлението, ако е слабо.
•   Скрийте кабелите от очите.
•   Вдигнете щорите, за да влезе повече естествена светлина.
•   Издърпайте мебелите далеч от стените.
•   Ако стените са боядисани в тъмен цвят, помислете за пребоядисването им с по-светъл и неутрален цвят.
•   Премахнете личните вещи, снимки и декорации.
•   Добавете топли щрихи като цветя или атрактивни декорации (вази, възглавници, свещи, книги на масичката за кафе).

Трапезария:
•   Подобрете осветлението (вдигнете щорите, окачете светли завеси, актуализирайте осветителните тела).
•   Подредете.
•   Ако използвате разтегателна маса, свийте я, за да направите стаята да изглежда по-голяма.
•   Добавете стайни растения, купа с плодове или цветна композиция.
•   Подредете масата (само ако това добавя към атмосферата, а не отвлича вниманието от нея).

Кухня:
•   Почистете хладилника отвътре и отвън. Ако го използвате, изпразнете го временно или поне го подредете.
•   Почистете котлоните и фурната.
•   Актуализирайте или пребоядисайте шкафовете, ако са остарели.
•   Почистете или приберете уредите (тостер, кафемашина, чайник).
•   Сменете старите кранове.
•   Разчистете и подредете шкафовете.
•   Отстранете всички течове.

Спалня:
•   Сменете спалното бельо, за да е чисто и свежо.
•   Добавете възглавници и метнете небрежно някое одеяло.
•   Премахнете личните вещи от нощните шкафчета.
•   Разчистете шкафовете и рафтовете с книги.
•   Издърпайте леглото от стените.
•   В гардероба подредете дрехите на закачалките.

Баня:
•   Отстранете всички течове.
•   Залепете падналите плочки, ако има такива.
•   Сменете крановете и душ слушалката, ако са стари.
•   Пребоядисайте шкафовете, ако са остарели.
•   Закачете нови, чисти кърпи в неутрален цвят.
•   Поставете нов сапун в атрактивна сапунерка.
•   Почистете зоната около мивката (премахнете личните вещи като четки за зъби, гребени и др.)
•   Организирайте и разчистете всички чекмеджета и шкафове.
•   Изпразнете кошчето за боклук.
•   Почистете огледалата, тоалетната, пода, душа или ваната.
•   Почистете или сменете завесата на душа.
•   Дръжте капака на тоалетната затворен.

Професионалисти или „Направи си сам“

Трябва внимателно да прецените с кои неща бихте могли да се справите сами, а за кои ще се наложи да потърсите помощта на опитен специалист по интериорен дизайн, който познава всички тънкости и може да подбере нужните декоративни елементи. Това може да ви спести много главоболия, особено ако сте зает човек и нямате излишно време за губене. Вашата цел е да подготвите правилно вашия имот, за да получите по-добра цена, и може би е добра идея да се доверите на човек, който е специалист по този въпрос. В някои случаи можете също да направите комбинация от тези опции.

•   Ако сте уверени в способностите си да проектирате и представите имота или просто искате да спестите малко пари, добър вариант е да направите сами декорацията на дома си. Нещата, които бихте могли да обмислите, включват: пребоядисване и ретуширане на стените, пренареждане на мебелите, добавяне на нови декоративни възглавници, смяна на завесите, премахване на всякакви лични снимки или декорации, добавяне на топли щрихи като свежи цветя.

•   Ако търсите по-безпроблемен начин да подредите дома си, можете да се доверите на професионалисти. Това са хора, които се занимават с интериорен дизайн или имат опит с недвижими имоти, който може да работи във ваша полза. Те ще оценят текущото състояние на вашия имот, ще направят препоръки как да подобрите цялостната му привлекателност за потенциалните купувачи и неговата продаваемост, а след това ще приложат тези предложения на практика, като пренаредят мебелите, внесат нови декорации или ви помогнат да разчистите излишните неща.

Инвестирайте в хоум стейджинг, за да постигнете по-големи печалби

Гледайте на хоум стейджинга като на инвестиция. Замяната на някои декоративни елементи не е толкова скъпо, но може да ви донесе голяма печалба в бъдеще.

Всичко зависи от вашите приоритети и възможности, но инвестициите в този вид дейности варират от няколко хиляди до например 2% от стойността на имота. Все пак, ако потенциалните купувачи не намерят жилището в безупречно състояние, ще го подложат на критики, които в крайна сметка могат да доведат до значително понижаване на цената.

Да вземем следния пример: искате да продадете жилище за 200 000 евро. Ако желаете да го предоставите в безупречно състояние за посещение на купувачи, можете да похарчите около 4000 евро (за целта проучете оферти от различни специалисти и изберете най-приемливия за вас вариант). Ако приемем, че жилище, приведено в най-добър търговски вид, може да ви донесе печалба от 30 000 евро, то парите, похарчени за целта, на практика са една отлична инвестиция.