Подход при решаване на задачи по математика / втори клас

  • 5 131
  • 40
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • София
  • Мнения: 11 489
Здравейте, извинявам се, ако темата ми не е за тук, но имам следния въпрос:
Детето ми е втори клас вече, но виждам, че има затруднения със задачите по математика и то от типа 13+8, 17-11, ако щете и 8+4, и пр. Спорът вкъщи е: кой е по-добрият подход за научаване на тези задачи: - наизустяване (написваме ги на един лист и всеки ден се гледат, четат, преписват, решават докато се наизустят) или решаване на такива и подобни задачи от сборника за първи клас до откат? Все ми се струва по-лесен първия вариант. В крайна сметка, това е събиране и изваждане до 20 и рано или късно човек трябва да го знае дори и на сън да ги бутнат.

Скоро предстои взимане на умножение и деление и имам чувството, че ако не са усвоени тези обикновени задачи...ще стане още по-трудно.

Бих се радвал да чуя вашите мнения, за които предварително благодаря.

Последна редакция: чт, 12 ное 2020, 09:36 от Фран

# 1
  • Мнения: 1 281
Е, сериозно ли? С уговорката, че не съм педагог, но съм с докторска степен по математика - не го карайте да учи наизуст. По този начин със сигурност ще я намрази. Математиката е начин на мислене. От личен опит - нагласата е много важна. През годините е имало много случаи, когато буквално нищо не съм разбирала, но винаги съм сядала да уча с идеята, че има структура и логика и ще го разбера и се е получавало, дори за дялове, които са толкова абстрактни и е невъзможно да се визуализира по ред причини. Може би време му трябва на детето. По-скоро трябва да се възпита правилната нагласа. Според мен решаването на задачи е решението, докато начина на изчисляване се автоматизира. От друга страна педагозите по математика имат трикове как да избегнат формиране на негативно отношение, може би някой ще се включи.

# 2
  • Мнения: 12 846
Според мен, помогнете на детето да си представи, даже с две сметала (ако имате) или 20 малки колички или войничета, за да ги види и разбере нещата. Помислете си вие как решавате такива задачи: наизуст ли ги знаете? Това е много лесно, ако детето просто види как изглежда 11 плюс 7, като игра и да брои колко е резултата. И да, нека решава задачи, без да му се карате или да се чувства глупаво, защото не е.

# 3
  • София
  • Мнения: 11 489
Е, сериозно ли? С уговорката, че не съм педагог, но съм с докторска степен по математика - не го карайте да учи наизуст. По този начин със сигурност ще я намрази. Математиката е начин на мислене. От личен опит - нагласата е много важна. През годините е имало много случаи, когато буквално нищо не съм разбирала, но винаги съм сядала да уча с идеята, че има структура и логика и ще го разбера и се е получавало, дори за дялове, които са толкова абстрактни и е невъзможно да се визуализира по ред причини. Може би време му трябва на детето. По-скоро трябва да се възпита правилната нагласа. Според мен решаването на задачи е решението, докато начина на изчисляване се автоматизира. От друга страна педагозите по математика имат трикове как да избегнат формиране на негативно отношение, може би някой ще се включи.
Благодаря за мнението. Може би е моя грешка, мисля си, че няма друг вариант 17-8 да го научиш, освен наизуст.... или със сметало, но уж минахме тоя период.

# 4
  • Мнения: 1 281
Подкрепям: визуализирането е много добър подход.

# 5
  • Плевен
  • Мнения: 1 617
Моя син е трети клас,но си спомням много добре миналата година какво смятане беше с математиката докато разбере начина.За мен детето трябва да разбере задачите,а не да ги наизусти.Давах му цветните му моливи да ги брои при такива задачи.Давах му пример:Ти имаш 20 молива,даваш ми на мен 7-колко остават при теб?И той отделя 7 молива за мен от купчинката и брои колко са му останали.И така на всяка задача.Разбра задачите и сега даже на ум ги смята.Както са казали по-нагоре,процеса се автоматизира.Просто бъдете спокойна,като всяко ново нещо е.Просто трябва да му дадете време да ги разбере задачите.Без насилие и без крясъци.

# 6
  • Мнения: 29 632
Подкрепям мненията, че трябва визуализиране. Първо започнете с колички/кукли/моливи/топчета, каквото имате. После кажете на детето просто да си представя тези топчета, докато смята. Малко е бавно, но ще схване логиката. Започнете с едноцифрени числа.
Що се отнася до наизустяване, според мен само и единствено таблицата трябва да се научи наизуст, при това след като е схваната логиката на умножение и деление.

# 7
  • Мнения: 4 418
Трябва визуализиране на задачите, за да успеят по-лесно да ги разберат. Особено за тези с преминаване.
В учебника трябва да е обяснено, че 8+4=8+2+2. Т.е. търси се най-лесния начин да стигнеш до 10 и да прибавяш към 10. За моята дъщеря беше доста объркващо не заради друго, а защото този начин малко я бавеше. Беше й къде къде по-бързо да го сметне на пръсти, но с решаване на задачи се свиква.
17-8=17-7-1 или =10-8+7 - тук за нея беше по-лесен втория вариант. Да вади от 10 и после да прибави.

# 8
  • Мнения: 438
13+8 : осмицата се раздробява на две части. 13 плюс колко е равно на 20? Отговорът е 7. Тогава 8 се представя като сбор от 7+1. И така се получава (13+7)+1=20+1=21.
Подобно е и обратното 13-8. Първо се стига до 10. 13 минус колко е равно на 10. 13-3. Значи 8 се представя като сбор от 5 и 3 и се получва: (13-3)-5=10-5=5

Последна редакция: ср, 04 ное 2020, 09:00 от «Sonya»

# 9
  • София
  • Мнения: 7 997
Аз се опитах да поднеса така информацията за събиране и изваждане на моя второкласник, от което той ме гледаше още по-умно. Накрая се върнахме на сметалото, монетите и всичко, използвано за онагледяване.
На мен също ми изглежда по-лесно и логично числата да се раздробяват по метода на Соня, но явно не всяко дете се справя с този подход.

# 10
  • Мнения: 3 431
Здравейте,

Не знам дали е правилно, но дъщеря ми ги брои на пъсти.
На пример: 17-9, почва от 17-16-15... И така докато стигне до 9. Вчера беше много уморена .. и и́ изсипах две шепи грозде и си ги решава с гроздето..
Едно момиче ми предложи да и́ дам една шепа (измити в белина) разни стотинки и да си играем на магазин.
Ще пробвам в събота и неделя.

У нас имат доста успех и този вариянт представени задачи ( едното е грешно, сега го видях Simple Smile ):

# 11
  • София
  • Мнения: 746
И аз мисля, че конкретизирането на абстрактната задача помага на децата. Има хубави монтесори материали ако ви се занимава да търсите, но ако не - според мен може да се измисли вариант с лего блокчета. Ето първият попаднал ми блог за идеи.

И другото, което ми хрумва - запишете детето на ментална аритметика. Стана голям хит в България по едно време и сигурно има школа, която е на удобно за вас място. Същината на курса по ментална аритметика е точно да научат децата да визуализират и да се научат да пресмятат много бързо наум, включително с големи числа. Има вариант и да потърсите специфично абакус сметало и материали и да се опитате да работите с детето вкъщи по този метод.

За наизустяването - всъщност трябва да се наизустят (и то се случва рано или късно) само двойките, които заедно правят 10: 1+9, 2+8... и от там нататък детето ще си изгради собствен метод по подобие на примерите, дадени в темата.

# 12
  • Мнения: 29 632
Аз пък съм точно на противоположното мнение за менталната аритметика, тъй като смятам, че там се визуализират нещата по един точно определен метод, който после по-скоро вреди, отколкото помага. Родителите обаче се радват, понеже детето смята бързо. Нужно ли е обаче да се превръща в "калкулатор" без да влага мисъл в това пресмятане?

ПС: Всеки си знае, разбира се, това е лично мое мнение и не задължавам никого с него.

# 13
  • София
  • Мнения: 746
В интерес на истината, моето дете ходи няколко седмици и се отказа, защото се отегчи. Но ми се стори, че начинът, по който визуализират пресмятането позволява на децата след това да си представят прехвърлянето на десетицата по-лесно. Нямам добър личен опит, само като идея го подхвърлих и може би Soul Free е права.

Обаче за монтесори материалите съм готова да споря - там вече имам наблюдения от първа ръка Simple Smile)

# 14
  • Мнения: 965
Здравейте,момичета! И моята първокласничка изпитва трудност с задачите. Особено когато има неизвестно. Всяка вечер решаваме задачи,обяснявам и уж успява да схване логиката,но щом е в час всичко и е грешно. Идея си нямам как да постъпя. За сега ползваме пръстите и пак на моменти не се получава. Доста разсеяна ми се вижда и незнам как да и превлека вниманието за по- дълго време.Приемам всякакви идеи.

# 15
  • Мнения: 1 220
Пръстите ще вършат работа до някое време, после ще стане много трудно, ако детето не е схванало логиката на пресмятането с преминаване. Както са дали примери по-горе - хубаво е да се онагледяват. Например с 10 червени молива и 10 жълти. Как числото, което се прибавя/изважда трябва да се раздели, за да допълни/намали до десет и да се прибави/извади остатъка. Изобщо трябва да пробвате различни методи, за откриете кой начин ще е най-близо до логиката на детето. Наизустяването не върши работа, защото няма да му даде основата. Пресмятането с преминаване е първият по-сериозен препъни камък за децата и трябва да се работи с тях, първо да го проумеят, а после и да автоматизират, защото по-нататък няма да могат да работят с големите числа.

# 16
  • Мнения: 12 300
Вземете две кутии от яйца и топчета. Може да ползвате тези от Кауфланд колекциите.
Например задача 8+7
В едната кутия слага осем топчета, в другата - 7. След това прехвърля от едната в другата кутия топчета докато допълни до 10.
За мен самата този начин е сложен, но аз като дете и за четенето, и за смятането залагах на силна памет. Сега имам две деца - ученичка на 10 с дислексия и и дискалкулия + лоша памет и дете на 6 години, което свята на ум дори трицифрени числа, в това число смята и с преминаване/ заемане. Сам се учи, много бързо схваща дори без никакво писмено показване. Та си е до дете, но по мое мнение повечето деца имат нужда от визуализация и помощ първите 6 месеца в първи клас, след което постепенно преминават към смятане на ум без помощ (пръсти, сметало и подобни). Прескачането на помощните материали за мен е грешка в обучението в първи клас. Да, децата ще се научат да пресмятат, но дали ще осмислят какво се крие зад числата?

# 17
  • Мнения: 4 791
Аз да попитам за доуточнение - детето не схваща принципа на събиране или изваждане или не може веднага да каже колко е 18-5 например? Ако не схваща принципа, тогава трябва онагледяване с колички, бонбони, ябълки,... Ако не е научило смятането до 20 наизуст, тогава бих казала  задачи до откат. Аз поне така практикувам с моето, като обаче наблягам много на задачите с думи, където детето трябва да помисли дали да извади или събере числата. Към средата на втори клас давах задачи с два етапа. Синът ми е в трети клас и все още доста смята с пръсти. Дори умножава на пръсти - не ме питайте как, нямам идея, но успява да реши правилно всички задачи. Ако обаче искаш да изрецитира таблицата, там няма никой - гледам го как си гледа пръстите и си мърда устните. Или пък започва да добавя към предния резултат. Разбъркано не я знае, въпреки че вече повтаряме втора година и според мен кучето вече я научи. Но пък в една задача с думи много добре разбира кога трябва да умножава или да дели.

# 18
  • Мнения: 29 632
За таблицата съм на мнение, че трябва да се знае наизуст. Занапред е важно, като решава по-сложи задачи. Няма лошо да си прибавя към предходния резултат, но после трябва да я научи точно наизуст и да я казва и разбъркано.

# 19
  • Мнения: 4 791
За таблицата съм на мнение, че трябва да се знае наизуст. Занапред е важно, като решава по-сложи задачи. Няма лошо да си прибавя към предходния резултат, но после трябва да я научи точно наизуст и да я казва и разбъркано.

И аз мисля така. Затова и почти всяка вечер въртим едни карти, които ползваме за целта.

# 20
  • София
  • Мнения: 11 489
Мили хора, благодаря ви.
Значи, детето беше миналата година на ментална аритметика, справяше се добре, но като почна първи клас по средата на първия срок го спряхме, че множко идваше.

Точно, при събиране и изваждане не може да каже колко е 18-5, и то не само веднага, а се затруднява и със смятането. Ще опитам, както посъветвахте, да върнем "сметалото" под формата на топчета, клечки и пр .Ценни бяха и разясненията по-горе (как се смята 13-8 напр., като 13-3=10, оттам вадим 5 и получаваме 5.
Струва ми се обаче, че този метод не се разбира лесно, затова и се чудех, в крайна сметка няма ли да е по-лесно наизуст да научи тези събирания и изваждания до 20, без прехвърляне.....
Разбира се, някои ги знае  - 7+6, 9+7 и пр., вероятно наизуст са запаметени. Питахте ме мен как смятам 19-12 или от сорта - "автоматично" (не събирам, не раздробявам, не разделям на ум), нямам представа и не помня как съм ги учил, по кой метод...

# 21
  • Мнения: 4 791
Ronald, защо не се посъветваш с учителя по математика? Той/тя най-добре знае кой метод използват в училище. Нямам много спомени от математиката в училище, но според майка ми математиката, която детето учи в момента, по-скоро начинът, по който я учи, няма нищо общо с това, което е било по мое време. Вярно е, че аз съм учила в България, а синът ми учи в чужбина, но този начин на усвояване на материала определено ми е чужд и за да мога да обяснявам това, което обяснява и госпожата в училище, не само, че чета учебника, ами и помагалото за учителя съм си купила.

Успех!

# 22
  • София
  • Мнения: 11 489
Втори клас е, един учител е почти по всички предмети. Уверява, че много добре се справя. Има само шестици от началото на тая т.нар. учебна година. Ми то хубаво, ама е ясно какво предстои по-нататък...

# 23
  • Мнения: 4 418
Втори клас е, един учител е почти по всички предмети. Уверява, че много добре се справя. Има само шестици от началото на тая т.нар. учебна година. Ми то хубаво, ама е ясно какво предстои по-нататък...

Решавайте задачи, когато има възможност. Решавайте и на игра. Дъщеря ми е трети клас. Като цяло има нужда от помощ за почти всичко, нищо, че се справя отлично. Разказвателните предмети ги учим докато караме колело например. Старая се да правя ученето забавно и интересно.

# 24
  • Мнения: 3 431
Втори клас е, един учител е почти по всички предмети. Уверява, че много добре се справя. Има само шестици от началото на тая т.нар. учебна година. Ми то хубаво, ама е ясно какво предстои по-нататък...

Решавайте задачи, когато има възможност. Решавайте и на игра. Дъщеря ми е трети клас. Като цяло има нужда от помощ за почти всичко, нищо, че се справя отлично. Разказвателните предмети ги учим докато караме колело например. Старая се да правя ученето забавно и интересно.

За разказвателнте трябва и аз да измисля нещо. При нас най-досадно е писането. Големи са оговорки. 
Математиката я решава с желание. Умира си за судоко..

# 25
  • Мнения: 4 418
Всеки ден преглеждам уроците. Така мога да задавам въпроси по материала докато сме в колата, на разходка и т.н. Така не усеща как хем учи, хем се забавлява.
В първи клас така тренираше четенето - карахме я да чете всичко, което вижда докато пътуваме.
Вчера показвах урока за ъглите като рязахме хартия. Проверявахме ъглите вкъщи и т.н.

# 26
  • Мнения: 4 791
И аз практикувам учене в колата, по-скоро преговор - стихотворение, някаква граматика, спрягане на глаголи. Когато сме на разходка обаче, категорично не говорим за учене. Достатъчно го натискам през седмицата, в събота ходи на българско училище по три часа, а по-голямата част от уикенда минава в учене и домашни. В повечето случаи разходката ни е веднъж седмично по 3-4 часа в гората, тогава темата ‘Учебен материал’ не се обсъжда - гледаме разни гъби и листа, събираме пръчки, детето умре за всякакви охлюви, мравки и прочие гадости. Оставям го да се забавлява.

# 27
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 298
Важно е детето да разбере метода по който се решават задачите.Няма никакъв смисъл да учи наизуст.
За да сметне 13-5 например трябва да знае кои са десетиците,кои са единиците.
Назад в темата е обяснено .

След като детето е разбрало,от там нататък са важни упражненията.
Дъщеря ми го схвана бързо.
Внимавам да няма пропуски по математика.И се упражнява много.

За таблицата-научи я наизуст и после се упражнява.
Тя е много важна.
Сега детето е 5 клас-учат най-малко общо кратно и дроби-ами всичко е свързано с таблицата.

Четене с разбиране-според мен е важно детето да чете книги.
Така обогатява речника си .
Писане-повече диктовки.И няма да има проблем с правописа.
След това лесно ще се справя с научаване на уроците по разказвателните предмети и писането на преразкази и съчинения.

С труд всичко се постига.

Последна редакция: пт, 06 ное 2020, 09:58 от -veni-

# 28
  • Мнения: 346
Здравейте!Съвсем случайно се загледах в темата и се ужасих как родителите са се превърнали в учители и вместо да си вършат техните дела са принудени да търсят помощ по форумите. Казвам всичко това с голяма болка...Ние живеем извън България и детето ми учи в британско училище. Сега е на 7.5г. и е в трети клас по тяхната система. Вече учат умножение и деление с трицифрени числа и са доста напред, защото почват рано - на 5.5г. - и учат всичко под форма на игра, с голямо удоволствие и слава Богу няма нищо наизуст вкл. и таблицата за умножение. Аз по стар български обичай му залепих таблицата за умножение, да я учи наизуст, но той не може, не иска( и това е супер) и си смята логически в главата докато намери резултата. Но да не се отплесвам...Разрових се в някои негови писания и прилагам снимки на някои техники, които използват в училище, за да смятат и големи числа. Надявам се да е полезно. Отделно за умножението например 8×4 го смята по следния начин в главата си: 8 +8+8+8 = 16+ 16 = 10+10 = 20 +( 6 +6)= 20+ 12 = 20 + 10 +2 = 30 + 2 = 32. Докарване на нещата до 10 или групиране до 10 помага много. При събиране и изваждане на дву - и трицифрени числа подреждат стотици, десетици и единици едно под друго и смятат и с т.нар. exchange ((едно наум), като понякога съответното число и изобразено с точки, ябълки, круши, чертички, за да може децата да си го представят нагледно. [/img][/img][/img][/img][/img]

# 29
  • Мнения: 346


Скрит текст:




Последна редакция: вт, 01 дек 2020, 11:38 от Фран

# 30
  • Мнения: 29 632
Вие си знаете. За мен лично този подход не е подходящ. Първо, допускат се много грешки и второ, не се научава таблицата добре, което много важно за по-горните класове.

# 31
  • Мнения: 3 431

Интересно като идея за умножението, въпреки че за събиране и изваждане мисля най-лесно е с числата едно под друго и с пренасяне на десетици.
Моята дъщеря е на 6г  и още лятото и́ обяснихме как се събира/изважда с пренасяне и го разбра веднага.

Умножение почва догодина в у-ще, но вкъщи се занимаваме повечко, така че скоро ще стигне и до там.
Тук (друга чужбина Simple Smile ) обясняват умножението с едни стълбички. Казват, че било много лесно още не съм го проучила.
А аз помня че научих таблицата на изуст и пак стана човек от мен, така че въпроса е децата да се занимават, все ще го научат Wink

# 32
  • Мнения: 346
Радвам се, че можем да споделим ралични подходи. Все пак авторката на темата пита за такива. Иначе, да, и моят синковец събират и изваждат едно под друго, както казвате вие - с пренасяне. Въпросът е, че за такова решение е необходимо разписване на задачата, а при другите техники детето смята наум, което също има предимства. Иначе имат разни ел. киузове на ipada, с които затвърждават таблицата. Хем съм против тия ipads , които са задължителни от 3- и клас, хем има прекрасни приложения и дицата учат с удоволствие. Успех на всички дечица и здрави нерви за родителите.

# 33
  • Мнения: 3 431
Радвам се, че можем да споделим ралични подходи. Все пак авторката на темата пита за такива. Иначе, да, и моят синковец събират и изваждат едно под друго, както казвате вие - с пренасяне. Въпросът е, че за такова решение е необходимо разписване на задачата, а при другите техники детето смята наум, което също има предимства. Иначе имат разни ел. киузове на ipada, с които затвърждават таблицата. Хем съм против тия ipads , които са задължителни от 3- и клас, хем има прекрасни приложения и дицата учат с удоволствие. Успех на всички дечица и здрави нерви за родителите.

Аппликации ли са? Аз търсех нещо такова за дъщеря ми. Така и си умира за тия телефони и ай-падове, поне да е нещо полезно.
Ако са на английски, може ли да ми кажеш какво ползвате?

# 34
  • Мнения: 4 791
Здравейте!Съвсем случайно се загледах в темата и се ужасих как родителите са се превърнали в учители и вместо да си вършат техните дела са принудени да търсят помощ по форумите. Казвам всичко това с голяма болка...Ние живеем извън България и детето ми учи в британско училище. Сега е на 7.5г. и е в трети клас по тяхната система. Вече учат умножение и деление с трицифрени числа и са доста напред, защото почват рано - на 5.5г. - и учат всичко под форма на игра, с голямо удоволствие и слава Богу няма нищо наизуст вкл. и таблицата за умножение. Аз по стар български обичай му залепих таблицата за умножение, да я учи наизуст, но той не може, не иска( и това е супер) и си смята логически в главата докато намери резултата. Но да не се отплесвам...Разрових се в някои негови писания и прилагам снимки на някои техники, които използват в училище, за да смятат и големи числа. Надявам се да е полезно. Отделно за умножението например 8×4 го смята по следния начин в главата си: 8 +8+8+8 = 16+ 16 = 10+10 = 20 +( 6 +6)= 20+ 12 = 20 + 10 +2 = 30 + 2 = 32. Докарване на нещата до 10 или групиране до 10 помага много. При събиране и изваждане на дву - и трицифрени числа подреждат стотици, десетици и единици едно под друго и смятат и с т.нар. exchange ((едно наум), като понякога съответното число и изобразено с точки, ябълки, круши, чертички, за да може децата да си го представят нагледно.

Понеже имам опит от първа с ръка с вашата система, догодина ще ви искат таблицата наизуст. Синът ми е на 8 години, четвърти клас в международно училище с английски и френски. И нашият проблем е точно този - че детето е научено да я смята и хич не полага усилия да я научи наизуст. Аз пък побеснявам, когато не желае да положи усилия.

Засега незнаенето наизуст не е проблем, но по-късно със сигурност ще стане. Например при делението с остатък (в момента синът ми е в началото му, но пак се усеща) и по-нататък когато се учат най-малко общо кратно и най-голям общ (... забравих му името).

# 35
  • Мнения: 346
Скрит текст:
Радвам се, че можем да споделим ралични подходи. Все пак авторката на темата пита за такива. Иначе, да, и моят синковец събират и изваждат едно под друго, както казвате вие - с пренасяне. Въпросът е, че за такова решение е необходимо разписване на задачата, а при другите техники детето смята наум, което също има предимства. Иначе имат разни ел. киузове на ipada, с които затвърждават таблицата. Хем съм против тия ipads , които са задължителни от 3- и клас, хем има прекрасни приложения и дицата учат с удоволствие. Успех на всички дечица и здрави нерви за родителите.

Аппликации ли са? Аз търсех нещо такова за дъщеря ми. Така и си умира за тия телефони и ай-падове, поне да е нещо полезно.
Ако са на английски, може ли да ми кажеш какво ползвате?

Timestables Rockstars (TTRockstars), Mangahigh

Скрит текст:
Здравейте!Съвсем случайно се загледах в темата и се ужасих как родителите са се превърнали в учители и вместо да си вършат техните дела са принудени да търсят помощ по форумите. Казвам всичко това с голяма болка...Ние живеем извън България и детето ми учи в британско училище. Сега е на 7.5г. и е в трети клас по тяхната система. Вече учат умножение и деление с трицифрени числа и са доста напред, защото почват рано - на 5.5г. - и учат всичко под форма на игра, с голямо удоволствие и слава Богу няма нищо наизуст вкл. и таблицата за умножение. Аз по стар български обичай му залепих таблицата за умножение, да я учи наизуст, но той не може, не иска( и това е супер) и си смята логически в главата докато намери резултата. Но да не се отплесвам...Разрових се в някои негови писания и прилагам снимки на някои техники, които използват в училище, за да смятат и големи числа. Надявам се да е полезно. Отделно за умножението например 8×4 го смята по следния начин в главата си: 8 +8+8+8 = 16+ 16 = 10+10 = 20 +( 6 +6)= 20+ 12 = 20 + 10 +2 = 30 + 2 = 32. Докарване на нещата до 10 или групиране до 10 помага много. При събиране и изваждане на дву - и трицифрени числа подреждат стотици, десетици и единици едно под друго и смятат и с т.нар. exchange ((едно наум), като понякога съответното число и изобразено с точки, ябълки, круши, чертички, за да може децата да си го представят нагледно.

Понеже имам опит от първа с ръка с вашата система, догодина ще ви искат таблицата наизуст. Синът ми е на 8 години, четвърти клас в международно училище с английски и френски. И нашият проблем е точно този - че детето е научено да я смята и хич не полага усилия да я научи наизуст. Аз пък побеснявам, когато не желае да положи усилия.

Засега незнаенето наизуст не е проблем, но по-късно със сигурност ще стане. Например при делението с остатък (в момента синът ми е в началото му, но пак се усеща) и по-нататък когато се учат най-малко общо кратно и най-голям общ (... забравих му името).

Покрай упражненията в TTROCKSTARS i Mangahigh реално я научават без да го има това затормозяване, на което сме били подложени ние.😂😂😂

Последна редакция: вт, 01 дек 2020, 12:05 от Фран

# 36
  • Мнения: 4 418
Таблицата в даден момент трябва да се наизусти, защото умножение и деление на двуцифрени, трицифрени и т.н. числа става сложно. Колко време ще трябва да се сметне 77*5 например? Не че дъщеря ми я знае де? Лошото е, че с това ДО продължават да се трупат неусвоени неща. И накрая тази къща, построена на нестабилна основа, ще си срути от раз.

# 37
  • Мнения: 29 632
Таблицата се учи наизуст. Дори тези смятанки като горепосочените според мен са супер объркващи за децата. Всеки си знае, разбира се, но това е моето мнение. Както менталната аритметика дава някакво "бързо смятане", но самата същност на нещата не се усвоява и после води до трудности.

Не знам каква е тази драма, че децата трябва да научат таблицата наизуст.

 
реално я научават без да го има това затормозяване, на което сме били подложени ние.😂😂😂

# 38
  • Мнения: 1 281
Трябва обаче да се направи едно важно разграничение - наизустяването като стихотворение е едно, друго е, ако това се случва в резултат на решаването на много задачи и упражнения.  При втория случай, мозъкът си изработва механизми на изчисляване, което е основно, когато се стигне до смятане с по-големи числа и т.н.

Едит: В първия пост става въпрос за наизустяването на събиране и изваждане с числа до 20. Таблицата се учи, разбира се, но и много решаване на задачи е необходимо (което е неизбежно де Simple Smile)

Още един едит: сега погледнах примерите горе, ами... налагането на един начин на смятане на толкова елементарни задачи ми се струва абсурдно. Трябва да се изясни принципът, начинът всеки да си го изработи - на мен може да ми по-лесно 77*5 да го сметна като (77*10)/2, на друг като 70*5+7*5

Последна редакция: ср, 02 дек 2020, 09:28 от GlowFlow

# 39
  • Варна
  • Мнения: 65
Аз пък не разбирам какво не харесвате на менталната аритметика. Моят първолак смята по-бързо на ум, отколкото аз на калкулатор. Ходи вече трета година, решил е хиляди примери. Във второто ниво учиха да смятат с преминаване, като допълваха до 10. Давайте му всеки ден да решава примери, с времето ще стане рутина.

# 40
  • Мнения: 29 632
Щом ви харесва, няма лошо, водете си детето на ментална аритметика. Вече съм писала защо я смятам за неподходяща, няма да се повтарям.

Общи условия

Активация на акаунт